Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Frustrert
Skrevet

Jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg?

Hvis en person har vært ansatt i et firma i 10 år, og en annen i 1 1/2 år i samme stilling, hvilke rettigheter har personen som har vært ansatt lengst?

Pga omorganisering har firmaet funnet ut at en av disse er overflødig, og velger å tilby personen med lengst fartstid en sluttpakke (som i og for seg ser veldig bra ut), mens den andre personen får fortsette.

Hvis en velger å si ja til sluttpakken, fraskriver en seg rettighetene til å gå til evt. arbeidsrettsak og til å få ny stilling innenfor samme område hvis dette skulle bli tilfellet.

Jeg føler at firmaet i denne situasjonen prøver å "kjøpe" seg fri? :frustrert:

Noen som har tips? Å ta det med en jurist blir vanskelig, da tilbudet om sluttpakke kun er tilgjengelig ut uka... Etter det er det kun vanlig oppsigelse som gjelder...

Vennlig hilsen Frustrert

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med forbundet ditt. Det er forresten en typisk ting under omorganiseringer og nedbemanning dette, at de kvitter seg med de som har lengst ansiennitet. Og ofte begrenser de utvalget til enkelte avdelinger, eller spesielle kompetanse. Forbundene er godt kjent med slike ting og en telefon dit skader nok ikke.

Skrevet

De har ikke tid!!!

Og avtalen må underskrives innen i morgen klokka 13.00!

Skrevet

Ikke alle har forbund å støtte seg til, og ikke hjelper det heller, dersom ikke arbeidsgiver har sluttet seg til NHO.

For å svare på spørsmålet ditt; Å takke ja til en sluttpakke, er det samme som å si opp selv!

Det vil si at du taper alle innsigelser overfor arbeidsgiver, som du ville hatt dersom du hadde blitt oppsagt.

Likevel ville jeg i de fleste tilfeller takket ja til en sluttpakke, med mindre jeg var over 50 og jobbet i en bransje der jeg ville fått vanskeligheter med å finne ny jobb.

Det er ikke gøy å gå på jobb hver dag i en jobb der du er uanøsket, og der du faktisk er i rettstvist med arbeidsgiver. Rettsaker tar lang tid...

Gjest nye muligheter
Skrevet

Ja, noen ganger er det like greit med en sluttpakke. Jeg tok imot en fet sluttpakke uten innsigelser (meldte meg frivilling) for jeg var blitt lei av jobben i utgangspunktet og etter noen runder med omstillinger og usikkerhet. Og har ikke angret et sekund på min avgjørelse.

Skrevet
Jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg?

Hvis en person har vært ansatt i et firma i 10 år, og en annen i 1 1/2 år i samme stilling, hvilke rettigheter har personen som har vært ansatt lengst?

Pga omorganisering har firmaet funnet ut at en av disse er overflødig, og velger å tilby personen med lengst fartstid en sluttpakke (som i og for seg ser veldig bra ut), mens den andre personen får fortsette.

Hvis en velger å si ja til sluttpakken, fraskriver en seg rettighetene til å gå til evt. arbeidsrettsak og til å få ny stilling innenfor samme område hvis dette skulle bli tilfellet.

Jeg føler at firmaet i denne situasjonen prøver å "kjøpe" seg fri?  :frustrert:

Noen som har tips? Å ta det med en jurist blir vanskelig, da tilbudet om sluttpakke kun er tilgjengelig ut uka... Etter det er det kun vanlig oppsigelse som gjelder...

Vennlig hilsen Frustrert

Jeg forstår ikke helt hva du spør om, jeg?

Personen kan jo bare nekte å ta imot sluttpakken?

Skrevet

Sørsmålet er som følger: Hvis en velger å si nei til sluttpakka, er muligheten for å gå til sak pga. ansinitet der? Er det en reell mulighet for å vinne en evt. rettsak? (Prinsippet er viktig her!) Kommer aldri til å gå tilbake til dette firmaet, men mener de ikke skal slippe billig unna!

Skrevet (endret)

Hei!

Det er vel den personen som har lengst ansiennitet som har krav på å fortsette, men ta kontakt med Arbeidstilsynet, de kan sikkert hjelpe deg. De har en svartjeneste, les mer her

Endret av sushigirl
Gjest Krølltoppen i.i.
Skrevet

Det er ikke alltid at ansiennitet teller. Det kan være at de har lagt vekt på kompetanse, erfaring fra tidligere, sosiale forhold osv.

Du får sikkert greie på kriteriene for hvem som er tilbudt sluttpakke hvis du tar kontakt med personalavdelingen på jobben. De er vant til å få slike henvendelser og tar det sjeldent ille opp så lenge du ikke starter samtalen med å skjelle dem ut.

De kan også svare på om du må regne med å bli oppsagt hvis du sier nei til sluttpakkke. Hvis et firma skal nedbemanne mange så hender det at de tilbyr sluttpakke til flere enn de egentlig ønsker å miste fordi ikke alle tar imot tilbudet. Dette bør du sjekke ut.

Hvis du er så skuffet og sint over situasjonen at du ikke vil fortsette i stillingen uansett , så ville jeg har vurdert å tatt sluttpakken fremfor å gå til sak. Spesielt ettersom du sier at sluttpakken er god og du regner med å få deg ny jobb før sluttpakke-pengene tar slutt.

Det å ta hevn for hevnens skyld smaker ikke særlig godt i lengden.

Skrevet

Husk at om du tar sluttpakken så vil det si det tilsvare at du har sagt opp for aetat og du må gå en godt stund uten rett på a-trygd.

Skrevet
Sørsmålet er som følger: Hvis en velger å si nei til sluttpakka, er muligheten for å gå til sak pga. ansinitet der? Er det en reell mulighet for å vinne en evt. rettsak? (Prinsippet er viktig her!) Kommer aldri til å gå tilbake til dette firmaet, men mener de ikke skal slippe billig unna!

Du kan ikke gå til sak fordi noen har gitt deg et tilbud om sluttpakke. Du kan bare gå til sak dersom de sier deg opp etter at du har takket nei til sluttpakken. Arbeidsgiver må da bevise at de har sagt deg opp på saklig grunnlag.

At du har lengre ansennitet enn en de valgte å beholde, vil ikke automatisk si at oppsigelsen er usaklig. Det er et argument i din favør, men når man ikke kjenner saken, er det vanskelig å si om arbeidsgiver har andre, mer tungtveiende argumenter i sin favør.

Synes ellers krølltoppen sier mye fornuftig. Rettssaken kan bli tøff for deg.

Skrevet

den som ble ansatt sist, må gå først.

Skrevet

Før i tiden, da Norge liknet ennå mer på en Sovjet-stat enn i dag, da var ansiennitet viktig (st).

I dag har Norsk arbeidsliv heldigivs begynt å se litt til resten av vesten og gjør følgende:

Beholder de flinke og ansvarsbevisste folkene og kvitter seg med de som ikke gjør en god jobb - heldigvis uavhengig av ansiennitet.

I dag får folk lønn etter utdannelse og evner i stillingen de jobber i - de får ikke uttelling først og fremst for ansiennitet.

Ansiennitet sier oss ikke annet enn at personen kan være flink i jobben, men det er jammen ikke sikkert. Og er den ikke det, vel, så er det ikke behov for den på det stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...