Gå til innhold

Er det uhøflig å kalle en som jobber i barnehage for "barnehagetante"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kaller mange tanter som er feks venner som stiller opp for barna våre, selv om alle vet at de ikke er slektningene tante. 

Anonymkode: 7a4f5...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante"..
Er det frekt å si? 

Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. :) 

Anonymkode: 58420...b52

Det er som å spørre en veterinær hvordan det er å være doktor Dyregod. 

Hvor gammel er du, ts? Jeg er 30, og folk som jobber i barnehage har aldri i min tid være omtalt som "tanter". Ved tiltale er de "beate" "hans" og "Torgeir", ved omtale er de "ansatte i barnehagen" eller "hen som jobber i avdeling x"

Anonymkode: e6b31...ff9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig krenkende og bli kalt barnehagetante også nå!?😒  Selv om jeg ikke er tante til noen,så hadde ikke akkurat det ordet vært det verste og bli kalt spør du meg! Men fint skal det vel være..... 😒   En kan jo egentlig snart ikke åpne kjeften lengre i frykt for si noe "ukorrekt "!!  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kaller mange tanter som er feks venner som stiller opp for barna våre, selv om alle vet at de ikke er slektningene tante. 

Det blir en annen sak, da det er privat, og ikke yrket deres.

Anonymkode: 6e043...1de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja for det kan jo sammenlignes🙄

Anonymkode: a88ce...a20

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette gjør en venninne av meg også. Minner meg om 1950-tallet, og hun har, ikke overraskende, gamle foreldre. 

Straks jeg får ungene alene sier jeg at de skal bruke navnet mitt, som vettuge folk. Barna uttrykker alltid stor glede og lettelse over at "tante"-tøvet kan utelukkes. 

Anonymkode: e6b31...ff9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du er 21 år, er det ikke lenge siden du gikk i barnehagen selv. Kalte du de som jobbet der for tanter da du gikk der? Ikke det nei. Min eldste sønn er 26 år, og selv den gangen han gikk i barnehagen,  så var det begreped avleggs.  Så merkelig av deg å kalle daten din for tante synes jeg.

Anonymkode: 84dda...555

Jeg er 24 år, og kalte de som jobbet i min barnehage for barnehagetante og -onkel. Er nokså sikker på at min lillesøster på 21 år gjorde det samme. For meg var det veldig hyggelig, og har alltid følt at de var som en del av familien min på den tiden. Gikk riktignok i en ganske liten barnehage, som gjorde at jeg følte meg tett med de ansatte og de andre barna. Har også en minnebok fra barnehagen hvor de ansatte selv omtaler seg selv og de andre som barnehagetanter og -onkler. 

Jeg skjønner likevel godt at det kan føles nedverdigende, og at det ikke er noe de vil bli kalt. Spesielt hvis hun er utdannet barnehagelærer høres "barnehagetante" mer useriøst ut. Synes ikke TS har gjort noe feil, så lenge han sier barnehagelærer nå som han har blitt rettet på :) 

Anonymkode: c2679...6a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men som foreldre så spør vi jo ikke hvilken utdanning alle de ansatte har.... 

Barnehagetante er en enkelt og greit å si selv om det ikke i praktisk forstand handler om å være en tante. 

Når vi sier at "verden går til hundene" så mener vi heller ikke at jorda vil bli overtatt av hunder..  

Så nærliggende foe alt folk har blitt. Fjols. 

Jeg forventer at foreldre som leverer barnet sitt til meg i 8 timer hver dag vet hva jeg heter. Bruk navnet mitt.

Etter 12 år som pedagogisk leder er det fremdeles ingen som har kalt meg  barnehagetante. Heldigvis. 

Anonymkode: f06bb...b9e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men som foreldre så spør vi jo ikke hvilken utdanning alle de ansatte har.... 

Barnehagetante er en enkelt og greit å si selv om det ikke i praktisk forstand handler om å være en tante. 

Når vi sier at "verden går til hundene" så mener vi heller ikke at jorda vil bli overtatt av hunder..  

Så nærliggende foe alt folk har blitt. Fjols. 

Gå hundene, heter det vel😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå heter det ikke vaskekjærring lengre men renholdsarbeider med fagbrev, og det heter ikke hjelpearbeider men helsefagarbeider - folk er opptatt av titler når de ikke har annet å vise til, som barnehageassistent eller bachelor som førskolelærer - selv om en bachelor "bare" er tre år på skole liksom.. 

Anonymkode: b9b6e...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattero skrev (7 minutter siden):

Plutselig krenkende og bli kalt barnehagetante også nå!?😒  Selv om jeg ikke er tante til noen,så hadde ikke akkurat det ordet vært det verste og bli kalt spør du meg! Men fint skal det vel være..... 😒   En kan jo egentlig snart ikke åpne kjeften lengre i frykt for si noe "ukorrekt "!!  

