Gå til innhold

Frokost og lunsj - trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere til frokost og lunsj. I en hektisk hverdag så orker jeg rett og slett ikke frokost før jobb og i lunsjen kjøper jeg mat. Men føler det er unødvendig å skulle handle mat hver eneste dag. Er glad i salat, men har ikke tid om morgenen, og den blir dvask om jeg lager kvelden før.

Har to unger, den ene får brødskive i barnehagen og mannen spiser omtrent et halvt brød til lunsj. Det andre barnet er ikke spesielt glad i brød og dropper gjerne lunsj.

Hva spiser og lager dere? Noe som kan forberedes kvelden i forveien? 

Anonymkode: 272f4...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overnight oats kan du forberede kvelden i forveien, og det er godt. Det er mange forskjellige måter å lage det på så du kan tilpasse det hva du liker, bare å søke på nettet så får du opp masse tips.

Det jeg selv pleier å spise er:
- Knekkebrød med godt pålegg
- Müsli, yoghurt og bær
- Weetabix, banan, melk
- Baguette med salat, ost og skinke
- Bananpannekaker
- Pannekaker (jeg fyller det ofte med cottage cheese, bær og lønnesirup)
- Croissant med eggerøre og skinke, appelsinjuice er kjempegodt med denne kombinasjonen
++

Så har jeg alltid masse frukt ved siden av. Alt ordner jeg med selv hjemme, orker ikke butikken hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Frokost (spiser også 1-3 timer etter at dagen har begynt, og "over PC") - kjøleskapsgrøt på havre, eller chia med nøtter eller bær (har Sistema todelt skål),. Frøknekkebrød med hummus eller guacemole (knekkebrød i ziplock, pålegg i liten sisterna). Eggmuffins med grønnsaker. (lager opp og fryser, tar opp frossen på morgenen). 

Lunsj: alt mulig... Lager for 2-3 dager i slengen. Fritatta med resterønnsaker eller poteter. Wok med det jeg har av grønnsaker og restekjøtt. Quinoa eller byggrynssalat. Knekkebrød (samme som over, bare med litt ekstra grønnsaker). Wrap i alle mulige former. Squashpasta med pesto, skinke og tomater. Falafler med søtpotet og brokkoli. Bowls i ulike varianter. 

Om det er grønn salat du liker vil jeg anbefale å vaske salaten godt, og legge den over i ziplock, da er den like sprø dagen etterpå. Dropp tomater, det blir mye væske, eller hiv oppi hele cherrytomater. Velg vårløk eller purre i stedet for rødløk, som fort for en litt emmen lukt etter noen timer. 

Anonymkode: 10a6c...d47

Skrevet

Avocado. Enten alene eller på brødskive. Litt oppkuttede grønnsaker (gulrot, selleri, agurk eller hva som helst, ligger klart i kjøleskapet). Litt ost, skinke, annet - oppdelt. Middagsrester. Wrap med ost, skinke, eller noe fra dagen før + grønsaker. 

Anonymkode: 72fb2...7b1

Skrevet

Frokost er yoghurt med chia/linfrø cottage cheese og bær. Lager det klart i glass kvelden før og spiser når jeg kommer på jobb. 

Lunsj er knekkebrød med  makrell i tomat, sardiner, fetaost og tomat, blåmuggost og pære osv litt etter hva jeg har lyst på. 

Lager av og til salat på glass, da bygger jeg det opp i glasset med de våte ingrediensene nederst og salatbladene på toppen.  Da unngår jeg at salaten blir dvask til lunsj dagen etter.  Helt som nylaget blir den selvsagt ikke, men bedre enn om alt er blandet fra starten av. Dressing har jeg i en liten flaske ved siden av. 

Anonymkode: ef8f8...d7d

Skrevet

Banan på vei til jobb. Eller Knekkebrød/skive som jeg tar med i bilen. 

Anbefaler å lage salat uten salat og dvask grønnsaker i eget rom. Salat i eget rom også. Så blander du sammen på jobb. Da kan du lage dagen før. 

Yoghurt og musli, suppe på termos, små baguetter med pålegg laget kvelden før, fruktsalat med kesam, middagsrester (feks tacosalat), pizzahorn, omelett, omelettmuffins, kokt egg som du kan ta på skive/Knekkebrød 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Frokost er yoghurt med chia/linfrø cottage cheese og bær. Lager det klart i glass kvelden før og spiser når jeg kommer på jobb. 

Lunsj er knekkebrød med  makrell i tomat, sardiner, fetaost og tomat, blåmuggost og pære osv litt etter hva jeg har lyst på. 

Lager av og til salat på glass, da bygger jeg det opp i glasset med de våte ingrediensene nederst og salatbladene på toppen.  Da unngår jeg at salaten blir dvask til lunsj dagen etter.  Helt som nylaget blir den selvsagt ikke, men bedre enn om alt er blandet fra starten av. Dressing har jeg i en liten flaske ved siden av. 

Anonymkode: ef8f8...d7d

Du er sikkert populær på jobb😂

Anonymkode: 281aa...28b

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Anbefaler å lage salat uten salat og dvask grønnsaker i eget rom. Salat i eget rom også. Så blander du sammen på jobb. Da kan du lage dagen før. 

Yoghurt og musli, suppe på termos, små baguetter med pålegg laget kvelden før, fruktsalat med kesam, middagsrester (feks tacosalat), pizzahorn, omelett, omelettmuffins, kokt egg som du kan ta på skive/Knekkebrød 

Så det er ok å mobbe folk for det de har på matpakka, nå? Det er sikkert hyggelig for folka du jobber med. :sarkasme:

Anonymkode: 7c434...53c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det er ok å mobbe folk for det de har på matpakka, nå? Det er sikkert hyggelig for folka du jobber med. :sarkasme:

Enkelte ting spiser man ikke i offentligheten. Og hvem har sagt noe om mobbing bortsett fra du du? 

Anonymkode: 205fe...ce4

• Liker 1
Skrevet

Enkelte ting spiser man ikke i offentligheten. Og hvem har sagt noe om mobbing bortsett fra du du? 

Har man noe i mot hva andre har i matpakka, så kan man spise lunsjen sin helt og holdent alene. Folk spiser hva de vil. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har man noe i mot hva andre har i matpakka, så kan man spise lunsjen sin helt og holdent alene. Folk spiser hva de vil. 

Totalt uenig! Men takk og lov så forstår flesteparten som spiser makrell i tomat at dette spiser man ikke blant andre mennesker

Skrevet

Totalt uenig! Men takk og lov så forstår flesteparten som spiser makrell i tomat at dette spiser man ikke blant andre mennesker

Morsom du. 

Skrevet
Sweetheaven skrev (27 minutter siden):

Morsom du. 

Er blodig alvorlig

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du oppførte deg som en. Jeg påpekte det. Og om du tror jeg har noe imot at mobberen påpeker at jeg kaller en mobber en mobber så bommer du veldig. Stolt av det. ;) 

Heldigvis jobber jeg et sted der blåmuggost er hyllevare. De har det faktisk på kantina. Og på de aller, aller fleste kafeer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du oppførte deg som en. Jeg påpekte det. Og om du tror jeg har noe imot at mobberen påpeker at jeg kaller en mobber en mobber så bommer du veldig. Stolt av det. ;) 

Heldigvis jobber jeg et sted der blåmuggost er hyllevare. De har det faktisk på kantina. Og på de aller, aller fleste kafeer. 

Sjekk ab koder du

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 0.00):

For kokt egg lukter jo såå godt🤪

Anonymkode: f9535...b48

• Liker 1
Skrevet

Dere jenter ...

Vær nå greie. Hvem bryr seg om Kari spiser en brødskive med makrell i tomat, eller Eva spiser kokt egg? Det finnes så utrolig mye annet å irritere seg over i denne verden. God helg, og kos dere med frokost! :)

Anonymkode: 47720...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere jenter ...

Vær nå greie. Hvem bryr seg om Kari spiser en brødskive med makrell i tomat, eller Eva spiser kokt egg? Det finnes så utrolig mye annet å irritere seg over i denne verden. God helg, og kos dere med frokost! :)

Jeg har ikke blandet meg i debatten her inne. 

Men personlig lar jeg både sild, rester av indisk mat, kokt egg som har ligget i en boks fra kvelden før, og mye annet, ligge igjen hjemme når jeg lager matpakka. 

Ikke noe jeg gidder å bruke irritasjon på. Men ja, jeg synes det er dårlig etikette å ta med mat som lukter mye til et lite lunsjrom, eller i kontorlandskapet. 

Anonymkode: 10a6c...d47

• Liker 2
Skrevet

Men lukten av kokt egg eller makrell i tomat forsvinner relativt raskt, da synes jeg det er verre med den eimen av hvitløk som er der fra start til slutt av og til, men sånn er det, det er nesten ikke til å unngå at det oser hvitløk noen ganger, siden så mye mat inneholder det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere jenter ...

Jeg bryr meg fordi det stinker og dreper matlysten 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For kokt egg lukter jo såå godt🤪

Anonymkode: f9535...b48

For ikke snakke om flatulensen mange får av egg 😅😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...