AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Har man rett til å si at man ikke vil trene opp en hest som man vet andre skal dra nytte av når den er "bra nok"? Jeg jobber på en stall hvor hesteholdet var helt stille når jeg startet. Nå rir flere ukentlig der, og jeg har trent opp en til eget bruk. Hesten går stabilt i alle gangarter nå og hopper 80 bane. Når jeg begynte hadde den stått i 5 år, og var klar til å bli solgt. Flere begynner å mase om at de vil ta over hesten nå, og for en uke siden gikk de til innkjøp av en ny stor hest til mitt bruk. Greia er at jeg er livredd for at de bruker meg nå. Jeg legger ekstremt mye energi, penger og tid på hesten jeg har trent opp og det blir jeg jo å gjøre med den nye og..Alle har kjempelyst å ri den nye også, men stallsjefen sier at jeg er den eneste som får ri hesten frem til den er godt tilridd Anonymkode: e6c8f...b35
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Om du jobber der og mottar lønn, må du vel gjøre det sjefen vil. Men om du bruker pengene dine på å jobbe der, jobber du egentlig der? Anonymkode: 7df01...96a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Du får vel lønn dersom du har dette som jobb? Ellers gjør du jo de en tjeneste, og da kan du jo bare si at du ikke vil mer. Jeg fikk selvsagt betalt da jeg jobbet med det, og brukte ikke mine egne penger på det. Dog hadde jeg heller ingen rettigheter, hestene var ikke mine, så hvor de havnet hadde jeg ikke så mye jeg skulle si noe på. Anonymkode: 57705...159
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du får vel lønn dersom du har dette som jobb? Ellers gjør du jo de en tjeneste, og da kan du jo bare si at du ikke vil mer. Jeg fikk selvsagt betalt da jeg jobbet med det, og brukte ikke mine egne penger på det. Dog hadde jeg heller ingen rettigheter, hestene var ikke mine, så hvor de havnet hadde jeg ikke så mye jeg skulle si noe på. Anonymkode: 57705...159 Jeg er i arbeidspraksis der, fått tilbud om fast jobb fra juni av. Så, jeg tjener ikke akkurat på det..får like mye utbetalt om jeg jobber eller ei😅 Anonymkode: e6c8f...b35
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om du jobber der og mottar lønn, må du vel gjøre det sjefen vil. Men om du bruker pengene dine på å jobbe der, jobber du egentlig der? Anonymkode: 7df01...96a Helt vanlig betale om en driver med andres hester, her i byen finner en sjeldent avtaler som er under 1500 i mnd. Kan drive med hestene «gratis» noen plasser, men da krever de gjerne at du hjelper til med andre ting. Jeg har hjulpet ved ridetimer der unger må bli leid. Gått frem og tilbake for at unger skal få ri på åpen gård osv. Du eier ikke hesten, så eieren kan vel egentlig gjøre som den vil. En står fritt til å slutte når som helst da. Hest er ikke akkurat en billig hobby mange steder iallefall. Anonymkode: 8559b...87d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 Ikke bruk penger på å trene andres hester.. eller fritid. Men om det er tid der du er i arbeidspraksis eller i arbeid så er det jo de som har ansatt deg som bestemmer hva du skal bruke tiden din på og det du produserer (det være seg en godt trent hest eller en webside eller en kjole, altså hva som helst) eies av de som har ansatt deg når du gjør det i arbeidstiden. Om du skal bruke tid ut over det eller selv betale for ting må du først ha en avtale om at du skal få noe tilbake for det, feks %-andel fra salg av hesten eller noe. Anonymkode: d60f5...4bd
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er i arbeidspraksis der, fått tilbud om fast jobb fra juni av. Så, jeg tjener ikke akkurat på det..får like mye utbetalt om jeg jobber eller ei😅 Anonymkode: e6c8f...b35 Det du får er jo erfaring da. Du får prøve og feile med opptrening av en hest. Det er vel artigere å få trene og jobbe med en hest, prøve ut teknikker m.m., enn å ikke få gjøre som du vil med den? Anonymkode: 36f39...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 Selv om det er arbeidspraksis så er det jo en jobb! Og det skulle ikke være nødvendig at du bruker penger av egen lomme for å trene opp en hest der.. Vær glad for at du får gode erfaringer med hest, og får prøve flere ulike! Anonymkode: 6033d...61c
DrueSmoothie Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er i arbeidspraksis der, fått tilbud om fast jobb fra juni av. Så, jeg tjener ikke akkurat på det... får like mye utbetalt om jeg jobber eller ei😅 Anonymkode: e6c8f...b35 Om du er i arbeidspraksis der, så er du i praksis på "jobb" der, og da vil jeg si det er HELT normalt, da er det en del av jobben din. Det samme tenker jeg man kunne tenkt om man bare er der og rir "gratis". Da blir det en vinn vinn, du ville fått utøve din hobby gratis, og hestens eier får hjelp med utdanning av hesten sin. Jeg tenker også at det er luksus at de i det heletatt skaffer en hest til ditt bruk. De fleste som jobber som praktikant / lærling på staller får ikke en gang ri med mindre de har med egen hest. Så jeg tenker du skal være veldig fornøyd jeg. Både får du ri OG du får i tillegg med deg en hel del verdifull erfaring og en masse lærdom ut av dette! En betalende forrytter derimot, det blir noe annet. Dog, dersom man har en forrytter som rir og trener hesten, så vil jeg uansett tenke at vedkommende er med på å utdanne / vedlikeholde hesten. Men, du skriver at du også bruker egne penger på dette, hva legger du i det? Kan du velge å ikke gjøre det? Og kun trene hesten som en del av din arbeidshverdag? Jeg har selv drevet ett større ridesenter og der var det helt vanlig at vi brukte våre praktikanter og lærlinger til å hjelpe til med innridning av ungester etc. Det var en del av arbeidsoppgavene. Men, de brukte aldri egne penger på noe som hadde med dette å gjøre, men at de la ned masse innsats, energi og egen motivasjon i dette, det var det ingen tvil om. Og de holdt gjerne på med hestene på fritiden sin også, etter eget ønske. Endret 25. januar 2022 av DrueSmoothie 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 DrueSmoothie skrev (21 minutter siden): Om du er i arbeidspraksis der, så er du i praksis på "jobb" der, og da vil jeg si det er HELT normalt, da er det en del av jobben din. Det samme tenker jeg man kunne tenkt om man bare er der og rir "gratis". Da blir det en vinn vinn, du ville fått utøve din hobby gratis, og hestens eier får hjelp med utdanning av hesten sin. Jeg tenker også at det er luksus at de i det heletatt skaffer en hest til ditt bruk. De fleste som jobber som praktikant / lærling på staller får ikke en gang ri med mindre de har med egen hest. Så jeg tenker du skal være veldig fornøyd jeg. Både får du ri OG du får i tillegg med deg en hel del verdifull erfaring og en masse lærdom ut av dette! En betalende forrytter derimot, det blir noe annet. Dog, dersom man har en forrytter som rir og trener hesten, så vil jeg uansett tenke at vedkommende er med på å utdanne / vedlikeholde hesten. Men, du skriver at du også bruker egne penger på dette, hva legger du i det? Kan du velge å ikke gjøre det? Og kun trene hesten som en del av din arbeidshverdag? Jeg har selv drevet ett større ridesenter og der var det helt vanlig at vi brukte våre praktikanter og lærlinger til å hjelpe til med innridning av ungester etc. Det var en del av arbeidsoppgavene. Men, de brukte aldri egne penger på noe som hadde med dette å gjøre, men at de la ned masse innsats, energi og egen motivasjon i dette, det var det ingen tvil om. Og de holdt gjerne på med hestene på fritiden sin også, etter eget ønske. Ja, jeg føler meg jo veldig heldig som har muligheten til det. Bare forferdelig kjipt å legge så mye penger og arbeid i en hest for så at andre vil ta over ridningen. Generell ridning av den hesten må jeg ta på fritid, resten av arbeid i stall med temming av unghest og stallarbeid er det som inngår i arbeidstiden. Hesten hadde ikke sal som passet optimalt, alt for bred bom så den ble liggende på manken. Jeg ba om å få ordnet ny sal, men det såg de ingen hensikt med. Hesten trivdes ikke med bittet, la seg veldig på. Samme greia der, vi hadde mange bitt så var ingen hensikt å kjøpe nytt. Jeg fant både sal og bitt som hesten trivdes med. Utenom det så er det sjabrakker siden jeg kjøpte dressursal og ett hodelag jeg selv ønsket å ha så det utgår jo fra nødvendig. Hesten ble ekstremt sårfot og fikk blåmerker, jeg krevde at han skulle skoes noe de nektet(barfot stall). Tok det ut av egen lommebok for å se om det hjalp, og hovslager sa det skulle vært gjort for lengst fordi det var lite å gå på..Fikk en helt ny hest å ri. Tatt opp med leder om videre skoing, men det må gå ut av egen lommebok så da må jeg eventuelt vurdere nå om hesten bare skal avsluttes trening på imens jeg jobber med den nye selv om jeg synest det og er surt.. Anonymkode: e6c8f...b35
DrueSmoothie Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg føler meg jo veldig heldig som har muligheten til det. Bare forferdelig kjipt å legge så mye penger og arbeid i en hest for så at andre vil ta over ridningen. Generell ridning av den hesten må jeg ta på fritid, resten av arbeid i stall med temming av unghest og stallarbeid er det som inngår i arbeidstiden. Hesten hadde ikke sal som passet optimalt, alt for bred bom så den ble liggende på manken. Jeg ba om å få ordnet ny sal, men det såg de ingen hensikt med. Hesten trivdes ikke med bittet, la seg veldig på. Samme greia der, vi hadde mange bitt så var ingen hensikt å kjøpe nytt. Jeg fant både sal og bitt som hesten trivdes med. Utenom det så er det sjabrakker siden jeg kjøpte dressursal og ett hodelag jeg selv ønsket å ha så det utgår jo fra nødvendig. Hesten ble ekstremt sårfot og fikk blåmerker, jeg krevde at han skulle skoes noe de nektet(barfot stall). Tok det ut av egen lommebok for å se om det hjalp, og hovslager sa det skulle vært gjort for lengst fordi det var lite å gå på..Fikk en helt ny hest å ri. Tatt opp med leder om videre skoing, men det må gå ut av egen lommebok så da må jeg eventuelt vurdere nå om hesten bare skal avsluttes trening på imens jeg jobber med den nye selv om jeg synest det og er surt.. Anonymkode: e6c8f...b35 Her har du jo selv valgt å bruke penger på utstyr og oppfølging av hesten, og det er jo noe du selv må velge om du ønsker å gjøre eller ikke. Det er tydeligvis ikke noe som forventes av deg. Dog skal jeg ikke si at det ikke er "nødvendig" på hestens vegne, for det har jeg ikke grunnlag til å uttale meg om. Men alternativet er jo da å si at man ikke ønsker å trene hesten utover det som inngår i arbeidstiden så lenge den er sårbeint og ikke har utstyr som passer. JEG hadde nok ikke gjort dette for andres hest, med mindre det gavnet meg selv på den måten at jeg hadde ansett det som innskudd i egen hobby, som det jo også er for oss hestefolk, selv med andres hester i noen tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Høres ut som en utrolig dårlig drevet stall, om de syns det er greit at hester brukes uten rett utstyr..... Men du burde jo ikke sponse de med saler, skoing ect. Liker du den hesten, burde du heller kjøpt den til lavere pris før den kunne mer. At du utdanner OG kjøper inn utstyr gratis er jo så luksus at da får du garantert jobb på de fleste staller 😆 Anonymkode: 6f561...9f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå