AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Skrevet 26. januar 2022 Jeg har hørt folk snakke litt om HIV på youtube og i en legepodcast og jeg er skremt. Min opplevelse er at når du drar til legen og ber om å få teste deg for kjønnsykdommer så tester de de vanlige klamydia, mykoplasma, gonorre osv. Jeg er 25 år og har hatt få sexpartnere (egentlig bare de jeg har vært kjærester med), men de jeg har hatt sex med har jo hadd en del flere partnere. Jeg vet at risikoen for at jeg skulle ha HIV er utrolig liten. Men samtidig, om jeg skulle ha det så vil man vel ikke merke det før det er for sent og man får aids? Er det vanlig å teste seg for HIV i ny og ne? Anonymkode: 2978a...31a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Skrevet 26. januar 2022 Bare "vanlig" om du er sprøytemisbruker, eller homofil mann. Det er ekstremt liten sannsynlighet for smitte ved vanlig heteroseksuell sex. Sprøytemisbrukere får det fordi de deler, eller bruker utstyr som HIV-positive bruker. Homofile menn får det fordi ubeskyttet anal sex generelt gir større sjanse for rift / blødninger, samt at mange homofile lever høy-risiko livsstil med tanke på sex. Men, det betyr ikke at du IKKE kan få sex av vanlig vaginal heteroseksuell sex. Det er absolutt en ikke-neglisjerbar mulighet, dersom personen du har sex med nylig selv har blitt smittet, eller er mot slutten av sykdomsforløpet - dette er fordi kroppen da har en veldig stor samling av HIV-virus. Har du ubeskyttet sex med en HIV-positiv person som går på medisiner, så er så lite virus i kroppen av dette knapt vises på prøveresultater, og det er tilnærmet null sjanse for smitte. Så, sjekk deg for HIV om du regelmessig har ubeskyttet sex med sprøytenarkomane, eller seksuelt aktive homofile menn (som ikke bruker beskyttelse). Anonymkode: 25bde...000
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Skrevet 26. januar 2022 Og forøvrig: Folk kan gå i mange år med HIV, før de får symptomer. Symptomer er ofte vage, men bære preg av nedsatt immunforsvar. Spesielt er det snakk om opportunistiske sykdommer/infeksjoner - type bakterier, sopp, parasitter, og andre virus, som gjerne kommer tilbake, om og om igjen. Så kommer de mer typiske sykdommene/tegnene på HIV/AIDS, type Kaposis sarkom (hudkreft) o.l. Men er du redd, så bare sjekk deg! Anonymkode: 25bde...000
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Meld deg som blodgiver. Da tester de Anonymkode: 8118b...422
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Du kan selvsagt be om test. Alle gangene jeg var gravid så testet de for hiv automatisk, selv om jeg var i fast forhold (gift med samme mann hele tiden). Anonymkode: 0ee76...243
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Nei det er ikke vanlig med mindre man tror man har vært utsatt for smitte eller man har symptomer. Man blir automatisk testet når man er blodgiver eller gravid da. Jeg vil tro de ikke tester friske folk som ikke er i risikogruppen eller mistenker at de har vært utsatt for smitte da sjansen for falsk positiv test er større en sjansen for at man faktisk har HIV. Men er du bekymret er det såklart lov å be legen om test Anonymkode: ca91a...086
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Jeg har testet meg for hiv mellom hver partner og hvis jeg har hatt ubeskyttet sex. Man kan aldri vite hva andre har gjort, ti prosent av alle menn kjøper sex, mange har one night stands, sex i utlandet etc. Anonymkode: 9bc59...389
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei det er ikke vanlig med mindre man tror man har vært utsatt for smitte eller man har symptomer. Man blir automatisk testet når man er blodgiver eller gravid da. Jeg vil tro de ikke tester friske folk som ikke er i risikogruppen eller mistenker at de har vært utsatt for smitte da sjansen for falsk positiv test er større en sjansen for at man faktisk har HIV. Men er du bekymret er det såklart lov å be legen om test Anonymkode: ca91a...086 Hva er vitsen med å svare når du bare sitter og synser? Det er ikke et problem med falske positive, dette er faktisk veldig sjeldent. En hiv-test er også en enkel og billig blodprøve, når man først sitter der, så det er mye bedre å ha lav terskel for å teste. Hiv er også en del av standardpakka på Olafia, som driver med seksuelt overførbare sykdommer på fulltid, og når jeg går til legen og ber om en test forventer jeg å i hvert fall bli tilbudt full pakke. Hos min fastlege tar de standardtest med skrapeprøve, som dekker klamydia og gonore, og så spør de om jeg vil teste for sykfilis/hiv i tillegg, siden det krever blodprøve. Trenger ikke å begrunne svaret. Herpes og hpv tester de bare for ved symptomer/forespørsel, siden veldig mange har hatt dette helt uten plager. Anonymkode: 580ac...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Skrevet 26. januar 2022 De tester alle gravide for dette. Husker jeg syntes det var betryggende å lese HIV negativ første gang. Selvom jeg ikke akkurat trodde jeg hadde HIV. Anonymkode: 5ad1d...aa2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #10 Skrevet 26. januar 2022 Nei, det er ikke vanlig fordi det ikke er vanlig(hyppig) blant heterofile å ha HIV. Det gjøres som en del av enkelte utredninger og alltid ved blodgivning. Anonymkode: ac60b...492
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Et spørsmål angående dette med heterofile. For om det handler om at homofile har mer analsex, så er det jo slik at ganske mange heterofile har en del analsex også. Så er man egentlig i så mye mindre risiko om man er hetero om partner har hatt analsex med flere før deg og dere kanskje har det nå? Anonymkode: 2978a...31a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 11.01): Et spørsmål angående dette med heterofile. For om det handler om at homofile har mer analsex, så er det jo slik at ganske mange heterofile har en del analsex også. Så er man egentlig i så mye mindre risiko om man er hetero om partner har hatt analsex med flere før deg og dere kanskje har det nå? Anonymkode: 2978a...31a Dette har med generell prevalens blant den homofile/Menn som har sex med menn-befolkningen å gjøre. Google er din venn 🙂 Anonymkode: 07518...6dc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 On 1/26/2022 at 1:24 PM, AnonymBruker said: Hva er vitsen med å svare når du bare sitter og synser? Det er ikke et problem med falske positive, dette er faktisk veldig sjeldent. En hiv-test er også en enkel og billig blodprøve, når man først sitter der, så det er mye bedre å ha lav terskel for å teste. Hiv er også en del av standardpakka på Olafia, som driver med seksuelt overførbare sykdommer på fulltid, og når jeg går til legen og ber om en test forventer jeg å i hvert fall bli tilbudt full pakke. Hos min fastlege tar de standardtest med skrapeprøve, som dekker klamydia og gonore, og så spør de om jeg vil teste for sykfilis/hiv i tillegg, siden det krever blodprøve. Trenger ikke å begrunne svaret. Herpes og hpv tester de bare for ved symptomer/forespørsel, siden veldig mange har hatt dette helt uten plager. Anonymkode: 580ac...8e1 Det var ikke de de gangene jeg var på Olafia og testet meg, har testet meg der 3 ganger uten at de tok noe HIV-test. Det er over 5 år siden sist da (husker ikke nøyaktig) så mulig har de endret praksis. Jeg har heller aldri blitt spurt om jeg vil teste for syfilis og hiv når jeg har vært hos legen for å ta celleprøve og har spurt om de kan teste for kjønnsykdommer i samme slengen. Så det er tydligvis ikke standard prosedyre. Prøvde å finne tall for hvor nøyaktig HIV-tester er og det ser ut til at de er mer nøyaktige nå enn de var for mange år siden da jeg leste om dette sist. Jeg vil fremdeles mene at om det er så lite som 0,001% risiko for positiv test så er det sannsynligvis større en risikoen for at TS som en kvinne som har hatt sex med noen få personer i Norge har blitt smittet med HIV. https://www.cdc.gov/hiv/pdf/testing/cdc-hiv-factsheet-false-positive-test-results.pdf Anonymkode: ca91a...086
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå