Gå til innhold

TV-aksjon med snevert fokus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Vel i den vestlige verden statistisk sett er det flest menn som yter vold mot kvinner og jeg synes det er flott at dette ikke blir feid under teppet men tatt frem i lyset.

At det er ubehagelig for mange menn er forstålig , men for de kvinner som blir mishandlet tror jeg det vil være til stor hjelp

Gjest Dum Perignon
Skrevet
Vel i den vestlige verden statistisk sett er det flest menn som yter vold mot kvinner  og jeg synes det er flott at dette ikke blir feid under teppet men tatt frem i lyset.

At det er ubehagelig for mange menn er forstålig  , men for de kvinner som blir mishandlet tror jeg det vil være til stor hjelp

Dette tror jeg de fleste er enig i. Jeg har likevel problem med å se det geniale i å belyse et problem bare fra én kant - ikke minst i lys av at den volden som øker er volden kvinner utøver...

Skrevet

Dette gjelder først og fremst kvinner i den fattige delen av verden og som ikke har de samme rettighetene som oss. Dette skal sette fokus på menneskesmugling til prostitusjon, kvinnemishandling i land der mannen "eier" kona, omskjæring av jenter osv osv.

Jeg synes ikke vi skal blande inn vesten i denne diskusjonen hvor kvinner og menn har samme rettigheter og omtrent de samme muligheter.

Gjest Dum Perignon
Skrevet (endret)
Og poenget ditt er?

Noe i retning av at jeg er mot vold, ikke bare mot vold mot kvinner utøvd av menn. Aksjonen blir med andre ord for snever.

Endret av Dum Perignon
Gjest Litjmæ
Skrevet

Joda, det tror jeg alle er enige i også, men nå er det jo en gang som caramba påpeker over her en definert målgruppe som det skal samles inn til. Det er vanskeligere å gi til "voldsoffer" generelt...

Jeg skjønner ikke hvorfor det så fort det hintes om at kvinner ikke har det bra, så må en mann fram og påpeke at menn tenk for atte faktisk ikke har det bra alltid de heller...

Skrevet (endret)

Nå får jeg ikke opp denne artikkelen som er linket til her, men har likevel noen tanker om dette...

Jeg synes fokusen på dette er bra, for nå blir vi minnet på det en stund før neste kampanje begynner og vi flytter fokus. Det høres kanskje naivt ut, men det er så mange som trenger hjelp at det ofte kan være lurt å ha snever fokus inn i mellom. Som f.eks. etter Tsunami katastrofen i romjulen. "Alle" ga penger til dette, men glemte alle andre katastrofer - da ble fokusen etter en stund flyttet over på hungersnød katastrofer via TV. Slik at folk husket å hjelpe der også.

Så derfor er min personlige mening at vi av og til godt kan ha snever fokus, for den blir snart flyttet over til noe annet og da er det på en måte litt "greit" at fokusen er stor i en kort periode...

Endret av Niko
Skrevet

Jeg får heller ikke opp linken, men kjenner at jeg blir litt provosert og forbanna. Hvor i fan er det blitt av solidaritetstanken blandt menn? Hvorfor føler de seg uglesett? Hva med heller å stå frem som et en god rollemodell, egnasjere seg i saken og støtte kvinner i de samfunn hvor dette er utbredt?

Gjest Dum Perignon
Skrevet
Jeg får heller ikke opp linken, men kjenner at jeg blir litt provosert og forbanna. Hvor i fan er det blitt av solidaritetstanken blandt menn?  Hvorfor føler de seg uglesett? Hva med heller å stå frem som et en god rollemodell, egnasjere seg i saken og støtte kvinner i de samfunn hvor dette er utbredt?

Det er, meg bekjent, ingen som har sagt at de ikke støtter aksjonen - hvilket som vanlig betyr at solidaritetstanken i det minste lever godt blant menn. De som står bak oppropet har gjort det klinkende klart at de støtter TV-aksjonen, så jeg er litt i tvil om hvem/hva du sikter til i din forbannelse.

Noe helt annet er å rette et kritisk søkelys på aksjonens snevre fokus, på den mangelfulle informasjonen som spres i forkant av aksjonen (noen har for eksempel glemt å nevne at andelen menn som er voldsofre er omtrent like høy som blant kvinner, og at den omtalte kjønnslemlestelsen i hovedsak utføres av kvinner på kvinner) og så videre.

Slike åpenbare mangler må kunne påpekes uten at folks motiver og/eller solidaritet trekkes i tvil, enten man har lest hva det dreier seg om eller ikke.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Vel i den vestlige verden statistisk sett er det flest menn som yter vold mot kvinner  og jeg synes det er flott at dette ikke blir feid under teppet men tatt frem i lyset.

Det er ikke akkurat det store statistiske utslaget her i vesten heller. 1 av 4 av alle kvinner har blitt utsatt for vold i ett forhold, mens tallet for menn er 1 av 5. Vi snakker om en forskjell på rundt 5% her. Vold mot menn er også ett økende problem, mens vold mot kvinner har holdt seg stabilt lenge.

Grunnen til at flere kvinner blir utsatt for vold i den tredje verde er nok ett resultat av samfunnsoppbyggingen, ikke at menn er mer tilbøyelige til å bruke vold. Jeg savner også ett fokus på at sosial nød som fattigdom ol medfører vold, og en enkel kur mot vold generelt er å øke levestandarden.

Skrevet

nå får ikke jeg heller opp linken, men tv aksjonen går vel ikke for å støtte kvinner i vesten som er misshandlet av menn?

tv-aksjonen går vel for å støtte misshandlede kvinner i fattige land (ikke-vestlige hovedsakelig slik jeg har skjønt det på tv-reklamene ihvertfall), og i tv-reklamene så sier de ikke noe om hvem som misshandler disse kvinnene, men fokuserer på at disse kvinnene trenger vår hjelp.

at menn i vesten blir nesten like mye misshandlet som kvinner i vesten, er på en måte en helt annen sak, selv om den også er viktig!

og at det er kvinner som ofte utfører omskjæringer av kvinner, gjør jo ikke at denne formen for misshandling er mindre grusom?

saken går vel for å hjelpe de rammede, ikke for å finne de skyldige og henge dem?

kansje vi OGSÅ skal danne en aksjon for å hjelpe voldsofre i vestlige land, uavhengig av kjønn, men det gjør jo ikke at denne tv-aksjonen er "for snever" av den grunn?

Skrevet

Denne aksjonen går ut på å arbeide mot vold mot kvinner i fattige land i sør. Det er en kjennsgjerning at kvinner i disse samfunnene ikke har samme rettigheter som menn, og at de er utsatt for ting de fleste av oss her i landet knappt kan forestille oss.

Jeg synes det er simpelt, rett og slett, å bruke denne aksjonen til å sette søkelys på en "norsk" konflikt (som disse såkalte fedregruppene gjør).

Kampanjen stigmatiserer ikke menn! Det er nå engang slik at menn har mer makt i mange samfunn, og at endel bruker denne til å utøve vold. Det er altså samfunnssystemene som er problemet (+ de mennene det gjelder, selvfølgelig), ikke menn generelt. Hvis aksjonen hadde som skjult mål å stigmatisere menn (fin konspirasjonsteori), så ville den vel ikke satt fokus på omskjæring, som foretas av eldre kvinner (riktignok fordi få menn vil gifte seg med en uomskjært kvinne).?

Det stemmer at mennene som har satt igang "kampanjen" ikke oppfordrer til å boikotte aksjonen, men hvis dere leser debatten under, vil dere se at det dessverre er en god del andre som dessverre gjør det.

