Gjest gjest Skrevet 20. oktober 2005 #1 Skrevet 20. oktober 2005 Hei! Føler meg så trøtt og sliten for tiden, samtidig mister jeg MASSE hår. Så jeg lurer på, kan jeg ta jern-tabletter og B-vitamin ved siden av tran og multi-vitamin som jeg alltid har tatt? Er det greit å putte i seg så mye forskjellige tabletter?
Iceglow Skrevet 20. oktober 2005 #2 Skrevet 20. oktober 2005 B-vitaminer kan du ta omtrent så mye du orker av, de går rett gjennom og havner i wc om du tar for mye. Jern derimot kan det være farligere å selvbehandle uten en sikker diagnose på jernmangel. Generelt vil jeg og si at hårtap er og et vanlig symptom på B-vitaminmangel, så å ta for eksempel B-jäst 200 kan være verd et forsøk. En til to om dagen er tilstrekkelig for de fleste.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #3 Skrevet 20. oktober 2005 Tusen takk for svar! Så du synes at jeg ikke bør ta jern før jeg har snakka med legen? For jeg sover dårlig og er ofte trøtt og sliten, venner sier at det er pga jernmangel.
Iceglow Skrevet 20. oktober 2005 #4 Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Problemet med jern er at man kan ha samme symptomer om man har for mye, som om man har for lite, småskummelt å pøse på med jern, om man har overskudd av det. Det er absolutt en god ide å få undersøkt jernlageret, og blodprosenten (eller er det samme sak? Jeg ble litt usikker her), og SÅ kan du heller se om det er behov for å ta tilskudd til lagrene er fulle. Ikke spis ekstra jern uten at du VET du har behov for det! Et annet tips kan være roseerot, trim, og få nok dagslys, mange kan bli slappe på denne tiden av året uten at det nødvendigvis er noe GALT, det er bare ting som er litt i ulage. Håper du kvikner til igjen Endret 20. oktober 2005 av Iceglow
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #5 Skrevet 20. oktober 2005 Tusen takk for svar! Så du synes at jeg ikke bør ta jern før jeg har snakka med legen? For jeg sover dårlig og er ofte trøtt og sliten, venner sier at det er pga jernmangel. ← Kan være hva som helst av vitaminmangel det. Det er bare gammel "overtro" at man trenger jern så fort man føler seg litt slapp og sliten. mangel på kobber gir samme symptomer f.eks. og har du for mye jern blir det for lite kobber, disse to skal stå i forhold til hverandre. Jo mer jern du pøser på, dess mindre jern vil du få, og omvendt... en riktig avbalansert multivitamin er det beste, og du må gjerne doble dosene i forhold til anbefalt dosering på norske bokser. Vi har så lave grenser her i landet, at det nærmer seg latterlig
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #6 Skrevet 20. oktober 2005 Å??kan jeg ta 2 tabletter multivitamin daglig? :klø: Det er ikke farlig? Hvis det er ufarlig, så vil jeg heller gjøre det enn å kun ta b-vitamin eller evt jern....?...
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #7 Skrevet 20. oktober 2005 bare tilføye med at jeg også tar møllers tran hver dag, og den innholder noe få vitaminer også
Iceglow Skrevet 20. oktober 2005 #8 Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Om du tar tran, og to multivitamintabletter får du i deg ganske så mye A og D-vitaminer, hvor sunt det er kommer an på kostholdet og livet ditt ellers. Skulle jeg gitt deg et (rettere sagt to) konkrete tips så er det dette: 1: Prøv å få en lege til å ta en blodprøve for å se om du faktisk mangler noe. 2: Ta et ekstra tilskudd av B-vitaminer. Det kan du ta omtrent uansett kosthold og livsstil, unntaket er om du har svekket nyrefunksjon. Endret 20. oktober 2005 av Iceglow
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #9 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg fikk sterkere negler da jeg begynte å ta ekstra folsyre (en type B-vitamin) i forb. med graviditet, du kan jo prøve det? Negler og hår trenger jo de samme vitaminene. Er jo folsyre (200 mg, eller hva de nå måler i) i multivitaminer, men skader ikke å ta litt xtra (tok 400 mg + 1 multi). Ellers stemmer det som noen sier, hvis du tar 2 multivit kan du ende opp med for mye av noe, bedre å supplere med separate tabletter for det man trenger xtra. Sjekk med legen om de kan gjøre en sjekk på om det er noe du mangler i tillegg til jern. Sporstoffer generelt er kjempeviktig, selv om vi trenger dem bare i små mengder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå