Gå til innhold

Tar bursdagspenger fra barnet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En bekjent tar bursdagspengene til barnet sitt og kjøpet nødvendig utstyr som sko og klær. Jeg sa jeg var uenig, at det kunne hu jo bruke barnetrygd til. Da ble hu dritsur.. og sa at slik gjør alle. Er det rett? Tenk om barnet vil spare til noe det ønsket seg?

Anonymkode: b9b2b...aa2

Hadde aldri gjort der. Da skulle jeg hatt virkelig dårlig råd... De får kjøpe seg leker/klær/ting de ønsker seg. Bursdag en gang i året! 

Anonymkode: ff9be...113

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barnet er 12 år. 

Anonymkode: b9b2b...aa2

Ok, nå barnet er så stort synes jeg ikke det er greit. Vi gjorde det med pengegaver frem til 4/5-års alderen, kjøpte ting barnet trengte eller satt penger inn på sparekonto. Når barna synes det var stas med egne penger og handlet litt selv gikk bursdagspengene til det de ville ha :) 

Anonymkode: cab76...10e

Skrevet

Jeg gjør på en måte det, men ikke slik som din kollega. Jeg informerer om at litt av de feks 3000 kr hun fikk av venner/familie må gå til ny jakke, eller nye slalomdtøvler dersom hun trenger det. Og det vet hun allerede før bursdag/jul. Hun får vel egentlig beskjed om å ønske seg penger til praktiske ting også, og ikke bare viss vass. Min 13 åring trenger å lære seg verdien av penger og de har godt av å selv velge en fornuftig jakke og betale selv. Min 13 åring var da så "gniten" at hen kom løpende og sa "nå er det nattåpent og 40% på hele Skogstad butikken, da slipper jeg å bruke mer enn 700 kr på jakke. Kan du kjøre meg?". Fornuften lenge leve🤣

Men det blir jo noe helt annet om barnet ikke får velge heller, og er fullstendig uenig.. 

Anonymkode: 33ca3...c8e

Skrevet

Det har vi aldri gjort. Har heller aldri brukt de pengene på utstyr som sykkel, ski e.l. 😳 Det er jo barnas penger, og de skal de kunne få bruke på hva de vil (innen rimelighetens grenser, selvsagt).

Anonymkode: aa609...184

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/17/2022 den 17.44):

Lavmål å ty til bursdagspengene for å holde ungen med nødvendig klær og utstyr. Da har man ikke råd til å ha barn hvis det står så dårlig til. 

Anonymkode: 9c871...c66

Synd det er så få returmuligheter når de først er der da!

Jeg hadde det såpass trangt økonomisk noen år at barnas bursdagspenger måtte dekke det nødvendige. Heldigvis for meg var de såpass små enda da at de ikke visste det.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du bryr deg om dette, ikke din sak. Kanskje de ikke har så god råd

Anonymkode: 6e232...5b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 17.44):

Lavmål å ty til bursdagspengene for å holde ungen med nødvendig klær og utstyr. Da har man ikke råd til å ha barn hvis det står så dårlig til. Her går alle penger inn på konto med mindre det er noe spesielt hun ønsker seg. 

Anonymkode: 9c871...c66

Den økonomiske situasjonen kan da ha endret seg i løpet av de 12 årene ungen har levd. Eller at noe uforutsett skjedde og det rett og slett var nødvendig denne gangen. Kan jo hende moren har planer om å betale tilbake og.

Anonymkode: 14302...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...