Gå til innhold

...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

....

Endret av Leah Madeleine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun tenkt å beholde barnet? 

Anonymkode: 789db...43a

• Liker 3
Skrevet

Hjelp henne å kontakte amathea, og eventuelt helsesøster.

Anonymkode: 0aeb9...006

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, hun klarer ikke tanken på abort.

Skrevet

Hun kommer til å ende opp som alenemamma. Ta abort!

Anonymkode: dab3d...f55

• Liker 5
Skrevet

Har hun bestemt seg for å beholde, og gråter på grunn av det? Eller gråter hun fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre? 

Har hun snakket med helsesøster på skolen? Amatea? Evt legen sin/helsestasjon? De kan være veldig gode å snakke med. Du kan tilby deg å bli med henne. 

Anonymkode: 00bba...63c

• Liker 5
Skrevet

Få henne med til skolehelsesøster, og så tar venninna di det derfra i samarbeid med helsesøster og evt andre instanser. Du kan ikke løse dette for henne, men du kan støtte henne og la henne snakke. Men HUN må ta valget, for konsekvensene er det hun som må leve med. Og ansvaret for avgjørelsen (abort eller ikke) skal ikke du sitte med.

Det er mange hjelpeinstanser, helsesøster kan bidra her ❤️

• Liker 14
Skrevet

Hun gråter fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Barnet blir 12 uker om 2 uker også og hun klarer ikke så fryktelig mye selv. Hun har hatt en vanskelig barndom preget av rus fra tidlig alder. 

Skrevet
Leah Madeleine skrev (1 minutt siden):

Hun gråter fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Barnet blir 12 uker om 2 uker også og hun klarer ikke så fryktelig mye selv. Hun har hatt en vanskelig barndom preget av rus fra tidlig alder. 

Her ville jeg kontaktet barnevernet og helsesøster på skolen. ❤️

• Liker 7
Skrevet

Har hun et godt forhold til dine foreldre? Isåfall kan du spørre henne om det er greit du forteller dem, kanskje de kan ta en prat med henne?

Hvis hun er 10 uker på vei har hun vel vært på første svangerskapskontroll til nå? Evt. har en time veldig snart? 

• Liker 3
Skrevet

Ja...hun er som søstera mi og barnet som tantebarnet mitt da vi har kjent hverandre fra vi var veldig små og bodd veldig tett samt at hun har vært mye hos oss før mine foreldre gikk bort. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hun et godt forhold til dine foreldre? Isåfall kan du spørre henne om det er greit du forteller dem, kanskje de kan ta en prat med henne?

Hvis hun er 10 uker på vei har hun vel vært på første svangerskapskontroll til nå? Evt. har en time veldig snart? 

Hun har time på tirsdag. Desverre er mine foreldre gått bort. 

Endret av Leah Madeleine
Skrevet
Leah Madeleine skrev (1 minutt siden):

Hun har time på tirsdag. 

Så bra, da kan hun ta det opp da, så hjelper lege/jordmor henne videre. 

Spør om hun vil at du skal bli med henne. Evt. en annen voksenperson hun stoler på.  (Vet mange ikke får ha med seg noen til kontroll nå pga korona, men om hun ringer og forklarer situasjonen går det nok veldig bra!) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Råttent råd.

Er ikke noe galt i ha en liten en når man er 17. 

Det er flere alenemødre/kvinner med private barn enn det er dildoeiere i Norge. Altså svært normalt.

Anonymkode: db254...344

• Liker 8
Skrevet
Leah Madeleine skrev (4 minutter siden):

Jeg ble gravid som 16 åring, og fikk hjelp og støtte fra min venninne den gangen. Jeg ble manipulert til abort av eksen min, og hatet han for det i ettertid, og følte en enorm sorg over hva jeg hadde mistet. Det er VIKTIG at venninna di får velge hva hun ønsker selv. Og ALT vil ordne seg. Jeg hadde ingen familie å snakke med om min graviditet, så jeg dro til Amathea før aborten ble bestemt. Der satt hun koselige dama opp en liste over alt negativt og alt positivt, for å få meg til å se på det litt utenfra. Det hjalp meg veldig til å ta et valg, selvom jeg hovedsaklig egentlig ville det motsatte. Ikke la noen tvinge henne eller snakke henne til en abort! Det er ekstremt skadelig for det psykiske om hun egentlig ikke vil dette. Man mister en type empati eller "conscience". Når jeg først tok abort 1 gang, så kunne jeg gjort det 50 ganger til uten å bry meg, mistet en viktig kobling psykisk til det å ha barn i magen.

