Gå til innhold

Noen her med CPTSD?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Var nylig til utredning for ADHD, men psykologen mistenker dette heller dreier seg om CPTSD/komplex PTSD. 

Jeg ble veldig overrasket, da jeg ikke har hat noen traumatiske opplevelser i livet? Min far var alkoholiker når jeg var lite barn (type baby), men ble tørrlagt før jeg kan huske noe. Psykologen mente at denne belastningen på husstanden kunne være noe som førte til en traumatisk oppvekst, for min egen del. 

Igjen, jeg har ingen hukommelse fra dette, og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til noe slikt. Har forøvrig normalt forhold til alkohol, og ingen problemer med fulle folk. 

Men det er vist dette psykologen ønsker å gå videre med. Jeg har alle tegn og symptomer på ADD, men psykolog vil starte med behandling for CPTSD.

Dere med CPTSD, hvordan har dere det? 

Anonymkode: b28e2...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så man kan bli pådyttet CPTSD diagnose av psykologer?

Anonymkode: ac90d...9b7

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som gjør at psykologen tenker CPTSD? Viser du symptomer på tilknytningsskade og posttraumatiske symptomer? Alkoholisme i barndommen kan være traumatiserende, særlig når man er spedbarn og omsorgspersonene er ruset.

Skrevet

Hvilke symptomer har du da?

Anonymkode: 2a9ac...3e9

Skrevet

Jeg har CPTSD/dissosiativ lidelse. Livet er greit nok nå, men har vært alvorlig psykisk syk mesteparten av livet. Var liksom ikke noe å lure på hvorvidt jeg var traumatisert eller ikke. 

Anonymkode: b73f1...e00

Skrevet

Har du blitt utredet for C-PTSD, ts? Om du ikke har blitt utredet for PTSD så syns jeg det er rart at psykologen din vil behandle deg for det.  

Skrevet

Du kan ikke ha kompleks posttraumatisk stress-syndrom uten å ha opplevd traumer. Sånn er det bare. Hvis psykologen din ikke har utredet deg er han en kvakksalver. 

KPTSD er en alvorlig diagnose. 

Anonymkode: c4e3e...042

• Liker 3
Skrevet

Jeg har cptsd, men ble avdekket sent. Trodde heller ikke jeg hadde traumer, men det var fordi jeg hadde fortrengt det meste av kjipe ting jeg hadde opplevd og tenkt «jaja, sånt skjer!» og så reist meg og gått videre…🙄

Har levd greit, fått til mye og vært en arbeidsrobot for å unngå å kjenne på ting. De fysiske symptomene (mareritt, altfor lav puls, besvimelser, konsentrasjonsproblemer, orienteringsvansker, skjelving, redsel i relasjoner osv) kom først da kroppen sa stopp. Da kom relasjonene på tingene som hadde skjedd. 

Nå har jeg lært meg å sette tydeligere grenser for meg selv og har fokus på egenomsorg. Det har betydd alt 🙏🏻 Skulle ønske jeg lærte hjemmefra at det var greit å ta plass og ha egne meninger. Og så har jeg lært meg å bli sint - for det var en følelse jeg som regel kjørte innover på meg selv før, og ikke dit den burde være.. 😅

…. Trodde forresten at jeg hadde ADHD, men var åpnet seg en STOR dør for meg da psykologen mente det var traumer. Nå er jeg roligere enn noensinne, etter mange jevnlige møter med veggen opp gjennom årene. 😇

Anonymkode: d7253...154

Skrevet

Jeg har begge deler. Både adhd og cptsd. 

Er du utredet for cptsd? På hvilket grunnlag mener behandler at det er denne diagnosen? For det er en ganske heftig diagnose.

Anonymkode: dd991...23c

Skrevet

Hvordan vet man at man har cptsd? 

Jeg er veldig traumatisert av hele livet, men blir aldri hørt av psykologer eller psykiatere for jeg er så redd for å prate. Jeg er så redd for at de skal bli sint på meg om jeg plager de med mine problemer, så holder alt inni meg. 

Anonymkode: 6f6c1...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...