Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg glemte å si at hun har begynt å smile! :) Kan dere tenke dere noe koseligere? :hjerter_rundt:

Og snart begynner hun å pludre. Hun prøver av og til å si noe nå - hun ser på meg med store øyne, er veldig levende, fekter med armer og føtter og kommer med masse "innestengte" lyder som om hun har masse å si til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa goey at Ephelille kan smile allerede! :klappe: Det er noe jeg gleder meg veldig til ogsaa - Theodors foerste smil. :)

Skjoenner godt at ammingen ble vanskelig slik du beskriver det. All aere til deg for at du ikke gir opp! Som du sier - produksjonen tar seg helt sikkert opp jo mer Ephelille suger. :Nikke: Jeg trodde det skulle vaere mye lettere aa amme da jeg var gravid, men det var skikkelig styr da jeg ikke hadde nok melk i begynnelsen og da jeg fikk saare brystvorter, men naa gaar det som paa skinner heldigvis. Var visst riktig det jordmor sa om at det tar noen uker foer man faar det helt til.

Saa flott at du foeler deg bedre med Floradix! Jeg synes ogsaa det hjelper paa energien. Tar oelgjaer i tillegg, ble anbefalt det for aa faa opp melkeproduksjonen. Naa har jeg fulle mugger ( :ler: ) men fortsetter med det likevel.

Ha en fin-fin dag med prinsessen din! :hjerte:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyra: Oj, nå ble jeg litt overrasket! :ler: Har dere noen planer, eller? Baby kan i alle fall anbefales varmt :Nikke:

Holly Hobbie: Så fint at du fikk til ammingen, selv om du også slet litt i begynnelsen. Jeg unner ingen å slite med det der... Jeg var virkelig sønderknust når jeg og Ephelille satt og gråt i hver vår ende av puppen :( Men til slutt måtte jeg bare innse at det ikke var verdens undergang. Jeg hadde fått en nydelig jentebaby og hun har da overlevd med MME også. Men det er koselig å amme litt innimellom nå. Ephelille koser seg veldig når hun får pupp - i motsetning til i starten.

Jeg ammet henne i dag tidlig også og kommer til å fortsette med det om morgenene. Idag våknet hun og ville ha mat litt før halv åtte. Da tok jeg henne med på badet for å skifte bleie og så var det tilbake i senga der hun fikk pupp i en times tid. Hun koste seg masse og jeg nøt også å ligge en time ekstra i senga med den deilige, varme babyen inntil kroppen :hjerte: Idag fikk hun også pumpet MM når vi sto opp.

Vi er forresten heldige med nattesøvnen. Vi gir henne mat før vi legger oss, som regel en gang mellom kl. 23 og 24. Så våkner hun en gang mellom kl. 3 og 4 og vil ha mat. Så sovner hun igjen og våkner og vil ha mat igjen i 7 - 8- tiden. Det hadde selvsagt vært deilig om hun sov hele natta, men det synes jeg ikke er realistisk å håpe på når hun er så liten.

Idag har vi bare vært inne. Det har kommet utrolig mye snø i helga og det er ikke like fristende å trille vogn på snøføre. Hadde dette vært midt på vinteren skulle jeg ha vendt meg til det, men nå tenker jeg at det er vår. Det er også meldt sol og flere varmegrader i dagene som kommer, så da venter vi til da ;)

Også har jeg fått sutret meg til legetime for 6 ukers-kontroll idag. Jeg har drøyet det så lenge, så når jeg ringte før helga, fikk jeg vite at første ledige time var 10. april. Og da er det 9 uker siden fødselen. Jeg ble jo klippet og sydd masse og selv om det kjennes ut som ting er ok der nede, så synes jeg det er litt lenge å vente med å få sjekket det. I tillegg har sambo ferie neste uke og da tenkte vi at jeg kunne få legetime den uka, så han kunne passe Ephelille mens jeg dro alene til byen. Jeg har så lyst til å vise henne frem til legen min, men alle anbefaler at jeg drar alene sånn at jeg får tatt de undersøkelsene jeg skal og får snakket med legen. Så får jeg heller ha med et par bilder og vise ham. Jeg var jo på alle kontroller hos ham ogl sånn sett så føler jeg at han har litt med henne å gjøre også :) I tillegg skulle jeg gjerne ha sjekket blodprosent og sånn, selv om Floradix hjelper. Så jeg ringte igjen idag og forklarte litt rundt disse tingene, og da fikk jeg time på torsdag i neste uke :) Da skal jeg også på en skikkelig shoppingrunde :sjarmor: Jeg storgleder meg til det! Så får jeg heller holde løpende kontakt med sambo på mobilen. Jeg tviler ikke et sekund på at alt vil gå bra hjemme - han er minst like flink med babystellet som meg, men jeg er jo helt avhengig av henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å hilse på. Det er travle dager hjemme hos oss, så det er ikke så ofte jeg får tid til å legge igjen spor.

Synes det høres ut som Ephelille sover godt om nettene. Mini har i det siste begynt å bare trenge mat en gang om natten, og det synes jeg er skikkelig luksus. (Vi får se hvor lenge det varer. Synes sånne vaner fort endrer seg hos sånne små.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Samba! Koselig med besøk! :klem: Jeg vet alt om det der med travle dager. KG og internett blir også nedprioritert når jeg har litt tid, for da er det tusen andre ting som også skal gjøres. Jeg ligger for eksempel flere nummer på etterskudd med alle bladene jeg leser og abonnerer på nå... Litt husarbeid og flaskevasking trengs som regel alltid også. Jeg er i alle fall veeeldig dårlig på å besøke andre dagbøker her...

Jeg har fått så innmari lyst på shopping. Leker med tanken om å ta med meg Ephelille en tur til byen - med bussen, da jeg ser det som enkleste løsning med vogn, spesielt siden vi ikke har prøvd å få plass til vogna i bilen min ennå. Men jeg vet ikke hvor lurt det er... Hun sover som en stein når vi er ute og triller i vogna, men jeg vet ikke hvor populært det er at vogna skal stå stille inne på bussen? Hva om det blir hyling både frem og tilbake og jeg ender opp med å trille gatelangs i byen uten å kunne gå innom en eneste butikk? Men jeg har så lyst til å jakte på en trenchcoat :lol: Jeg vil ha en skikkelig stor en - en som er tynn i stoffet, god og lang i ermene og stor og vid som jeg kan snøre sammen. (Det jeg først og fremst ikke liker med de Victor & Rolf-trenchene, er at de er så tykke og stive i stoffet :forvirret: ).

Ephelille ligger på magen på leketeppet på gulvet nå. Vi må passe på at hun får trenet på å løfte hodet og å snu det fra side til side. Vi måtte vente litt med det i starten, pga. armen hennes, men nå har hun ikke vondt i den lenger og hun støtter seg på den også når hun nå løfter hodet. Men nå har hun sovnet der :) God og mett og med tørr bleie :)

Ellers driver jeg og snikveier meg, og nå veier jeg en kilo mer og har gjort det de siste dagene :overrasket: Kanskje det er fordi jeg har fått mere melk igjen? Jeg prøver virkelig å begrense kostholdet, selv om det ikke er så lett... Jeg må automatisk innom butikken når jeg er ute og triller, og nå når jeg skal spise minst mulig godsaker, så har jeg blitt helt besatt av det. Går mest og kikker på godsakene da, men det blir litt ekstra kos om kveldene nå... Satser i alle fall på masse lange trilleturer når snøen nå forsvinner :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini og jeg har vært på bytur flere ganger. Men det er ikke så lett, for det virker som om han er programmert slik at om vogna ikke ruller framover i en viss fart, så skal han våkne :ler: Nå har ikke vi hatt mange ærend, og ingenting vi MÅ gjøre de gangene vi har vært i byen, og da gjør det jo ingen ting. Blir bare masse trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Tror kanskje Ephelille er programert på samme måten! For hun våkner i alle fall med en gang vi kommer hjem fra trilletur. Hun sover inne på matbutikken da, men da står ikke jeg i ro særlig lenge heller. Da er det vel noe annet å være med mamma inne i klesbutikker ;) Vi har vært noen runder på kjøpesenteret da, men da har enten pappan gått og båret på henne eller så har hun ligget i stolen på handlevogna og sovet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi faktisk ute på bytur. Da fikk jeg utrolig nok kjøpt meg to fine amme-bh'er , mens Mini var våken. :tommelsmil: Kjørte inn i sånn handicap avlukke, og Mini lå og kikka på meg mens jeg prøvde. Det må ha hørtes helt sprøtt ut fra utsiden, for jeg snakka og dulla jo med han hele tiden mens jeg prøvde. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

:vinke:

Takk for at dere henter meg opp ;)

Alt er bra her og jeg kommer nok innom og oppdaterer iløpet av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må jeg prøve å skrive noen ord!

