Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og har brukt levaxin i 20 år. Jeg er 34 år. 
Gjennom graviditet ble jeg fulgt opp og TSH lå rundt 1, etter mitt ønske. T4 rundt 14.
Jeg var klar over at etter endt graviditet skulle jeg tilbake til gammel dose (som før jeg ble gravid) og at stoffskiftet kom til å bli lavere.

Nå er det 3 måneder siden fødsel og jeg målte det igjen:

TSH 2,6

T4 13

Jeg har merket at jeg har blitt mer sliten og tiltaksløs de siste ukene. Babyen og jeg sover godt om natten så det har ikke med søvnmangel å gjøre. Jeg sliter også med forstoppelse nå. 

Disse verdiene er innenfor referanseområdet, men at T4 er nærmere smertegrensen. 

Er det noen andre her med lavt stoffskifte som kan fortelle litt om seg og sine verdier?

Finnes det noen måte å øke T4 uten å øke levaxin? Legen sier det ikke er behov for å øke.

Anonymkode: f474c...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,så kjedelig med leger som ikke forstår! Når man er medisinert skal man ligge i øvre referanseområde på T4, og laveste på TSH + at du bør få sjekket T 3. Kan anbefale Facebookgruppa for lavt stoffskifte. Jeg har selv hatt god effekt av kostholdsomlegging,men det er krevende. Jeg har fulgt The Best Bet Diet som du kan lese om,og finne på nett. Gikk ned 20 kg, er mer opplagt og magen fungerer for første gang på det jeg kan huske. Teoriene rundt dette finner du igjen hos legene Hexeberg og Berit Nordstrand også, og gjelder lavt stoffskifte pga autoimun sykdom (som du sannsynligvis har siden du har hatt det fra så ung alder). Jeg tenkte jeg skulle prøve i 3 uker,og det har god effekt på meg, så jeg har fortsatt, men har ikke nok støtte i forskning til at det er offisielle teorier. Hvis du ammer,ville jeg ventet til du er ferdig med det med kostholdsomlegging.

Start med å snakke med legen igjen. Forklar hvordan du har det, se tips på FB-siden, sjekk jern,D-vitamin og eventuelt andre vitaminer (igjen-se FB-siden). Lykke til! 

Anonymkode: 4323f...3a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff,så kjedelig med leger som ikke forstår! Når man er medisinert skal man ligge i øvre referanseområde på T4, og laveste på TSH + at du bør få sjekket T 3. Kan anbefale Facebookgruppa for lavt stoffskifte. Jeg har selv hatt god effekt av kostholdsomlegging,men det er krevende. Jeg har fulgt The Best Bet Diet som du kan lese om,og finne på nett. Gikk ned 20 kg, er mer opplagt og magen fungerer for første gang på det jeg kan huske. Teoriene rundt dette finner du igjen hos legene Hexeberg og Berit Nordstrand også, og gjelder lavt stoffskifte pga autoimun sykdom (som du sannsynligvis har siden du har hatt det fra så ung alder). Jeg tenkte jeg skulle prøve i 3 uker,og det har god effekt på meg, så jeg har fortsatt, men har ikke nok støtte i forskning til at det er offisielle teorier. Hvis du ammer,ville jeg ventet til du er ferdig med det med kostholdsomlegging.

Start med å snakke med legen igjen. Forklar hvordan du har det, se tips på FB-siden, sjekk jern,D-vitamin og eventuelt andre vitaminer (igjen-se FB-siden). Lykke til! 

Anonymkode: 4323f...3a4

Mange takk for svar! 
kan du sende link til the best bet diet? 
Skal ta blodprøve og evt håranalyse. Vet at flere sier håranalyse er humbug, men det har hjulpet meg flere ganger. Jeg kom på det etter at jeg postet innlegget.

Skrevet

Hei,
Jeg fungerer ikke med FT4 under 18. Den må helst være på 20-22. Og da pleier TSH være på ca 0,5.
Jeg fikk forresten lavt stoffskifte i slutten av tenårene uten at det er pga autoimmun sykdom - jeg har ingen anti-TPO.

Jeg hadde mildt sagt presset legen på dosering. Min lege lar meg nå justere litt dose selv og så stikke innom og ta blodprøver. Dette fordi jeg har hatt sykdommen lenge (snart 20 år) og kjenner kroppen min godt. Hvis jeg går på p-pillen så må jeg øke. Går jeg av pillen så må jeg gjerne nedjustere litt. Ved graviditet øker man jo automatisk ca 30% av dosen. Jeg har bare ett barn og trengte ikke gå ned etter graviditetsrelatert økning. Så for meg hadde det blitt helt feil å trappe ned igjen slik du får beskjed om. 

Endokrinolog sa i sin tid til meg at kjertelen min ikke var helt uproduktiv/"død" ennå og etterhvert som den ga opp mer og mer så måtte jeg øke levaxin.

Stå på ditt eller få en second opinion!

Anonymkode: 8b1ce...5e4

• Nyttig 1
Skrevet

Må legge til at jeg ikke hadde giddet å ta den diskusjonen med legen hvis verdiene mine var så lave. Jeg hadde sakte økt og så bedt om nye blodprøver uker etter jeg var ferdig å øke. Så hadde jeg booket time og fortalt hvor mye bedre jeg hadde det og knyttet det opp mot verdiene mine. Det er min kropp og jeg skal ligge høyt på referanseverdiene. Ingen lege kan nekte meg det uten å erstatte det med adekvat veiledning..

Anonymkode: 8b1ce...5e4

• Nyttig 1
Skrevet

Mange leger vet dessverre ikke at hvis man er under behandling for lavt stoffskifte, så bør TSH ligge mellom 0,5-1,5. Ikke høyere enn det. 

Også viktig å følge med på Fritt T3, mange må øverst i ref.område her for å føle seg bra.

Jern, sink, D-vitamin, folat, B12 bør også ligge øverst i ref.område. 

Veldig viktig å få utskrift av alle prøver som blir tatt, og følge med selv. Da vet du etter en stund når du føler deg best. 

Stoffskifte er no drit rett og slett. Jeg hadde også prøvd å øke forsiktig selv her hvis lege ikke er enig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lavt stoffskifte og har brukt levaxin i 20 år. Jeg er 34 år. 
Gjennom graviditet ble jeg fulgt opp og TSH lå rundt 1, etter mitt ønske. T4 rundt 14.
Jeg var klar over at etter endt graviditet skulle jeg tilbake til gammel dose (som før jeg ble gravid) og at stoffskiftet kom til å bli lavere.

Nå er det 3 måneder siden fødsel og jeg målte det igjen:

TSH 2,6

T4 13

Jeg har merket at jeg har blitt mer sliten og tiltaksløs de siste ukene. Babyen og jeg sover godt om natten så det har ikke med søvnmangel å gjøre. Jeg sliter også med forstoppelse nå. 

Disse verdiene er innenfor referanseområdet, men at T4 er nærmere smertegrensen. 

Er det noen andre her med lavt stoffskifte som kan fortelle litt om seg og sine verdier?

Finnes det noen måte å øke T4 uten å øke levaxin? Legen sier det ikke er behov for å øke.

Her er folk forskjellige, men jeg hadde trengt økning.

Første året etter fødsel fikk jeg ikke mine «normale verdier» med samme dosering som før- men det stabiliserte seg etterhvert.

Jeg trenger TSH på rundt 0,5 og T4 på 17-19. 

Jeg hadde iallefall hatt symptomer med de verdiene. Pleier selv øke/senke veldig forsiktig altettersom hva prøvene tilsier, måle etter 6-8 uker igjen. 

Ser noen her nevne at de må ha T4 på 20-22, har ei venninne som er lik der. Jeg blir ganske dårlig av hypersymptomer med de verdiene, så man må nesten bare justere forsiktig og sjekke jevnlig samt se an formen. 

Endret av Fløff
  • Nyttig 1
Skrevet

Behandling av hypotyreose | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 – 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 – 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat.

• Nyttig 1
Skrevet

Du må ta blodprøver av ft3. Faktisk den viktigste! Du kan ha greit med ft4, men kroppen må omdanne det selv til ft3. Vi omdanner ulikt. 

Anonymkode: 3f36f...2b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt ikke målbar TSH og fT4 på rundt 26 i mange år. Da jeg lå innenfor referanseområdet var jeg så sliten at jeg ikke fungerte i jobb. Selv med såpass høy fT4 har jeg aldri ligger over referanseområdet på fT3.

Dette er en sykdom som må behandles utifra formen DIN, ikke hva blodprøvene viser. Men selvfølgelig,  ikke overdoser så mye at du får tyreotoksikose!

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...