Gå til innhold

Valpen regjerer i hjemmet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er hundevante folk - vokst opp med hund - og dette er vår tredje hund i voksen alder. Men denne valpen er en håndfull! Sover altfor lite, biter enda til tider, selv om tennene stort sett er ferdigvokst, og vi sliter med å roe han ned. En voksen hund trenger ca 18 timer søvn i døgnet, en valp rundt 20, jeg vil anta at vår valp sover max 12 timer. Jeg tipper at han er overtrøtt, men forstår ikke hvordan i all verden vi skal greie å roe han ned og få han til å sove. 

Er det noen som har noen gode råd før vi kapitulerer helt? 

Anonymkode: 9c8a4...6d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor får du disse tallene fra? For det er veldig indivduelt hvor mye søvn en hund trenger. Mine ligger fint på 10-12 timer i sommerhalvåret. Noe mer i vinterhalvåret og det kanskje blir litt mindre uteaktiviteter. Selv fra ca 9 mnd alder, er de i full gang. Jeg har en ganske aktiv rase med stort behov for å følge med på det som skjer rundt de. 

Alder på valp, hva den blir brukt til ut i fra alder og psykisk/fysisk modning osv, spiller inn på søvnbehovet. Tvangsroing i bur, er kjekt å benytte dersom alt annet er forsøkt. Lær inn nei når den biter, dersom den er over tannfellingen. Da er den psykisk moden til å slutte å bare bytte tjenester når den biter. 

• Liker 1
Skrevet

Hei til deg - all medfølelse!

Hvordan har du forsøkt å roe han ned? 

Vi sperret vår inne i en slags lekegrind, kjøpte kompostbinger på biltema. Der fikk han et avgrenset område å roe seg ned på. Så fort vi syntes at han ble for mye av det gode satte vi han inn der. Denne stod midt i stua og han var altså like ved oss hele tiden. 

Kan det tenkes at hunden din får for mye fysisk stimuli og for lite mental? Jeg vil anbefale å slite han ut mentalt før hvilen, og kanskje - om det er for mye - roe ned på det fysiske. Nå skrev du ikke hvilken rase du har, det må jo bli en del av vurderingen. 

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg. Min hund var et mareritt som valp. Sov nesten ikke, bet meg til blods-og fortsatte å bite lenge etter tannfellinga. 

Når det kom til bitingen, så fungerte det å beholde roen. Han bet når han ble gira, og da hjalp det lite om jeg ble frustrert/utålmodig. Det ga han bare mer energi. Istedenfor trente jeg inn en god, stødig sitt med en overdreven håndbevegelse som var umulig å ikke se. Så var jeg veldig kjapp til å få han ned i en sitt FØR han bet (på det tidspunktet visste jeg i hvilke situasjoner han ville bite, og kroppsspråket han viste før et bitt, som var opprømt og lekent). Når han satt seg, så fortsatte jeg med litt enkel lydighetstrening, også ga jeg ham en stressreduserende aktivitet som tyggebein, slikkematte, kong eller lignende.

Bitingen ga seg til slutt. Han trengte bare litt mer tid på seg, litt tvangsroing og at jeg også forholdt meg rolig. 

Ett av kullsøsknene som hadde samme problem, ble tatt i nakke og rundt munnen når den bet, og ble kjefta på. Den biter fortsatt den dag i dag.

Anonymkode: d7359...d78

Skrevet

Jeg lurer også på hvor du får tallene om søvnbehov fra. Jeg har sett mye synsing rundt dette, men lite fakta. 

Jeg har selv hatt arbeidshund som omtrent sov like mye som jeg gjorde, og andre hunder som sover langt mer. Det er nok rase- og individavhengig, og ingen absolutte grenser. 

18 timer i døgnet for en voksen hund høres mye ut! Jeg har en teori om at mange hunder i dag sover såpass mye, rett og slett fordi de har vent seg til en passiv livsstil med mye innetid, hvor det ikke er så mye annet å finne på enn å sove. Ikke fordi de faktisk har et behov for det.

Min egen erfaring er at aktive hunder som er ute mye av tiden sover langt mindre enn 18 timer i døgnet, uten at de lider av søvnmangel av den grunn. 

Om valpen sover 12 timer og dette er et mønster over lengre tid, kanskje den ikke har behov for mer søvn? 

• Liker 1
Skrevet

Her leste jeg blant annet om søvnbehov hos hund: 

https://oslohundetrener.no/viktigheten-sovn-hvile-hos-hund/ 

https://ringsakerdyreklinikk.no/a-ha-hund/valpen

og flere andre sider.

vi forsøker å roe ned først med å be han ligge på plass og bli, gjentatte ganger, noen ganger holder vi han i halsbåndet for  tvangsroing innimellom, koser med han osv osv. Ingenting nytter. 

Vi forsøker å holde oss rolig for at hunden også skal bli rolig, lest på SAHD hva de anbefaler blant annet. 

Hunden får ikke lov til å herje inne, det skal foregå ute. 

Vi er litt rådløse for tiden….. utslitt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En voksen hund trenger ca 18 timer søvn i døgnet, en valp rundt 20,

Var bare dette jeg reagerte på. I lenkene dine stod det 12-18 timer for voksen hund, noe som er noe ganske annet enn ca 18 timer. Hvor vedkommende har tallene fra er også uten kilder.

Den andre lenken sier opp til 20 timer for valp, noe som også kan bety langt mindre enn 20 timer.

Forøvrig har jeg dessverre ingen råd, annet enn masse utetid så valpen får brukt den energien den trenger 😅 

• Liker 1
Skrevet

Dere er nødt til å trene ro. Roer valpen seg med kong eller bein feks? 

Hunden her ble mye roligere med en gang hun fikk sove nok. Som voksen ligger hun på 15-18 timer i døgnet. 

Anonymkode: cca98...457

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her leste jeg blant annet om søvnbehov hos hund: 

https://oslohundetrener.no/viktigheten-sovn-hvile-hos-hund/ 

https://ringsakerdyreklinikk.no/a-ha-hund/valpen

og flere andre sider.

vi forsøker å roe ned først med å be han ligge på plass og bli, gjentatte ganger, noen ganger holder vi han i halsbåndet for  tvangsroing innimellom, koser med han osv osv. Ingenting nytter. 

Vi forsøker å holde oss rolig for at hunden også skal bli rolig, lest på SAHD hva de anbefaler blant annet. 

Hunden får ikke lov til å herje inne, det skal foregå ute. 

Vi er litt rådløse for tiden….. utslitt…

Hvor gammel er valpen? 

Det vil sannsynligvis gå seg til. Først er de ustyrlige valper, så er de hormonelle tenåringer og rebelske unghunder. Høres ut som om dere har fått en vilter krabat. Det er bare å holde ut. Tvangsro, mental aktivitet som er stressreduserende, gode rutiner etc. 

Min Hellbound ble rolig til slutt (da han var ca 1 - 1.5år), og langt enklere å ha med å gjøre. Nå sover han gjerne til 12 på morgenen 😅

Anonymkode: d7359...d78

Skrevet

Vi har en mildt sagt aktiv og gira husky, og lærte i-ro-trening på valpekurset. Dette var gull! Første gangen må man regne med å sitte lenge, vi satt vel i nesten 2 timer tror jeg (men har inntrykk av at mange slipper unna med ca. 1). Etter dette var gjort første gangen så tok det veldig kort tid de andre gangene. Nå er hunden vår 1,5 år gammel, og det er svært sjeldent hun ikke klarer å roe seg ned selv. 

Fremgangsmåten er: 
-Sett deg godt til rette med støtte i ryggen
-Ha på tjukke hansker, grytevotter eller lignende - det kommer til å bli biting for å prøve å komme seg løs
-Plasser hunden på fanget med ryggen mot brystet/magen din
-Ha en arm låst rundt brystet på hunden så den ikke kommer løs
-Bruk den andre hånden til å sholde i ro sprellende labber 
-ikke slipp hunden før den har sovnet

Det er lurt å ha en tv serie eller annen underholding tilgjenglig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...