AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #21 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå tøyser du. Når familie medlemmer har ytret bekymring, da har allerede drikkingen gått for langt. Ts tror hun drikker seg sosial nok til å å ikke drite seg ut. Jeg jobber i bar og kan bedre hvor mange drita alkoholikere som står å driter seg ut ved å påstå det samme, selv om de knapt står på beina. Anonymkode: 943db...7bf De har ytret bekymring fordi jeg har en personlighet og en risikosone for å utvikle avhengighet med tanke på oppveksten jeg hadde i skoleløpet. Og pga jeg er skeiv i tillegg. Skeive har større sjanser for å utvikle avhengighet. de har skjønt det pga personligheten at jeg fordi kan bli avhengig av ting. Først ble jeg avhengig av trening, så ble jeg avhengig av sex og nå alkohol. de tror nå at jeg ikke drikker lenger og jeg har ikke vært hjemme hos de siden jula. (Bor 8 timer fra de) Jeg var avholds i ett år 9. januar og begynte igjen 13. januar. Da hadde jeg bikket ett år. Så de tror jeg fortsatt er avholds. pappa og mamma har vært mer klare på meg enn mine søsken om at det er alkoholikergener i familien. Og de ser at jeg har en personlighet som gjør at jeg blir lett påvirket av ting og lett avhengig av ting. Det året jeg ikke drakk og var avholds. Så startet det med treningsavhengighet og etterhvert sexavhengighet. de har jo helt rett dessverre. Jeg vil jo gi meg mens leken er god, sånn egentlig inne. Innlegget skrev jeg da rusen var på vei ned. Men jeg liker jo det livet som det er nå. Men jeg vil ikke slutte nok til å ta det valget nå. men likevel. Jeg ser når jeg skriver at dette ikke er bra. Leken er god og det er kanskje på tide å stoppe. Ts Anonymkode: 3f286...33c 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #22 Skrevet 23. januar 2022 Hvis du ikke vil gjøre noe selv, er det ingen her som kan overtale deg til noe som helst. Da er det bare å fortsette å kjøre seg selv ned i grøfta. Anonymkode: d7b91...227 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #23 Skrevet 23. januar 2022 Det er vel en bruker her på forumet som er åpen om at hen kommer til å få et kraftig forkortet liv fordi leveren er ødelagt pga alkoholforbruk. Det gjorde i alle fall veldig sterkt inntrykk på meg. Anbefaler deg på det sterkeste å ta problemet ditt på alvor. Anonymkode: a654e...fa1 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #24 Skrevet 23. januar 2022 De som ikke ser problemet med sin egen drikking NÅ, vil gjøre det senere når dere belaster helsevesenet med forskjellige sykdommer og plager knyttet til høyt alkoholforbruk. Kreft, hjerte- og karsykdommer, leverproblemer ++ Andre som forsøker å leve normale sunne liv må stå i lange helsekøer pga sånne som dere. I tillegg kommer den sosiale belastningen på venner og familie rundt som er bekymret, men som dere gir faen i. Anonymkode: 04288...456 3
Gjest Audiot Skrevet 23. januar 2022 #25 Skrevet 23. januar 2022 Er nesten som å lese om meg selv for 20 år siden. Gidder ikke kommentere at du må slutte, jeg vet det ikke er sånn det funker, men jeg kan skrive litt om meg. Jeg drakk daglig i 18 år. Noe du også kommer til å merke om du fortsetter som du gjør er at du våkner opp midt på natta, fortsatt full, men du har abstinenser. Svette, høy puls, hjertebank, angst. Får ikke sove før du drikker litt. Det siste året jeg drakk var jeg full hele tiden, ble promillen for lav blei jeg skikkelig dårlig. Det første du gjør om morgenen er å kaste opp, få ned litt alkohol, kaste opp det igjen, drikke mer alkohol å forhåpentligvis holde på det. Mat er fullstendig uaktuelt, bare tanken på det gjør deg kvalm. Jeg var bare skinn og bein. Dagen jeg ble lagt inn på sykehuset klarte jeg nesten ikke gå, hallusinuerte og var knallgul av gulsott. Hadde da leversvikt, alkoholsk hepatitt og skrumplever. Ble lagt inn i grevens tid, og overlevde så vidt. Er edru på 5. året nå og lever med skrumplever/cirrhose. Må ta masse medisiner, er i dårlig form hele tiden (varierer mye fra dag til dag hvor ille det er) og må av og til tappe ascitesvæske fra buken. Og ikke nok med det, har du hørt om øsofagusvaricer? Spiserøret mitt er fullt av de jævlene, og sprekker en av de har du 50% sjanse for å blø i hjel innen kort tid om du ikke kommer deg på sykehuset fort. Jeg har blødd en gang og det gikk bare så vidt bra... Er 42 år i dag og kommer ikke til å bli 50 år uten levertransplantasjon.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #26 Skrevet 23. januar 2022 Audiot skrev (1 time siden): Er nesten som å lese om meg selv for 20 år siden. Gidder ikke kommentere at du må slutte, jeg vet det ikke er sånn det funker, men jeg kan skrive litt om meg. Jeg drakk daglig i 18 år. Noe du også kommer til å merke om du fortsetter som du gjør er at du våkner opp midt på natta, fortsatt full, men du har abstinenser. Svette, høy puls, hjertebank, angst. Får ikke sove før du drikker litt. Det siste året jeg drakk var jeg full hele tiden, ble promillen for lav blei jeg skikkelig dårlig. Det første du gjør om morgenen er å kaste opp, få ned litt alkohol, kaste opp det igjen, drikke mer alkohol å forhåpentligvis holde på det. Mat er fullstendig uaktuelt, bare tanken på det gjør deg kvalm. Jeg var bare skinn og bein. Dagen jeg ble lagt inn på sykehuset klarte jeg nesten ikke gå, hallusinuerte og var knallgul av gulsott. Hadde da leversvikt, alkoholsk hepatitt og skrumplever. Ble lagt inn i grevens tid, og overlevde så vidt. Er edru på 5. året nå og lever med skrumplever/cirrhose. Må ta masse medisiner, er i dårlig form hele tiden (varierer mye fra dag til dag hvor ille det er) og må av og til tappe ascitesvæske fra buken. Og ikke nok med det, har du hørt om øsofagusvaricer? Spiserøret mitt er fullt av de jævlene, og sprekker en av de har du 50% sjanse for å blø i hjel innen kort tid om du ikke kommer deg på sykehuset fort. Jeg har blødd en gang og det gikk bare så vidt bra... Er 42 år i dag og kommer ikke til å bli 50 år uten levertransplantasjon. Sterk historie! Takk for at du deler! Anonymkode: d7b91...227 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #27 Skrevet 23. januar 2022 shab skrev (15 timer siden): Hvis man er i 20årene dukker de ikke opp før om 30-40 år uansett. Tull. Kjenner en som var 42 og som var heldig og fikk ny lever. En var 47 og fikk også ny lever, og han ble prioritert fordi han hadde kreft i leveren i tillegg til skrumplever. Han drakk ikke daglig. AnonymBruker skrev (3 timer siden): De som ikke ser problemet med sin egen drikking NÅ, vil gjøre det senere når dere belaster helsevesenet med forskjellige sykdommer og plager knyttet til høyt alkoholforbruk. Kreft, hjerte- og karsykdommer, leverproblemer ++ Andre som forsøker å leve normale sunne liv må stå i lange helsekøer pga sånne som dere. I tillegg kommer den sosiale belastningen på venner og familie rundt som er bekymret, men som dere gir faen i. Anonymkode: 04288...456 Ser tydelig at du ikke aner hva du snakker om og ikke vet noe om hvordan avhengighet fungerer. Anonymkode: 79b55...64f 1 1
Stoltskeiv Skrevet 23. januar 2022 #28 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De som ikke ser problemet med sin egen drikking NÅ, vil gjøre det senere når dere belaster helsevesenet med forskjellige sykdommer og plager knyttet til høyt alkoholforbruk. Kreft, hjerte- og karsykdommer, leverproblemer ++ Andre som forsøker å leve normale sunne liv må stå i lange helsekøer pga sånne som dere. I tillegg kommer den sosiale belastningen på venner og familie rundt som er bekymret, men som dere gir faen i. Anonymkode: 04288...456 Alkoholisme er en sykdom! 5
AprilLudgate Skrevet 23. januar 2022 #29 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har ikke barn. Jeg har hatt problematisk forhold til alkohol i 3 år, men vært avholds i ett av de åra. Så 2 sammenhengende år. TS Anonymkode: 3f286...33c Sålenge du ikke har barn og heller ikke er til belastning for familie/venner så tenker jeg: Det er ditt liv. Men du må ta i betraktning at du kan dø av dette kjappere enn du selv tror. At andre uttrykker bekymring betyr iallefall at alkoholismen er synlig, og trolig påvirker andre enn deg. Jeg personlig foretrekker ærlige mennesker (sjenert eller ikke) - man blir ikke det som tyngre beruset i sosiale anledninger.
