Gå til innhold

Venninne som alltid skal ha "overtaket"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som jeg har kjent i mange år, og vi har hatt et vennskap hvor vi har funnet på mye gøy, men samtidig har det alltid vært noe som har skurret og ikke blitt bedre med årene, og det er at hvis jeg ikke danser etter hennes fløyte når det passer henne, så venter det straff. Og den straffen er da å ikke få svar blant annet, så hvis hun har ringt meg i noen sekunder og jeg har vært opptatt og svart på melding at jeg kan ringe opp litt senere - da svarer hun ikke, verken på tekst eller anrop. Det har ingenting å si hva jeg gjør eller har vært opptatt med, det virker som om hun blir sint på meg og gir meg denne "straffen"..... Og om siden senere later som om ingenting har skjedd?

Jeg syns dette er vondt, og det har pågått i mange år. Og jeg kjenner jeg ofte har blitt veldig stresset og følt meg dårlig på mange måter, og alltid ender opp med å unnskylde at jeg ikke har rukket å ta telefonen (Det kan være alt fra at jeg har stått i dusjen til at jeg har akkurat blitt ferdig på jobb, og vært kjempe sliten og mobilen har vært på lydløs og ikke rukket å ta den)

Ellers enn dette har det vært flere ting jeg føler hun blir irritert på meg for, og jeg har flere ganger kjent på en slags sterk angst i tillegg rundt disse tingene. Det siste jeg vil er å gjøre henne irritert eller såret, og jeg prøver alt jeg kan å være der for henne, men det svir veldig å bli behandlet på denne måten... 

Er det noen som har erfaring med venninner som har vært slik eller oppført seg lignende? Er det noen god måte jeg kan snakke med henne om dette på uten at hun bruker denne "straffen" på meg da også? Vi er begge snart i 30 årene, og dette har pågått i snarere 10 år.

Anonymkode: 4127f...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det bare er på tide at du begynner å gi faen? Tar hun ikke telefonen? Neivel.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sikkert at hun ikke tar telefonen når du ringer tilbake er en form for straff? Kanskje hun bare prater med noen andre?

Endret av chi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en venninne som jeg har kjent i mange år, og vi har hatt et vennskap hvor vi har funnet på mye gøy, men samtidig har det alltid vært noe som har skurret og ikke blitt bedre med årene, og det er at hvis jeg ikke danser etter hennes fløyte når det passer henne, så venter det straff. Og den straffen er da å ikke få svar blant annet, så hvis hun har ringt meg i noen sekunder og jeg har vært opptatt og svart på melding at jeg kan ringe opp litt senere - da svarer hun ikke, verken på tekst eller anrop. Det har ingenting å si hva jeg gjør eller har vært opptatt med, det virker som om hun blir sint på meg og gir meg denne "straffen"..... Og om siden senere later som om ingenting har skjedd?

Jeg syns dette er vondt, og det har pågått i mange år. Og jeg kjenner jeg ofte har blitt veldig stresset og følt meg dårlig på mange måter, og alltid ender opp med å unnskylde at jeg ikke har rukket å ta telefonen (Det kan være alt fra at jeg har stått i dusjen til at jeg har akkurat blitt ferdig på jobb, og vært kjempe sliten og mobilen har vært på lydløs og ikke rukket å ta den)

Ellers enn dette har det vært flere ting jeg føler hun blir irritert på meg for, og jeg har flere ganger kjent på en slags sterk angst i tillegg rundt disse tingene. Det siste jeg vil er å gjøre henne irritert eller såret, og jeg prøver alt jeg kan å være der for henne, men det svir veldig å bli behandlet på denne måten... 

Er det noen som har erfaring med venninner som har vært slik eller oppført seg lignende? Er det noen god måte jeg kan snakke med henne om dette på uten at hun bruker denne "straffen" på meg da også? Vi er begge snart i 30 årene, og dette har pågått i snarere 10 år.

Anonymkode: 4127f...761

Gi mer faen. 

Ikke bry deg, blir hun sur så la hun bli sur da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ellers enn dette har det vært flere ting jeg føler hun blir irritert på meg for, og jeg har flere ganger kjent på en slags sterk angst i tillegg rundt disse tingene. Det siste jeg vil er å gjøre henne irritert eller såret, og jeg prøver alt jeg kan å være der for henne, men det svir veldig å bli behandlet på denne måten... 

Kan det være at du er litt sånn «unnskyld at jeg er til»-type? En som unnskylder seg i øst og vest, og isteden for å si ifra når noe plager deg så kommer du med hint og oppfører deg såret? At du overanalyserer mye?

Jeg sier ikke at det må være sånn, men jeg får litt den viben av innlegget ditt - da kan det jo være at hun synes det er vanskelig å forholde seg til, men at hun ikke sier noe for å unngå å såre deg.

Anonymkode: b3955...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gi litt mer blaffen i om hun svarer deg med en gang eller ikke, du driver jo med det samme som henne med med annet fortegn. Hun kan stå i dusjen når du ringer.

Dersom det virkelig er sånn at hun gjør seg utilgjengelig så slutt å gi henne makt med å jakte på henne. 

Hun tar ikke telefonen? Jaja...

Dere får da vel tak i hverandre når det er noe viktig?

Anonymkode: 48849...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det være at du er litt sånn «unnskyld at jeg er til»-type? En som unnskylder seg i øst og vest, og isteden for å si ifra når noe plager deg så kommer du med hint og oppfører deg såret? At du overanalyserer mye?

Jeg sier ikke at det må være sånn, men jeg får litt den viben av innlegget ditt - da kan det jo være at hun synes det er vanskelig å forholde seg til, men at hun ikke sier noe for å unngå å såre deg.

Anonymkode: b3955...8f7

Jeg er egentlig ikke en sånn type, men jeg kjenner jeg blir redd for å gjøre henne sint, og det er ikke helt bra. Men det tror jeg kan komme av barndommen min, at jeg alltid tar mer hensyn til andre enn meg selv, pga jeg har hatt en mor jeg selv har vært mor for, om det gir mening.

Jeg vet bare ikke hvordan jeg kan snakke med venninnen min om dette uten at hun blir slik, skulle ønske hun forstod at det gjør meg stresset når hun blir irritert over at jeg ikke får svart på telefonen og lignende på sekundet det passer henne

Anonymkode: 4127f...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo gi litt mer blaffen i om hun svarer deg med en gang eller ikke, du driver jo med det samme som henne med med annet fortegn. Hun kan stå i dusjen når du ringer.

Dersom det virkelig er sånn at hun gjør seg utilgjengelig så slutt å gi henne makt med å jakte på henne. 

Hun tar ikke telefonen? Jaja...

Dere får da vel tak i hverandre når det er noe viktig?

Anonymkode: 48849...deb

Når jeg svarer henne så er det for å spørre om når det passer henne at jeg kan ringe, og at jeg prøver å si ifra om at jeg var på jobb til 16 og ikke rakk å ta telefonen i det hun ringte meg, men da får jeg som regel ikke noe svar. Så jeg prøver ikke å bare få tak i henne når det passer meg

Men som flere over her skriver så er jeg enig i at jeg burde gi mer blaffen... Det har bare pågått i så mange år, og blitt vanskeligere å ta opp med henne. 

Anonymkode: 4127f...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chi skrev (5 timer siden):

Men er det sikkert at hun ikke tar telefonen når du ringer tilbake er en form for straff? Kanskje hun bare prater med noen andre?

Dette.

Anonymkode: d6fe2...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke friskt. Hun er nok ikke helt normal i knollen. Kanskje veldig selvopptatt og narc tendenser?

Anonymkode: 13ccb...1cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer selv opp hvordan andre skal behandle deg. La vær å ta telefonen. Øv deg på hva du skal si og sett grenser for deg selv. 

Anonymkode: 742fe...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å unnskyld deg! Bare ring henne opp igjen, svarer hun ikke da, er det hennes problem. At hun blir sur, kan du tydeligvis ikke gjøre noe med.

 

Anonymkode: a2fb3...d83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...