Det har alltid vært krenkende å bli kalt tante når man er på jobb. Skjønner folk virkelig ikke hvor utrolig uintelligent det er å kalle barnehageansatte for tante? Handler ikke om at noe skal være "fint", men om at vi er på jobb og er profesjonelle. Da er det selvfølgelig helt på jordet å kalle oss for tante. At folk ikke forstår noe så elementært sier jo alt om intelligensen deres.

Anonymkode: 4b6e4...f52

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå heter det ikke vaskekjærring lengre men renholdsarbeider med fagbrev, og det heter ikke hjelpearbeider men helsefagarbeider - folk er opptatt av titler når de ikke har annet å vise til, som barnehageassistent eller bachelor som førskolelærer - selv om en bachelor "bare" er tre år på skole liksom.. 

Nei, jeg er ikke opptatt av titler, men hvorfor kalle oss tante? Jeg har et navn, bruk det. 

Anonymkode: 4b6e4...f52

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Merkelig at en gutt på 21 bruker uttrykket barnehage-tante. 

Anonymkode: de4f8...6c0

Bodd under en stein, som de pleier å si her på KG. Ts kaller vel assistentene for parktanter, da. Andre yrker omtales vel som sykesøster og lærerinne etc. akkurat slik som min mor på 95 snakker.

Noe flere her bør lære seg at det ikke heter "parkeringsvakt" heller med mindre de er det under større arrangement, det heter trafikkbetjent.

Anonymkode: 4c1aa...e3b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

GIV AKT, PÅ STEDET HVIL, HVIL. Haha, offiser ja. Virker som en drittjobb.
Hilsen Førskolelærer :) 

Anonymkode: 79642...6ab

Synes det er pinlig at du har en bachelor i et sånt yrke og så er du så frekk i din omtale av andres yrkesvalg. Du må ha gått glipp av noe vesentlig i utdannelsen din som handler om respekt for andres valg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bodd under en stein, som de pleier å si her på KG. Ts kaller vel assistentene for parktanter, da. Andre yrker omtales vel som sykesøster og lærerinne etc. akkurat slik som min mor på 95 snakker.

Noe flere her bør lære seg at det ikke heter "parkeringsvakt" heller med mindre de er det under større arrangement, det heter trafikkbetjent.

Anonymkode: 4c1aa...e3b

Altså en kvinne som er sykepleier er syksesøster, en lærer som er kvinne er en lærerinne og en parkeringsvakt er en parkeringsvakg - alle skjønner om de vil og ikke er ute etter å bli fornermet.. og joda, en barnehagetante/onkel har navn, men med den mengden vikarer som florerer de fleste bhg i dag er det omtrent umulig å holde styr på dem så tante/onkel er en tillitserklæring - get over yourself. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante"..
Er det frekt å si? 

Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. :) 

Anonymkode: 58420...b52

Hva folk på KG mener betyr ingenting hvis hun ikke vil bli kalt barnehage-tante.

Anonymkode: de4f8...6c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig tenker jeg ikke at det er frekt. Men mitt inntrykk er at de dom jobber i barnehage oppfatter det meget nedverdigende og frekt. Og det er mer enn nok grunn til å ikke bruke det begrepet tenker jeg.

Anonymkode: 8b6be...7d9

Jeg er enig her.

Jeg skjønner at de som sier «barnehagetante» ikke nødvendigvis mener noe vondt med det. Men når de fleste som jobber i barnehager sier at de ikke liker den benevnelsen, kan vi ikke da være så greie at vi dropper det? Hvorfor insistere på å bruke en gammeldags tittel som i beste fall er upresis? De er jo ikke tante til barna i barnehagen. Vi har jo droppet tittelene «sykesøster» og «vaskedame» av samme grunner.

At noen synes det er koselig å si barnehagetante, synes jeg ikke trumfer det at de fleste som jobber i barnehage faktisk ikke ønsker å bli kalt det. Hvis personen selv sier «barnehagetante» er greit, kjør på. Men selv satser jeg på «førskolelærer» eller «ansatt i barnehagen» som førstevalg - for jeg synes meningen til de det gjelder teller mest. 

Og jeg forstår at «barnehagetante» oppleves som nærmest synonymt med «barnevakt». Det henger kanskje igjen fra den tiden barnehagen var mindre pedagogisk og mer «oppbevaring», der de ansatte ikke hadde så mye utdannelse?  Synes «barnehagetante» høres ut som man underkjenner den kompetansen de har. Og hvis man underkjenner kompetansen så er det ofte det første steget mot manglende respekt for den jobben de gjør. 

Anonymkode: 0dd2c...f47

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok en del å si at det generelt sett har blitt sett ned på folk som jobber i bhg. 

Anonymkode: 6f75b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok en del å si at det generelt sett har blitt sett ned på folk som jobber i bhg. 

Anonymkode: 6f75b...af6

Veldig spesielt å se ned på mennesker som jobber med å ta vare på det mest dyrebare vi har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...