Gå til innhold

Navnet Aksel: høystatur eller lavstatus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hva jeg synes om navnet Aksel. Vet om flere som heter det, og det de alle har til felles er at de kommer fra nedre middelklasse eller alenemødre som prøver å fremstå som rike. Det fremstår som litt… ja, harry? Litt på samme måte som store merkelogoer fremstår harry, hvis dere skjønner. Jeg synes egentlig at «Carl Aksel» fra paradise hotel representerer veldig den gruppen folk jeg vet om som heter det. Han kommer fra en fattig alenemor og vokste opp i blokk, men store logoer og champagne på fest skal det være. Lav utdanning, maks en bachelor på BI grunnet svake skoleresultater på VGS. Utrolig harry. En annen jeg kjenner som heter det prøver å overkompensere så sykt for bakgrunnen sin, at han snakker en helt påtatt og rar form for «pene Oslo». Men han prøver for hardt og har masse grammatiske feil og uttale-feil som avslører at han ikke har vokst opp der. Han kaller f.eks bacon (låneord fra engelsk) «be-ken» akkurat som i Østfold. 

Hva slags inntrykk har du av navnet Aksel?

Anonymkode: 98cf8...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verken eller. For meg er Aksel en helt gjennomsnittlig oppegående person. Sikkert fordi jeg kjenner flere Akseler som alle er likandes og "vanlige" mennesker. Skrivemåten Axel derimot ser hakket mer harry og sossete ut på samme tid.

Anonymkode: 7464b...f3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kjenner som heter Aksel, heter egentlig Aksel Maxmillian. Er akkurat en sånn type du beskriver, wannabe kakse.

Anonymkode: 8662b...a1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så vanlig at hvem som helst kan hete det. Ikke som Carl (som har helt andre assosiasjoner enn Karl) og Preben osv.

Anonymkode: ce725...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ikke for navnet. Hvor svarte har du da fra at et navn er "høystatus"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel er da et helt vanlig navn. 

Jeg anser ingen navn som høystatus eller lavstatus.

Anonymkode: 63880...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SidFernwilter skrev (20 timer siden):

Du betaler ikke for navnet. Hvor svarte har du da fra at et navn er "høystatus"? 

Penger alene gir ikke høystatus. Og man har definitivt høy- og lavstatus navn.

Anonymkode: 0a12c...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er navnet ingen av delene, men helt vanlig, gjennomsnittlig middelklasse. Men for 20-30 år siden hadde det vært overklasse/øvre middelklasse.

Anonymkode: b824b...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...