Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Cerise

Hei! Innom å hilser på. Ny her i nabolaget, med nytt nick, men har sniklest i dagboken din tidligere (da som "Pysekatten")

Koselig å høre at ting begynner å roe seg, kan ikke en gang forestille meg hvor stor omveltning det må være å få barn! Men samtidig høres det helt fantastisk ut :)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephelille er helt klart myyyye bedre i magen sin, og det er så deilig!! :)

I ettermiddag har vi vært på shopping! Ephelille sov seg gjennom hele greia idag også... Det er jo veldig greit da. Hun har oppført seg eksemplarisk og sovet uten så mye som en liten sutring hver gang vi har vært på kjøpesenter. Vi antar at det er fordi det rister når hun sitter i barnesetet (babysete med seler) i handlevogna. Jeg byttet faktisk noen av gavene som vi har fått til henne... Litt ekkelt, men samtidig orker jeg ikke å bruke klær til henne som jeg ikke er helt fornøyd med. Og lappene henger jo på plaggene sånn at det er lagt opp til at de kan byttes. Jeg kommer likevel ikke til å fortelle giverene at vi har byttet gaven fra dem, selvsagt. Jeg byttet i en Snoopy dongerioverall (i litt større størrelse), en hvit blondekjole (i størrelse som passer til sommeren), en sparkebukse og to sett med bukse og genser/jakke. Og så handlet vi mat, jeg kjøpte bursdagsgave til pappa og løp innom et par butikker med klær i min størrelse. Men jeg fant ingenting interessant og det er mye morsomere å handle til Ephelille ;)

Hentet også pakke fra H&M idag, med en Snoopy dongeri selekjole til henne (også i størrelse som passer til sommeren), to kortermede bodyer i hvit og rosa, strømpebukser i hvit og rosa og en hvit topp til meg.

Nå har jeg sovet en times tid på sofan og det var jammen godt! Det er så deilig når sambo kommer hjem fra jobb, for da er jeg ikke alene med ansvaret for Ephelille. Og han har jo så lyst til å være sammen med henne at han tar det meste av arbeidet på kveldene. Så kan jeg bare snike meg til masse kos innimellom ;)

Idag ble det ikke noe trilling, men jeg gleder meg til å trille i neste uke :) Som noen nevnte her, så var det utrolig fint vær igår, ja! Sol og blå himmel og vår i luften. Det skal jammen bli fint fremover, med vår og sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephelille sover på et vattert teppe på gulvet og jeg har tid til litt KG ;)

Vurderer å ta henne med ut på trilletur etter at hun har spist neste måltid. Det er grått ute og det småregner litt, men det går da an å gå tur likevel. Kan ikke sitte inne og vente på sola...

På lørdag lå vi lenge og koste oss i senga, alle tre. Så var vi ute en tur, på Barnas Hus og kjøpte noen småtterier. Vi kjøpte stativ til badebaljen. Det er pappan som holder Ephelille når vi bader henne og han synes det er fryktelig tungvindt å stå på kne på badegulvet. Vi kjøpte også flaskesterilisator, siden vi holder på å bli gal av å koke flasker. Vi har brukt en diger kasserolle på 15 liter og det tar jo så lang tid og vi bruker også masse strøm på å koke opp så mye vann. Sterilisatoren tar 8 flasker med tilbehør og bruker bare 8 minutter. Flaskene må jo vaskes først likevel, så litt arbeid blir det fremdeles. Går an å vaske dem i oppvaskmaskinen da, men det er litt dumt å sette på den for bare noen flasker. Eller kjøpte vi flere kasetter med poser til bleiebøtta, flere smokker og forskjellige småting. Jeg løp også en tur innom City Syd mens de ventet i bilen. Der kjøpte jeg softis til meg og sambo, samt en kjempefin offwhite vinterdress som Ephelille kan bruke til høsten. Jeg skrev før fødselen at jeg hadde lyst til å kjøpe den i rosa, men det var på en butikk i byen. På City Syd hadde de den bare i offwhite, men jeg kjøpte den, jeg. Hun kan da evt. få den i rosa også hvis de fremdeles har den når jeg kommer meg til byen ;)

