AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #41 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 0.59): Jeg har alle tegna til alkoholisme. Jeg ser det selv, men jeg liker det livet, selvom jeg innser at jeg burde slutte. Jeg skulle jo ønske jeg klarte å nyte sosiale leg uten alkohol, men jeg klarer det ikke. Jeg er alt for tilbaketrukken til å klare meg uten alkohol i sosial alkoholkveld. Jeg klarte det fint før, men havnet litt utpå igjen. Jeg bare elsker den rusen alkoholen gir meg. Det å kunne snakke uten å virke dum. Jeg ser jo at mitt forbruk til alkohol ikke er bra. Jeg har tidligere historikk der jeg hadde skremmende forhold til alkohol. Jeg var avholds i ett år. Så bestemte jeg meg for å kun drikke i sosiale lag. Jeg har aldri vært så sosial før slik som nå. Det er jo fordi jeg vil drikke. Jeg klarer ikke å stoppe å drikke uansett om jeg har bestemt meg for å bare ta ett glass vin. Jeg bestiller mer og mer helt til jeg kjenner at jeg blir full. Og jeg liker det. Jeg kan også finne på å drikke når jeg gruer meg til noe for å dempe nervøsiteten. Jeg drikker helt til jeg kjenner at jeg er på det punktet der jeg kjenner at jeg ikke kan drikke mer før det kan gå gærent. Jeg vil rett og slett ikke bli avholds igjen fordi jeg trives med dette her. Jeg drikker aldri før familie selskaper eller slike ting slik som jobb osv. Jeg drikker kun når det er sosiale kvelder. Jeg oppsøker sosiale kvelder med andre folk bare for å kunne drikke. Uansett om jeg bestemmer meg for ett glass vin, så blir jeg ordentlig full. Jeg vil rett og slett ikke slutte selvom fornuften sier jeg må stoppe. Jeg ser at dette er veldig spesielt. Men har noen vært i samme situasjon? Alkoholisme er foresten i familiegenet mitt, og jeg vet at noen i familien har vært bekymret for meg Anonymkode: 3f286...33c Sikkert fint akkurat nå. Men på et eller annet tidspunkt er det ikke fint lengre. Det er skaden du får psykisk og fysisk over tid, og på et tidspunkt er di ikke så hyggelig å være med i fylla, så du blir venneløs i tillegg. Da må med til de som sitter litt dypere i det, for å ha samme sosiale relasjon Anonymkode: 943db...7bf
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #42 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 0.59): Jeg har alle tegna til alkoholisme. Jeg ser det selv, men jeg liker det livet, selvom jeg innser at jeg burde slutte. Jeg skulle jo ønske jeg klarte å nyte sosiale leg uten alkohol, men jeg klarer det ikke. Jeg er alt for tilbaketrukken til å klare meg uten alkohol i sosial alkoholkveld. Jeg klarte det fint før, men havnet litt utpå igjen. Jeg bare elsker den rusen alkoholen gir meg. Det å kunne snakke uten å virke dum. Jeg ser jo at mitt forbruk til alkohol ikke er bra. Jeg har tidligere historikk der jeg hadde skremmende forhold til alkohol. Jeg var avholds i ett år. Så bestemte jeg meg for å kun drikke i sosiale lag. Jeg har aldri vært så sosial før slik som nå. Det er jo fordi jeg vil drikke. Jeg klarer ikke å stoppe å drikke uansett om jeg har bestemt meg for å bare ta ett glass vin. Jeg bestiller mer og mer helt til jeg kjenner at jeg blir full. Og jeg liker det. Jeg kan også finne på å drikke når jeg gruer meg til noe for å dempe nervøsiteten. Jeg drikker helt til jeg kjenner at jeg er på det punktet der jeg kjenner at jeg ikke kan drikke mer før det kan gå gærent. Jeg vil rett og slett ikke bli avholds igjen fordi jeg trives med dette her. Jeg drikker aldri før familie selskaper eller slike ting slik som jobb osv. Jeg drikker kun når det er sosiale kvelder. Jeg oppsøker sosiale kvelder med andre folk bare for å kunne drikke. Uansett om jeg bestemmer meg for ett glass vin, så blir jeg ordentlig full. Jeg vil rett og slett ikke slutte selvom fornuften sier jeg må stoppe. Jeg ser at dette er veldig spesielt. Men har noen vært i samme situasjon? Alkoholisme er foresten i familiegenet mitt, og jeg vet at noen i familien har vært bekymret for meg Anonymkode: 3f286...33c Sikkert fint akkurat nå. Men på et eller annet tidspunkt er det ikke fint lengre. Det er skaden du får psykisk og fysisk over tid, og på et tidspunkt er di ikke så hyggelig å være med i fylla, så du blir venneløs i tillegg. Da må med til de som sitter litt dypere i det, for å ha samme sosiale relasjon Anonymkode: 943db...7bf
Grüner Skrevet 10. juni 2023 #43 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 1.19): Se filmen "et glass til". Dansk mesterverk. Jeg trives også som alkoholiker. Nyoppstått det siste året - nesten ikke tålt alkohol før det. Men familien min prøver ta det fra meg (har ikke barn, og skal ikke ha det. Men jeg er ung. i slutten av 20årene. Høyt utdannet og har utført jobben min perfekt i 5 år- Ikke vært full på jobb, sluttet drikke 14 timer før jobb (Da visste jeg at jeg var 100% edru - investerte til og med i en promillemåler til 5000 (Samme som politiet har). Knapt nok drukket før det siste året - gjennomgikk en veldig stor traume). Men før jul sa jeg opp siden sjefen min tvingte meg til det - pga psykisk sykdom.... Ingen vil vel ha noen som er åpen om nyoppstått psykisk sykdom på jobb? Aldri vært åpen med kollegaer sier jeg) Prøvde også ta livet mitt 2 ganger i romjulen da. Først 4 dager på sykehus, intensiven, så hjem 2 dager og så 3 dager på intensiven. Etter forsøk nr to fikk jeg 1 dag på psyk: Ble skrevet ut ganske fort: "Jeg er ikke som de andre på psyk, jeg er bare lei meg pga tap av jobb/karriere, Jeg er jo for ressurssterk til å være på psyk". Familien min er også for ressursterke, de kan jo passe på meg?? Siden de jobber innen helse.... Hevder legene... Psykisk helsevern er en vits...... Men uansett: Nå vil jeg bare drikke fra morgen til kveld. Endelig få sove litt... Glemme ting... Kanskje 2-3 uker... Så skal jeg ta meg sammen. Men familien min... De overvåker meg... Jeg har jo også en dyr leilighet pga foreldre kausjonerte - men økonomien går jo automatisk... Ble lovet henvisning via Helfo, til en privat klinikk f.eks Vangseter, Alfa - men jeg er jo ikke alkoholiker heller - så egentlig skulle jeg bli henvist til en privat klinikk for å mestre angst/depresjon - fordi det har jeg slitt med i mange år. Alkohol har bare vært et virkemiddel for å unngå angst i under et år.. Men så sier fastlegen at fritt behandlingsvalg ikke er noe??? Hva??? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: bb748...1fc Du ER alkoholiker. Mange alkoholikere bruker alkohol nettopp som «selvmedisinering» for å flykte unna psykisk sykdom og problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #44 Skrevet 10. juni 2023 Er litt som deg TS, bare at jeg kan holde meg til 1-2-3 enheter og egentlig være fornøyd med det. Anser ikke mitt forbruk for å være alkoholisme. Drikker stort sett 1-2 øl eller 1-2 glass vin hver dag. Sjelden jeg merker det. Er det ikke det de gjør nedover i Europa da? Jeg synes ikke jeg har et problem. Er i full jibb og aldri problemer med å stå opp/ dårlig ol Anonymkode: 2cc32...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #45 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 1.38): Jeg elsker alkohol. Drikker aldri midt i uka, gleder meg til helg med vin. Har masse alkohol i huset (vinskap), men rører det aldri i uka og har ingen problemer med å stoppe i tide. Ikke barn her lenger, i den tida drakk vi aldri alkoholholdige drikker i deres påsyn. Jeg kunne ikke tenke meg et liv uten vin, men om det kom helseutfordringer som gjorde at partner eller jeg ikke kunne drikke vin, sluttet jeg på flekken. Tenker at jeg på en måte er alkoholiker, siden jeg konsumerer litt over anbefalt nivå, men liker den gleden alkohol gir både sosialt og privat. Hva er egentlig problemet da? Anonymkode: 92bdd...3ad Problemet er at du er periodedranker (de begynner som regel slik som du gjør nå), og at du bruker alkoholen og rusen for å rømme unna noe i deg selv eller livet ditt, som du ikke ønsker å forholde deg til. Så hva er det du rømmer fra når du ruser deg? Den dagen du oppdager helseproblemer pga. rusmisbruket ditt, da kan det være for sent til å bli kvitt disse helseproblemene. Da har du varig ødelagt livet og helsen din. Du snakker som en alkoholiker når du omtaler ditt forhold til alkohol og rusen. Hva er det du forsøker å rømme fra når du ruser deg? Anonymkode: 643ff...bf6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #46 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at du er periodedranker (de begynner som regel slik som du gjør nå), og at du bruker alkoholen og rusen for å rømme unna noe i deg selv eller livet ditt, som du ikke ønsker å forholde deg til. Så hva er det du rømmer fra når du ruser deg? Den dagen du oppdager helseproblemer pga. rusmisbruket ditt, da kan det være for sent til å bli kvitt disse helseproblemene. Da har du varig ødelagt livet og helsen din. Du snakker som en alkoholiker når du omtaler ditt forhold til alkohol og rusen. Hva er det du forsøker å rømme fra når du ruser deg? Anonymkode: 643ff...bf6 Nå må du gi deg! Det er helt normal å kose deg med vin i helgene. Spar meg Anonymkode: 2cc32...6b7 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #47 Skrevet 10. juni 2023 Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt. Men er både sosial og har det gøy. Aldri dårlig dager derpå, og helsa er jo god da jeg slipper alkohol. folk får gjøre som de vil Anonymkode: e116c...9fb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #48 Skrevet 10. juni 2023 Hvor ofte drikke du da? Tenker at hyppighet har mye og si. Det som forundrer meg er hvordan folk greier å drikke mye og ofte. Jeg er død av fyllesyke i 2 dager etter en ordentlig fest. Jeg blir så forferdelig dårlig. Drikker derfor sjeldent, orker ikke å utsette meg for den smerten. Jeg hadde nok aldri greid meg som alkoholiker 😅 Anonymkode: ff359...c2b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #49 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 0.59): Jeg bare elsker den rusen alkoholen gir meg. Det å kunne snakke uten å virke dum. Anonymkode: 3f286...33c Du skulle bare visst🙈 Anonymkode: 6c563...226 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #50 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå må du gi deg! Det er helt normal å kose deg med vin i helgene. Spar meg Anonymkode: 2cc32...6b7 Normalt å drikke hver helg? Anonymkode: 6c563...226 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #51 Skrevet 10. juni 2023 Man lever bare en gang. Anonymkode: 553d1...c17 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #52 Skrevet 10. juni 2023 Jeg drikker vin flere ganger i uken og synes det er deilig. Er aldri fyllesyk eller har abstinenser. Er på jobb hver dag og gjør alle mine forpliktelser ut over det. Men når kvelden kommer er det frem med vinen og slapper av. Liker ikke sterk alkohol, kun vin og øl. Tenker nok at jeg kan ha blitt avhengig, det har blitt en (u)vane men har ingen problemer med å drikke akkurat passe i sosiale lag. Hjemme alene kan det bli litt mye noen ganger 😊 Anonymkode: b71ae...e88 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #53 Skrevet 10. juni 2023 On 1/23/2022 at 1:21 AM, AnonymBruker said: Leveren tåler mye. Anonymkode: bb748...1fc Leveren tåler mye, helt til den ikke gjør det lenger. Jeg trivdes også som alkoholiker, helt til kroppen sa stopp. De siste årene har vært et smertehelvete uten like. Skader fra langvarig alkoholmisbruk er hverken glamorøst eller morsomt. Og når de først kommer….fy faan som de kommer. Anonymkode: 30eeb...c00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #54 Skrevet 10. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Normalt å drikke hver helg? Anonymkode: 6c563...226 Jeg har drukket hver helg i over 30 år. Har aldri følt behov for å drikke i ukedagene. Anonymkode: 39d49...7bd 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #55 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har drukket hver helg i over 30 år. Har aldri følt behov for å drikke i ukedagene. Anonymkode: 39d49...7bd Jeg røyket en 20 pakning om dagen og har ikke lungekreft. Heldigvis er ikke røyking farlig. Kjenner forøvrig ingen som drikker alkohol hver helg, som jeg vet om. De gjør det i tilfelle i smug. Anonymkode: 6c563...226 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #56 Skrevet 10. juni 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg røyket en 20 pakning om dagen og har ikke lungekreft. Heldigvis er ikke røyking farlig. Kjenner forøvrig ingen som drikker alkohol hver helg, som jeg vet om. De gjør det i tilfelle i smug. Anonymkode: 6c563...226 Du har kjedelige venner. Sikkert derfor du har blitt så negativ. Anonymkode: 39d49...7bd 2 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #57 Skrevet 10. juni 2023 Ja, du kan trøste deg med at du liker det. Den dagen du er så sliten, lei, irritert og sur over å må ha alkohol hele tiden. Kommer du til å angre på at du likte å være alkoholiker. Anonymkode: 23cb7...efb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #58 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du har kjedelige venner. Anonymkode: 39d49...7bd Jeg har venner som ikke er alkoholikere. Anonymkode: 6c563...226
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #59 Skrevet 10. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har venner som ikke er alkoholikere. Anonymkode: 6c563...226 Nå koser jeg meg med en deilig Riesling (link under). Senere i kveld skal jeg drikke med venner. Mens du skal vel fortsette å surmule her inne, og leke moralpoliti? Kos deg 😀 https://www.vivino.com/US/en/hexamer-meddersheimer-rheingrafenberg-riesling-spatlese-trocken/w/1100873 Anonymkode: 39d49...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #60 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå må du gi deg! Det er helt normal å kose deg med vin i helgene. Spar meg Anonymkode: 2cc32...6b7 Det er IKKE "helt normalt" å drikke så mye hver eneste helg, som det 3ad, fortalte at hun gjør. Det har bikket over i et alkoholproblem, periodedranker. Anonym 3ad innrømmer det til og med selv, at hun nok har et slikt problem. Og måten hun skriver på viser tydelig avhengigheten - hun elsker alkohol, gleder seg til helgene pga. at hun da skal drikke alkohol, drikker mer pr. uke enn anbefalt, føler alkoholen gir henne glede. Og apropo anbefalt mengde alkohol pr. uke. Det som har vært anbefalingene siste årene har vist seg å være for høyt. Skadene og risikoen for helseskader pga. alkohol starter fra man begynner å drikke. Dessuten, anonym 3ad drikker så stor mengde på et par dager i helgen, at det er de dagene regnes som storforbruk av alkohol - som igjen er den farligste måten å drikke på. Å kose seg med et glass eller to til mat i helgene, det er kanskje normalt. Det er på ingen måte normalt å hver eneste helg drikke mer enn maks anbefalt ukesdose. Et så stort inntak av alkohol gir stor risiko for alvorlig helseskade. Du trenger ikke like det. Du trenger ikke være enig. Det endrer likevel ikke fakta. Anonymkode: 643ff...bf6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå