AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #1 Skrevet 18. januar 2022 Hva gjør du når du sliter med ryggsmerter? Har vært hos fysioterapeut, hun sa det var muskulært og anbefalte enkle øvelser pluss smertestillende. Altså ta smertestillende jevnlig i en uke for å ikke bli anspent men klare å bevege meg. Lurer også på om det finnes en grei varmepute man kan bruke flere ganger? Har brukt sånn Thermacare men det blir jo litt dyrt med engangs hvis man skal bruke det mye... Hvilke tiltak pleier du gjøre? Anonymkode: f5a40...d30
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #2 Skrevet 18. januar 2022 Sliter med kroniske smerter. Men når muskelsmertene kommer på toppen er smertestillende, bevegelse og varme lykken. Ut og gå i ulendt terreng som i skogen, varme bad, bare omslag/puter etc Anonymkode: 8a04f...438 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #3 Skrevet 18. januar 2022 Jeg har en rygglidelse og det jeg vet med 100% sikkerhet er at smertene ikke er skadelige, de er et symptom - det betyr at jeg bruker ryggen selv om det er vondt, og at det å gå i marka er den beste medisin som finnes.Samtidig vet jeg at om man har en betennelsestilstand, som jeg ofte får er varme deilig men hjelper ikke da den booster betennelsen, is derimot er ubehagelig men lindrer. Finn ut hva som er grunnen til smerten først før du prøver ut ting som kan hjelpe, men ikke stopp bevege deg. Anonymkode: a0dae...9ee 1
Lonehill Skrevet 18. januar 2022 #4 Skrevet 18. januar 2022 Jeg var plaget med ryggvondt hver bidige vinter, helt til jeg begynte å ta D-vitamin på alvor. https://hemali.no/siste/behandler-smerter-og-lumbago-med-vitamin-d/ 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #5 Skrevet 18. januar 2022 Hos meg er ryggvondt et sikkert tegn på at kroppsholdningen og sittestillingen min har blitt dårlig (igjen). Så jeg jobber kontinuerlig med det. Så trener jeg styrke i rygg, særlig rundt skuldre og mellom skulderbladene. Gjerne klatrer eller buldrer, for å bli gjennomvarm, og virkelig få dynamisk aktivert alt av muskulatur og støtteapparat som er vanskelig å få tak i med øvelser. Har jeg fått virkelig vonde og stive muskler hender det jeg bruker en tennisball eller lignende for triggerpunktene, men det er bare midlertidig og fungerer ikke på sikt. Anonymkode: 01084...84f 1
Perelandra Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Tråden er ryddet for helseskadelig råd og forherligelse av brudd på norsk lov. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Lag varmepute med f.eks. havregryn. Gå turer, gjerne i litt kupert terreng. Heller flere korte turer enn én lang. Unngå for lange perioder i ensidige stillinger Smertestillende dersom du trenger for å sove Anonymkode: 2fbbd...c31 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Trener jevnlig lett styrke, og beveger meg mye. Er nøye på riktig løft/belastning. Har fått øvelser av både manuellterapeut og naprapat, og PT, som jeg gjør jevnlig, og med en gang når jeg kjenner det begynner stivne. Forebygging er helt klart det beste og enkleste. Anonymkode: 65ece...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 Regelmessig trening (kjernemuskulatur) er det eneste som fungerer for meg. Går jeg noen måneder uten så er det ikke lenge før ryggen er vond igjen. Jeg trener ikke mens jeg har akutte smerter. Det skal ikke være smertefullt å trene. Anonymkode: d3b10...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Når jeg får muskulære smerter i ryggen, særlig mellomryggen, bruker jeg et par tennisballer som jeg ligger på for å finne trykkpunkt og løse opp spenningene. Vondt men effektivt. Anonymkode: cd263...d33
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Trening og tøying. Viktig å huske å tøye setemuskelen og hoftebøyeren, de gir ofte ryggplager om de er for stramme. Anonymkode: 8b1bb...74e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå