Gå til innhold

Tar bursdagspenger fra barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent tar bursdagspengene til barnet sitt og kjøpet nødvendig utstyr som sko og klær. Jeg sa jeg var uenig, at det kunne hu jo bruke barnetrygd til. Da ble hu dritsur.. og sa at slik gjør alle. Er det rett? Tenk om barnet vil spare til noe det ønsket seg?

Anonymkode: b9b2b...aa2

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En bekjent tar bursdagspengene til barnet sitt og kjøpet nødvendig utstyr som sko og klær. Jeg sa jeg var uenig, at det kunne hu jo bruke barnetrygd til. Da ble hu dritsur.. og sa at slik gjør alle. Er det rett? Tenk om barnet vil spare til noe det ønsket seg?

Hvor gammelt er barnet? 

Og hvorfor blander du deg i dette? Hva vet du om økonomien deres, kanskje de bruker barnetrygden til mat? 

Skrevet

Vi bruker bursdagspengene til barna for å kjøpe typ sykkel eller bilseter. De som ga pengene i utgangspunktet har jo stort sett gitt de fordi barnet skal bruke det på noe det trenger eller har lyst på. Vi har middels økonomi der det meste går rundt, men det ikke er overflod. Barnetrygden går til mat, klær og fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 57668...9f8

• Liker 6
Skrevet

Kommer an på alder på barnet, og hvordan pengene er gitt. Mange gir jo penger nettopp fordi de tenker at foreldrene vet best, frem til barnet selv kan komme med ønsker. 

Men, ja, har man økonomien tenker jeg man bør spare. Pappa sparte alt, og lærte meg etterhvert om sparing og fond, noe som var et veldig fint tilskudd til egenkapital i og med at pengene hadde vokst i opp til 24 år. 

Anonymkode: bce57...489

• Liker 2
Skrevet

Barnet er 12 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bruker bursdagspengene til barna for å kjøpe typ sykkel eller bilseter. De som ga pengene i utgangspunktet har jo stort sett gitt de fordi barnet skal bruke det på noe det trenger eller har lyst på. Vi har middels økonomi der det meste går rundt, men det ikke er overflod. Barnetrygden går til mat, klær og fritidsaktiviteter.

Men barna har jo fått disse pengene, bør de ikke bli spurt/pratet med før lommeboken blir tømt? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det med mindre jeg måtte, men kanskje det er sånn for din bekjente også. Det er jo bedre at nødvendig utstyr blir kjøpt for bursdagspenger enn at det ikke blir kjøpt i det hele tatt. For å si det sånn, det er viktigere at barnet får varme vintersko enn at det får spare til et eller annet leketøy.

Og hvis dere bare er bekjente, er det kanskje ikke så rart at hun reagerer skarpt og avvisende når du kommenterer ting du strengt tatt ikke har noe med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men barna har jo fått disse pengene, bør de ikke bli spurt/pratet med før lommeboken blir tømt? 

Og hvordan vet du at barnet ikke blir spurt om dette? 

Anonymkode: 691b5...610

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg selvsagt aldri gjort, det fe får i gave er deres og kan brukes på det de vil

Anonymkode: 00ca8...a1f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvordan vet du at barnet ikke blir spurt om dette? 

Anonymkode: 

Hun er en kollega, men vi er ikke sammen på fritiden. Hun la ut om dette i pausen, sa at hun hadde tatt alle pengene og fylt opp garderoben. Ungen hadde jo ikke vært enig heller. 

Skrevet

Nei jeg hadde ikke tatt peng fra ungen min, da måtte vi snakket om det. 

• Liker 3
Skrevet

Lavmål å ty til bursdagspengene for å holde ungen med nødvendig klær og utstyr. Da har man ikke råd til å ha barn hvis det står så dårlig til. Her går alle penger inn på konto med mindre det er noe spesielt hun ønsker seg. 

Anonymkode: 9c871...c66

• Liker 8
Skrevet

Det angår da ikke deg hvordan hun disponerer familiens midler?

Anonymkode: 646ce...21c

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Lavmål å ty til bursdagspengene for å holde ungen med nødvendig klær og utstyr. Da har man ikke råd til å ha barn hvis det står så dårlig til. Her går alle penger inn på konto med mindre det er noe spesielt hun ønsker seg. 

Anonymkode: 9c871...c66

Foreslår du heller at de leverer barnet tilbake da? Har hørt om Zalando sin fri frakt og retur,men visste ikke at man kunne ombestemme seg hvis man først har fått barn 🤔

Anonymkode: 3c0ae...f69

• Liker 10
Skrevet

En tolvåring er stor nok til å ha begrep om dette. Kanskje var det tolvåringen selv som maste etter nye klær og sko og hadde blitt enig om at barnet måtte enten klare seg med det h*n hadde eller bruke bursdagspengene? Kanskje kollegaen din har en slik økonomi at de må holde seg på et minimum og utover det må tolvåringen bruke egne penger?

selv har vi en økonomi som gjør at pengegaver til barna blir spart slik at de selv kan disponere dem på et tidspunkt, selv om de blir gitt med beskjed om at vi kan enten gjøre det eller bruke dem på noe barna trenger. 

Anonymkode: 8a87b...cc7

Skrevet

Her får vi penger fra besteforeldre til å kjøpe julegaver og bursdagsgave. Da blir det jo vi foreldre som bestemmer. Noen ganger kjøper vi klær, andre ganger leker.  Noen ganger har alt gått på sparekontoen, andre ganger har litt av pengene blitt brukt og noe har gått inn på sparekontoen. 

Synes det er ei grei ordning! 

Anonymkode: 458f5...d92

Skrevet

kjøper man ting som barna faktisk har lyst på da, eller behov for? 

eller kjøper foreldrene bare unødvendig dritt som bare foreldrene kommer til å bruke liksom? er vel en viss forskjell der. 

Anonymkode: aeaa1...8ce

Skrevet

Jeg har et litt yngre barn da, men jeg sier gjerne at barnet ønsker seg penger til klær/utstyr som kommer til å bli et behov for. Så kan jeg kjøpe de tingene for bursdagspengene om det så skulle bli nødvendig. 

Barnet får også gaver å pakke opp. 

Ofte gir jo folk penger i gave for at mottakeren skal kunne kjøpe seg det hen vil ha. En 12 åring har gjerne veldig spesifikke ønsker om hva som er brukendes, og kanskje det er såpass kostbare ting at det er lurt å bruke både barnetrygd og bursdagspenger for å kjøpe de. 

Så lenge dette ikke skjer i skjul og moren får det til å virke som om det er fra henne, så ser jeg ikke problemet 

Anonymkode: 8a503...b95

Skrevet

Jeg gjør ikke dette, men så har vi god økonomi. Om vi gir bursdagspenger til noen, så står de fritt til å bruke det på hva de/foreldrene blir enige om. Ikke noe jeg legger meg opp i.

Anonymkode: 5da58...432

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sykkel er en ting, det er jo noe gøy. Men bilsete? Jeg tenker at det er foreldrenes ansvar å kjøpe sånne ting.

Anonymkode: 2ab28...fb2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...