Gjest Lulia Skrevet 23. januar 2022 #30 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har alle tegna til alkoholisme. Jeg ser det selv, men jeg liker det livet, selvom jeg innser at jeg burde slutte. Jeg skulle jo ønske jeg klarte å nyte sosiale leg uten alkohol, men jeg klarer det ikke. Jeg er alt for tilbaketrukken til å klare meg uten alkohol i sosial alkoholkveld. Jeg klarte det fint før, men havnet litt utpå igjen. Jeg bare elsker den rusen alkoholen gir meg. Det å kunne snakke uten å virke dum. Jeg ser jo at mitt forbruk til alkohol ikke er bra. Jeg har tidligere historikk der jeg hadde skremmende forhold til alkohol. Jeg var avholds i ett år. Så bestemte jeg meg for å kun drikke i sosiale lag. Jeg har aldri vært så sosial før slik som nå. Det er jo fordi jeg vil drikke. Jeg klarer ikke å stoppe å drikke uansett om jeg har bestemt meg for å bare ta ett glass vin. Jeg bestiller mer og mer helt til jeg kjenner at jeg blir full. Og jeg liker det. Jeg kan også finne på å drikke når jeg gruer meg til noe for å dempe nervøsiteten. Jeg drikker helt til jeg kjenner at jeg er på det punktet der jeg kjenner at jeg ikke kan drikke mer før det kan gå gærent. Jeg vil rett og slett ikke bli avholds igjen fordi jeg trives med dette her. Jeg drikker aldri før familie selskaper eller slike ting slik som jobb osv. Jeg drikker kun når det er sosiale kvelder. Jeg oppsøker sosiale kvelder med andre folk bare for å kunne drikke. Uansett om jeg bestemmer meg for ett glass vin, så blir jeg ordentlig full. Jeg vil rett og slett ikke slutte selvom fornuften sier jeg må stoppe. Jeg ser at dette er veldig spesielt. Men har noen vært i samme situasjon? Alkoholisme er foresten i familiegenet mitt, og jeg vet at noen i familien har vært bekymret for meg Anonymkode: 3f286...33c Du må jobbe med deg selv, ingen er dumme!! Du må oppsøle psykolog. Du må kutte ut drikkingen nå, det vil ødelegge nerver, lever, du vil få kreft muligens, pluss pluss. Du vet at du får m e r frynsete nerver og blir m e r nervøs av all drikkinga? Og da må ha enda mer. Kutt den ut NÅ
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #31 Skrevet 23. januar 2022 Jeg er glad i vin, men drikker ikke mye. Alkoholisme er en sykdom, det er jeg ikke i tvil om. Har ei venninne som har vært alkoholiker i mange år, nå ligger hun på sykehus med ødelagt lever. Hun har kort tid igjen, det r forferdelig at det er godt sånn. De fleste med alkoholproblemer vil ikke ha hjelp, og vil ikke innse alvoret dessverre. Anonymkode: ad445...154 2
got2go Skrevet 23. januar 2022 #32 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De som ikke ser problemet med sin egen drikking NÅ, vil gjøre det senere når dere belaster helsevesenet med forskjellige sykdommer og plager knyttet til høyt alkoholforbruk. Kreft, hjerte- og karsykdommer, leverproblemer ++ Andre som forsøker å leve normale sunne liv må stå i lange helsekøer pga sånne som dere. I tillegg kommer den sosiale belastningen på venner og familie rundt som er bekymret, men som dere gir faen i. Anonymkode: 04288...456 Nåja, ikke kun pga slike. Overvektige folk, gamlinger, folk som røyker er en enda større belastning for samfunnet. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #33 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Se filmen "et glass til". Dansk mesterverk. Jeg trives også som alkoholiker. Nyoppstått det siste året - nesten ikke tålt alkohol før det. Men familien min prøver ta det fra meg (har ikke barn, og skal ikke ha det. Men jeg er ung. i slutten av 20årene. Høyt utdannet og har utført jobben min perfekt i 5 år- Ikke vært full på jobb, sluttet drikke 14 timer før jobb (Da visste jeg at jeg var 100% edru - investerte til og med i en promillemåler til 5000 (Samme som politiet har). Knapt nok drukket før det siste året - gjennomgikk en veldig stor traume). Men før jul sa jeg opp siden sjefen min tvingte meg til det - pga psykisk sykdom.... Ingen vil vel ha noen som er åpen om nyoppstått psykisk sykdom på jobb? Aldri vært åpen med kollegaer sier jeg) Prøvde også ta livet mitt 2 ganger i romjulen da. Først 4 dager på sykehus, intensiven, så hjem 2 dager og så 3 dager på intensiven. Etter forsøk nr to fikk jeg 1 dag på psyk: Ble skrevet ut ganske fort: "Jeg er ikke som de andre på psyk, jeg er bare lei meg pga tap av jobb/karriere, Jeg er jo for ressurssterk til å være på psyk". Familien min er også for ressursterke, de kan jo passe på meg?? Siden de jobber innen helse.... Hevder legene... Psykisk helsevern er en vits...... Men uansett: Nå vil jeg bare drikke fra morgen til kveld. Endelig få sove litt... Glemme ting... Kanskje 2-3 uker... Så skal jeg ta meg sammen. Men familien min... De overvåker meg... Jeg har jo også en dyr leilighet pga foreldre kausjonerte - men økonomien går jo automatisk... Ble lovet henvisning via Helfo, til en privat klinikk f.eks Vangseter, Alfa - men jeg er jo ikke alkoholiker heller - så egentlig skulle jeg bli henvist til en privat klinikk for å mestre angst/depresjon - fordi det har jeg slitt med i mange år. Alkohol har bare vært et virkemiddel for å unngå angst i under et år.. Men så sier fastlegen at fritt behandlingsvalg ikke er noe??? Hva??? Jeg skjønner ikke... Anonymkode: bb748...1fc Hvor kan man se den? Anonymkode: 63a6c...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #34 Skrevet 22. februar 2022 Var som om jeg skulle skrevet det selv, bare at jeg drikker sikkert mer enn deg. Drikker hver dag, ofte flere dager på rad. Alt fra 6-9 halvlitere. Mer i helgene. Klarer ikke stoppe før jeg kjenner rusen godt. Trives egentlig slik men samtidig har det eskalert mye de siste to årene og tenker jo at det vil slå tilbake en dag.. Prøver innimellom å kutte ned på mengden men det går bare ikke. Har egentlig gitt litt opp.. Livet uten alkohol blir bare for vanskelig. Kvinne 26 Anonymkode: d71e9...02a 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #35 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var som om jeg skulle skrevet det selv, bare at jeg drikker sikkert mer enn deg. Drikker hver dag, ofte flere dager på rad. Alt fra 6-9 halvlitere. Mer i helgene. Klarer ikke stoppe før jeg kjenner rusen godt. Trives egentlig slik men samtidig har det eskalert mye de siste to årene og tenker jo at det vil slå tilbake en dag.. Prøver innimellom å kutte ned på mengden men det går bare ikke. Har egentlig gitt litt opp.. Livet uten alkohol blir bare for vanskelig. Kvinne 26 Anonymkode: d71e9...02a Har det på samme måte jeg også og har hatt det lenge. Jeg "kompenserer" ved å ha hvite perioder innimellom, men jeg vet at de ikke kommer til å vare evig og jeg har ingen ambisjon om det heller. Vil anslå at jeg maks. har 30-40 dager som edru i løpet av et år. Har vel holdt på sånn i ti år nå. Det er klart jeg merker noe på helsa, men jeg trener hver dag og spiser ellers sundt, og det har nok hjulpet meg noe. Har innsett at å slutte helt vil påvirke livskvaliteten min såpass mye at det ikke er verdt. Har ikke barn og har sånn sett ingen andre enn meg selv å tenke på. Anonymkode: 2a54a...875 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #36 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har det på samme måte jeg også og har hatt det lenge. Jeg "kompenserer" ved å ha hvite perioder innimellom, men jeg vet at de ikke kommer til å vare evig og jeg har ingen ambisjon om det heller. Vil anslå at jeg maks. har 30-40 dager som edru i løpet av et år. Har vel holdt på sånn i ti år nå. Det er klart jeg merker noe på helsa, men jeg trener hver dag og spiser ellers sundt, og det har nok hjulpet meg noe. Har innsett at å slutte helt vil påvirke livskvaliteten min såpass mye at det ikke er verdt. Har ikke barn og har sånn sett ingen andre enn meg selv å tenke på. Anonymkode: 2a54a...875 Er litt godt å vite at man ikke er alene. Har heller ikke barn og det er jeg glad for. Barnevernet hadde nok vært inni bilde for lengst. Prøver å endre livsstilen men er vanskelig å stå med slikt alene. Har bestilt time hos fastlegen for kjenner jeg egentlig ikke orker å leve slik lenger, samtidig vil jeg ikke gi opp alkoholen. Er et stort dilemma. Anonymkode: d71e9...02a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #37 Skrevet 22. februar 2022 Audiot skrev (På 23.1.2022 den 14.47): Er nesten som å lese om meg selv for 20 år siden. Gidder ikke kommentere at du må slutte, jeg vet det ikke er sånn det funker, men jeg kan skrive litt om meg. Jeg drakk daglig i 18 år. Noe du også kommer til å merke om du fortsetter som du gjør er at du våkner opp midt på natta, fortsatt full, men du har abstinenser. Svette, høy puls, hjertebank, angst. Får ikke sove før du drikker litt. Det siste året jeg drakk var jeg full hele tiden, ble promillen for lav blei jeg skikkelig dårlig. Det første du gjør om morgenen er å kaste opp, få ned litt alkohol, kaste opp det igjen, drikke mer alkohol å forhåpentligvis holde på det. Mat er fullstendig uaktuelt, bare tanken på det gjør deg kvalm. Jeg var bare skinn og bein. Dagen jeg ble lagt inn på sykehuset klarte jeg nesten ikke gå, hallusinuerte og var knallgul av gulsott. Hadde da leversvikt, alkoholsk hepatitt og skrumplever. Ble lagt inn i grevens tid, og overlevde så vidt. Er edru på 5. året nå og lever med skrumplever/cirrhose. Må ta masse medisiner, er i dårlig form hele tiden (varierer mye fra dag til dag hvor ille det er) og må av og til tappe ascitesvæske fra buken. Og ikke nok med det, har du hørt om øsofagusvaricer? Spiserøret mitt er fullt av de jævlene, og sprekker en av de har du 50% sjanse for å blø i hjel innen kort tid om du ikke kommer deg på sykehuset fort. Jeg har blødd en gang og det gikk bare så vidt bra... Er 42 år i dag og kommer ikke til å bli 50 år uten levertransplantasjon. Takk for at du deler🌸 Jeg har drukket for mye lenge, men de siste to årene på hjemmekontor har det eskalert voldsomt…drukket hver dag, også fra morgenen flere dager. Nå er jeg edru på 2.uka. Og det går overraskende bra. Sover bedre og er mer aktiv/tilstede på jobb. Historier som din motiverer meg enda mer til å holde meg edru livet ut. Mange gode tanker din vei, håper du får en transplantasjon. Anonymkode: e143d...9bb
Gerd Karin Skrevet 10. juni 2023 #38 Skrevet 10. juni 2023 Jeg er også en slags alkoholiker og trives med det. Har vært arbeidsledig lenge. Har drukket hele livet og har av og til abstinenser. Jeg elsker øl, vin og cider og drikker meg god og full alene nesten hver dag. Men dette blir det slutt på den dagen jeg får meg jobb. Er singel og har ingen barn og trives slik. Hadde jeg hatt mann og barn hadde jeg ikke drevet slik, det er en stor belastning for en partner og være sammen med en alkoholiker. Så ego er jeg ikke at jeg hadde drevet på sånn. Derimot har jeg venner og familie som er bekymret for det store konsumet mitt. Håper på en jobb snart og kun helgedrikking.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #39 Skrevet 10. juni 2023 shab skrev (På 23.1.2022 den 1.24): Hvis man er i 20årene dukker de ikke opp før om 30-40 år uansett. Kommer an på hvor stort alkoholkonsumet er det. Vi er alle ulike og toleransegrensen kan variere fra person til person. Dessuten kan alkoholrelaterte skader forekomme i form av fall etc, som kan få alvorlige følger. Ville ikke belaget meg på den konklusjonen din. Anonymkode: b063a...c92
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #40 Skrevet 10. juni 2023 Stoltskeiv skrev (På 23.1.2022 den 18.32): Alkoholisme er en sykdom! Som en påfører seg selv ved å starte å drikke og deretter drikke mer og mer. Anonymkode: a846f...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå