Gå til innhold

Øm mage etter diare

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei 😊

Jeg har alltid hatt problemer med magen, at jeg reagerer heftig på noe mat. Men det er bare av og til. Kan ofte spise feks. Potetsalat uten problemer, men plutselig reagere og må rett på do. Dette gjelder mange matvarer, men har skjønt at jeg kan reagere på feit mat, laktose/fløte/feit melk og hvetebakst.

Men den siste måneden har jeg reagert to ganger på noe jeg har spist eller drukket, og etterpå verker magen. Det føles som at mage/tarm har fått "juling" etter reaksjon fra maten. Den er øm og virker "svak". Det er vondt å le, røyse seg, nyse, gjespe. Dette har jeg aldri opplevd før. Altså at magen blir så øm etter en matreaksjon.

Jeg har bestilt legetime, så har om noen dager, men jeg ville bare høre om det er noen som har vært borti noe lignende?

Håper på svar 🤗

Anonymkode: d7bb2...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har IBS og har det ganske ofte sånn at det kjennes ut som tarmen bare er et stort sår på innsiden. Det brenner på en måte. 

Anonymkode: fb2dc...442

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har IBS og har det ganske ofte sånn at det kjennes ut som tarmen bare er et stort sår på innsiden. Det brenner på en måte. 

Muligens det er det jeg har. Spiser du maten fodmap anbefaler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Muligens det er det jeg har. Spiser du maten fodmap anbefaler?

Nei, for meg funker ikke det. IBS er nok ikke egentlig én sykdom, men mer en samlebetegnelse for lidelser man ikke helt vet hva er enda. Jeg har en medfødt sykdom som nok er årsaken til at tarmen min sliter en del innimellom, og jeg har nok også fått en dårlig bakterieflora som følge av mange faktorer som blant annet at jeg ble født med keisersnitt og at jeg har måtte tatt utallige antibiotikakurer. Så jeg drikker en del kombucha og har det mye bedre når jeg gjør det med jevne mellomrom. Spiser også en del sopp blant annet for å få i meg jord og sånt. Jeg blir gjerne dårlig om jeg spiser for mye fiber (f.eks svisker, bønner, linser og kikerter er verstinger). Jeg kan også få diaré helt akutt etter fettrike middagsmåltid som f.eks julemiddag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...