AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Vi har tatt på oss å ta vare på hunden til en syk slektning. På sikt vil vi nok overta hunden på papiret også om vi ser at hundeholdet fungerer bra. Vi kjenner hunden godt og er glad i den. Det er en cocker spaniel med et rolig gemytt og den er en veldig fin familiehund. Den «kan» ikke noe spesielt innen hundesport, og er veldig familiekjær, men litt ertete og lystrer dårlig på eksempelvis innkalling. Vi har hage vi deler med to andre hustander, dog ikke inngjerdet. Vi er to voksne, og en 1-åring. Den ene av oss studerer fullt og har en deltidsstilling, den andre jobber fullt, barnet er i barnehage. jeg søker tips til trening å bedrive med hunden for moro skyld, og samtidig ønsker jeg å høre hvordan andre småbarnsfamilier får kabalen til å gå opp for et lykkelig hundeliv. I agility ser jeg at man må holde hunden løs på banen, men dette er noe jeg ikke helt tør av åpenbare grunner 😊 Anonymkode: 62f71...44b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi har tatt på oss å ta vare på hunden til en syk slektning. På sikt vil vi nok overta hunden på papiret også om vi ser at hundeholdet fungerer bra. Vi kjenner hunden godt og er glad i den. Det er en cocker spaniel med et rolig gemytt og den er en veldig fin familiehund. Den «kan» ikke noe spesielt innen hundesport, og er veldig familiekjær, men litt ertete og lystrer dårlig på eksempelvis innkalling. Vi har hage vi deler med to andre hustander, dog ikke inngjerdet. Vi er to voksne, og en 1-åring. Den ene av oss studerer fullt og har en deltidsstilling, den andre jobber fullt, barnet er i barnehage. jeg søker tips til trening å bedrive med hunden for moro skyld, og samtidig ønsker jeg å høre hvordan andre småbarnsfamilier får kabalen til å gå opp for et lykkelig hundeliv. I agility ser jeg at man må holde hunden løs på banen, men dette er noe jeg ikke helt tør av åpenbare grunner 😊 Anonymkode: 62f71...44b Sjekk ut McCann Dog training på YouTube. De har enormt mye fantastiske treningstips og triks og veldig informative videoer. Om du går på treningsvideoene for valper, så vil du finne masse tips for hvordan man virkelig legger et sterkt grunnlag for god innkalling, hvordan man legger inn kontaktlyder og diverse. I disse videoene blir hundens mat brukt, så om dere mater hunden 2-3 ganger om dagen, så vil du få trent på innkalling og kontakt 2-3 ganger om dagen uten at hunden blir feit på godbiter 😊 Forstår at dere har en voksen hund, men treningsvideoene for valper legger et godt grunnlag for innkalling og kontakt, og det er ofte der man må begynne med voksne hunder også, om de ikke har trent så mye lydighet tidligere. De har også mange andre videoer, alt fra rutiner, båndgåing, hvordan man lærer hunden diverse morsomme triks, agility, lære den å ikke bjeffe inne etc. Anonymkode: 37cb7...ffd
Diamant20 Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Rally lydighet! Veldig gøy og ikke så strengt som vanlig konkurranse lydighet. Skiltene finner du på nett og det er enkelt å bare øve på enkelte momenter på tur og lignende. 4
Svisle Skrevet 26. januar 2022 #4 Skrevet 26. januar 2022 Helt enig med Diamant20 - søk opp rallylydighet på youtube f.eks., skriv ute skiltene fra siden til Norsk Rallylydighet og tren i veg. Hunden kan være i bånd og øvelsene består av en blanding av lydighet og triks - kjempegøy og det styrker samholdet mellom deg og hunden. 1
nomore82 Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Så kjekt Fokuser på grunnleggende oppførsel og ferdigheter først. Typisk kontakttrening, på plass, slipp, sitt, bli og ikke minst gå fint i bånd først om dette ikke er på plass enda. Før en begynner med agility og triks. Da får man lettere god kontakt med hunden når dere er ute i støyende miljø og dere får en helt annen ro i hverdagen. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Til en cocker; ulike typer nesearbeid🥰 Alt fra å servere kveldsmaten spredt utover stuegulvet til blodspor eller søk etter gjenstander i terrenget. Agility er jo veldig gøy! En kan begynne med hunden i bånd på grunnkurset. Mange baner er jo innegjerda, så hunden kommer ingensteds annet enn at den har litt party for seg selv. At den ikke har lydigheten helt på plass, er det bare å jobbe med. Korte økter med gode belønninger, gjerne lekebelønning hvis dere får den til å synes det er gøy. Meld dere gjerne på kurs i hverdagslydighet. Anonymkode: f33d9...5b3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 Takk for hyggelige svar! Jeg tenker det høres lurt ut å jobbe med generell kontakt nå i starten. Men er det virkelig mulig å få en voksen hund dreven på innkalling når den allerede har lært at det ikke er helt vits? 😅 Hunden er veldig grei i bånd og i møtesituasjoner. Den er miljøtrent i byen, på landet, besøk osv, og er sosialisert fra tidlig alder, så den går veldig fint med andre hunder. Nesearbeid var jo et veldig godt tips, så tar det med videre! Dessverre skal det ikke arrangeres agilitykurs her med det første, men i mellomtiden skal jeg ta turen inn på YouTube og finne litt lærdom 😊 Anonymkode: 62f71...44b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for hyggelige svar! Jeg tenker det høres lurt ut å jobbe med generell kontakt nå i starten. Men er det virkelig mulig å få en voksen hund dreven på innkalling når den allerede har lært at det ikke er helt vits? 😅 Hunden er veldig grei i bånd og i møtesituasjoner. Den er miljøtrent i byen, på landet, besøk osv, og er sosialisert fra tidlig alder, så den går veldig fint med andre hunder. Nesearbeid var jo et veldig godt tips, så tar det med videre! Dessverre skal det ikke arrangeres agilitykurs her med det første, men i mellomtiden skal jeg ta turen inn på YouTube og finne litt lærdom 😊 Anonymkode: 62f71...44b Innkalling er mulig å få til, men krever litt av deg. Les litt om automatisk innkalling feks, det handler om at hunden aldri skal mislykkes og når du blåser i fløyta (feks) så kommer hunden uten å tenke seg om. Da må man ha til-å-dø for godbiter og evt leke om hunden liker det, langline ute så hunden ikke får belønnet seg selv til å stikke avgårde. Anonymkode: f9f15...36f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 Det viktigste er vel å få en god kontakt med unden, slik at hunden vil komme til deg når du kaller på den. Og til den kontakten er etablert er det langline (ikke sånn kabelline) som gjelder på tur. Samtidig er det greit å lære å gå pent før man får snuse fritt på tur. Vi brukte godbiter som hundens snuste etter for eksempel, snusetur er viktig for hunden. Og når hunden har brukt energi på snusing er det ofte enklere å få til litt trening på tampen før den blir for sliten.. Anonymkode: 3162b...c05 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Jeg har 2 hunder, den ene er 100% på innkalling og den andre kanskje 90%. Den yngste som ikke er helt til å stole på ennå får mye ros og belønning når hun kommer. Det er også viktig å belønne på en måte hun husker, f.eks favoritt draleken å holde på med lek i et halvt minutt til jeg er helt utslitt. Det husker hunden veldig godt og lager forventning til innkallingen. Men. Når jeg kalker in så SKAL hunden komme. Jeg kan ikke bruke 5 minutter på en innkalling med 20 forskjellige stemmer/belønninger for å lokke en hund som ikke bryr seg. Hvis hunden ignorerer meg eller er opptatt med noe annet så hever jeg stemmen, blir streng eller går etter hunden å fanger den in. Eller så unngår jeg innkalling i situasjoner det ikke er sikkert at hunden kommer. Hver gang jeg kaller in og hunden ikke kommer, så lærer den jo at den kan bestemme selv eller ikke trenger å komme hvis den ikke vil. Jeg vet ikke om det er rasebetinget hvilken metode man bruker, men jeg har gjetere å på dem funker det veldig bra. Anonymkode: 43027...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 Takk for alle tips! Greit å ha litt konkret å lese på i jungelen av informasjon Ts Anonymkode: 62f71...44b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå