Gå til innhold

Asperger trekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Venninna mi mener hun har Asperger. Hun nevner at hun liker å være alene, liker ikke blikk-kontakt osv. Og en annen ting som visst nok gjenkjenner en med Asperger. Men jeg husker ikke hva det var. Uansett, så sier jeg at hun må da ikke ha Asperger? Hun kan bare ha Asperger trekk? Jeg tviler sterkt på at hun vil få en diagnose. Hvertfall i voksen alder. Hun var helt normal som liten og ingen har stilt spørsmål om hennes adferd. Bare vanlig sjenert. Hun har forresten jobb, venner og klarer seg greit sosialt. (Min oppfatning. Selvom hun er rolig og ikke veldig pratsom) 

Alle har trekk av et eller annet. Personlighetsforstyrrelser foreksempel. Mange kan ha sosiopatiske trekk, men oppfyller ikke krav til diagnose. 

Stemmer det jeg sier? Håper ikke jeg driter meg ut 😂

Anonymkode: 42933...cdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det stemmer. Samtidig er det ikke alle det er like merkbart på at har en diagnose. Mange jenter blir nettopp bare beskrevet som stille og sjenert, men så er de likevel mer plager enn som så. 

Det er nå uansett kun helsevesenet som kan si noe om dette i forhold til din venninne. 

Men hvis hun ikke har noen store problemer i hverdagen så er det vel ikke noe poeng i å utredes.

• Liker 3
Skrevet

Du har helt rett. 

Anonymkode: cc4cd...9ea

• Liker 1
Skrevet

Sant, alle har personlighetstrekk, og forskjellige personlighetstrekk. Men det er ikke en forstyrrelse før det trekket påvirker hverdagen - i den grad at man har vansker med å fungere sammen med andre mennesker, jobb, skole og livet generelt. 

Hun er vel en smule introvert (liker å være alene) og litt usikker/sjenert/dårlig selvtillit (unngår blikkontakt) og muligens noen histrionisketrekk (da hun ønsker å være "spesiell" (ha en diagnose). 

• Liker 1
Skrevet

Ja alle som er aktive og liker fysisk aktivitet har jo ikke adhd. 

Så alle som er dårlige sosialt har ikke asperger. Dessuten det at hun klarte seg bra som barn betyr at Hun neppe har diagnosen. 

Anonymkode: 159ae...ea2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venninna mi mener hun har Asperger. Hun nevner at hun liker å være alene, liker ikke blikk-kontakt osv. Og en annen ting som visst nok gjenkjenner en med Asperger. Men jeg husker ikke hva det var. Uansett, så sier jeg at hun må da ikke ha Asperger? Hun kan bare ha Asperger trekk? Jeg tviler sterkt på at hun vil få en diagnose. Hvertfall i voksen alder. Hun var helt normal som liten og ingen har stilt spørsmål om hennes adferd. Bare vanlig sjenert. Hun har forresten jobb, venner og klarer seg greit sosialt. (Min oppfatning. Selvom hun er rolig og ikke veldig pratsom) 

Alle har trekk av et eller annet. Personlighetsforstyrrelser foreksempel. Mange kan ha sosiopatiske trekk, men oppfyller ikke krav til diagnose. 

På mange jenter og kvinner kan det være litt usynlig, også på noen gutter og menn. Det er kun de som sliter i hverdagen og med å få til livet som blir prioritert for å få utredning. Fungerer hun i jobb og har et nettverk rundt seg vil hun mest sannsynlig ikke bli prioritert, med mindre hun sliter veldig med å få til livet. Da må hun gå til en privat om hun har penger til det. 

Anonymkode: 66189...e40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så alle som er dårlige sosialt har ikke asperger. Dessuten det at hun klarte seg bra som barn betyr at Hun neppe har diagnosen. 

Ja, for å få diagnosen er det viktig hvordan du var som barn. Man er født med asperger. 

• Liker 1
Skrevet

Har hun tatt AQ testen?

Den ligger på nett.

Anonymkode: 430e4...91f

Skrevet

Sjokoladetrekk er bedre og melis forstås. 

Skrevet
2 hours ago, TurdusMerula said:

Sant, alle har personlighetstrekk, og forskjellige personlighetstrekk. Men det er ikke en forstyrrelse før det trekket påvirker hverdagen - i den grad at man har vansker med å fungere sammen med andre mennesker, jobb, skole og livet generelt. 

Hun er vel en smule introvert (liker å være alene) og litt usikker/sjenert/dårlig selvtillit (unngår blikkontakt) og muligens noen histrionisketrekk (da hun ønsker å være "spesiell" (ha en diagnose). 

Ja, jeg prøvde å fortelle henne at hun er mest sannsynlig introvert og har dårlig selvtillit. Det er helt normalt! Jeg opplever ikke hun som forstyrret på den måten. Jeg føler hun takler hverdagen helt normalt. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, for å få diagnosen er det viktig hvordan du var som barn. Man er født med asperger. 

Dette! Dette ville blitt fanget opp av skole/lærere/eventuelt helsepersonell. Jeg vet hun hadde en god del venner i skolen, møtte opp hver dag, ingen tegn til problemer. Jeg tror hun har hengt seg opp i denne Asperger "diagnosen".. 

Skrevet
53 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Sjokoladetrekk er bedre og melis forstås. 

Jeg skjønner meg aldri på disse type kommentarer. Hva mener du og hva skulle du tilføye? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg prøvde å fortelle henne at hun er mest sannsynlig introvert og har dårlig selvtillit. Det er helt normalt! Jeg opplever ikke hun som forstyrret på den måten. Jeg føler hun takler hverdagen helt normalt. 

Det spørs hvordan hun var som barn. Man får ikke plutselig asperger som voksen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette! Dette ville blitt fanget opp av skole/lærere/eventuelt helsepersonell. Jeg vet hun hadde en god del venner i skolen, møtte opp hver dag, ingen tegn til problemer. Jeg tror hun har hengt seg opp i denne Asperger "diagnosen".. 

Ikke alle blir fanget opp. 

Jeg fikk aspergerdiagnosen først som voksen, men jeg fikk den på grunnlag av hvordan jeg var som barn. 

Lærere og andre voksne lurte alltid på hva det var med meg, men de kunne ikke sette fingeren på det. Det var vanskelig når jeg var så snill og pliktoppfyllende barn, men samtidig skilte jeg meg ut på mange måter. Jeg var ikke noe problem, men likevel så var det et problem de ikke forstod. 

Jeg led i det stille i altfor mange år. 

Så venninna di kan bare få diagnosen hvis hun slet som barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selv-diagnostisering er like dumt som fjerndiagnostisering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...