Gå til innhold

Ditt BESTE, men ENKLE tips til bedre helse:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vitamin d hver dag. Grove knekkebrød med makrell/ost/leverpostei til lunsj, og har alltid med meg mandler, og tre om dagen til jobb. Da gjerne en frukt, en porsjon rå brokkoli og noe annet jeg har i kjøleskapet (er ikke så nøye på hva så lenge det er en grønnsak😆

Det sies at kaffe er sunt, så drikker den kaffen jeg ønsker frem til ca kl 14. Så drikker jeg rooibos te eller vann i tillegg. 

Det er på jobb jeg klarer å spise sunnest, for der har jeg ikke tilgang på noe annet (kan ikke stikke fra jobb for å kjøpe noe annet..) Hjemme spiser jeg helt vanlig, og det blir ofte noe søtt på kvelden da jeg er sliten. 

Går tre turer med hunden året rundt, pleier å si at hun er min PT😆 Og jeg føler de turene er viktige for å klarne tankene, sortere inntrykk og bare slappe av for meg selv i en travel hverdag.

Anonymkode: a4989...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også nevne god munnhygiene og går jevnlig til tannlegen.

Bruker ikke snus eller røyk. Drikker sjeldent alkohol.

Går til psykolog.

Prøver å få sove nok.

Anonymkode: 64d99...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker minimum to liter vann hver dag, spiser mindre porsjoner enn før, godteri/snacks kun litt på lørdager, drikker mindre kaffe enn før, tar vitaminer (sjekket opp hos lege hva jeg trenger), trener minimum til oppnådd minst 100 PAI i uka, spiser mer frukt og grønt og mer proteiner. Prøver nå å gjøre litt mer godt for huden, tar maske 2-3 ganger i uken, tilfører mye fuktighet. 

Anonymkode: 070b1...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til noe som har vært avgjørende på hjemmekontoret;

Rutiner og struktur på dagen. 

Står opp med en gang, ingen lesing av mail eller nyheter på senga, det gir ofte en negativ start på dagen.

Vaske ansikt, dagkrem, gre håret. Tar på meg sorte leggings og en pen topp. Kaffe og ett knekkebrød, med litt internett. Så litt sminke. 

Strukturerer arbeidsdagen, ser over kalenderen, som også inkluderer pauser, trening, og 30 min husarbeid som en av dagens pauser. 

Husker at jeg i begynnelsen nærmest sullet rundt, jobbet fra jeg stod opp og glemte frokost, hadde med det ikke overskudd til trening, eller plutselig var det et møte jeg ikke hadde forberedt. Før jeg raidet kjøleskapet. 

Nå er jeg supereffektiv når jeg først jobber, samtidig som jeg får trent og huset er rent, og jeg føler meg mentalt uendelig mye bedre enn de første ukene med dette i 2020. 

Anonymkode: ed4b7...0e1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilskudd av vitamin D.

Ikke kaffe etter kl 12

Anonymkode: b34ea...c3e

Hva er negativt med kaffe?

Anonymkode: e1330...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid vann ved siden av deg mens du er på jobb. 

Få nok søvn. 

Les/spill kort, eller gjør en annen aktivtet som ikke inkluderer elektronikk før sengetid. 

Tren hver eneste dag. Mener da ikke at du må på sentret og ha en tung økt hver dag, men gå en tur, gjør yoga/strekk øvelser foran tven, eller noe annet bevegelse hver dag. 

Ikke ta andre vitaminer en det legen gir deg. 

Ha alltid noe grønt til hvert måltid. 

Ta av god tid til å ta vare på tennene dine hver eneste dag. 

Fjern alltid sminken, og ikke bruk mer  fuktighetskrem en du trenger. 

Anonymkode: 82575...c95

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tar D-vitamin

- Spiser ikke godteri i ukedagene, men tar en liten sjokoladebit til kaffen om jeg har skikkelig lyst på

- Forsøker å trene jevnlig, merker hvor godt det gjør for psyken, både løping og styrke

- Har en jobb og føler meg en del av noe «større»

- Har er godt forhold til mann, barn og øvrig familie

- Nyeste: stressmestring. Dette øver jeg på hver dag og tror det har enormt mye å si for helsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå sukker og salt. Sukker inkluderer alkohol. Mosjoner, og prøv å behold muskelmasse etter 40-årene. Variert og sunt kosthold.

Anonymkode: d91d0...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, nå ble jeg virkelig inspirert! Takk for mange gode tips 😃

Jeg har en del punkter med forbedringspotensial så jeg skal definitivt ta med meg enkelte ting videre 👍🏻

Anonymkode: 2aa7d...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk nok vann, sunn mat, masse frukt og grønt hver dag. Gå en tur i skogen 🤗

Anonymkode: b5d9f...3ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wow, nå ble jeg virkelig inspirert! Takk for mange gode tips 😃

Jeg har en del punkter med forbedringspotensial så jeg skal definitivt ta med meg enkelte ting videre 👍🏻

Anonymkode: 2aa7d...0a2

Jeg har innført mange vaner de siste 10+ årene.

Mitt beste tips er: En vane om gangen. Som skal sitte i minst 6 uker, før du går løs på neste. Det gir kroppen din tid til at det blir en rutine, og noe du ikke lenger behøver å bruke viljestyrke på. 

Skulle jeg både begynt å stå opp til til samme tid hver dag, og kun spise faste måltider, samtidig. Så hadde jeg ikke klart noen av delene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det jeg gjør:

Drikker mye vann

Får i meg vitaminer jeg trenger (ut fra blodprøver), og omega 3

God søvnhygiene

Passer på å gjøre noe hver dag som gjør meg glad. F.eks lese litt i en bok, høre musikk, se på solnedgangen. 

Anonymkode: 168d6...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener etter Pai. Forskerne har funnet ut at 100 Pai i uka er det optimale for god hjertehelse, som igjen er viktig for god helse. Det var fjorårets nyttårsforsett og over ett år senere holder jeg fortsatt på og har merket en markant forbedring i egen helse. 

Har også begynt nå å trene yoga hver dag, for å lære meg pusteteknikker, avspenning, nedstressing og bli smidigere. Det var årets nyttårsforsett, så har ikke holdt på så lenge, men har allerede merket at jeg er mer avslappet. 

Gleder meg til jobben hver dag, og til å dra hjem fra jobben hver dag. Trives med andre ord godt både på jobb og hjemme, og det tror jeg er noe av det viktigste for god helse. 

Er forøvrig alt for lite flink til å drikke vann, og skipper frokost de fleste dager. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta vare på venner og familie. Samle dem rundt et bord med mat og drikke, gjerne i hverdagen. Le. Leke. Være raus med tid og kjærlighet. Undre seg over naturen og verden. Finne roen inne i deg selv. Akseptere at livet også byr på nedturer. Skape noe med hendene. Slå av en prat med fremmede. Vær snill, spesielt mot barn, gamle og dyr. Stå opp for deg selv.

Anonymkode: 7382f...dd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig mange drikker altfor mye vann da.

Anonymkode: b5619...d25

Det er nok misforstått.

Det er viktig å drikke nok. Da slipper man falsk søt/saltsug, og falsk sultfølelse. Hode og kropp virker bedre. Og huden er mer elastisk. Må selv ta meg litt i nakken, og være bevisst på at jeg får i meg nok gjennom en aktiv dag. 

Men å helle nedpå mer enn kroppen har behov for, det er bare tull, og slitsomt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta vare på venner og familie. Samle dem rundt et bord med mat og drikke, gjerne i hverdagen. Le. Leke. Være raus med tid og kjærlighet. Undre seg over naturen og verden. Finne roen inne i deg selv. Akseptere at livet også byr på nedturer. Skape noe med hendene. Slå av en prat med fremmede. Vær snill, spesielt mot barn, gamle og dyr. Stå opp for deg selv.

Anonymkode: 7382f...dd9

Bare hvis man har GODE venner og familie. 

Anonymkode: c045f...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tran, drikk ingen eller moderate mengder alkohol, og la være å røyke/snuse og ta solarium. Det kommer du langt med å følge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...