Gå til innhold

Er dette strid mot dyrevelferd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i arbeidsutprøving på en stall nå, og vært her en stund. Jeg begynner mer og mer å lure på om det er ting jeg burde melde til mattilsynet om. Kan noen komme med synspunkt på det jeg forteller om hvordan ting er?

Jeg gjør nesten all jobb i stallen, da resten av de som jobber ikke virker til å ønske å hjelpe til. Hestene står ikke på bås, utenom en eldre hest. Jeg jobber ikke hver dag( 3x uken), og når jeg kommer på jobb igjen så er det ikke blitt møkket siden jeg var der sist og hesten kan fort stå inne flere dager om ingen rir han. Hvis hester må inn til pleie/tørk så er det ingen som møkker hos de før de blir sluppet ut igjen, med mindre jeg er på jobb og gjør det. De kan fort stå 3-4 dager i umøkket bås.

Så er flere av ridehestene drektig, nå er de sirka 6 måneder på vei og barn får ri de helt alene uten tilsyn. Jeg ser de rir rett på ridebanen og starter med en gang å galoppere 2 runder før de hopper hinder i godt over en time og rett ned i stall uten å skritte ned. Er det ikke noe "regel" for hvor mye hester skal bli brukt når de begynner å komme over halvveis i drektigheten? 2 av hestene er nokså rund nå, ordrett firkantet. Jeg kan forstå at barn ikke skjønner hva som ikke er ok, men jeg mener at de som driver stallen og er voksne burde gi beskjed til de, og følge med..spesielt når det er drektige hester det gjelder..

Anonymkode: 3fa96...26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drektige hester kan,om formen er bra, brukes nesten helt frem til følling. 

Om de er i jevn trening.

Mattilsynet kan dessverre(!!) ikke kreve oppvarming, nedskritting ect.

Men hester skal ut hver dag, og det skal være RENT. Så om det ikke møkkes hver dag i boksene, kan du melde fra. Evt begynn å ta bilder og dokumenter dårlige forhold over tid.

Anonymkode: 24fa4...63d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Drektige hester kan,om formen er bra, brukes nesten helt frem til følling. 

Om de er i jevn trening.

Mattilsynet kan dessverre(!!) ikke kreve oppvarming, nedskritting ect.

Men hester skal ut hver dag, og det skal være RENT. Så om det ikke møkkes hver dag i boksene, kan du melde fra. Evt begynn å ta bilder og dokumenter dårlige forhold over tid.

Kun ei som jeg ikke mener er i form til ridningen de gjør, hun peser fælt både før og etter trening..Når hestene står inne til tørk så er de alltid over 1 døgn inne, for det meste over 3 dager..Jeg jobber Man-Tirs-Lør så sier jo seg selv hvordan det ser ut hos hestene. For en gang tilbake fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte måkke før de skulle ut igjen. Var bare å legge på ren flis oppå det skitne så gjorde det susen..Den eldre hesten har ved flere tilfeller stått inne i en uke, kanskje blitt ridd av en unge i 15 min en gang iløpet av den uken

Skrevet

Høres ut som en grusom stall, dårlig hestevelferd.

• Liker 5
Skrevet

Dette hørtes ikke helt bra ut. Hester er sosiale dyr, så å isolere en hest uten grunn er ikke bra. Vet du om den er syk/skadet? Jeg synes ikke det hørtes bra ut at de var inne i ett døgn av gangen heller. På stallen jeg red på en gang, var hestene ute 24/7 året rundt. Selv de som var 30+. De hadde flere skjul hvor de kunne være i le for vær og vind. Ingen av hestene fikk skader, ble syke og alle var mentalt stabile/friske. Forskning viser at å la hester stå på på boks, øker sannsynligheten for at de får skader, kolikk, og psykiske problemer som f.eks kan føre til "dansing", krybbebiting osv. Hvis man sammenligner med hunder, så skjønner man hvor lite dyrevelferdsmessig det du beskriver er. En boks kan sammenlignes med ett litt større bur for en hund. Hvis en hundeeier lar hunden sin være i det buret i ett døgn uten å lufte den eller gjøre  rent, er dette grov omsorgssvikt. Over flere dager er det enda verre. At ingen møkker ut er heller ikke bra, kan føre til hovsykdommer. Spesielt hvis de står i det over lenger tid.

Jeg ville meldt til mattilsynet. Det er ikke sikkert de kommer til å prioritere denne saken, siden den ikke er alvorlig nok, dessverre. Men det er vært ett forsøk. Hvis det ikke skjer noe, så fortsett å meld fra hvis forholdene tilsier det.

• Liker 2
Skrevet

Du kan melde anonymt også hvis du ønsker det. Send en melding . Gå inn på nettsiden dems.Du vil finne skjema du kan sende over nett.  Det er bra du bryr deg👍🏻

Anonymkode: c3662...3bb

• Liker 1
Skrevet
Teppe skrev (33 minutter siden):

Dette hørtes ikke helt bra ut. Hester er sosiale dyr, så å isolere en hest uten grunn er ikke bra. Vet du om den er syk/skadet? Jeg synes ikke det hørtes bra ut at de var inne i ett døgn av gangen heller. På stallen jeg red på en gang, var hestene ute 24/7 året rundt. Selv de som var 30+. De hadde flere skjul hvor de kunne være i le for vær og vind. Ingen av hestene fikk skader, ble syke og alle var mentalt stabile/friske. Forskning viser at å la hester stå på på boks, øker sannsynligheten for at de får skader, kolikk, og psykiske problemer som f.eks kan føre til "dansing", krybbebiting osv. Hvis man sammenligner med hunder, så skjønner man hvor lite dyrevelferdsmessig det du beskriver er. En boks kan sammenlignes med ett litt større bur for en hund. Hvis en hundeeier lar hunden sin være i det buret i ett døgn uten å lufte den eller gjøre  rent, er dette grov omsorgssvikt. Over flere dager er det enda verre. At ingen møkker ut er heller ikke bra, kan føre til hovsykdommer. Spesielt hvis de står i det over lenger tid.

Jeg ville meldt til mattilsynet. Det er ikke sikkert de kommer til å prioritere denne saken, siden den ikke er alvorlig nok, dessverre. Men det er vært ett forsøk. Hvis det ikke skjer noe, så fortsett å meld fra hvis forholdene tilsier det.

Nei, han er ikke syk! Han ble hentet hjem for 3 år siden da de ønsket han hjem igjen, men han ble ikke velkommen i flokken så de har ikke beiteplass til han. Om vinteren blir han for kald(legger ikke god nok pels) så da mente de at det var bedre at han stod inne, så de slapp kjøpe dekken til han. Skal sies at han var sprek som bare pokker når vi hentet han hjem, sprang fra alle på tur. Nå er han så stiv i beina at man klarer knapt å rense bakfotene..

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan melde anonymt også hvis du ønsker det. Send en melding . Gå inn på nettsiden dems.Du vil finne skjema du kan sende over nett.  Det er bra du bryr deg👍🏻

Anonymkode: c3662...3bb

Jeg er bare forferdelig redd for at de skjønner at det er meg..Har vurdert å ha med noen venner med i fritiden, så det ikke blir så innlysende at det er meg. Jeg trives ekstremt godt her og jobben jeg har, men jeg sliter meg totalt ut på å måkke når hester må stå inne. Måkking generelt er tung arbeid med 12 båser, blir ikke bedre når det er som å spa ut fra ett fjøs

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, han er ikke syk! Han ble hentet hjem for 3 år siden da de ønsket han hjem igjen, men han ble ikke velkommen i flokken så de har ikke beiteplass til han. Om vinteren blir han for kald(legger ikke god nok pels) så da mente de at det var bedre at han stod inne, så de slapp kjøpe dekken til han. Skal sies at han var sprek som bare pokker når vi hentet han hjem, sprang fra alle på tur. Nå er han så stiv i beina at man klarer knapt å rense bakfotene..

Høres ut som om de absolutt ikke skulle ha eid den hesten. Hvis de ikke har plass, tid eller gidder å bruke penger på han og lar han visne vekk i en stall er det enda ett bevis på dårlig dyrevelferd. 

Det er ikke rart at han er stiv når han står stille hele tiden. Hester er skapt til å bevege seg store deler av dagen. Leddene blir "smurt" når de får beveget seg (bevist fra forskning), og er derfor med på å forhindre skader. 

Det er en god idé å ha med venner. Er det mange som besøker denne stallen daglig? 

Skrevet

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-02-505

Her er forskrift for hold av hest. Paragraf 4, 16, 20, 22 og 29 er det som jeg etter å ha skumlest kan være aktuelt å se på. Ifølge din beskrivelse av driften til denne stallen, er det nærliggende å tro at de kan ha brutt flere paragrafer i forskriften. 

Det er veldig bra at du tar opp dette og bryr deg. Den eneste måten å forbedre dyrevelferden er at folk bryr seg🙂

Skrevet

Tror desverre det er lite her som mattilsynet kan ta tak i.

Selv om eier/driver så klart burde sørge for at den hesten som stort sett står inne får en liten mosjonsrunde hver dag.

Om de strør på ny flis hver dag så hestene uansett står tørt så prøver de vel på ett vis å ha hestene gående på Talle, da blir dyrene gående på en såle av halm, flis, skit, halm, flis..... noe som skal lage ett varmt, mykt og godt underlag. Men det vil jo ikke fungere om det ikke får danne seg ett skikkelig lag eller det ikke brukes nok strø til å holde det  tørt.

Eier/leder skulle så klart også fulgt med at barna varmer opp hestene og skritter de ned om de kommer rett fra boksen eller skal rett inn i boksen igjen. 

At hestene brukes, galloperer og hopper over lave hindere gjør ingenting selv om de er drektige. 

Skrevet
Mt3 skrev (55 minutter siden):

Tror desverre det er lite her som mattilsynet kan ta tak i.

Selv om eier/driver så klart burde sørge for at den hesten som stort sett står inne får en liten mosjonsrunde hver dag.

Om de strør på ny flis hver dag så hestene uansett står tørt så prøver de vel på ett vis å ha hestene gående på Talle, da blir dyrene gående på en såle av halm, flis, skit, halm, flis..... noe som skal lage ett varmt, mykt og godt underlag. Men det vil jo ikke fungere om det ikke får danne seg ett skikkelig lag eller det ikke brukes nok strø til å holde det  tørt.

Eier/leder skulle så klart også fulgt med at barna varmer opp hestene og skritter de ned om de kommer rett fra boksen eller skal rett inn i boksen igjen. 

At hestene brukes, galloperer og hopper over lave hindere gjør ingenting selv om de er drektige. 

Nei, de gjør ikke noe som helst i stallen når jeg ikke er der. Jeg ba om hjelp til å måkke ut, for jeg ble så utmattet av arbeidet. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke mått måkke ut hver dag, var bare å strø på ny flis om jeg ønsket at de skulle ligge tørt. De gjør normalt ingenting før hestene er sluppet ut igjen..Kun jeg som føler det er forferdelig å la de ligge i bløtt underlag i dagesvis..Står jo som oftest flere ilag i en bås, så det blir ganske bløtt etter ett døgn

Skrevet

Fy fanken for noen møkkafolk!

Ta selvfølgelig kontakt med Mattilsynet. Selv hadde jeg ikke gitt meg før drastisk endring skjer.

Anonymkode: c7c5a...8ec

• Liker 1
Skrevet
Teppe skrev (11 timer siden):

Høres ut som om de absolutt ikke skulle ha eid den hesten. Hvis de ikke har plass, tid eller gidder å bruke penger på han og lar han visne vekk i en stall er det enda ett bevis på dårlig dyrevelferd. 

Det er ikke rart at han er stiv når han står stille hele tiden. Hester er skapt til å bevege seg store deler av dagen. Leddene blir "smurt" når de får beveget seg (bevist fra forskning), og er derfor med på å forhindre skader. 

Det er en god idé å ha med venner. Er det mange som besøker denne stallen daglig? 

Ja, jeg merker godt hvor dårlig den har blitt til fots. Han blir brukt 1 gang hver 14 dag av barna og da er det samme ridningen med null oppvarming, og hoppe hinder..Stiv som bare det men hesten gjør hva enn de ber han om..

På grunn av covid er det ikke mange som besøker nå nei, er tre i 20 årene som rir her i ny og ne også er det barna da som rir.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg merker godt hvor dårlig den har blitt til fots. Han blir brukt 1 gang hver 14 dag av barna og da er det samme ridningen med null oppvarming, og hoppe hinder..Stiv som bare det men hesten gjør hva enn de ber han om..

På grunn av covid er det ikke mange som besøker nå nei, er tre i 20 årene som rir her i ny og ne også er det barna da som rir.

Hvis barna blir kjørt av foreldrene, så er det jo noen utenifra som teoretisk sett kan ha sett ting. Hvis barna forteller ting til foreldrene om hestene (selv om de ikke skjønner hva som er god dyrevelferd), så kan de voksne legge to og to sammen. Så teoretisk, så kan en anonym bekymringsmelding komme fra hvem som helst. Du kan jo også ha fortalt ting til folk du kjenner, som igjen kan ha sendt en bekymringsmelding. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...