AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #1 Skrevet 17. januar 2022 Orker ikke mer! Ca. halve måneden er jeg som en annen person; dypt deprimert og vil bare være alene. Blir så sykt irritert og lei av samboer, og tåler ingenting. Må ta meg skikkelig sammen på jobb, og hadde det ikke vært for hjemmekontor så vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart det. Må ta gråtepauser flere ganger om dagen, over INGENTING. Trenger sårt gode råd, dette ødelegger forholdet mitt, livet mitt, og sannsynligvis jobben. Er henvist til gynekolog, men det er jo evig lang ventetid. Legen har ikke peiling, og har inntrykk av at hun ikke skjønner alvoret. Noen som har fått hjelp? Anonymkode: 41199...012
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #2 Skrevet 17. januar 2022 Føler med deg. Jeg hadde det sånn i to år etter fødsel nummer to. Aldri hatt problemer med mensen før, men plutselig kunne jeg ligge der i et mørkt rom og vurdere å ta livet mitt i tre dager, og så fikk jeg mensen, og kunne ikke forstå hva jeg hadde tenkt på. Hadde ikke en hverdag som tillot at jeg kunne la meg være deprimert, så endte med å gå rundt som en zombie med mange vonde tanker. Kunne ikke si noe til noen (samboer etc), for jeg skjønte etter hvert at det kom til å gå over når bare mensen kom. Jeg leste mye om PMDD og forberedte meg på å ha det sånn livet ut. For såvidt jeg vet finnes det ingen behandling. Jeg har møtt sympati hos min fastlege (kvinne i 40-årene) og en privat gynekolog (kvinne i 60-årene), men de sier det samme. De har også nevnt B-vitamin, og gynekologen anbefalte å kjøpe ekte, økologisk kakao fra rene bønner (ikke regia), for det inneholder naturlig B-vitamin (og kakao er aldri galt når livet er dritt). Jeg kjøpte en pakke kakao til over 100 kroner, veldig dyrt. Men god kakao. Aner ikke om det hjalp. Fastlegen nevnte epilepsimedisin, men at det er temmelig varierende hvor god effekt man får, og det er mulig det kun er placebo. Hun anbefalte ikke. Men så var det en dag her hvor jeg innså at nå har det gått to sykluser uten at jeg har det dritt, vært katatonisk og tenkt at det mest lure i verden er selvmord. Jeg håper kanskje det er overgangsalderen? Uansett - hør på podcast og sånn om temaet. Det har hjulpet meg å vite at det er ikke meg det er noe feil med, det er hormoner som fucker med tankene mine. Det er en fattig trøst, men PMDD har ingen løsning (som jeg vet om). Igjen, masse sympati til deg. Anonymkode: be751...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Føler med deg. Jeg hadde det sånn i to år etter fødsel nummer to. Aldri hatt problemer med mensen før, men plutselig kunne jeg ligge der i et mørkt rom og vurdere å ta livet mitt i tre dager, og så fikk jeg mensen, og kunne ikke forstå hva jeg hadde tenkt på. Hadde ikke en hverdag som tillot at jeg kunne la meg være deprimert, så endte med å gå rundt som en zombie med mange vonde tanker. Kunne ikke si noe til noen (samboer etc), for jeg skjønte etter hvert at det kom til å gå over når bare mensen kom. Jeg leste mye om PMDD og forberedte meg på å ha det sånn livet ut. For såvidt jeg vet finnes det ingen behandling. Jeg har møtt sympati hos min fastlege (kvinne i 40-årene) og en privat gynekolog (kvinne i 60-årene), men de sier det samme. De har også nevnt B-vitamin, og gynekologen anbefalte å kjøpe ekte, økologisk kakao fra rene bønner (ikke regia), for det inneholder naturlig B-vitamin (og kakao er aldri galt når livet er dritt). Jeg kjøpte en pakke kakao til over 100 kroner, veldig dyrt. Men god kakao. Aner ikke om det hjalp. Fastlegen nevnte epilepsimedisin, men at det er temmelig varierende hvor god effekt man får, og det er mulig det kun er placebo. Hun anbefalte ikke. Men så var det en dag her hvor jeg innså at nå har det gått to sykluser uten at jeg har det dritt, vært katatonisk og tenkt at det mest lure i verden er selvmord. Jeg håper kanskje det er overgangsalderen? Uansett - hør på podcast og sånn om temaet. Det har hjulpet meg å vite at det er ikke meg det er noe feil med, det er hormoner som fucker med tankene mine. Det er en fattig trøst, men PMDD har ingen løsning (som jeg vet om). Igjen, masse sympati til deg. Anonymkode: be751...b2b Tusen takk for svar! Man blir helt rådvill, det er så sykt å oppleve å være en annen person ca. to uker i mnd.! Prøver alle råd jeg får i ren desperasjon, og håper inderlig at vi er så heldige å finne noen med ekspertise på dette, og at det blir mer forsket på. Klem til deg ❤️ Anonymkode: 41199...012
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Min fastlege anbefalte antidepressiva/SSRI 1-2 uker i måneden. Husker ikke hvilken type. Det er vel den mest anerkjente metoden, tror jeg. Anonymkode: ed279...b49
Coffee1234 Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 Jeg brukte anti depressiva for denne problematikken før. Zoloft. I tillegg til p piller. Det fungerte litt. Hvor gammel er du? Jeg var skikkelig ille i mange år, men er nå i 30 årene, og det har blitt mye mye bedre. Kjedelig svar er også kosthold og trening, kan nok ha litt å si
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min fastlege anbefalte antidepressiva/SSRI 1-2 uker i måneden. Husker ikke hvilken type. Det er vel den mest anerkjente metoden, tror jeg. Anonymkode: ed279...b49 Har allerede forsøkt det, men jeg ble faktisk veldig nedstemt/apatisk av denne medisinen. Kan jo ha noe med at jeg ikke er deprimert annet enn de to ukene pga hormoner. Anonymkode: 41199...012
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Coffee1234 skrev (1 time siden): Jeg brukte anti depressiva for denne problematikken før. Zoloft. I tillegg til p piller. Det fungerte litt. Hvor gammel er du? Jeg var skikkelig ille i mange år, men er nå i 30 årene, og det har blitt mye mye bedre. Kjedelig svar er også kosthold og trening, kan nok ha litt å si Det verste er at jeg er 33 år, så er redd dette varer til overgangsalderen 😢 Anonymkode: 41199...012
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Har det likt 🤯 41 år, helvete fra eggløsning til noen dager etter mensen kommer. Bruker Wild Yam, ille med. Men mye verre uten. Har bestilt meg nattlysolje. Vet ikke om det fungerer. Anonymkode: 9dd8e...eeb
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 lider noe enormt . har gitt opp å få hjelp, med det er jo totalt innvalidiserende. Anonymkode: fd30b...d67
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 Prøv å hold stabilt blodsukker - spis masse grønnsaker (og ikke for lite mat, bare riktig mat). Det hjelper litt. Anonymkode: 9ac05...b29 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Vanndrivende tabletter hjelper meg litt Anonymkode: 8624b...db7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #12 Skrevet 19. januar 2022 Vil anbefale dere å melde dere inn i gruppen på Facebook som heter PMDD Norge! Der får du møte likesinnede og finner masse gode tips!! Anonymkode: f88a8...32d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Skrevet 19. januar 2022 Kanskje du finner noe av nytte her: https://www.vulverine.se/blogg/bota-pms/ Anonymkode: 72d45...be8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå