Gå til innhold

Au! Bihulebetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Au! Etter en heftig forkjølelse har bihulebetennelsen satt inn. Håper å unngå lege og antibiotika (særlig det siste....). Er det noen som har noen gode "kjerringråd" for å bli kvitt elendigheta.

Nesespray + saltvannsskylling (med nesehorn) har jeg allerede begynt med. Flere tips mottas med takk.... Hvor ofte bør jeg forresten skylle med saltvann?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Solhatt, propolis og andre immunforsterkende midler.

Skrevet

Du kan "sirkulere" minst en liter saltvann gjennom nesen hver dag - det pleier å hjelpe (inn gjennom nesen - ut gjennom munnen)

- ellers er det ofte effektivt å svømme mye under vann - spesielt i saltvann (men det er kanskje litt kaldt nå). Mulig det hjelper i klorvann også.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg bruker nesehorn og skyller med saltvann hver gang jeg kjenner at bihulene tetter seg. Hvor ofte du skal gjøre det kommer vel an på hvordan du føler deg. Er bihulene veldig tette og vonde så ville jeg ha tatt flere ganger om dagen. Ellers 1-2 ganger. Du gjør ingen skade om du skyller mange ganger.

Gjest Violetta
Skrevet
Du kan  "sirkulere" minst en liter saltvann gjennom nesen hver dag - det pleier å hjelpe (inn gjennom nesen - ut gjennom munnen)

- ellers er det ofte effektivt å svømme mye under vann - spesielt i saltvann (men det er kanskje litt kaldt nå).  Mulig det hjelper i klorvann også.

Det skal da ikke ut gjennom munnen!

neseskylling

Skrevet
Det skal da ikke ut gjennom munnen!

neseskylling

Legen min sa "sug det inn gjennom nesen - og spytt ut" - så om det er riktig vet jeg ikke - men det funker. Jeg bruker ikke "nesehorn" - men "snuser" det inn... ;)

Skrevet

Hadde også ofte bihulebetennelse. Bruker nesehorn og når jeg kjenner på bihulene at de blir tette tar jeg 6-8 tabletter av Fenu-Max tabletter. Kjøpte de på Vitus apotek, og synes de har fungert bra. De består av bukkehornfrø og timian og tror de koster 200 for 100 kapsler.

Men det er jo et naturmiddel og kanskje ikke alle har like god effekt av de, men verdt å prøve istedet for punksjon av bihule og antibiotika.

Skrevet

Eneste som funker på meg er Rinexintabeletter..

Da ringer jeg bare legen og han faxer en resept til apoteket. Ikke noe kjerringråd kanskje.. :roll:

Skrevet

Ligg høyt med hodet om natta, og gå turer ut i friluft(løse ofte opp litt). Snyt nesa ofte, IKKE trekk gørra inn. og selvfølgelig nesehorn(inn i nesebor, ut fra andre neseboret). Pass på og ikke bruk for mye av nesespray, det ødelegger slimhinnene.

Skrevet
Ligg høyt med hodet om natta, og gå turer ut i friluft(løse ofte opp litt). Snyt nesa ofte, IKKE trekk gørra inn. og selvfølgelig nesehorn(inn i nesebor, ut fra andre neseboret). Pass på og ikke bruk for mye av nesespray, det ødelegger slimhinnene.

...men ikke blås hardt når du snyter deg. Fått beskjed om å egentlig bare ta det som kommer av seg selv.

Skrevet

Hvis du ofte plages med bihulebetennelse,og generelt luftveisproblemer,er det veeeeldig viktig å bygge opp igjen mikrofloraen. Den tar stor skade av gjentatt antibiotikabruk,og gjør deg enda mer utsatt for nye infeksjoner.Derfor bør du i tillegg til immunstyrkende midler ta melkesyrebakterier,også kalt probiotika. Dette kan du kjøpe i helsekosten. Det kan også være en fordel å prøve tilskudd av sink,som er viktig for motstandskraften mot infeksjoner generelt.

Jeg ønsker deg lykke til og god bedring!

Skrevet

Jeg får alltid bihulebetennelse når jeg er forkjølet. Derfor spyler jeg med saltvann (Fysiomer fra apoteket) fra dag 1). Det svir som et h***, men det forebygger. Når det først tetter seg, så bruker jeg først litt nesespray - for å få slimhinnene til å trekke seg sammen, slik at det åpner for at jeg et par minutter etterpå kan spyle mer med saltvann - da er det plass til å flushe!

Funker for meg, håper det kan hjelpe deg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...