Jeg blir så trist av dette - det finnes så mye grums og uvitenhet rundomkring. Da mener jeg ikke mennene som har startet kampanjen, men en del av de som "henger seg på". Dersom de som står bak kampanjen virkelig støtter aksjonen, mener jeg de først og fremst er dumme - siden de undergraver den med utspillet sitt.

Jeg skal ihvertfall gi mer enn jeg noen gang har gitt i en TV-akson før! Dette er en gruppe som vanligvis er alt for usynlig.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Problemet her er vel at en del av informasjonsopplegget et blitt "ideologisert" av feminstgrupper som også har andre agendaer enn å hjelpe dem som blir utsatt for overgrep.

Ganske trist, faktisk. Alle støtter denne aksjonens formål, men feministgruppenes ønske om å fokusere på kvinnen generelt som offer bidrar kanskje til at aksjonen får et dårligere resultat enn den fortjener.

Mitt tips er at innsamlingsrekorden ikke blir slått denne gangen.

Skrevet

Til gjest mann:

Jeg tolker det slik at du støtter aksjonen, og det er bra. Men det er dessverre ike slik at "alle" støtter aksjonens formål. Hvis du leser diskusjonen under artikkelen om kampanjen mot aksjonen, vil du se at mange nettopp ikke gjør det.

Slik jeg ser det blir "skylden" lagt på sammfunnstrukturene og holdninger i de landene det gjelder, ikke menn generelt. Jeg er altså ike enig i at men blir stigmatisert i aksjonen.

Det jeg mente med at "kampanjestarterne" er litt dumme var dette: De støtter kanskje kampanjens formål, men når de sier at kampanjen stigmatiserer menn er det mange som tror på dem (uten å sjekke selv), og dermed ikke vil støtte kampanjen. Men for disse kampanjestarterne er det nok viktigere å få satt søkelyset på (det de mener er) et norsk problem. Så får heller disse menneskene, som virkelig lider, heller betale prisen i form av redusert innsamling. Her kan man virkelig snakke om skult agenda.

Er du uening i at kvinner er undertrykt i de landene det er snakk om her? Det er riktignok feminisme å kjempe mot dette på ulike vis, men ikke "mannshaterfeminisme" eller hva man nå skal kalle det. Det MÅ være lov til å peke på urettferdigheten i verden (og der ER mye urettferdighet mht kjønn), uten å bli beskyldt for mannshat. Jeg mener IKKE at de fleste er menn er "fæle", men mange samfunn er slik oppbygd at de har så alt for mye makt over kvinnene rundt seg. Og så er jo menn fysisk sterkere, selv om mange ser ut til å ha glemt dette i dagens likestillte Norge.

Skrevet
Problemet her er vel at en del av informasjonsopplegget et blitt "ideologisert" av feminstgrupper som også har andre agendaer enn å hjelpe dem som blir utsatt for overgrep.

Ganske trist, faktisk. Alle støtter denne aksjonens formål, men feministgruppenes ønske om å fokusere på kvinnen generelt som offer bidrar kanskje til at aksjonen får et dårligere resultat enn den fortjener.

Mitt tips er at innsamlingsrekorden ikke blir slått denne gangen.

Jeg reagerte også på "budskapet" her. Jeg leste at "her må vi passe oss for mannen for han slår og utnytter kvinner" noe som jeg synest er provoserende. At det blir så sterke reaksjoner når menn sier at de føler seg truffet av dette viser bare at nok en gang er det bare kvinner som skal ha lov til å kritisere menn, ikke omvendt.

De burde heller fokusere mer på hva slags kvinner det var og hvor de var ifra. Jeg kommer til å støtte aksjonen fordi jeg synest det er grusomt hvordan mennesker blir behandlet, men liker ikke at mannen blir fremstilt som en slesk skurk som kun ånder for å plage kvinner.

Skrevet
Til gjest mann:

Er du uening i at kvinner er undertrykt i de landene det er snakk om her? Det er riktignok feminisme å kjempe mot dette på ulike vis, men ikke "mannshaterfeminisme" eller hva man nå skal kalle det. Det MÅ være lov til å peke på urettferdigheten i verden (og der ER mye urettferdighet mht kjønn), uten å bli beskyldt for mannshat. Jeg mener IKKE at de fleste er menn er "fæle", men mange samfunn er slik oppbygd at de har så alt for mye makt over kvinnene rundt seg. Og så er jo menn fysisk sterkere, selv om mange ser ut til å ha glemt dette i dagens likestillte Norge.

Den som er uenig i at kvinner er undertrykt i de aktuelle landene er blind. Problemet ligger, som andre har sagt, i at enkelte av organisasjonene bak denne kampanjen bruker den til å fremme helt andre agendaer enn aksjonens formål. Det er ikke noe nytt at erkefeministgruppene kludrer det til for seg selv og andre, men det er litt ekstra trist når de i sin iver etterå fremme "sin egen sak" ødelegger for aksjonens egentlige målgruppe - undertrykte og voldsutsatte kvinner i den tredje verden.

Såpass må være lov å påpeke, selv om det kanskje svir litt.

Skrevet (endret)
Noe helt annet er å rette et kritisk søkelys på aksjonens snevre fokus, på den mangelfulle informasjonen som spres i forkant av aksjonen (noen har for eksempel glemt å nevne at andelen menn som er voldsofre er omtrent like høy som blant kvinner, og at den omtalte kjønnslemlestelsen i hovedsak utføres av kvinner på kvinner) og så videre.

Jeg er vært på seminar om kjønnslemlestelse i forbindelse med TV-aksjonen. Det ble her ikke lagt skjul på at det stort sett er kvinner som utfører dette. Og jeg synes heller ikke det er blitt fornektet dette på noen måte i artikler, dokumentarer osv. heller - ikke bare nå i anledning TV-aksjonen, men også så langt tilbake jeg kan huske.

Hvis man skal følge din argumentasjon, så kan man ikke gi til en gruppe fordi en annen gruppe også har det vondt? TVaksjonen samler inn penger for å motarbeide vold mot kvinner - det er ingen som har sagt at dette kun er vold utført av menn.

"TV-aksjonen Drømmefanger skal hjelpe dem som opplever vold i hjemmet, overgrep i krig og konflikt, kjønnslemlestelse, eller utsettes for kynisk menneskehandel. Alle prosjektene gjennomføres av lokale kvinneorganisasjoner som hjelper kvinner der behovet er størst - i Sørøst- og Øst-Europa, Afrika, Asia/Midtøsten og Latin-Amerika" Hentet fra NRK.no

Endret av Pjusk
Skrevet
Dette tror jeg de fleste er enig i. Jeg har likevel problem med å se det geniale i å belyse et problem bare fra én kant - ikke minst i lys av at den volden som øker er volden kvinner utøver...

ENIG!

Skrevet
Nå får jeg ikke opp denne artikkelen som er linket til her, men har likevel noen tanker om dette...

Jeg synes fokusen på dette er bra, for nå blir vi minnet på det en stund før neste kampanje begynner og vi flytter fokus. Det høres kanskje naivt ut, men det er så mange som trenger hjelp at det ofte kan være lurt å ha snever fokus inn i mellom. Som f.eks. etter Tsunami katastrofen i romjulen. "Alle" ga penger til dette, men glemte alle andre katastrofer - da ble fokusen etter en stund flyttet over på hungersnød katastrofer via TV. Slik at folk husket å hjelpe der også.

Så derfor er min personlige mening at vi av og til godt kan ha snever fokus, for den blir snart flyttet over til noe annet og da er det på en måte litt "greit" at fokusen er stor i en kort periode...

Ja, men PROBLEMET her er jo stemplingen av menn generalt som voldsutøvere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...