Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg får ikke i meg nok mat på måned 3 nå, da jeg sliter med spiseforstyrrelser. Har nå 41 i puls - er det normalt å ha så lav puls når man spiser for lite? Har bmi på 20, så er ikke undervektig. Er 170 og veier 58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ringe legevakten nå.

Anonymkode: 37541...245

• Liker 3
Skrevet

En komplikasjon av spiseforstyrrelse er at det tærer på hjertet. I verste fall kan man få arytmier som gjør at hjertet stanser. 

Det har ikke nødvendigvis så mye med vekten i seg selv å gjøre, fordi dette kan skje også med de som ikke er undervektige og som har spiseforstyrrelse. 

Så jeg råder deg til å ringe legevakten nå med en gang og forklare saken til dem. Unngå å gå i trapper eller gå lengre enn noen meter og for all del ikke tren eller noe frem til du har snakket med legevakten. Anstrengelse kan nemlig utløse arytmi. 

Anonymkode: ef9aa...37c

• Liker 3
Skrevet

Nei ikke normalt, ring legevakten med en gang 

• Liker 5
Skrevet

Ts. Min mann fikk pacemaker pga så lav puls. Det er alvorlig.

Anonymkode: 37541...245

Skrevet

Har ligget lenge i senga og slappet av. Pulsen min er 68

Anonymkode: e7ef7...a6d

Skrevet

Oi, dette stresser meg å lese. Jeg har jevnlig puls ned mot 42-45. Har aldri tenkt over at det skal være farlig...

Anonymkode: b9ef7...08f

Skrevet

Det er "normalt" når man spiser lite lite og er lett, ja. Min ligger ofte under 40. Legen min var ikke bekymret for pulsen.

Anonymkode: 8b03e...4fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi, dette stresser meg å lese. Jeg har jevnlig puls ned mot 42-45. Har aldri tenkt over at det skal være farlig...

Anonymkode: b9ef7...08f

Det kalles bradykardi, "langsomt hjerte", men er normalt for veldig mange. Men hvis pulsen endrer seg uten at aktivitetsnivå, form og vekt gjør det, bør det sjekkes. Er du ung, sprek og lett derimot, er det bare bra med lav puls. Den gamle gymlæreren min var topptrent og hadde puls nede på 20-tallet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kalles bradykardi, "langsomt hjerte", men er normalt for veldig mange. Men hvis pulsen endrer seg uten at aktivitetsnivå, form og vekt gjør det, bør det sjekkes. Er du ung, sprek og lett derimot, er det bare bra med lav puls. Den gamle gymlæreren min var topptrent og hadde puls nede på 20-tallet.

Jeg har hatt puls nede på 30 tallet flere ganger. Om jeg ikke er topptrent, så er jeg i svært god form. Ingenting feiler meg eller hjertet mitt. 

Anonymkode: 12f0d...c13

Skrevet

Moren min har 43 i puls. Ikke noe galt

Anonymkode: 6fac5...33f

Skrevet

Puls på 41 er ikke farlig isolert sett, umulig å uttale seg om helsetilstanden din med bare den opplysningen. Hvordan er biodtrykket ditt? Er pulsen jevn eller ujevn? Anbefaler deg å kontakte lege og få tatt en skikkelig undersøkelse og EKG 

Skrevet (endret)

Jeg får også lavere puls når jeg er i en dårlig periode mtp spiseforstyrrelse og også har lav vekt. 

Men jeg trener i tillegg. Pulsen kunne komme ned på 40 hos meg også. 

Men det bør likevel sjekkes ut TS. Ikke la deg skremme av noen av svarene, men heller ikke la deg berolige helt av noen av de andre. Hva som er tilfellet for akkurat deg vet jo ingen her. 

Jeg har blitt utredet pga lav puls, blodtrykk og hyppige besvimelser. Akkurat da var jeg ikke tynn. Veide 68 kg på 174 cm, men jeg var i rusbehandling etter tungt rusmisbruk i et års tid, så kroppen min var utslitt. Det bedret seg litt etter hvert i form av at jeg sluttet å besvime. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (7 minutter siden):

Jeg får også lavere puls når jeg er i en dårlig periode mtp spiseforstyrrelse og også har lav vekt. 

Men jeg trener i tillegg. Pulsen kunne komme ned på 40 hos meg også. 

Men det bør likevel sjekkes ut TS. Ikke la deg skremme av noen av svarene, men heller ikke la deg berolige helt av noen av de andre. Hva som er tilfellet for akkurat deg vet jo ingen her. 

Jeg har blitt utredet pga lav puls, blodtrykk og hyppige besvimelser. Akkurat da var jeg ikke tynn. Veide 68 kg på 174 cm, men jeg var i rusbehandling etter tungt rusmisbruk i et års tid, så kroppen min var utslitt. Det bedret seg litt etter hvert i form av at jeg sluttet å besvime. 

Tusen takk for svar, og stor klem til deg❤️

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter! 

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Jeg vil også oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som harr en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...