MEN, er det slik at dette barnet vil lide.. så hadde jeg heller latt meg selv lide enn det kommende barnet.. Som 16 åring kan man fint bli en god mor, men man må kontakte de rette instansene for å få litt hjelp og støtte på veien.

Anonymkode: 64ced...50d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Råttent råd.

Er ikke noe galt i ha en liten en når man er 17. 

Det er flere alenemødre/kvinner med private barn enn det er dildoeiere i Norge. Altså svært normalt.

Anonymkode: db254...344

Nei, men det er ikke å anbefale å få barn mår hun hat psykiske problemer og rusproblemer.  Håper hun får hjelp til å finne ut av det. 

Hva er forresten private barn? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er barn du svarer i tråden her, så tenk deg om to ganger før du bryter deg løs på tastaturet. 

kjære ts. 
Snakk med helsesøster på skolen og be om råd. Hun vil vite veien videre for din venninne. 

Anonymkode: 875d5...787

• Liker 7
Skrevet
Leah Madeleine skrev (29 minutter siden):

Jeg har en venninne på 16 som er gravid. Dette var uønsket og skjedde ved et samleie med en tidligere kjæreste. Hun gråter hele tiden og ringer meg hele tiden for råd. Jeg er svært bekymret for henne, hun sliter veldig psykisk og foreldrene hennes har alkoholproblemer og er ikke veldig til hjelp. Vurdert barnevernet, men jeg er redd de skal ta ungen og jeg skal miste min venninne som venn. Noen gode råd, enyone?

Ta kontakt med helsesøster på skolen eller legen hennes om du vet hvem det er?

De hjelper henne videre. Fortell hvor langt hun er på vei. Så de vet fristen er kort.

La valget bli hennes. Ikke tving til å beholde eller ta abort. Kun hun kan finne ut av det innerst inne. Ja hun er ung, og det blir tungt. 

Anonymkode: d777c...83e

• Liker 2
Skrevet
Leah Madeleine skrev (25 minutter siden):

Jeg har en venninne på 16 som er gravid. Dette var uønsket og skjedde ved et samleie med en tidligere kjæreste. Hun gråter hele tiden og ringer meg hele tiden for råd. Jeg er svært bekymret for henne, hun sliter veldig psykisk og foreldrene hennes har alkoholproblemer og er ikke veldig til hjelp. Vurdert barnevernet, men jeg er redd de skal ta ungen og jeg skal miste min venninne som venn. Noen gode råd, enyone?

Det beste er jo hvis du kan overtale henne til å ta abort. Hjelp henne å komme seg til fastlegen eller på helsestasjonen for råd og veiledning så snart som mulig. Dersom Amathea finnes i deres by kan dere gå dit. 

Barnevernet blir uansett involvert dersom hun velger å beholde barnet. Fordi hun er 16 år og fordi hun ikke har en ressurssterk og trygg familie i ryggen. 

Jeg var selv gravid i den alderen. Jeg dro til helsestasjonen som henviste meg videre til en lege. Legen fikset time på sykehuset for abort. Foreldrene mine fikk ikke vite noen ting. Alt gikk veldig greit og jeg er svært glad for at jeg tok den avgjørelsen nå 20 år senere.

Anonymkode: 09a81...9fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det beste er jo hvis du kan overtale henne til å ta abort. Hjelp henne å komme seg til fastlegen eller på helsestasjonen for råd og veiledning så snart som mulig. Dersom Amathea finnes i deres by kan dere gå dit. 

Barnevernet blir uansett involvert dersom hun velger å beholde barnet. Fordi hun er 16 år og fordi hun ikke har en ressurssterk og trygg familie i ryggen. 

Jeg var selv gravid i den alderen. Jeg dro til helsestasjonen som henviste meg videre til en lege. Legen fikset time på sykehuset for abort. Foreldrene mine fikk ikke vite noen ting. Alt gikk veldig greit og jeg er svært glad for at jeg tok den avgjørelsen nå 20 år senere.

Anonymkode: 09a81...9fd

95% av kvinner som har tatt abort er faktisk fornøyd med valget de tok innen 5år, de fleste lettet etter kun 1år. Kilde: https://www.ucsf.edu/news/2020/01/416421/five-years-after-abortion-nearly-all-women-say-it-was-right-decision-study

Og i lenken er det tilogmed en undersøkelse på amerikanske kvinner(der de ofte er mer konservative), så det sier jo litt. Så det er en avgjørelse kvinnen må ta selv, men håper folk kan slutte med skremselpropeganda om at «dette må du leve med resten av livet hvis du angrer» osv. som i et av innleggene her som snakker om at man mister empati.. hallo, man mister ikke empati av å abortere et «potensielt» barn, slutt å skrem.

Anonymkode: d71ee...b1d

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...