Gjest vimse Skrevet 27. oktober 2005 #21 Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Det er sant, jeg er fremdeles enig med meg selv der... Jeg vet at man med rasehunder starter parring i 2-3 års alderen, for aktiv avl, og det er helt greit. Jeg vet, at tisper som får valper når de er eldre, klarer dette utmerket, og jeg ser heller ikke noe problem i det. Jeg har en hund som kan ha en forventet levealder 15 år, og hun er rask og sprek, ingen sykdommer,ikke HD eller AD, ingenting, og da ser ikke jeg problemet med det, hvis jeg skulle ønske å ha valper etter henne... Hadde jeg hatt en hund med forventet levealder på 9-10 år, så hadde det selvfølgelig vært noe helt annet... Jeg sier ikke at man ikke skal hverken det ene eller andre, men jeg har den oppfatningen av at man må vurdere individuelt, jeg velger å tro at jeg er et fornuftig oppegående hundemenneske, som tar valg som ikke skader hunden(e) min(e). Vi har to valper på fem måneder, mamma`n deres er 7 år... Endret 27. oktober 2005 av vimselims
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #22 Skrevet 27. oktober 2005 (endret) det er greit, men du skrev: Nå er min tispe seks, og jeg har da et par år på meg til å bestemme om jeg vil ha et kull på henne eller ikke. Da vil hun være 8 år innen du tar beslutningen liksom, og det spiller stooor rolle! ← Nettopp. Er hunden over sju år må man ha godkjennelse fra veterinær og helseattest før man kan sette kull på den. (Dersom man skal ha stamtavle på valpene.) Og dette er det en grunn til... Sier selvsagt ikke at ingen hunder kan få valper så seint, men man bør være forsiktig med det, spesielt dersom det er det første kullet. Endret 27. oktober 2005 av Varg-Menja
Gjest vimse Skrevet 27. oktober 2005 #23 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg bare lurer på hvorfor man må ha den godkjennelsen? Skjønner i forhold til avls anbefalinger osv, men sånn spesifikt lissom? Kvalitetssikring?
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #24 Skrevet 27. oktober 2005 Helsemessige årsaker. En hund på syv år begynner å bli litt for gammel for sitt første kull.
Gjest vimse Skrevet 27. oktober 2005 #25 Skrevet 27. oktober 2005 Helsemessige årsaker. En hund på syv år begynner å bli litt for gammel for sitt første kull. ← Okei. Jeg ser liksom ikke helt hvordan man kan dra en felles aldersgrense for så mange forskjellige typer hunder, med så ulik levealder, men... Dessuten, om dette gjelder parring godkjent av avlsråd? Det er jo ikke alle parringer som er godkjent..
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #26 Skrevet 27. oktober 2005 Da vil jeg kalle deg en typisk "kjøkkenoppdretter", vimselims. Av den typen som synes du har verdens vakreste hund, og naboen med samme rase er like vakker, så parrer du. Det er nok av de der ute, og man trenger virkelig ikke flere.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #27 Skrevet 27. oktober 2005 Dessuten, om dette gjelder parring godkjent av avlsråd? Det er jo ikke alle parringer som er godkjent.. ← Nei, men jeg ser ingen grunn til at noen skulle ønske å ta den sjansen, når det er nokså enkelt å få en sjekk av hunden. Hadde jeg tatt sjansen på noe med min hund, og det hadde gått galt hadde jeg aldri tilgitt meg selv...
Gjest vimse Skrevet 27. oktober 2005 #28 Skrevet 27. oktober 2005 Da vil jeg kalle deg en typisk "kjøkkenoppdretter", vimselims. Av den typen som synes du har verdens vakreste hund, og naboen med samme rase er like vakker, så parrer du. Det er nok av de der ute, og man trenger virkelig ikke flere. ← Det kan jo faktisk ikke du vite noentingen om... Jeg har ikke sagt et ord om at jeg skal avle noe i det hele tatt.. Og jo, om jeg så hadde hatt verdens vakreste hund, og den og naboen`s hadde passet fint sammen, så kunne jeg vurdert en parring... Og... Vi har hatt flere hunder, godkjente parringer og alt, en med HD, en delvis blind og døv, og en med hjertefeil...Så... Nei, men jeg ser ingen grunn til at noen skulle ønske å ta den sjansen, når det er nokså enkelt å få en sjekk av hunden. Hadde jeg tatt sjansen på noe med min hund, og det hadde gått galt hadde jeg aldri tilgitt meg selv... ← Neida, jeg skjønner det jeg også, jeg hadde heller ikke tilgitt meg selv, men mener at ting kan skje uansett. Det er liksom ikke bare alder som teller her. Det jeg prøver å få poengtert er at man må kunne tenke individuelt, ingen regler uten unntak. Jeg sier heller ikke at avlsråd rundt om ikke gjør en god jobb, for det er klart de gjør, hvis ikke hadde de ikke eksistert. Jeg bare syntes det var greit å få svar på det jeg lurte på, og trådstarter har vel fått mer en sitt kanskje...
Gjest Turboguri Skrevet 29. oktober 2005 #30 Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Da vil jeg kalle deg en typisk "kjøkkenoppdretter", vimselims. Av den typen som synes du har verdens vakreste hund, og naboen med samme rase er like vakker, så parrer du. Det er nok av de der ute, og man trenger virkelig ikke flere. ← Nå må jeg bare le.. Hvordan kan du vite om vimselims er dette.. Har hun egentlig sagt om hunden hennes er ekte rase? Hva om det er ein blanding? Har du samme oppfatning av situasjonen da? Endret 29. oktober 2005 av Turboguri
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #31 Skrevet 29. oktober 2005 Leste du innleggene til vimselims? Ja, jeg har samme oppfatning.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. oktober 2005 #32 Skrevet 30. oktober 2005 Nå må jeg bare le.. Hvordan kan du vite om vimselims er dette.. Har hun egentlig sagt om hunden hennes er ekte rase? Hva om det er ein blanding? Har du samme oppfatning av situasjonen da? ← Dersom hunden er en blandingshund og man ønsker å avle på den kvalifiserer man vel enda sterkere til tittelen "kjøkkenoppdretter" tenker jeg...
Gjest vimse Skrevet 30. oktober 2005 #33 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg bukker og nikker og takker for de som virkelig kjenner meg og min oppfatning av hundeverdenen så mye at de kan sette en merkelapp på meg
Gjest Varg-Menja Skrevet 31. oktober 2005 #34 Skrevet 31. oktober 2005 Sånn for ordens skyld: Vimselims, jeg uttalte meg ikke om deg personlig, for det har jeg ikke grunnlag for, men svarte Turboguri på generelt grunnlag, i forhold til spørsmålet om blaningshund/rasehund og avl.
Cherie Skrevet 1. november 2005 #35 Skrevet 1. november 2005 Her sporer vi av som vanlig. Synes det høres ut som en tvangshandling tispa til trådstarter har jeg. Prøv strømpebuksetipset først du. Om det funker er det jo knall Om atferden fortsetter bør du vurdere andre ting. Jeg ville aldri satt hunden min på p-sprøyte, men det er meg. Jeg steriliserte hunden min pga hun var helt kokko etter løpetid - innbildt svangerskap. Nå hadde jo min uansett utstillingsfeil så avl var aldri et tema. Jeg skal være den første til å si at sterilisering ikke er noe lettvindt sak og ufarlig. Jeg holdt selv på å miste hunden min under operasjonen som resulterte i nyrekolaps. I dag har hun ca 80% kapasitet på nyrene og går på spes for. Men jeg hadde gjort det igjen. Sterilisert henne that is. I dag er hun voksen, rolig og harmonisk. Man vet alltid hvor man har henne og det er aldri noe tull. Ta med vetrinær på råd du om ikke buksesaken funker. Ble rotete dette du ...
Gjest Lilleulv Skrevet 1. november 2005 #36 Skrevet 1. november 2005 Slafsinga har bedret seg litt og strømpebuksa var et sjakktrekk! Takk for tips Sterilisering eller p-sprøyte er ikke noe alternativ
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå