AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Noen som jeg kjenner er tilflyttet min kommune og skulle vært til lege, men på legelisten.no så er det ingen som har ledig plass og mange har venteliste på over 100 stk. Hva skal personen gjøre? Ringe en tilfeldig lege og høre om de kan ta h*n inn? Personen kommer fra et annet land og den behandlingen personen har fått(og ikke fått) for diverse er heller tvilsom, så personen skulle hatt en grundig sjekk og resjekk av plager h*n har. Anonymkode: 3c802...ce6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen som jeg kjenner er tilflyttet min kommune og skulle vært til lege, men på legelisten.no så er det ingen som har ledig plass og mange har venteliste på over 100 stk. Hva skal personen gjøre? Ringe en tilfeldig lege og høre om de kan ta h*n inn? Personen kommer fra et annet land og den behandlingen personen har fått(og ikke fått) for diverse er heller tvilsom, så personen skulle hatt en grundig sjekk og resjekk av plager h*n har. Anonymkode: 3c802...ce6 Gå på legevakta Anonymkode: bb16f...7fb
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Det er fastlegekrise i Norge. Kommunen har plikt til å gi et tilbud, men det vil da ofte være vikarlister, tilfeldige leger fra gang til gang ved akutt behov etc. Vedkommende kan velge fastlege i en annen kommune og deretter sette seg på venteliste i egen kommune, så vil hen få plass når køen er unnagjort. Det tar ofte lang tid. Anonymkode: f2bb9...9f1 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fastlegekrise i Norge. Kommunen har plikt til å gi et tilbud, men det vil da ofte være vikarlister, tilfeldige leger fra gang til gang ved akutt behov etc. Vedkommende kan velge fastlege i en annen kommune og deretter sette seg på venteliste i egen kommune, så vil hen få plass når køen er unnagjort. Det tar ofte lang tid. Anonymkode: f2bb9...9f1 Ja, har sett det i avisene:\ I min kommune skal 13000 mangle fastlege. Sjekket nabokommunene også, er ingenting er ledig med unntak av en og det er så langt unna at man må ha bil, samt vet jeg hvem vedkommende er og h*n snakker helt elendig engelsk. Må jo ha med tolk, evt. må jeg ta meg fri fra jobb for å bli med. Uansett får ikke personen jeg kjenner satt seg på venteliste enda, venter på norsk personnummer, og i beste fall kommer det om 3 uker. Legevakta vil helst ikke ta i mot om det ikke er akutt "nok," og refererer til fastlege. Anonymkode: 3c802...ce6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Personen har rett på tolk, det kan legekontoret bestille hvis de får beskjed om det (må få vite hvilket språk og helst også dialekt hvis det er relevant). Anbefaler at personen setter seg på liste der det er ledig, og heller bytter/setter seg på venteliste til ny i etterkant. Dette er ikke noe for legevakten, med mindre det er snakk om akutte tilstander. Anonymkode: 3af23...f95
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Personen har rett på tolk, det kan legekontoret bestille hvis de får beskjed om det (må få vite hvilket språk og helst også dialekt hvis det er relevant). Anbefaler at personen setter seg på liste der det er ledig, og heller bytter/setter seg på venteliste til ny i etterkant. Dette er ikke noe for legevakten, med mindre det er snakk om akutte tilstander. Anonymkode: 3af23...f95 Det hjelper jo ikke å stå på liste hos en fastlege som i praksis er utilgjengelig. Jeg har samme problem. Den eneste ledige fastlegen her i kommunen er tre og en halv time unna med bil og ferge. Jeg har ikke bil og ingen til å kjøre meg. Jeg kan faktisk ikke forventes å ta taxi i sju timer pluss ventetid. Legevakta er da rette instans mens man står på venteliste. Det er jobben deres å hjelpe innbyggere uten tilgjengelig fastlege. Anonymkode: 74254...34a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå