Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Det går definitivt an å ha ammetåke uten å amme også...

Idag var jeg og Ephelille på butikken. Handlet litt tilbehør til ettermiddagens grilling. Ruslet hjemover i sola og når vi nesten var hjemme....

Hvor er matvarene mine?? :overrasket:

Og så... så kom jeg på at jeg ikke hadde tatt de med meg fra butikken! Jeg hadde ikke lagt dem i posen engang! Jeg betalte i kassen og trillet rett ut av butikken - med varene på rullebåndet!

:hoho:

Så da var det bare å snu og gå tilbake til butikken igjen. Det var jo skikkelig flaut når jeg henvendte meg i kassen og sa at "eh... jeg glemte liksom av varene mine isted..." :rodme: Og joda, jenta i kassen hadde fått med seg det, så hun hadde pakket dem i posen for meg og satt den bak kassen. Og jeg takket pent og sa det også, at dette nesten var flaut. Hun bare smilte og så på barnevogna og trodde sikkert jeg var helt i tåka.

:icon_lol:

Ellers: Det er nok fremdeles litt uvant for magen til Ephelille med grøt. Nå hadde det vært stopp i avføringen i tre dager, så vi kjørte på med malt i melken fra idag morrest. Og hun har greid å produsere fire bæsjbleier iløpet av dagen! De to første var skikkelig harde, så det var sikkert ikke noe godt, men nå har det blitt normal konsistens igjen. Må hjelpe til litt med malt nå i starten :Nikke:

På fredag er hun 5 måneder!! Lurer på å dra på helsestasjonen og veie og måle henne den dagen. 5 måneders-kontrollen er ikke før torsdag i neste uke. Det utgjør vel ikke så mye forskjell da, men... Vi får se hva vi skal gjøre ellers på fredag. Vi har utrolig fint vær. Har hatt det både i helga og idag og det er meldt knallvær hele uka! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:legrine: :legrine: :legrine:

Fantastisk! Tenker meg at du var litt flau da du tuslet tilbake til butikken ja.. Haha!!

Er Ephelille allerede 5 mnd! Herreminhatt så fort tida har gått! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tiden flyr, Kylling! Synes det er trist at det går så fort, jeg...

Forresten - forrige mandag var vi på visning av de bildene vi tok hos fotograf. De var kjempefine!! Vi fikk se bildene på storskjerm i et mørkt rom og de spilte vakker kjærlighetsmusikk til. Jeg var dømt til å falle pladask og få lyst på alle bildene av meg, sambo og Ephelille :rødme: Men bilder hos fotograf er dyrt og vi hadde blitt enige om å plukke ut fire bilder, et av oss alle tre, et av meg og Ephelille, et av sambo og Ephelille og et av bare henne. Vi hadde store kvaler om å bestemme oss for familiebildet, da det sto mellom to stykker, men det gikk til slutt. Det vil si, jeg bøyde meg vel egentlig litt for sambo sitt ønske, for han ville egentlig bare ha et av dem. Men alle bildene er lagret hos fotografen, så vi kan når som helst bestille flere. Jeg har for eksempel veldig lyst på et bilde av Ephelille i stoooooor størrelse, men det koster nesten 8.000 kroner, så det blir ikke akkurat nå liksom. Men det jeg skulle frem til, er at jeg angrer på størrelsen vi bestemte oss for på de fire bildene. Det skulle ta 3 - 4 uker før vi fikk dem og igår sa sambo at det var greit, jeg kunne prøve å ringe idag og spørre om det gikk an å få dem litt større enn det vi hadde bestemt oss for. Men når jeg ringte idag, så fikk jeg vite at bildene allerede var kommet til rammeverkstedet :( De er med andre ord ferdig produsert og det var for sent å gjøre noe med størrelsen på dem... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det bare bra :)

Gikk innom helsestasjonen for å veie og måle Ephelille på fredag, men de hadde stengt den dagen og også idag. Så da venter vi like godt til 5 måneders-kontrollen på fredag.

Ellers på fredag hadde vi barseltreff igjen. Riktignok med bare meg og en mamma til, da en mamma var på ferie og en annen mamma hadde baby som ikke var i form. Vi hadde det kjempekoselig!! Er så utrolig glad for at vi fikk ordnet en sånn barselgruppe. Vi har jo så mye til felles med like gamle babyer! Vi hadde kjempefint vær denne gangen også og vi gikk til en utekafe et godt stykke unna. Så vi fikk både lang trilletur og god lunsj ;)

På lørdag kjøpte vi sånn høy stol til Ephelille som hun kan sitte ved spisebordet vårt i :) Jeg trodde ikke de kunne sitte i sånn stol før de kunne sitte selv, men hun andre mammaen hadde kjøpt sånn stol og vi fikk prøve sånn stol på utekafeen. Det var stor stas!! Tok bilde og sendte på MMS til pappaen og da var han solgt. På lørdag skulle vi kjøpe stol! :ler: Og det er helt genialt! Nå kan vi spise i ro og fred med prinsessa sittende sammen med oss. Hun liker kjempegodt å sitte i stolen og se på at vi spiser. Igår fikk hun også sitte og se på at pappaen laget middag :) Hun sitter ikke helt støtt og vi er klar over at det sikkert ikke er så bra for ryggen hennes, men for korte perioder går det helt sikkert fint! Har også kjøpt pute til stolen da, så den støtter henne opp.

Ellers koser vi oss og er som regel på trilletur hver dag. Vi har også hatt strålende vær i lange tider, så vi bor masse på terrassen. Spiser ihvertfall middag ute nesten hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også begynt å ha Mini i høystol ved bordet. Han koser seg glugg i hjel, men sitter heller ikke så lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samba::klem:

Idag var det 5 måneders-kontroll på helsestasjonen (ser jeg skrev fredag i det forrige innlegget, men det var altså idag, torsdag).

Nå veier snuppa 6.930 gram og har strukket seg til hele 68 cm. Hodemål 42, som var helt fint.

Også var det tid for vaksiner igjen... Det ble selvsagt hylskriking, men det gikk ganske fort over når mamma trøstet etterpå. Hun ville faktisk ligge inntil brystet mitt og sove på skulderen min mens hun suttet på smokken. Jeg synes fremdeles det er vondt å se på at de andre babyene blir trøstet med pupp, men jeg tar det ikke fullt så tungt som før. Veldig koselig å trøste Ephelille på min måte også. Hun reagerte med å sove etter den forrige vaksinen for to måneder siden også. Da fikk hun litt feber på kvelden. Lurer på om hun får det idag. Jeg målte faktisk feberen når vi kom hjem, for hun var så varm, men hun hadde bare 37,3 og det at hun var varm kom av at vi har fint og varmt vær. Jeg var helt svett selv.

Imorgen skal jeg en liten tur til legen og tar med meg Ephelille på bytur samtidig :) Og så henter pappaen oss når han er ferdig på jobb. Jeg skal prøve å ikke shoppe noe særlig, men med lønn på kontoen idag og salg i butikkene, så spørs det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Må kanskje skrive litt her igjen... Det er ikke så mye nytt, egentlig. Ephelille vokser og trives. Alt har blitt mye mer spennende etter at vi begynte å ha henne i høystol ved bordet. Hun er veldig interessert i det mamma og pappa spiser - og hun strekker seg etter ting og vil ha tak i alt som står på bordet. Og alt skal selvsagt rett inn i munnen - både fordi ting skal utforskes på den måten og fordi det klør i gommene. Ingen tegn til tenner ennå, men det er endel sutring og sikling - og ikke minst biting da. Smører på Dentinox og det skal jo hjelpe. Skjønner ikke helt hvordan det rekker å virke før hun sleiker det av, men? :ler: Hun er helt vill etter å gripe tak i alt som heter aviser og blader også, og hun rekker gjerne å ta et lynraskt jafs av en bladside før man får sagt sukk ;) Jeg begynner virkelig å skjønne venner med barn som sier at vi må ommøblere litt ting og tang som vi har stående fremme etterhvert ;)

Ellers har sambo sommerferie i tre uker nå og det er jo ekstra kos! Foreløpig er vi hjemme fordi sambo jobber med oppgradering av inngangspartiet på huset vårt. Men etter hvert skal vi kjøre en tur til Sverige. Jeg gleder meg masse selv om det ikke er verdens mest spennende sted. Vi synes det blir litt mye styr å reise så veldig langt bort når Ephelille er så liten. Men det skal bli kjempegodt å komme seg bort til en svensk by, ligge på hotell, spise hotellfrokoster, shoppe og bare kose seg masse!! Blir litt styr å vaske flasker på hotellrommet og ha med flaskesteamer og alt det der, men det skal også gå bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg så vidt innom og ser hvordan dere har det, men her fikk jeg så lyst på :sjokolade: at jeg tror jeg tusler ut igjen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grace: :kyss:

Åh... herlig!! Endelig :sjokolade:- smiley! :sikle:

*sjokoman*

Nå trenger vi en cola light-smiley :)

Uff, for en skummel smiley! Må nok ut herfra jeg også! Har fått skikkelig :sjokolade: -dille etter fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrållan, Susan og Kylling::klem:

Her går alt fint! Er litt sliten etter to sett besøk idag med avslutning på McDonalds ;) Har vært en veldig koselig dag også da! Gleder meg til å legge meg :Gjesp: Ephelille ligger god og mett i sengen sin og sover. I morgen er hun 6 måneder! Tiden flyr!! Sambo har ferie og skal derfor være med på helsestasjonen for å veie og måle henne imorgen. Pga. ferietid og sånn, blir ikke 6 måneders-kontrollen før 30. august og vi kan ikke vente så lenge med 6 måneders-målene ;)

Ellers er vi ferdige med oppgradering av fremsiden på huset vårt. Vi har også spadd opp alle blomstene som de som bodde her før oss hadde plantet, lagt på sekkevis med ny jord og plantet nye stauder etter vår smak + en rosebusk :) Vi har også kjøpt en smijernsbenk og det hele ble riktig så fint :tommel: På fredag hadde vi en koselig dag i byen alle tre - og spiste også god lunsj på utekafe. På onsdag reiser vi på kose oss-shoppe og bo på hotell-ferie til Østersund. Gleder meg! Ikke verdens navle, men et greit sted å dra med en baby, det er Sverige og vi kommer oss bort en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, Samba! :klem:

Idag troppet hele familien opp på helsestasjonen for å veie og måle gulljenta som altså er 6 måneder idag, men der var det stengt idag :( Da får vi prøve igjen imorgen!

Ellers har vi knallfint vær. Det har faktisk vært altfor varmt idag. Vi har vært ute og handlet litt, jeg har stelt litt med noen busker i hagen og sambo har vasket og støvsuget bilen sin. Vi har også grillet ute på terrassen. Men nå er det deilig å slappe av inne i sofan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, Vampyra! :klem:

Her har det vært VARMT idag!! Det var tropenatt i natt og idag har vi hatt mellom 28 og 30 grader hele dagen. Fremdeles er det 25 grader ute og klokka er snart halv elleve!! Har hatt koselig besøk av mamma og pappa i ettermiddag, selvsagt ute på terrassen. Og ingen av dem får nok av deilige Ephelille ;)

Tidligere idag var vi på helsestasjonen og målte og veide gullklumpen! Hun er nå 69,5 cm og veier 7.180 gram. Helsesøster syntes det var kjempefint og at hun så veldig frisk og fin ut, at hun hadde fine lår og fine tykke hender :) Hun er så søt atte! :rødme: Og gøy for pappan å være med på helsestasjonen. Han er jo alltid på jobb når vi er der.

Har kjøpt to middagsglass fra Nestle fra 6 måneder idag. Grønnsaker med lam og grønnsaker med kalkun. Hun skal få smake alle etter hvert, så får vi se hva som faller best i smak. Hun er kjempenysgjerrig på alt vi andre spiser og vi er flinke til å la henne få smake på de tingene det er tilrådelig at hun kan spise (vel... mamma lot henne få smake sjokolade her en dag også... tror dere det var godt, eller? :ler: ). Hun er glad i mat og liker alt vi gir henne, men idag fikk hun gulrot- og potetmos i glass fra 4 måneder som vi har hatt stående i kjøleskapet. Det var visst ikke noe godt! Den matgale ungen spiste riktignok, men med de grimasene! :legrine: Etter noen skjeer ba jeg sambo kaste glasset og så fikk hun fruktmos isteden. Stakkar lita, jeg greide ikke å se på at hun skulle spise det der... ;) Tenker de andre middagsglassene er bedre. Dessuten har sambo planer om å lage hjemmelagede middager til henne. (Det er han som er kokken her i huset).

Imorgen tidlig kjører vi til Sverige! :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da er det kanskje på tide å oppdatere her også!

Vi hadde det kjempefint på ferieturen vår! Fint vær, mengder med god mat, deilig hotellrom, deilig frokostbuffet, en koselig familietur og endel shopping :)

Det var nok litt rart for Ephelille å komme til en helt ny plass, hvor vi bare bodde på ett rom. Når vi var inne på hotellrommet, ble det så vi lå i dobbeltsenga og slappet av alle tre, og når vi var ute satt hun i vogna - og en dag i bæresele - så det ble nok litt kjedelig til henne innimellom. Hun sov litt urolig i reisesenga den første natta, men etterpå gikk det veldig fint. Det er klart det var uvant for henne - og når hun la seg for å sove, lå vi i dobbeltsenga med lyset på og så TV, så det ble ikke like mørkt og rolig som på soverommet hjemme. Og gullungen som vanligvis er den drøm å ha med seg rundt omkring, var veldig sutrete når vi var ute på restauranter og spiste på tidlig kveldstid. Den siste kvelden hadde ikke sambo lyst til å gå inn noe sted og spise pga det, så vi satte oss ute i sola, ved sjøen og solnedgangen og spiste takeawaypizza. Det syntes Ephelille også var morsommere enn å være inne på restaurant!

Shoppingen min resulterte i 3 kjoler og en mørk grå, lang, strikket cardigan. Og selvsagt mengder med brusbokser og godis ;)

Ephelille er helt vill etter å smake på alt vi spiser og vi putter i henne bittesmå smakebiter på ting hun kan smake på. Hun liker det meste :)

Ellers ligger hun på magen med helt strake armer nå og med brystet og hodet skikkelig høyt oppe. Og når vi legger henne på parketten isteden for på lekematten, flytter hun seg rundt på gulvet i sirkel. Hun løfter opp hode, armer og føtter - spreller febrilsk med føttene, og kommer seg på den måten rundt på gulvet i sirkel :fnise: Og innimellom stopper hun opp. lener seg på armene og ser på oss og gliser :)

Og så klør det som besatt i gommene hennes, hun er helt vill etter å bite på alt som er innen rekkevidde, men vi ser fremdeles ingen tenner. Vi smører på Dentinox da og det synes hun visst er godt! Hun blir veldig ivrig bare hun ser flasken ;)

Maisgrøt er ellers fremdeles favorittmaten. Prøvde hvetegrøt med havre igår, som skulle blandes med vann isteden for melk, og det var ikke noe godt. Det var nesten så hun brekte seg. Jeg smakte litt selv også, og det smakte utvannet hvaregrøt uten noe søtt... Vi har diverse andre 6 månedersgrøter i skapet også, men jeg kan da ikke tenke meg at det er noe galt i å fortsette med maisgrøt? Jeg hører jo om babyer som ikke vil ha noe særlig grøt i det hele tatt og da kan det vel ikke være noen viktige ting i 6 månedersgrøtene som hun trenger? Skal spørre om det på helsestasjonen for sikkerhets skyld.

Og på tirsdag prøvde vi middagsglass for første gang. Grønnsaker med lam. Det falt visst ikke noe særlig i smak. Det kan hende hun må venne seg til mat som ikke smaker søtt som maisgrøt og MME, men igår lot jeg henne likevel få grønnsaker med kalkun isteden. Og det så ut til å være mye bedre! Det spiste hun til middag idag også! Jeg må innrømme at prøvesmakingen min også resulterte i at sistnevnte ble min favoritt ;) Men de siste dagene har hun drukket mye mindre melk enn tidligere :klø: Jeg bekymrer meg nesten litt for det, men det er vel som sambo sier, at hun får i seg både mat og væske i maten hun spiser. Vi er jo oppe i flere måltider per dag nå.

Nattmåltid (fra 4 og utover, men vanligvis i 6-tiden: melk)

Når vi står opp får hun litt fruktmos og melk,

neste måltid består av litt grøt og melk,

så har hun fått et melkemåltid, som nå vel byttes ut med middagsglass + melk hvis hun vil ha,

og så er det stor grøtposjon + melk til kvelds.

Jeg er litt usikker på om vi skal fortsette med så mange "matmåltider" så tidlig, men jeg prøvde grøt til frokosten en dag og da var hun liksom ikke sulten nok til det. Vi legger henne i 20-tiden +/- og da sover hun som regel til rundt kl. 6 før hun vil ha mat. Da får hun melk i senga si og sover videre til kl. 9.

Ellers har jeg litt startproblemer når det gjelder å komme igang med de daglige trilleturene igjen, etter at sambo hadde 3 ukers ferie hvor vi gjorde litt andre ting, men det er bare å ta seg selv i nakken ;) Vi var ute og trillet igår i alle fall. Og på tirsdag i neste uke er det barseltreff med lang trilletur :) Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

*blåser støv*

Ephelille flytter seg stadig mer og mer rundt omkring på gulvet! Hun kryper bakover og ruller fra rygg til mage og mage til rygg rundt på hele stuegulvet, så det er endel å passe på for tiden ;) Og her en morgen startet hun dagen med å spise bjørkefiken til frokost mens jeg var en snartur på badet! Da fikk mamma panikk og ringte giftinformasjonssentralen! Det var heldigvis ikke farlig. Det skal være farlig for dyr, men ikke for mennesker.

To koselige barseltreff har vi også hatt siden sist. På det første var det bare jeg og en mamma til, som gikk ganske lang tur til en kafê og spiste lunsj. Vi greide likevel å slå ihjel over 6 timer den dagen. Og nå i denne uka hadde vi treff hjemme hos en av de andre mammaene - og hun hadde i tillegg invitert 3 venninner og søsteren sin med babyer, så vi var 8 mammaer og 8 babyer. Kjempekos! Vi prøvde å stille opp babyene inntill en puff for å ta bilde av alle fire, men minst en av dem er på vei ut av omtrent hvert eneste bilde :fnise:

Igår var det tid for forsinket 6 måneders-kontroll på helsestasjonen. Det skulle være legekontroll også, men legen var syk så vi må tilbake igjen om to uker. Nå var Ephelille 7.730 gram og 70,5 cm. Og helsesøster syntes alt så veldig, veldig fint ut med prinsessa, både motorisk og sosialt. Hun er så blid og oppvakt, følger med på alt og prater og styrer. Samtidig som hun er så snill og god og rolig. Nydelige jenta mi!! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...