Vi har altså svigers på besøk, ja. De har vært her en uke og blir til over påske. Jeg har ikke ord for hvor lei jeg er og hvor slitsomt det er. Jeg slipper å gjøre husarbeid og lage mat, men likevel! :frustrert:

Sist jeg skrev lurte jeg på om jeg skulle ta med meg Ephelille på bytur, og vi gjorde akkurat det den dagen! :) Jeg diskuterte litt med sambo på msn og vi ble enige om at jeg tok bussen til byen og så gikk jeg innom en barneutstyrsbutikk og leide sikkerhetsnett for vognbag i bil og så hentet han oss i byen etter jobb. (Bilstolen sto jo her hjemme og jeg fikk jo ikke med meg den til byen). Jeg var jo veldig spent på hvor tålmodig Ephelille ville være på bytur, men det gikk helt fantastisk bra! Hun sovnet i vogna på vei til bussholdeplassen, ei jente hjalp meg på bussen, hun sov hele veien til byen på bussen for det ristet i bagen når bussen kjørte og så lenge det rister er jo alt fryd og gammen! En mann hjalp meg av bussen og vi trillet ut i vårsola. Det var så deilig å gå i sola i byen og trille vogn! :lol: Jeg vet at jeg har drømt om det leeeenge! Vi var innom et par klesbutikker og hun sov fremdeles. Vel inne på butikken der vi skulle leie nett, våknet hun og gråt bittelitt, for da skjønte hun ikke helt hvor hun var og hva som skjedde. Men så snart jeg dukket hodet nedi vogna sånn at hun fikk se meg, ble hun stille. Og hun oppførte seg eksemplarisk på hele byturen! Lå enten og så seg rundt eller sov. Litt kronglete med vogn inni enkelte butikker, men det var så lenge siden jeg hadde vært på ordentlig shopping at Trondheim sentrum hadde forvandlet seg til London for meg akkurat da! :) Og så ville sambo komme og møte oss etter jobb. Da gikk vi først på kafè - der også Ephelille fikk mat - også fikk han trille litt i byen :) Jeg kjøpte en sandfarget trenchcoat, en sort trenchcoat, en lys grå strikket genserkjole og en dongeribukse som jeg ikke fikk til å prøve og som var for liten og gikk i retur. Lette meg nesten ihjel etter hvit eller offwhite tunika med puffermer, men fant ingenting. Fant heller ikke noen andre fine klær.

Og forrige uke var vi i byen sammen med svigers på onsdag. Sambo hadde ferie forrige uke, så han var også med. Da fikk jeg til å løpe innom de butikkene jeg ikke fikk med meg barnevogna inn i forrige gang også ;) Fant ingenting å kjøpe.

På torsdag var det tid for 6 ukers-kontroll hos legen. Sambo passet Ephelille og jeg kom meg nesten ikke ut døra hjemme! Det var så grusomt å gå fra henne! Mye, mye verre enn jeg hadde trodd! Jeg angret veldig på at jeg ikke hadde bestemt meg for å ta henne med isteden. Jeg følte meg rett og slett syk og savnet henne noe enormt når jeg dro til byen! Måtte sende masse sms og ringe til sambo for å høre at alt var bra. Han er utrolig flink med henne - faktisk like flink som meg ;) - så jeg visste hun var i de beste hender, men likevel! Så jeg roet meg etter hvert. Hos legen var alt i orden. Det var spor av blod i urinen min, så den skulle de sette til dyrking og gi meg beskjed hvis noe var galt. Blodprosenten min var ok nå, men jeg kunne ta litt jern hvis jeg ville. Blodtrykket var kjempefint. Klippet mitt er litt sårt i den ene kanten, noe jeg selv har kjent og det blødde litt en dag jeg gikk tur, men det ville gro fint av seg selv om kort tid. Ellers hadde livmoren trukket seg helt sammen og alt så kjempefint ut. Men jeg må ta meg sammen og gjøre knipeøvelser. Det er veldig vanskelig å huske på... Sambo og Ephelille hadde dratt på et kjøpesenter sammen med svigers, så det var ingen vits i å haste hjem. Dermed ble det en butikkrunde igjen :lol: Kjøpte en lys rosa kortermet genserkjole, en sort knelang kjole med vide puffermer og noen singletter. Og gjett om det var gjensynsglede når jeg kom hjem!!? Jeg kunne ikke klemme Ephelille nok og hun smiiiiiiiiilte masse til meg :hjerte:

Jeg elsker babyen min over alt på jorden!!! I tillegg til at jeg elsker samboeren min!

Jeg merker at jeg er ganske forandret etter at jeg fikk henne. Ting som før var viktige, betyr egentlig ingenting når jeg har henne!!

Ellers smiler hun masse nå om dagen, hun pludrer stadig mer og hun har fått puppedilla! Hun får fremdeles MME, men hun vil ha pupp mange ganger om dagen. Veldig kos!!

Jeg skal snart legge ut et bilde av henne igjen, men jeg må komme tilbake til det :) Imorgen er hun forresten 8 uker!

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere har det kjempefint :)

(og du minnet meg på knipeøvelser, hvorfor er det så vanskelig å huske på det egentlig? :klø: jeg klarer hvertfall ikke huske det hver dag selv om jeg kjenner jeg trenger det :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...