Gå til innhold

Løpetid

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Bikkja mi har fått sin andre løpetid, og det er akkurat som sist: konstant slikking. jeg holder på å bli gal. Hun slikker seg bak HELE TIDEN uten pauser og jeg orker ikke mer slafsing. Grusomt å høre på hele natta igjennom. hva gjør jeg? rett før jeg setter på henne krage :forvirret: hun har blitt skikkelig sår etter all slikkinga også. det må da være måte på til renslighet! :dusje:

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hunden min er også litt manisk på slikking, løpetid eller ikke. Jeg bare lukker øra for det, det er jo tross alt bra at hun vasker opp etter seg også. Du kan eventuelt forsøke en sånn tispetruse, da får hun kanskje ikke vasket seg så mye?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hunden min er også litt manisk på slikking, løpetid eller ikke. Jeg bare lukker øra for det, det er jo tross alt bra at hun vasker opp etter seg også. Du kan eventuelt forsøke en sånn tispetruse, da får hun kanskje ikke vasket seg så mye?

hun har det, men hun får nesa under :forvirret: ååå jeg har våkna ørten ganger i natt pga dette...

Skrevet

det er kanskje en ide med krage, for slikt kan fort bli en tvangshandling, så krage er ikke dumt en liten tid, bare for å bryte vanen :) det fikk vi anbefalt av veterinær i samme situasjon... Ikke noe bra for hunden at den slikker seg sår...

Skrevet

Hvis det er et problem, har du vurdert p-sprøyte?

Ingen løpetid, ergo ingen slikking og sår.

Jeg har brukt denne på min 6år gamle tispe siden hun var 1.5 år, uten vanskeligheter, og skal bruke den på min 14mndr gamle tispe.

Tidligere var det mange som ikke anbefalte p-sprøyte til hund pga faren for kreft i livmor og jur, og at sjansen for sterilitet var tilstede. Nyere p-sprøyter har mindre risiko for disse tingene.

Pris ligger på 3-400 kr pr sprøyte, som de får hver 5.måned.

Skrevet

P-sprøyte er ikke bra i lengden (mer risiko for kreft og diverse andre ting). Jeg ville heller sterilisert henne, hvis du ikke skal bruke henne i avl.

Det er jo nesten bedre at hun gjør det, da, enn at alt blodet skal komme utover hele stedet ditt.

Gjest Violetta
Skrevet

Ville kontaktet en veterinær. Høres nesten ut som en tvangshandling for hunden, og det er jo ikke bra.

Skrevet
Men les hva vimselims skriver da...  :forvirret:

Lest jeg, og det er ikke bra i lengden. Til og med min (og andres) veterinær anbefaler mot p-sprøyte, men heller sterilisering hvis ikke hunden skal parres. Jo eldre hunden er, desto mindre risiko for kreft ved sterilisering. P-sprøyte hver eneste løpetid hiver bare på enda mer risiko for kreft.

Skrevet
Lest jeg, og det er ikke bra i lengden. Til og med min (og andres) veterinær anbefaler mot p-sprøyte, men heller sterilisering hvis ikke hunden skal parres. Jo eldre hunden er, desto mindre risiko for kreft ved sterilisering. P-sprøyte hver eneste løpetid hiver bare på enda mer risiko for kreft.

Der tror jeg man m.a. kan vurdere alder og forventet levetid på hunden.

Min hund var 4 år når jeg begynte med p-sprøyte (snart to år siden). Det er en stor hund, forventet levetid 8 - 10 år.

OM den skulle utvikkle kreft, kan det jo ta noen år før det skjer, og da er det kanskje allerede andre plager som gjør at den må avlives... :grine:

Denne avgjørelsen tok jeg sammen med min veterinær, og h*n var helt enig i min vurderin.

Det er jo et stort (og kostbart) inngrep å sterilisere også, og komplikasjoner kan oppstå...

Men dette må hver enkelt selv vurdere...

Skrevet

Men, hvordan kan man liksom vite om man ikke vil parre hunden sin? Nå er min tispe seks, og jeg har da et par år på meg til å bestemme om jeg vil ha et kull på henne eller ikke, mest sannsynlig ikke, men i og med hun har gått på sprøyten så lenge, og ikke vist noen sykdomstegn på alle de årene, så ser jeg det ikke som et problem :) Og man kan jo dra paralleller til humanpreparater da, mennesker går jo på både sprøyter og piller i mangfoldige år...

Men, det er hvert sitt valg, og trådstarter må jo selv velge hva hun føler er best for seg og sin hund :) Jeg har tatt valg ut i fra hva min veterinær sier, og hvilken erfaring jeg har:) Og i og med jeg er såpass fornøyd er jeg ikke i tvil om hva jeg vil fortsette med :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg kan uansett ikke ha valper på henne pga HD-resultatet ble C :forvirret: Men skal uansett ikke sterilisere. får bare holde ut slafsingen i et par uker :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Men, hvordan kan man liksom vite om man ikke vil parre hunden sin?  Nå er min tispe seks, og jeg har da et par år på meg til å bestemme om jeg vil ha et kull på henne eller ikke,

Ett par år? Dersom du skal ha valper på henne etter at hun er fyllt sju må du ha godkjennelse og helseattest fra dyrlegen, så du har neppe så god tid...

Hvorvidt man skal ha valper på hunden sin er uansett en alvorlig avgjørelse, og ikke noe man gjør bare "fordi det er så koselig". For at det skal være fornuftig å ha valper på hunden sin bør den ha kvaliteter som forbedrer rasen. Og dette ser man med en gang den er utvokst, i 2-3-årsalderen.

Skrevet
Ett par år? Dersom du skal ha valper på henne etter at hun er fyllt sju må du ha godkjennelse og helseattest fra dyrlegen, så du har neppe så god tid...

Hvorvidt man skal ha valper på hunden sin er uansett en alvorlig avgjørelse, og ikke noe man gjør bare "fordi det er så koselig". For at det skal være fornuftig å ha valper på hunden sin bør den ha kvaliteter som forbedrer rasen. Og dette ser man med en gang den er utvokst, i 2-3-årsalderen.

så enig,så enig! Det er heller ikke gunstig å sette det første kullet på tispa når hun er så gammel som det hun allerede er...

Verste jeg vet er folk som ikke har et fornuftig mål/mening med parringer og kull, det blir alt for useriøst for meg(selv om det er renraset)

Gjest Lilleulv
Skrevet

jeg mener det året tispa er 6 år, er det siste året man har mulighet til å sette valper på henne!

Skrevet
Men, hvordan kan man liksom vite om man ikke vil parre hunden sin?  Nå er min tispe seks, og jeg har da et par år på meg til å bestemme om jeg vil ha et kull på henne eller ikke, mest sannsynlig ikke, men i og med hun har gått på sprøyten så lenge, og ikke vist noen sykdomstegn på alle de årene, så ser jeg det ikke som et problem :)  Og man kan jo dra paralleller til humanpreparater da, mennesker går jo på både sprøyter og piller i mangfoldige år...

Seriøst? Ville du ha gjort det? Jeg mener at det å avle er ikke bare det å avle. Alle kan avle bare de har en hannhund og ei tispe. Har du alle nødvendige helseresultater (øyne, hjerte og diverse viktige ting? HD/AA mm? Vet du sykdomshistorien på resten av stamtreet hennes minst 5 genereasjoner bak? Vet du om de, og søsknene har gode HD/AA-resultater?) på henne? Har du en grunn til at du synes tispa de er "the one", for å si det sånn, til å avle? Har hun noe som ingen andre hunder av din rase har (glem at hun er så søt og fin og knalltemperament, for det sier ALLE om sin egen hund!), har du noen titler som viser at hun er god for noe annet enn å være sofagris? Har hun jaktresultater, agility, utstilling eller whatsoever som en eller annen tittel som er ok å bruke? Ville du sjekket ut AKKURAT det samme på hannhunden du evt skal bruke på tispa di? All sykdomshistorien der også?

Klarer du å fylle ut alle de få kravene her, så synes jeg du kunne kanskje "fått lov" til å avle på tispa di. Det er veldig mye mer enn å ha pene og snille hunder, hvis hele sykdomstellet er helt på trynet.

Skrevet
Jeg kan uansett ikke ha valper på henne pga HD-resultatet ble C  :forvirret: Men skal uansett ikke sterilisere. får bare holde ut slafsingen i et par uker :)

Uff, så leit at resultatet på HD ble C! Men håper hun kan leve i mange år uten plager iallefall.

For å unngå at hun slikker, og slippe å bruke krage kan du gjøre som jeg gjorde med min gamle tispe. Gå på en barnebutikk og kjøp en babystrømpebukse. Klikk av bena sånn at de rekker ca midt på lårene. Og klipp hull til halen. Om det behøves setter du en ekstra strikk i livet. Da er det ikke så lett å få snuten innunder og slikke. Tispebindet går jo bare akkurat rundt det viktigste, men de klarer ikke så lett å få snuten innunder benet når det er så langt ned på foten deres. Håper du skjønte hva jeg mente.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Uff, så leit at resultatet på HD ble C! Men håper hun kan leve i mange år uten plager iallefall.

For å unngå at hun slikker, og slippe å bruke krage kan du gjøre som jeg gjorde med min gamle tispe. Gå på en barnebutikk og kjøp en babystrømpebukse. Klikk av bena sånn at de rekker ca midt på lårene. Og klipp hull til halen. Om det behøves setter du en ekstra strikk i livet. Da er det ikke så lett å få snuten innunder og slikke. Tispebindet går jo bare akkurat rundt det viktigste, men de klarer ikke så lett å få snuten innunder benet når det er så langt ned på foten deres. Håper du skjønte hva jeg mente.

det var jo kjempelurt!! :D takk for forslaget, det skal jeg jammen gjøre.

Når det gjelder HD, grad C, så ble jeg skuffa. Ville jo at hun skulle være fri! men C skal jo ikke gi noen problemer for henne da. Hun skal kunne leve normalt og ikke få noen plager :)

Skrevet
Seriøst? Ville du ha gjort det? Jeg mener at det å avle er ikke bare det å avle. Alle kan avle bare de har en hannhund og ei tispe. Har du alle nødvendige helseresultater (øyne, hjerte og diverse viktige ting? HD/AA mm? Vet du sykdomshistorien på resten av stamtreet hennes minst 5 genereasjoner bak? Vet du om de, og søsknene har gode HD/AA-resultater?) på henne? Har du en grunn til at du synes tispa de er "the one", for å si det sånn, til å avle? Har hun noe som ingen andre hunder av din rase har (glem at hun er så søt og fin og knalltemperament, for det sier ALLE om sin egen hund!), har du noen titler som viser at hun er god for noe annet enn å være sofagris? Har hun jaktresultater, agility, utstilling eller whatsoever som en eller annen tittel som er ok å bruke? Ville du sjekket ut AKKURAT det samme på hannhunden du evt skal bruke på tispa di? All sykdomshistorien der også?

Klarer du å fylle ut alle de få kravene her, så synes jeg du kunne kanskje "fått lov" til å avle på tispa di. Det er veldig mye mer enn å ha pene og snille hunder, hvis hele sykdomstellet er helt på trynet.

Hallo?? Går du ut i fra jeg ville ha satt valper på en hund hvis jeg ikke visste hva jeg gjorde? Jeg har skrevet mest sannsynlig ikke, hvilket egentlig sier hva jeg mener om å ha valper på min hund... Og jo, min hund er helt vidunderlig, den er frisk og rask, blid og omgjengelig, lydig og bestemt, gneldrer litt, men det er nå bare sånn det er... Så hadde jeg villet, så hadde jeg parret henne, hvis hun var frisk og rask... Om hun er to eller seks, spiller liten rolle for meg. Det finnes da mennesker som ikke får barn før de er førti lissom...

Gjest Lilleulv
Skrevet
Om hun er to eller seks, spiller liten rolle for meg.  Det finnes da mennesker som ikke får barn før de er førti lissom...

det er greit, men du skrev: Nå er min tispe seks, og jeg har da et par år på meg til å bestemme om jeg vil ha et kull på henne eller ikke.

Da vil hun være 8 år innen du tar beslutningen liksom, og det spiller stooor rolle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...