Gå til innhold

Mopedbil på europavei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjørte akkurat inn til Bergen og der kom det en mopedbil merket med "effektiv trafikkopplæring" imot. Er det en gang lov? Får jo ikke sykle på E16 heller?

Anonymkode: 4355a...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes europavei med fartsgrense 30, det er klassifisering og skilting av veien som avgjør. Ikke veinummer. 

Anonymkode: a7dc3...a9f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjørte akkurat inn til Bergen og der kom det en mopedbil merket med "effektiv trafikkopplæring" imot. Er det en gang lov? Får jo ikke sykle på E16 heller?

Det er lov å sykle på E16.

Anonymkode: 7b2b2...56a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke på hele E16

Anonymkode: 0aadd...49e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

IMG_20220120_073452.thumb.jpg.7cf5aed2bfa19255b9021311ecb8469d.jpg

Fartsgrensen varierer mellom 70 og 80, du skal se langt etter 30-skilt, @ første AB.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

IMG_20220120_073452.thumb.jpg.7cf5aed2bfa19255b9021311ecb8469d.jpg

Fartsgrensen varierer mellom 70 og 80, du skal se langt etter 30-skilt, @ første AB.

På E16 er det masse 50-soner og ihvertfall en 40-sone, så jeg vet ikke hvor du har det fra at det varierer mellom 70 og 80 på E16.

Hvorfor dra du fram en artikkel på en lokalavis utenfor Bergen som dokumentasjon på at det ikke lov å sykle på E16? Det står at det ikke er lov å sykle i tunnelene på E16, ikke at det ikke er lov å sykle på E16.

Det er f.eks lov å sykle på E16 gjennom hele Valdres.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 7.56):

På E16 er det masse 50-soner og ihvertfall en 40-sone, så jeg vet ikke hvor du har det fra at det varierer mellom 70 og 80 på E16.

Hvorfor dra du fram en artikkel på en lokalavis utenfor Bergen som dokumentasjon på at det ikke lov å sykle på E16? Det står at det ikke er lov å sykle i tunnelene på E16, ikke at det ikke er lov å sykle på E16.

Det er f.eks lov å sykle på E16 gjennom hele Valdres.

Fordi det var da jeg så mopedbilen. Fint med andre forhold i andre landsdeler, men les gjerne mitt innlegg en gang til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det var da jeg så mopedbilen. Fint med andre forhold i andre landsdeler, men les gjerne mitt innlegg en gang til.

Det står fortsatt ikke i artikkelen du har tatt bilde av at det er forbudt å sykle på E16. Det står at det er forbudt å sykle gjennom tunnelene. Mellom tunnelene kan man sykle frem og tilbake så mye man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står fortsatt ikke i artikkelen du har tatt bilde av at det er forbudt å sykle på E16. Det står at det er forbudt å sykle gjennom tunnelene. Mellom tunnelene kan man sykle frem og tilbake så mye man vil.

Da kjenner du ikke den veistrekningen. Bergen-Voss er en tredel i tunnel, stort sett uten omkjøringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da kjenner du ikke den veistrekningen. Bergen-Voss er en tredel i tunnel, stort sett uten omkjøringsmuligheter.

Jo, jeg kjenner godt veien mellom Voss og Bergen. Jeg har kjørt veien mange ganger. 

Men hvor godt jeg kjenner veien er uinteressant - det er fortsatt bare i tunnelene det er forbudt å sykle ifølge bilde du la ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er skilta med motorvei eller forbud kan de kjøre. Os-Rådal på nye vegen vil være motorvei og ha forbud mot saktegående

Anonymkode: 9f169...ace

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 9.27):

Men E16 går jo gjennom andre landsdeler! 

Men om man skal være spesifikk da. I Bergen er det forbudt å kjøre moped gjennom Fløyfjellstunnelen. På Eidsvåg kan man kjøre moped Munkebotntunnelen til avkjørselen til NHH før Eidsvågstunnelen. Fra Eidsvågtunnelen og utover er det forbudt. Dette er E39. E16 begynner vel i Vågsbotn og derfra er det ingen forbud mot moped. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Europavei_16_(Norge)

Anonymkode: a7dc3...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...