J.E Skrevet 23. januar 2022 #1 Del Skrevet 23. januar 2022 (endret) https://www.aftenposten.no/norge/i/jaMrLL/fhi-vi-vil-holde-fast-paa-anbefalingen-om-munnbind-fremfor-maske FHI fortsetter å anbefale munnbind, og ikke FFP2 selv om de er mye bedre. Årsaken er at FFP2 sitter løsere, at det kan bli luft lekkasje på sidene. Veldig « troverdig». De er igjen redd for feilbruk. Kan noen i det hele tatt sette på et FFP2 feil...? Mulig de i FHI har en annen fasong på hodet enn folk flest😉 men ellers kan man se at FFP2 sitter tett og godt på de som bruker det. Ikke mange muligheter med det, ferdig justert i bøylen osv. Dette er latterlige forklaringer. Jørn Klein er også veldig kritisk til disse argumentene. For befolkingen kan munnbind sikkert være god nok beskyttelse for de gjør jobben med å forhindre smitte til andre. Men for alle i risikogrupper burde det oppfordres til å bruke FFP2. Man må verne om disse med å gi de informasjon og bedre råd, men det skjer ikke. Jeg håper alle i risikogrupper passer på seg selv og bruker de beste maskene. Endret 23. januar 2022 av J.E 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 23. januar 2022 #2 Del Skrevet 23. januar 2022 J.E skrev (4 timer siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/jaMrLL/fhi-vi-vil-holde-fast-paa-anbefalingen-om-munnbind-fremfor-maske FHI fortsetter å anbefale munnbind, og ikke FFP2 selv om de er mye bedre. Årsaken er at FFP2 sitter løsere, at det kan bli luft lekkasje på sidene. Veldig « troverdig». De er igjen redd for feilbruk. Kan noen i det hele tatt sette på et FFP2 feil...? Mulig de i FHI har en annen fasong på hodet enn folk flest😉 men ellers kan man se at FFP2 sitter tett og godt på de som bruker det. Ikke mange muligheter med det, ferdig justert i bøylen osv. Dette er latterlige forklaringer. Jørn Klein er også veldig kritisk til disse argumentene. For befolkingen kan munnbind sikkert være god nok beskyttelse for de gjør jobben med å forhindre smitte til andre. Men for alle i risikogrupper burde det oppfordres til å bruke FFP2. Man må verne om disse med å gi de informasjon og bedre råd, men det skjer ikke. Jeg håper alle i risikogrupper passer på seg selv og bruker de beste maskene. De kommer med tullprat, det er ikke vanskelig å sette en ffp2/ffp3 maske ordenlig på ansiktet... Munnbind lekker jo som bare det i forhold til ordentlige masker... Hva som er grunnen til at de ikke vil anbefale masker som er bedre enn munnbind kan man jo spekulere på... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 23. januar 2022 #3 Del Skrevet 23. januar 2022 Hvis vanlig munnbind er bra nok å bruke inne hos covid-pasienter så er det bra nok til å bruke på butikken også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 23. januar 2022 #4 Del Skrevet 23. januar 2022 Kaktusogsol skrev (Akkurat nå): Hvis vanlig munnbind er bra nok å bruke inne hos covid-pasienter så er det bra nok til å bruke på butikken også Vanlig munnbind gir minimal beskyttelse. Det er bedre å bruke det enn uten selvfølgelig, men ffp2/ffp3 masker er mye bedre i følge eksperter. Det er ikke noe å lure på en gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 23. januar 2022 #5 Del Skrevet 23. januar 2022 NorthernLight skrev (1 minutt siden): Vanlig munnbind gir minimal beskyttelse. Det er bedre å bruke det enn uten selvfølgelig, men ffp2/ffp3 masker er mye bedre i følge eksperter. Det er ikke noe å lure på en gang. Funker helt fint på sykehus. Slutt å vær hysterisk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hero1 Skrevet 23. januar 2022 #6 Del Skrevet 23. januar 2022 (endret) Kaktusogsol skrev (8 minutter siden): Hvis vanlig munnbind er bra nok å bruke inne hos covid-pasienter så er det bra nok til å bruke på butikken også Jeg bruker ikke munnbind verken på buss eller butikk. Har ikke fått Covid enda. Vaksinen beskytter minimalt mot smitte. Jeg er uvaksinert. Endret 23. januar 2022 av Hero1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 24. januar 2022 #7 Del Skrevet 24. januar 2022 Maskene er symbolske og har ikke noe med smittevern å gjøre. Da holder det med munnbind. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 24. januar 2022 #8 Del Skrevet 24. januar 2022 Jeg har begynt å bruke ffp2-masker. Jeg bruker briller og med munnbind blir det så mye dugg på brilleglassene, jeg klarer ikke få det tett. Ffp2 maskene sitter mye bedre og jeg skipper dugg på brillene. Det er da mye enklere å sette på en ffp2 enn et munnbind? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 24. januar 2022 #9 Del Skrevet 24. januar 2022 lille pille skrev (13 minutter siden): Jeg har begynt å bruke ffp2-masker. Jeg bruker briller og med munnbind blir det så mye dugg på brilleglassene, jeg klarer ikke få det tett. Ffp2 maskene sitter mye bedre og jeg skipper dugg på brillene. Det er da mye enklere å sette på en ffp2 enn et munnbind? Enig det er ikke vanskelig å sette på FFP2/FFP3 i det hele tatt . Bare tull det FHI sier at det er så vanskelig å få tett .Det er vesentlig tettere enn vanlig munnbind. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 24. januar 2022 #10 Del Skrevet 24. januar 2022 Det virker typisk for dumme svar de har gitt på ting de siste to årene når de ikke vil være ærlige av en eller annen grunn. Vet ikke om jeg finner kilden nå, men det var europeiske forskere i starten av omikron som fant ut at ffp2 (eller3) beskyttet 75 ganger bedre mot smitte enn vanlige munnbind. Ikke så rart resultat når de filterer så mye bedre. Jeg kjøpte en eske ffp2 etter at omikron kom og bruker de enda. Besøker jevnlig sykehjem og synes det øker sikkerheten litt sånn at jeg ikke drar smitte inn. Synes de er enda lettere å ta på seg enn de vanlige og sitter bedre til ansiktet. De lekker litt over nesa på meg, men de lekker jo mye mindre enn vanlige munnbind og sitter stødigere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
13579 Skrevet 24. januar 2022 #11 Del Skrevet 24. januar 2022 Frøkensina skrev (6 timer siden): Det virker typisk for dumme svar de har gitt på ting de siste to årene når de ikke vil være ærlige av en eller annen grunn. Vet ikke om jeg finner kilden nå, men det var europeiske forskere i starten av omikron som fant ut at ffp2 (eller3) beskyttet 75 ganger bedre mot smitte enn vanlige munnbind. Ikke så rart resultat når de filterer så mye bedre. Jeg kjøpte en eske ffp2 etter at omikron kom og bruker de enda. Besøker jevnlig sykehjem og synes det øker sikkerheten litt sånn at jeg ikke drar smitte inn. Synes de er enda lettere å ta på seg enn de vanlige og sitter bedre til ansiktet. De lekker litt over nesa på meg, men de lekker jo mye mindre enn vanlige munnbind og sitter stødigere. Det at du merker lekkasje tross bruk av din FFP2-maske, tyder på at masken ikke er tett nok. Det bør være obligatorisk for alle å måle lekkasjen og finne den FFP2/3-masken som gir minst lekkasje. Dersom dette ble gjort for alle, og maskebruk hadde vært obligatorisk i en hver situasjon utenfor hjemmet (også hjemme?), ville smittetallene neppe vært så dramatiske, Merkelig nok er det ikke lenger noe påbud om dobbelt munnbind, dette var aktuelt i USA en tid tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg