Gå til innhold

Antipsykotiske medisiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fått utskrevet (Seroquel/Quetiapin Aristo) av legen min på grunn av sterke traumer etter ett overfall. Har ikke prøvd å ta dem ennå, fordi jeg har overlest meg rundt på internett rundt bivirkninger og ulemper. Jeg er livredd for medisiner. Derfor lurer jeg på om det er noen her som erfaring med denne medisinen?

Takk. 

Anonymkode: 301e9...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke bivirkninger er du bekymret for? Er det slik at du er redd for å få bivirkninger som fører til død eller alvorlig skade? For i de aller, aller fleste tilfeller når man opplever en bivirkning så lenge man tar riktig dose, så er det ikke en dødelig bivirkning. Hvis det var vanlig, hadde jo ikke legemiddelet vært godkjent. Og hvis man da har veldig plagsomme bivirkninger kan man slutte på legemiddelet (og med noen legemidler må man isåfall trappe ned i samråd med lege). 

Anonymkode: 46339...727

Skrevet

Seroquel kan jeg ikke bruke pga søtsug, hunger og restless legs 

Anonymkode: 27bb6...2bf

Skrevet

Hvis du er nervøs for virkningen kan du prøve med en lav dose først.

Anonymkode: 2ec24...cf1

Skrevet

Jeg kan ikke bruke det pga kraftig økning i puls og lavt blodtrykk som bivirkning.. samtidig. Skremmende var at jeg ikke merket så mye til det selv, men pulsklokken slo ut med alarmer hele tiden..

Anonymkode: 73661...210

Skrevet

Ja, jeg er en skikkelig katastrofetenker og er ærlig talt redd for det meste. Svimmelhet, forverring av traumene, sykdomsfølelse, avhengighet eller annet ubehag. Er svært sensitiv når det kommer til tabletter. Blir søvnig bare etter 2 paracet.

Skrevet

Jeg bruker seroquel og jeg blir trøtt av de. Og litt sulten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg kan ikke bruke det pga kraftig økning i puls og lavt blodtrykk som bivirkning.. samtidig. Skremmende var at jeg ikke merket så mye til det selv, men pulsklokken slo ut med alarmer hele tiden..

Anonymkode: 73661...210

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Seroquel kan jeg ikke bruke pga søtsug, hunger og restless legs 

Anonymkode: 27bb6...2bf

Blir du uroilig i kroppen av dem? Hvordan søtsug? Type slik at u overspiser ettter intak?

Skrevet
Lea skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker seroquel og jeg blir trøtt av de. Og litt sulten.

Har du andre bivirkninger? Og føler du at de virker generelt?

Skrevet
Ravnate skrev (Akkurat nå):

Har du andre bivirkninger? Og føler du at de virker generelt?

Jeg merker ikke noen andre bivirkninger. Men har gått på de i flere år så kan hende jeg har glemt det litt🙈

Skrevet

For meg var denne medisinen et godt hjelpemiddel når jeg selv slet veldig med barndomstraumer og det var umulig å sovne om natten. Men jeg ble veldig trøtt dagen etterpå, samtidig som matlysten og vekten økte. Jeg opplevde spesielt i starten å bli veldig trøtt når jeg tok de og så ble jeg slått ut. Glad for at jeg fikk legemidlet i den perioden, men trenger det ikke nå og det er deilig å slippe å være så trøtt om morgenen. Jeg mista også sexlysten. Den kom tilbake når jeg sluttet på medisinen. 

Anonymkode: cc293...bd2

Skrevet

Akkurat Seroquel er det verste jeg noen gang har gått på. Ble helt zombie og det føltes ut som hjernen min tenkte tanker som ikke var mine. Det føltes helt absurd.

Håper for ding skyld at din opplevelse blir annerledes.

Anonymkode: a4907...8f8

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk på seroquel pga av tankekjør, traumer og at jeg ikke fikk sove. Etter mange runder med utprøving ulike antidepressiva som var helt jævlig og økte symtomtrykket noe vanvittig, kom jeg til en psykriater som satte meg på seroquel og det var himmelen i forhold til det jeg sto i før jeg begynte. Ja jeg hadde noen bivirkninger, økt appetitt, hangover, økt hjernetåke og restless legs. Men jeg fikk sakte men sikkert livet mitt tilbake, etter 2,5 år sluttet jeg på de med en seponering på ca 3 uker. Null problem. Er i dag helt uten medisiner og jeg tror oppriktig at den medisinen reddet livet mitt.

Anonymkode: f33b3...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Akkurat Seroquel er det verste jeg noen gang har gått på. Ble helt zombie og det føltes ut som hjernen min tenkte tanker som ikke var mine. Det føltes helt absurd.

Håper for ding skyld at din opplevelse blir annerledes.

Anonymkode: a4907...8f8

Enig med deg. I tillegg este jeg ut. Forferdelig medisin som jeg er glad jeg sluttet med. Sov som en stein var det eneste positive. Tok flere måneder etter jeg sluttet på quetapine til jeg klarte å sove normalt. 

Anonymkode: 922a8...62d

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og bruker Seroquel. For meg er de fantastisk. De fjerner tankekjør, jeg blir mer laid back OG jeg får sove godt på natta. Jeg har ingen hang om morgenen eller noe økt matlyst. Så jeg er veldig fornøyd med de!

Anonymkode: 4d1cc...25f

• Liker 1
Skrevet

Du merker jo at det ikke hjelper å "overlese seg på internett rundt bivirkninger og ulemper", så da er kanskje ikke en tråd på KG om erfaringer løsningen?

Uansett hva andre har opplevd så vet du ikke hvordan din opplevelse blir før du prøver, for det er individuelt. Du må ta en (svært liten) sjanse, rett og slett. Legen ville aldri gitt deg disse medisinene hvis det ikke var aller størst sjanse for at dette kommer til å gå fint.

Kanskje du heller skal ta en prat til med legen om at du er redd for medisiner?

Anonymkode: cd362...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du merker jo at det ikke hjelper å "overlese seg på internett rundt bivirkninger og ulemper", så da er kanskje ikke en tråd på KG om erfaringer løsningen?

Uansett hva andre har opplevd så vet du ikke hvordan din opplevelse blir før du prøver, for det er individuelt. Du må ta en (svært liten) sjanse, rett og slett. Legen ville aldri gitt deg disse medisinene hvis det ikke var aller størst sjanse for at dette kommer til å gå fint.

Kanskje du heller skal ta en prat til med legen om at du er redd for medisiner?

Anonymkode: cd362...37e

Jeg leste i hovedsak pakningsvedlegg og artikler som er skrevet av helsepersonell på nett, og det var dette som skremte meg. Selvsagt er det også hjelpsomt å få høre om andre sine personlige og individuelle erfaringer, ingenting galt i det. Forstår jo at på et forum må man ta alle tilbakemeldinger med grundig betraktning. Det betyr ikke at det er galt. Jeg etterlyste ikke en monoton allmennpraksis av meninger - men individuelle erfaringer, som i mye øyne er mer ekte, pålitelig og et bedre utgangspunkt for å komme fram til egne valg.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for omtale av medisindose, forherligelse av lovbrudd (ulovlig rusmiddel), helseskadelig innhold og svar til dette. 

+ Ryddet for kommentar til moderering. Minner om at innspill og spørsmål rundt moderering tas på Ris, ros og spørsmål om forumet, eller via PM til moderator. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...