(Oj nå ringte sjefen min ringte med gode nyheter :):hoppe: :hoppe:)

Igår var det søndag, ja, og vi var i bursdag til pappa :)

Nå tror jeg prinsessa våkner. Skriver mere senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myztica

:vinke:

Vi har også en sterilisator til å ha i mikroen! Det er mye jobb å koke i kjele ja... Tar jo så lang tid!

Koselig å lese om dagene dine! Og jeg kjenner meg så godt igjen med starttrøbbel. Det er absolutt ikke så rosenrødt som alle skal ha det til! ;)

Kos dere!

:klem:

psst: Nytt nick! linkri her... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myztica: Hei! Der hadde du fått nytt nick, ja ;)

Den sterilisatoren vi har kjøpt er ikke for microen, men en stor boks som ligner litt på en eggkoker som vi har stående på kjøkkenbenken :) Veldig mye greiere enn å koke i kjele :Nikke: Fremdeles litt mye styr å vaske flasker, men... sånn er det bare!

Vampyra: :vinke: Nyregistreret igjen?! :ler:

Grace: Ja, det er den nyheten du tror ;) Både bonus og lønnsøkning :sjarmor: Kontoen er allerede full av penger! :hoppe:

Idag har det vært litt hektisk! Det er dårlig kombinasjon å finne ut at man skal vaske sofatrekkene samtidig som man er alene hjemme med en fem uker gammel baby :forvirret: Som atpåtil har hatt litt vondt i magen sin igjen, som ble hysterisk når vi skulle trille til butikken, hvorpå jeg fant ut at hun sikkert var sulten og at vi måtte spise først - og som endte i tidenes verste bæsjbleie! Hun skulle nesten ha badet, men akkurat det synes jeg er litt skummelt å gjøre uten at sambo er med og holder henne. Og han var for en gangs skyld på trening etter jobb idag. Jeg kan le av det nå, men jeg var litt fortvilet når jeg sto oppi det og nesten ikke hadde fått spist selv... Vi tar trilleturen imorgen isteden :Nikke:

Igår var vi imidlertid på trilletur i en time og det var riktig så koselig. Hun sovnet i vogna med et smil om munnen ;) Og mamman fikk trimmet litt!

Også har hun blitt så flink til å ta pupp! Jeg ammer henne innimellom nå og så får vi se hvor mye melkeproduksjonen tar seg opp.

Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå med vekta mi. Jeg la jo på meg nesten 20 kg. mens jeg var gravid. Når jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg gått ned 7 - 8 kg. Og nå har jeg gått ned 5 til. Det vil si at jeg har omtrent 7 kg. igjen å gå ned. Alle sa jo at kiloene kom til å renne av når jeg ammet, men hva skjer når jeg ikke ammer da? :klø: Jeg pumper jo og ammer litt... Jeg vil at de skal forsvinne uten at jeg skal måtte slanke meg... Vet jo at jeg ikke kan sitte og stappe i meg godsaker, men jeg håper de kan forsvinne samtidig som jeg kan kose meg bittelitt ;)Men jeg er litt redd for at de skal forbli på kroppen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noen kilo igjen, og jeg føler IKKE at de "renner" av. (Men nå hadde jeg ikke noe realisitsk håp om at det kom til å skje heller....) De siste 4 kiloene ser ut til å sitte skikkelig godt, og det til tross for at jeg fullammer. Nei, her må det nok trimmes. :Nikke:

I går var jeg ute på en times "powerwalk". :ler: Var gjennomsvett da jeg kom hjem, men fikk selfølgelig ikke dusjet før mannen kom hjem, for før det var det full rulle, med spising og sutring. (Ettermiddagene er gjerne preget av litt sutring her nemlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Alle kiloene forsvinner sikkert ikke av seg selv, det har jeg iallefall ikke hørt om før...

Men nå har du bare 7 igjen! Det fikser du jo lett! Men foreløpig trenger du ikke slanke deg. Bare pass på kostholdet og gå noen turer så forsvinner de nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei hei! Lenge siden jeg var innom sist - har en god unnskyldning da, men naa har jeg falt helt av lasset baade i din og andres dagboeker, saa naa var det paa tide med en liten runde. ;)

Jeg har/har hatt litt problemer med ammingen ogsaa - men naa fullammer jeg, og selv om det er vondt (saare brystvorter) saa gaar det greit. Leser at du kombinerer mme og mm - hadde du for lite melk eller sugde ikke jenta di bra nok? Flott at du pumper deg og proever aa faa i henne mm, hvertfall. Vi kombinerte mme og mm i begynnelsen og det er deilig aa slippe styret med mme naa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cerise

Koselig å høre at dere har det så fint, virker som om dere finner roen etterhvert. Kan ikke forestille meg de enorme omstillingene når en plutselig har en :babyjente: i hus! Ha en fortsatt fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samba: Jeg satser også på masse trilleturer fremover! Jeg har funnet ut at jeg (vi) fikk baby på et veldig fint tidspunkt på året, siden vi nå får våren og sommeren å kose oss hjemme på :) Når det gjelder dine kilo, og tatt i betraktning at du fullammer, tror jeg at jeg kan trøste deg med at jeg har lest at det er anbefalt at man har minst 3 - 4 kilo ekstra som fettreserver til ammingen. Jeg leste at man trengte disse kiloene de første månedene. Dermed tror jeg de vil forsvinne etter hvert. PS! Etter litt hard tankevirksomhet har jeg funnet ut hvem du er ;)

Vampyra: Nå veier jeg faktisk det samme som jeg gjorde før jeg startet "Prosjekt kropp" :forvirret: Kan det være at dette er "trivselsvekta" mi? Jeg erfarte den gangen at jeg kunne spise godt og holde den vekta... Jeg ser veldig mørkt på å slanke meg igjen (jeg er jo matvrak og kjenner at jeg blir besatt av mat og godsaker bare jeg tenker på slanking...). Jeg vil veeeeeldig gjerne bli kvitt dem, men jeg hvis de ikke forsvinner av seg selv, så har jeg vært inne på tanken "er det så viktig å få bort disse kiloene?". Jeg har blitt mamma, jeg har fått verdens nydeligste jente, og jeg føler ikke at jeg er så opptatt av meg selv som jeg en gang var ;)

Holly Hobbie: Ammingen er en lang historie med masse tårer og vonde følelser... Jeg tror jeg skrev det meste om hva problemene gikk ut på i de første innleggene mine etter fødselen. Men kort sagt så sluttet hun å ta puppen dagene etter at vi kom hjem fra sykehuset. Sannsynligvis var dette som en kombinasjon av at hun hadde vondt i armen sin hvor hun har en strekk- eller klemskade i en nerve oppstått under fødselen og som vi nå går til fysioterapeut med, det var vondt for henne å ligge på armen når jeg ammet, jeg hadde ikke fått nok melk og babyen ble slapp og orket ikke å suge. Vi var flere ganger på ammeklinikken på sykehuset for jeg skulle få det til!! Men da hadde hun jo vent seg til å få masse melk fort og det ble for mye arbeid for henne å suge... Så etter et par uker eller noe sånt med masse tårer og styr, måtte jeg gi opp ammingen for å unngå å gå på en kjempesmell psykisk... :( Nå har hun blitt kjempeflink til å ta pupp igjen og jeg ammer henne innimellom selv om jeg ikke har så mye melk lenger. Hun kan jo også få opp melkeproduksjonen :)

Cerise: :)

På torsdag var vi på 6 ukers-kontroll på helsestasjonen (selv om hun da var 5 uker og 2 dager). Alt var i skjønneste orden med prinsessa. Hun ble jo også undersøkt av lege. Hun er nå 56 cm. (51 ved fødsel), veier 4.470 gram (3.710 ved fødsel og 37,5 cm. rundt hodet (36 ved fødsel). Så nå er det vel like før alle de søte klærne i str. 56 blir for små. Jeg har allerede lagt til side en sparkebukse og en pyjamas som begynner å bli litt knappe. Det er litt trist... men vi har da masse fint i str. 62 også :Nikke: (Og i str. 68 og 74 :lol:). Skulle ønske det ikke gikk så fort!! Jeg plager meg selv med tanker om at jeg ikke har fått med meg den første tiden... at jeg ikke husker dagene på barsel, at jeg ikke husker og nøt godt nok de første ukene hjemme. Mamma mener dette er en følelse de aller fleste sitter igjen med. I mitt tilfelle var jeg også totalt utslitt etter fødselen og var slapp og svimmel og utenfor helt til jeg begynte med Floradix - i tillegg til alle problemene med ammingen. Men sambo forsikrer meg hele tiden med at jeg har koset meg masse med henne i denne perioden også :)

På fredag var vi til fysioterapeuten med armen hennes og hun er fremdeles veldig fornøyd med fremgangen :)

Nå tar hun pupp som bare det! :) Jeg har ikke så mye melk, men jeg håper hun kan få opp melkeproduksjonen min. Jeg har allerede merket at den har øket en del. På morgenene rinner det bokstavelig talt av puppene! Jeg ammer henne som regel om morgenen og hun ligger lenge (opptil en halvtime) på hver pupp. Likevel må hun har MME etterpå da. Jeg har pleid å stå opp før jeg ammer henne, men idag lå vi en time ekstra i sengen mens hun fikk pupp. Det var veldig koselig og jeg har allerede bestemt meg for å begynne å gjøre det sånn - så får jeg ligge en time ekstra i sengen :)

Vi har ellers vært på flere trilleturer og jenta er også allerede vel bevandret i butikker sammen med mamman og pappan sin (sistnevnte hater shopping...) Nå har det kommet masse snø idag og jeg håper den forsvinner raskt, for det er uten tvil mye koseligere å trille når det er vår og sol!

Jeg kjenner at jeg elsker prinsessa mi så mye at det nesten gjør vondt :hjerte: Hun er så søt og snill og nydelig og jeg har lyst til å se på henne eller kose med henne hele tiden :)

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må forresten krype til korset og fortelle at det var idiotisk av meg å kjøpe klær mens jeg var gravid, som jeg skulle bruke etter fødselen :roll:

Joda - de er passe i størrelsen - men liker jeg dem nå?

:riste:

Jeg kjøpte jeg trenchcoaten fra Victor & Rolf både i beige/camel og i sort. På fredag hadde jeg på meg den ene og jeg hadde ikke kommet ut i bilen før jeg konstaterte at jeg ikke liker den :forvirret: Og her sitter jeg med to stykker :forvirret:

Jeg har begynt å se litt på klær igjen nå, men jeg har ikke funnet noe særlig fint. Jeg ender opp med å bare kjøpe klær til prinsessa :) Men jeg skal snart på en skikkelig bytur med sambo som barnevakt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal greie å dra fra henne, men det er visst anbefalt... Jeg kommer vel tomhent hjem igjen etter å ha vært innom bare èn butikk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei snuppa!

Jeg synes også det er koselig å lese om hverdagen deres. Må være helt fantastisk å være mamma! :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei snuppa!

Jeg synes også det er koselig å lese om hverdagen deres. Må være helt fantastisk å være mamma!  :hjerter_rundt:

:Nikke: Det er det så absolutt :hjerte:

PS! Nytt bilde av meg og prinsessa i profilen min på msn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...