Populært innlegg powerpuffen Skrevet 21. januar 2022 Populært innlegg #1 Skrevet 21. januar 2022 På selveste 18-års dagen til den kommende kronprinsessen benytter venstre anledningen til å ytre sin mening om monarkiet. Jeg synes dette er direkte usmakelig av partiet. Kunne de i det minste ikke ventet EN dag? Like usmakelig er TV2-redaksjonens dømmekraft når det gjelder hvilke saker som skal og ikke skal publiseres. Her har de bommet kraftig på timingen. https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14510477/?fbclid=IwAR3gen8aglM6cMQZuTQDMazhD46uCWA19dGwloRVWLzF1UOU1VbBwLkyo9w 58
Balian d'Ibelin Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 Er det partiets mening, eller Ane Breivik private mening ? Siden det er to forskjellige ting. Personlig er det samme for meg om Norge er monarki eller republikk, helt greit at vi er monarki men hadde ikke gjort meg noe om vi ble republikk. 2
powerpuffen Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Balian d'Ibelin skrev (10 minutter siden): Er det partiets mening, eller Ane Breivik private mening ? Siden det er to forskjellige ting. Det er jo Ane Breiviks kronikk/mening, men en avvikling av monarkiet er vel en del av venstrepolitikken i seg selv. Likevel er det ikke meningen i seg selv som er problematisk, men at de benytter en av prinsessens største dager i livet på å uttrykke politiske meninger. Det er usmakelig og respektløst. Endret 21. januar 2022 av Lacuna 29
HøOmPø Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 Hun har nok bedre ting å gjøre på bursdagen sin enn å lese nyhetene... 6
Klappe Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Håper ikke Prinsessen blir fritt vilt nå etter hun blir 18. syns hun er et bra forbilde for ungdommen. 45
strynejenta Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Helt enig med Ane Breivik. På tide å fjerne jævelskapet. 8
Populært innlegg Ctrl Skrevet 21. januar 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Lacuna skrev (1 time siden): På selveste 18-års dagen til den kommende kronprinsessen benytter venstre anledningen til å ytre sin mening om monarkiet. Jeg synes dette er direkte usmakelig av partiet. Kunne de i det minste ikke ventet EN dag? Like usmakelig er TV2-redaksjonens dømmekraft når det gjelder hvilke saker som skal og ikke skal publiseres. Her har de bommet kraftig på timingen. https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14510477/?fbclid=IwAR3gen8aglM6cMQZuTQDMazhD46uCWA19dGwloRVWLzF1UOU1VbBwLkyo9w Enig. Dårlig dømmekraft både av TV2, Unge Venstre og Ane Breivik. Dagen i dag skal brukes til å feire og hylle en 18-år gammel jente som står sterkt i Norge. En jente som også viser seg å være et perfekt symbol og forbilde for norsk ungdom. Veloppdratt, veltalt, snill, god og flott jente som på tross av sin status har vokst opp i et normalt ungdommelig liv. Dagen i dag skal markere hennes overgang fra "barn" til myndig. Vi skal hylle henne inn i tronerekken. Dette er utelukkende en positiv dag for henne, hennes familie og Norge. At Unge Venstre og Ane Breivik bruker dagen til politikk rundt henne sier mer om dem enn Ingrid Alexandra. Unge Venstre og Breivik kunne ventet én fattig dag. Eller en uke. Eller en måned. Debatten er ikke akutt. Debatten er heller ikke revolusjonerende og ny. Debatten vil uansett ikke skape endring om kort tid. Ironisk nok påtegner Unge Venstre og Breivik seg retten til å definere hva Ingrid Alexandra vil, og later som om at de gjør henne en tjeneste med å befri henne fra en fengsling. Kronikken omtaler rollen som et bur som innskrenker frihet og muligheter, noe som er både skarp og unyansert. Kanskje Ingrid Alexandra ønsker den rollen? Kanskje hun er skapt for rollen? Kanskje gir rollen både frihet og muligheter de fleste ellers bare kan drømme om? Prinsesse Ingrid Alexandra er ikke påtvunget rollen. Hun har mulighet til å frasi seg plassen som både tronearving og prinsesse. Harry gjorde dette i Storbritannia, og Märtha har vel frasagt seg prinsessetittelen. Så å kalle familieopphavet som tvang og fengsling er noe kronikkforfatteren har gjort for å skape seg et argument. I debatten om republikk så vil ingenting endres til det bedre, hvis noe i det hele tatt endres. Det har de ingen belegg for å påstå. Norge må uansett ut med samme utgifter til drift av presidentskap og demokratiet i seg selv vil ikke endre seg. Hvilken makt en president i en republikk har er vel større enn det man i dag kaller statsminister? Hva gevinstene er for å omgjøre monarkiet til republikk ser ikke kronikken ut til å omfatte, annet enn at de prøver å tenke på kongefamiliens beste, som opplagt er feil vinkling i debatten. Og så må man ikke glemme symbolikken. Den jobben kongefamilien gjør, både nasjonalt og internasjonalt, skal ikke bagatelliseres. På noen måter. De gjør en jobb en president aldri vil klare. De promoterer landet, holder seg varm innenfor andre monarkier, bygger relasjoner og samler folket. Å late som om at kongefamilien er verdiløs er kunnskapsløst, historieløst og naivt. Rett og slett ufortjent. Kongefamilien gjør en jobb både for og til Norge og det norske folk døgnet rundt, og har stort sett tettpakket program. Ja nei. Det er mye som burde blir sagt selv om jeg klarte å koke i hopen litt. Budskapet er vel at det er en grunn til at Unge Venstre og morparti Venstre har så lav oppslutning. Endret 21. januar 2022 av Ctrl Tillegg/endring 54
Kågebruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 Hun har jo helt rett. Monarkiet er bare tull og tøys. 16
powerpuffen Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2022 Kågebruker skrev (4 minutter siden): Hun har jo helt rett. Monarkiet er bare tull og tøys. Hvorfor? Tror du Norge hadde fungert bedre med en president når samfunnet så vidt enes om politikk? 25
Ulven Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 12 minutter siden, Kågebruker said: Hun har jo helt rett. Monarkiet er bare tull og tøys. Det er fremdeles ikke en diskusjon man trenger å ta på akkurat myndighetsdagen til vedkommende? 15
Hummingbird2 Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 Jeg er helt enig i kronikkens innhold. Men man hadde ikke trengt å ta debatten i media på selve bursdagen. Monarki hører ingensteds hjemme i et moderne demokrati. 7
Nikitaspin Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 Lacuna skrev (11 minutter siden): Hvorfor? Tror du Norge hadde fungert bedre med en president når samfunnet så vidt enes om politikk? En president har i de fleste land utenom USA en symbolsk funksjon, det er ikke presidenten som styrer i feks Tyskland. 5
Pippio Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 Ctrl skrev (1 time siden): Enig. Dårlig dømmekraft både av TV2, Unge Venstre og Ane Breivik. Dagen i dag skal brukes til å feire og hylle en 18-år gammel jente som står sterkt i Norge. En jente som også viser seg å være et perfekt symbol og forbilde for norsk ungdom. Veloppdratt, veltalt, snill, god og flott jente som på tross av sin status har vokst opp i et normalt ungdommelig liv. Dagen i dag skal markere hennes overgang fra "barn" til myndig. Vi skal hylle henne inn i tronerekken. Dette er utelukkende en positiv dag for henne, hennes familie og Norge. At Unge Venstre og Ane Breivik bruker dagen til politikk rundt henne sier mer om dem enn Ingrid Alexandra. Unge Venstre og Breivik kunne ventet én fattig dag. Eller en uke. Eller en måned. Debatten er ikke akutt. Debatten er heller ikke revolusjonerende og ny. Debatten vil uansett ikke skape endring om kort tid. Ironisk nok påtegner Unge Venstre og Breivik seg retten til å definere hva Ingrid Alexandra vil, og later som om at de gjør henne en tjeneste med å befri henne fra en fengsling. Kronikken omtaler rollen som et bur som innskrenker frihet og muligheter, noe som er både skarp og unyansert. Kanskje Ingrid Alexandra ønsker den rollen? Kanskje hun er skapt for rollen? Kanskje gir rollen både frihet og muligheter de fleste ellers bare kan drømme om? I debatten om republikk så vil ingenting endres til det bedre, hvis noe i det hele tatt endres. Det har de ingen belegg for å påstå. Norge må uansett ut med samme utgifter til drift av presidentskap og demokratiet i seg selv vil ikke endre seg. Hvilken makt en president i en republikk har er vel større enn det man i dag kaller statsminister? Hva gevinstene er for å omgjøre monarkiet til republikk ser ikke kronikken ut til å omfatte, annet enn at de prøver å tenke på kongefamiliens beste, som opplagt er feil vinkling i debatten. En annen ting er at det er ikke sikkert prinsesse Ingrid Alexandra er påtvunget rollen. Uten at jeg vet, så antar jeg at Ingrid Alexandra har mulighet til å frasi seg plassen som både tronearving og prinsesse. Märtha har vel frasagt seg prinsessetittelen. Så å kalle familieopphavet som tvang og fengsling er noe kronikkforfatteren har gjort for å skape seg et argument. Og så må man ikke glemme symbolikken. Den jobben kongefamilien gjør, både nasjonalt og internasjonalt, skal ikke bagatelliseres. På noen måter. De gjør en jobb en president aldri vil klare. De promoterer landet, holder seg varm innenfor andre monarkier, bygger relasjoner og samler folket. Å late som om at kongefamilien er verdiløs er kunnskapsløst, historieløst og naivt. Rett og slett ufortjent. Kongefamilien gjør en jobb både for og til Norge og det norske folk døgnet rundt, og har stort sett tettpakket program. Ja nei. Det er mye som burde blir sagt selv om jeg klarte å koke i hopen litt. Budskapet er vel at det er en grunn til at Unge Venstre og morparti Venstre har så lav oppslutning. Helt enig i dette! 9
powerpuffen Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Nikitaspin skrev (8 minutter siden): En president har i de fleste land utenom USA en symbolsk funksjon, det er ikke presidenten som styrer i feks Tyskland. Så hvorfor er da president så fryktelig mye bedre enn en konge/dronning, som i manges øyne også "kun" har en symbolsk funksjon? Pippio skrev (8 minutter siden): Helt enig i dette! Jeg også. Utrolig velformulert og et godt bidrag fra @Ctrl Endret 21. januar 2022 av Lacuna 17
Turjenta_95 Skrevet 21. januar 2022 #15 Skrevet 21. januar 2022 Kunne absolutt spart seg for å ytre dette akkurat idag, selv om jeg mener monarkiet er veldig gammeldags. Misunner de ikke jobben, selv om Ingrid Alexandra sikkert er ei flott jente og klarer sikkert dronning rollen utmerket om et par ti år frem i tid! 😄 2
Ctrl Skrevet 21. januar 2022 #16 Skrevet 21. januar 2022 Unge Høyre ser iallefall ut til å mene noe annet enn Unge Venstre, og har fått med flere av poengene som jeg også skrev om tidligere i tråden: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14511226/ Likte for øvrig at Unge Høyre-lederen påpekte at debatten om hvorvidt et land bør være republikk foran monarki pågår i land som har republikk som styreform, og at tilliten til presidentene ofte er mye lavere enn til kongehus. Takk vår herre for at Høyre mener dette. For hva Venstre mener om en sak betyr ingenting når Høyre mener det motsatte. Høyre og Venstre er partier som inngår i en blåblå-regjering, og Venstre har nesten ingen talerett i forhold. Bygg videre på det vi har. Det har gjort oss til et av verdens beste samfunn. Foran å rive alt ned og bygge det opp på nytt igjen. En situasjon ingen vet utfallet av. 20
Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 #17 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Nei hun må bli dronning. Endret 21. januar 2022 av Sommer2464 7
Epictetus Skrevet 21. januar 2022 #18 Skrevet 21. januar 2022 Uavhengig av hva jeg mener om monarkiet. Nå er hun 18, og tredjedame i rekka som øverste leder for alle statsmakten. Med det ansvaret følger også at hun må finne seg i å være gjenstand for samfunnskritikk, i sin rolle som tronarving. 6
Ctrl Skrevet 21. januar 2022 #19 Skrevet 21. januar 2022 Epictetus skrev (3 minutter siden): Uavhengig av hva jeg mener om monarkiet. Nå er hun 18, og tredjedame i rekka som øverste leder for alle statsmakten. Med det ansvaret følger også at hun må finne seg i å være gjenstand for samfunnskritikk, i sin rolle som tronarving. Ser poenget ditt, men jeg synes det blir for lettvint. Jeg forstår ikke at den norske styringsdebatten skal handle om henne og hennes rolle som tronarving. Hun har ikke gjort noe galt. Faktisk tvert om. Dette er ikke en persondebatt, egentlig, og det er ingen vits i å gjøre det bare fordi vi "kan". Vi bør unnlate en uskyldig 18-åring med fullt navn uten mulighet for å forsvare seg fra debatten, og heller diskutere monarki vs republikk som styresett. Eventuelt så kan vi jo starte med Kong Harald først, hvis man har behov for å nevne navn. Ingrid Alexandra er nr 3, og det er minst 3 tiår til hun blir aktuell. Men ingenting unnskylder at debatten skal starte på hennes 18-årsdag. Altså ikke før, ikke etter, men på slaget BURSDAG skal persondebatten starte. Det er så tonedøvt som du kan få det. 17
Epictetus Skrevet 21. januar 2022 #20 Skrevet 21. januar 2022 Just now, Ctrl said: Ser poenget ditt, men jeg synes det blir for lettvint. Jeg forstår ikke at den norske styringsdebatten skal handle om henne og hennes rolle som tronarving. Hun har ikke gjort noe galt. Faktisk tvert om. Dette er ikke en persondebatt, egentlig, og det er ingen vits i å gjøre det bare fordi vi "kan". Vi bør unnlate en uskyldig 18-åring med fullt navn uten mulighet for å forsvare seg fra debatten, og heller diskutere monarki vs republikk som styresett. Eventuelt så kan vi jo starte med Kong Harald først, hvis man har behov for å nevne navn. Ingrid Alexandra er nr 3, og det er minst 3 tiår til hun blir aktuell. Men ingenting unnskylder at debatten skal starte på hennes 18-årsdag. Altså ikke før, ikke etter, men på slaget BURSDAG skal persondebatten starte. Det er så tonedøvt som du kan få det. Skjønner også hva du mener. Men det er ikke media som har valgt at i dag skal hun besøke Stortinget og Høyesterett, delta i statsråd, tildeles en haug av offisielle ordener og ellers tre inn i sin nye rolle. Det er ikke unaturlig at disse opptrednene blir gjenstand for oppmerksomhet. Og igjen, det er ikke dagbladet som har lagt opp møteplanen hennes i dag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå