Gå til innhold

Panikkangst under styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei, jeg har slitt en del med panikkangst. Det har ikke pleid å være et problem under trening før, men i det siste har jeg blitt plaget med plagsom svimmelhetsfølelse når jeg gjør knebøy. Det er særlig når jeg kommer opp, at jeg føler at jeg blir redd for å falle bakover, kompenserer med å legge vekten for mye på tærne, og dermed gjør at jeg jeg føler meg ustø. Det går bedre hvis jeg legge vekten mer på hælene og fokukserer på å stramme core og rumpe på toppen. Men jeg tørr ikke se rett frem, ser ned i gulvet foran meg. Jeg trosser angsten og gjør knebøy likevel, men ikke med tyngre vekt enn jeg er sikker på at jeg kan kontrollere. Lå på 80kg før, nå tør jeg ikke mer enn 65kg.

Noen andre som har hatt tilsvarende?

Anonymkode: 7a11c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Hei, jeg har slitt en del med panikkangst. Det har ikke pleid å være et problem under trening før, men i det siste har jeg blitt plaget med plagsom svimmelhetsfølelse når jeg gjør knebøy. Det er særlig når jeg kommer opp, at jeg føler at jeg blir redd for å falle bakover, kompenserer med å legge vekten for mye på tærne, og dermed gjør at jeg jeg føler meg ustø. Det går bedre hvis jeg legge vekten mer på hælene og fokukserer på å stramme core og rumpe på toppen. Men jeg tørr ikke se rett frem, ser ned i gulvet foran meg. Jeg trosser angsten og gjør knebøy likevel, men ikke med tyngre vekt enn jeg er sikker på at jeg kan kontrollere. Lå på 80kg før, nå tør jeg ikke mer enn 65kg.

Noen andre som har hatt tilsvarende?

Anonymkode: 7a11c...8ac

Får ikke panikkangst nei, men synes knebøy til tider kan være litt vinglete og skummelt ja. Har du noen som kan spotte deg sånn at du føler deg tryggere? 

Anonymkode: e11ef...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke panikkangst, men mer at synet og hjernen ikke er helt samstemte når du løfter tungt og presser i tillegg.

Om det hjelper kan du jo gjøre det med benk bak deg. 

Anonymkode: 6d936...d0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er panikkangst det der, men et lite blodtrykksfall som følge av belastningen. Ikke uvanlig, men du bør nok passe på å ha sikring som tar imot stangen dersom det skulle gå gale. 

Anonymkode: 8ed2a...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke ut som panikkangst, nei. Hvis du har slitt med panikkangst og relaterer dette til dét. Da kan jeg fint fortelle deg at du ikke har slitt med panikkangst. Og det er jo en bra ting. 

Høres ut som at du bare er reelt usikker og litt redd, om det er for å skade deg eller falle, vet bare du. Det er viktig å holde blikket fremfor deg, øynene og hjernen din er ikke på samme sted her! At du blir svimmel høres mest ut pga blodtrykksfall, siden du får dette når du går opp. Puster du ordentlig, og er riktig hydrert? Sjekk vitaminlageret ditt hos legen, samt blodtrykk × puls. 

 

Anonymkode: cf1b4...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg har slitt med agorafobi med panikk i flere år. Det skjer mest i situasjoner der jeg sitter blant andre, f.eks. i auditorier, på møter, tog osv. Jeg blir veldig svimmel, får rykninger og blir redd for å falle/ miste kontroll. Vanskelig å forklare. I knebøysituasjonen blir jeg definitivt veldig selvfokusert innover på meg selv, men vet ikke om det er helt det samme. Mulig det er blodtrykksfall, usikker på det.  Kanskje dere har et poeng - at jeg må tvinge blikket fremover, tvinge fokuset utover. Jeg vet ikke om sikring vil hjelpe hvis jeg skulle falle bakover? (men sannsynligheten er nok liten).  Jeg burde kanskje trene med lav vekt en periode? Jeg har vært hos legen og tatt helsesjekk minst årlig, jeg er alltid frisk som en fisk. Spiser sunt, trener. Jeg har ikke dette problemet i noen andre øvelser . Går f.eks. greit med markløft, pull ups etc. Det er angsten for å miste kontroll som er det sentrale tror jeg.

Anonymkode: 7a11c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Om det hjelper kan du jo gjøre det med benk bak deg. 

Anonymkode: 6d936...d0a

Dette. Kan være lurt å bruke benk bak til du føler deg mer komfertabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...