Gå til innhold

Navnestatistikken for 2021 er klar

Ullvott

Anbefalte innlegg

SSB har offentliggjort navnestatistikken for 2021, og Nora og Noah er på topp. 

https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/dette-var-de-mest-populaere-navnene-i-2021

Til dere som er redde for å velge 10 på topp-navn fordi dere er redde for at det skal bli Nora B, Nora H og Nora K i klassen: risikoen er ikke spesielt stor. Det er nesten 2800 barneskoler her i landet, og det er bare drøyt 400 som fikk toppnavnene. 

Hva synes dere om navnene på topplisten?
Selv om jeg liker godt Nora, Sofie, Maja og Frida, begynner jeg å bli litt lei av "myke" jentenavn som slutter på -a, for ikke å snakke om guttenavn fra gamletestamentet. 

Hvilke navn spår vi for framtidige topplister?

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir alltid like overraska over hvor lite populært Liam og Matheo er. Alle gutter heter det jo, men kjenner bare et par Lucas mellom 0-20 år. 

Anonymkode: a782e...bc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel går det to Noah på samme trinn, to Nora på samme trinn, to Liam på samme trinn osv her. Og det mange år før de var på topp 10. Har til og med to Adrian og to Elias i samme klasse. 

Anonymkode: 30707...42e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å hete det samme kan man komme ut for uansett navn, jeg gikk i klasse med to Karoline og to Beate på en skole, og to Heidi og to Solveig på en annen skole. Dette var relativt vanlige navn i aldergruppen, det må sies. Men sønnen min går i klasse med to som heter Amund.

Man har ingen garantier.

Av navnene på topplisten liker jeg bare Ingrid.

Anonymkode: ec76a...23e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttelista er så GJESP! Bare intetsigende navn.

På jentelista er det flere fine navn med litt mer sjel synes jeg..

Har ingen garanti for å være alene om navnet sitt eller at toppnavnene er over alt. Jeg kjenner faktisk ingen Nora under 35 år f.eks. Og det har jo vært toppnavn i mange år allerede. I motsetning til det vet om 9 gutter som heter Viljar under 10 år, som ikke er et toppnavn enda. 

Anonymkode: 6839c...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kun Ingrid av jentenavnene og Oskar av guttenavnene. 

Anonymkode: 327e0...11c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Synes Noah er helt grusomt. Heller ikke særlig glad i Lukas og Isak. Generelt lei trenden med bibelske navn, spesielt for gutter. For jenter er jeg utrolig lei Nora, Emma og Sofie/Sofia.

Liker godt Oskar, Frida, Maja og Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker jentenavnene på topp 10, bortsett fra Frida, Maja og Ingrid. Blant guttenavnene liker jeg alle utenom Noah og Emil. 

Anonymkode: 2e83e...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det ikke bare om at det skal være «to Noah i samme klasse», men at navnet blir så utvasket. Jeg kjenner så mange Noah at det blir som å ikke ha et navn. Det er ingenting som kjennetegner deg. Det er alltid «hvilken Noah?» vi har en på fotballen, tre på trinnet, en sønn av en venninne av meg, en fetter og to på turning😅

Anonymkode: 4acdf...6b9

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ullvott said:

https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/dette-var-de-mest-populaere-navnene-i-2021

Til dere som er redde for å velge 10 på topp-navn fordi dere er redde for at det skal bli Nora B, Nora H og Nora K i klassen: risikoen er ikke spesielt stor. Det er nesten 2800 barneskoler her i landet, og det er bare drøyt 400 som fikk toppnavnene. 

Selv om jeg liker godt Nora, Sofie, Maja og Frida, begynner jeg å bli litt lei av "myke" jentenavn som slutter på -a, for ikke å snakke om guttenavn fra gamletestamentet. 

Må se på lokal topp ti, ikke nasjonal..

Anonymkode: b3fef...37c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (10 timer siden):

På fremtidige topplister tror jeg mange av de tradisjonelle norrøne litt kraftfull navnene kommer tilbake. Søsteren min bor i en typisk ressurssterk bydel i Oslo, og der heter barna i barnehagen typ Ingeborg, Åse, Thorvald, Trygve, Sverre osv. Navnetrender starter ofte i slike miljø.

Anonymkode: 327e0...11c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (23 timer siden):

Jeg styrer unna Emma, Olivia og Frida blant jentenavnene. Blant guttenavnene har jeg aldri likt William, Jakob eller Emil. Skal jeg plukke ut de beste er Maia lett blant jentenavnene, men Ingrid er også akseptabelt. Hvis jeg må velge blant guttenavnene må det bli Oskar. 
Blant toppnavnene i regionen jeg bor i trekker jeg fram Mia og Vilde, Ludvig og Elias. Men hadde jeg gått gjennom flere regioner ville jeg funnet enda flere navn som jeg synes er finere enn det. 

Når det kommer til navn for fremtidige topplister vil dette være navn som var populære for 100-150 år siden da det er typisk å plukke navn fra gammelt av, og mange barn kan bli oppkalt etter oldeforeldrene sine, eller etter tippoldeforeldrene sine. For som navneforskere sier, så er det slik at "alt gammelt er fint bare det blir gammelt nok". 
Anna er et navn som er godt innenfor, og har vært det i mange år. Jeg er ingen ekspert, men kan tenke meg at Jenny, Margit, Ruth og Ingeborg vil klatre i tillegg til Anna. Vil også tippe Ole, Sverre og Nils. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For meg handler det ikke bare om at det skal være «to Noah i samme klasse», men at navnet blir så utvasket. Jeg kjenner så mange Noah at det blir som å ikke ha et navn. Det er ingenting som kjennetegner deg. Det er alltid «hvilken Noah?» vi har en på fotballen, tre på trinnet, en sønn av en venninne av meg, en fetter og to på turning😅

Anonymkode: 4acdf...6b9

Men dette er noe vi ikke kan styre selv ;) Mitt navn er ikke et såkalt gjennomgående navn som f.eks. Ingrid eller Anne, men heller et navn som var typisk populært i min foreldregenerasjon. Dermed hadde jeg flere lærere med samme navn, x antall mødre og tanter til folk jeg gikk i klasse med med samme navn. Hadde navnet mitt vært Ingrid eller Anne ville jeg kanskje hett det samme som flere andre på min alder i klassen eller på skolen. Heller det enn å dele navn med flere i min foreldregenerasjon hvor navnet lå i toppsjiktet pluss/minus 30 år før jeg ble født. I den lille bygdekommunen som min kommune er nabo til, var det en gang fire gutter som het Martin i samme klasse som datter til ei venninne av meg. Sånn kan det gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fleste navn på topplistene er så kjedelige. De fleste har vært på listene de siste 5-10 år. 
navnet i seg selv er jo fint, men man blir lei. 

Tror topplistenavn om 5 år kommer til å være navn som AB 11c nevner. Trygve, Hedvig, Åse/Åsa, Hedda, Magnus, Sverre, Ulrik, Pål, Erik/Eirik osv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes mange av navnene er fine jeg :) ikke veldig fan av Ingrid, Maia og Leah av jentenavnene,men de andre liker jeg veldig godt, både Nora,Emma, Ella og Olivia var på listen over navn jeg ønsket,men fikk bare 5 gutter :) kun 1 av navnene er på topplistene nå da :) Liker alle guttenavnene veldig godt

Anonymkode: c4ba6...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barnehageansatt er jeg så lei topplistenavnene! Nora/Emma/Sofie er så oppbrukt, og det samme er Lukas, Noah og Filip. Det er alltid minst to av hver, og en blir jo rar i hodet av å måtte slenge på første bokstav i etternavnet til de med samme navn hele tiden. Nora B og Nora H, Lukas P og Lukas J. 

Det eneste som er verre enn topplistenavn, er hjemmesnekrede tullenavn.

Anonymkode: cf91b...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttelisten er så kjedelig. Synes egentlig alle de navnene, med mulig unntak av Oscar, er ekstremt lite inspirerende. Lucas og Noah er blant de navnene jeg liker absolutt minst, jeg har aldri forstått hvorfor de er så populære. På jentelista er egentlig de fleste navnene fine, det er bare det at de er så ekstremt oppbrukt. Leah er jeg ikke særlig begeistret for, så det er det navnet jeg liker minst på den listen. Jeg liker Ingrid best, det er noe ved det som gjør at det ikke føles like oppbrukt som de andre.

Ellers tror jeg at et par stykker her er inne på noe, når de sier at de fremtidige toppnavnene er de litt mer staute og kraftfulle, mange med norrønt opphav. Det blir vel en naturlig reaksjon etter alle de korte, myke navnene med mange vokaler. Og så mener jeg at på 20-30-tallet var den type navn populære, og det har jo gått rundt 100 år, så da kommer de kanskje i ny bølge nå. Navn som Sverre, Trygve, Hedda og Ingeborg, kan jeg se for meg begynner å klatre oppover listene snart. 

Anonymkode: d305d...257

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...