Gå til innhold

Koronavaksine, hva er "fullvaksinert"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er man fullvaksinert med 2 vaksiner i diverse land?

Er det nesten bare Norge som driver med 3-4 doser ?

Anonymkode: 8b1cd...64d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er relativt. Hos noen fungerer ikke to doser så godt, og de får corona likevel. Det sies jo også at effekten dabber av gradvis, så «fullvaksinert» blir man vel aldri.

Men om du vurderer en tredje dose så ville jeg droppet det. Du er «fullvaksinert» på papiret og har de fordelene at du kan reise osv uten at det skal være noe styr. Og får du corona likevel så blir det nok mildt og greit å takle. (Men hva vet jeg.!)

Anonymkode: 2a8aa...a72

Skrevet

full-vaksinert er et begrep som er i stadig endring. 2-3 boostere er full-vaksinert i dag mens 4-5 doser er full-vaksinert om noen mnd.

Anonymkode: 67592...b1d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er relativt. Hos noen fungerer ikke to doser så godt, og de får corona likevel. Det sies jo også at effekten dabber av gradvis, så «fullvaksinert» blir man vel aldri.

Men om du vurderer en tredje dose så ville jeg droppet det. Du er «fullvaksinert» på papiret og har de fordelene at du kan reise osv uten at det skal være noe styr. Og får du corona likevel så blir det nok mildt og greit å takle. (Men hva vet jeg.!)

Anonymkode: 2a8aa...a72

Her var det mye feilinformasjon. 

Anbefaler TS å lese på fhi.no istedet: 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Anonymkode: eb035...ff5

• Nyttig 1
Skrevet

Fullvaksinert betyr vel i grunn at du har maksimal beskyttelse vaksinen kan gi. Etter rundt 6mnd er effekten opptil halvvert allerede, og da trenger man en boosterdose. 

Anonymkode: 97417...00c

Skrevet

Jeg er interessert i hvordan det er i andre land. Om jeg f.eks i sommer kan dra til Hellas eller Bosnia med kun 2 doser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

full-vaksinert er et begrep som er i stadig endring. 2-3 boostere er full-vaksinert i dag mens 4-5 doser er full-vaksinert om noen mnd.

Anonymkode: 67592...b1d

Dette. De endrer det jo bare ettersom de ser at smittetalla fortsetter å være høye. I dag er det 3 doser, neste år er det sikkert 5 doser. 

Men nå skal de jo kutte ut å registrere smittetall for fullvaksinerte. Da vil jo ikke smittetalla se så ille ut lengre, og da vil det også se ut som om tiltak har fungert. 

Anonymkode: 11f67...a92

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er interessert i hvordan det er i andre land. Om jeg f.eks i sommer kan dra til Hellas eller Bosnia med kun 2 doser.

VG har sak om dette idag:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k61LAB/nye-coronapass-regler-fra-1-februar-fhi-med-klar-oppfordring-til-reisende

Det ser ut til at de fleste land krever oppfriskningsdose nå, men har ulike regler på hvor lenge etter dose to du kan gå.

FHI sier en må inn og sjekke på hvert land en skal inn i, og være obs på at regler kan endre seg. EU har visst laget en app for å sjekke regler i EU-land; re-open EU.

Anonymkode: 9b94e...96f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...