Arkana Skrevet 17. januar 2022 #21 Skrevet 17. januar 2022 Barn er jo like forskjellige som voksne. Mitt yngste barn (3. klasse) er det som trenger minst søvn. Jeg opplever at alle barna mine er opplagte. De kommer seg raskt ut av sengen om morgenen og er opplagte rundt frokostbordet. Lærerne forteller også om våkne og tydelig uthvilte barn på skolen og jeg ser at de også er opplagte utover kvelden og ikke viser tegn til at de bør legge seg tidligere. De sover også samme antall timer i helger og ferier, bare at da legger de seg litt senere og våkner tilsvarende senere. Så alt forteller meg at barna mine får nok søvn. Et barneskolebarn trenger vanligvis 9-11 timer søvn om natten. Jeg synes ikke det høres klokt ut å gi barnet tabletter for å sovne om kvelden uten at det er klarlagt med lege. Og det hjelper jo ikke å sovne raskere om det fører til at hun ikke føler seg bra dagen etter, hun skal jo kunne fungere på skolen. Om barnet har hatt langvarige problemer med å sovne om kvelden tenker jeg det er på tide med en legetime.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #22 Skrevet 17. januar 2022 Våre går i 2. og 6. klasse. 2. klassingen legger seg mellom 20 og 20.30. 6. klassingen legger seg 21.30. Begge vekkes 7.45 når de skal på skolen (begynner kl. 9). Anonymkode: 7f969...56e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #23 Skrevet 17. januar 2022 Ikke en 3.klassing, men 2.klassing her. Målet er å gå å pusse tenner kl 19.30 og sovne til 20.00... Ofte kan klokken være nesten 20 før han kommer i senga, og klokken kan bli 20.15 før han sovner. Har han mye energi, sovner han ikke før 20.30. Han våkner mange ganger selv. Noen ganger kl 06-06.30. I perioder kan han være trøttere. Sover godt gjennom hele natta, og kan sovne fort! Anonymkode: ca839...7a8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #24 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange svar! Jeg er bekymra for om 5. klassingen får nok søvn, men hun greier bare ikke å falle i søvn før. Har ved et par tilfeller gitt henne en halv sjøsyketablett et par timer før ideell leggetid, da sovner hun, men har sååå hangover dagen etter. Så det er jo ikke en løsning på sikt. Ser at 3. klassingen min får drøyt 11 timer søvn, og at mange her svarer litt mindre, 9,5-10 timer. Opplever dere at de er opplagte? Jeg har måttet justere vekketidspunktet til min fordi hun bare er for trøtt om hun vekkes før. Da får vi litt dårligere tid, men bedre morgen totalt sett. Selv må jeg ha litt mer enn 8 timer søvn, så det er kanskje noe arv oppi dette også. Anonymkode: ce40b...c5f Barn har individuelle behov. Min 3 klassing trenger 10-11 timer søvn, og sovner alltid fort. Min 6 klassing har nå begynt å sovne senere, det virker som hun har kommet inn i «tenåringsdøgnrytme». Sovner gjerne ikke før 23, noe jeg synes er altfor seint. Men full av energi på dagtid , ikke sur eller sliten. Forskning viser at mange tenåringer har forsinket søvnfase. Det slo til omtrent da hun startet i puberteten. Hun kan sove lenge på morgenen om hun får lov. Men for at det ikke skal skli helt ut, vekker vi henne i helgene også. Begge står opp 0730 i ukedager, og spesielt eldste må alltid vekkes. Anonymkode: 4a93d...72a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå