Gå til innhold

Avslag på ADHD utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mitt første avslag på ADHD utredning. Grunnlaget for avslaget var at jeg fikk en angstdiagnose i 2014 og at det ikke er beskrevet en nedsatt funksjonsevne i henvisningen. 

Hva mener de med nedsatt funksjonsevne?
Jeg klarer så vidt å holde på den jobben jeg har. Jeg klarer så vidt å holde på det forholdet jeg har. Jeg har ingen venner fordi jeg ikke klarer å holde på de. Jeg klarte så vidt å bli ferdig med en utdanning, og fikk fagbrev på 4 år med overtid. 

Angst og depresjon sliter jeg med i perioder. 

Det var psykologen min for et par år siden som scoret meg høy for ADHD, og ville derfor sende meg på utredning. Jeg fulgte det bare ikke opp, og nå sitter jeg her.. Er det bare å gi opp? Hva er det de mener med nedsatt funksjonsevne? Er det da jeg mister jobben? Kjæresten min går fra meg? Hva mener de? 

Anonymkode: dae5d...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på nytt!

Min fastlege sa at de fleste får avslag på første runde, men det er bare å klage.

Pass på at legen skriver det su sier her, at funksjonsnivået ditt er svekket. Det kan hende fastlegen ikke har skrevet det eller forklart det godt nok. 

Anonymkode: 407bd...43c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Søk på nytt!

Min fastlege sa at de fleste får avslag på første runde, men det er bare å klage.

Pass på at legen skriver det su sier her, at funksjonsnivået ditt er svekket. Det kan hende fastlegen ikke har skrevet det eller forklart det godt nok. 

Jeg forstår bare ikke hva som er alvorlig nok for DPS? Er det alvorlig nok at jeg sliter med indre uro konstant? Jeg får ikke fri fra tankene mine? Sliter med å kontrollere følelser, spesielt sinne? Sliter med å konsentrere meg på jobb? Glemmer avtaler på jobb og privat? 

Føler jeg bare "klager" med disse plagene. De tenker nok at "ja, du har jo 100% jobb, fagbrev, samboer og hus, så det kan jo ikke være så ille". Men hallo!! Jeg sliter med å holde på 100% jobb, sleit i mange år for å få fagbrevet. Sliter med å holde på samboer, sliter med å betale regninger på tiden!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan foregår en slik utredning? 

Skrevet

Så merkelig at de bare kan avslå en slik utredning.

Jeg ble utredet for noen år siden etter at jeg hadde tatt det opp med fastlegen. Det etter å ha hatt hypothyreose hele mitt voksne liv og etterhvert andre potensielle autoimmune festligheter, som alle kan gi noen symptomer som er felles for adhd. Jeg hadde tatt utdanning og var fortsatt i jobb på utredningstidspunktet, men strev stadig mer med å henge med i hverdagen pga de kognitive utfordringene, så jeg foreslo utredning for legen for å se om en del av problemet kunne ligge der, og om i så fall en evt medisinell behandling kunne hjelpe. (Jeg har en sønn med adhd og under hans utredning lærte jeg mye om meg selv og så fellestrekkene fra egen oppvekst.) Jeg endte opp med en adhd-diagnose, og medisiner hjalp en del.

Jeg har ikke slitt med angst og depresjoner selv, men vet at det er noe som kan følge med ADHD.

Anonymkode: e4b40...3cd

Gjest Hottentått
Skrevet

Hvis du har mulighet, så går det også an å ta det privat. Sjekk litt rundt om mulighetene for det. Er i en prosess med mitt barn som utredes nå og ønsker å utredes selv dersom hun får diagnosen. Forbereder meg på å gå privat da det både er vanskelig og ekstremt lang ventetid på utredning for voksne. 

Skrevet

Samboeren min fikk avslag nå pga det han jobber som. Han har høy utdanning og god jobb, men sliter enormt med konsentrasjon over lengre tid. Altså gjennom arbeidsdagen. Han scoret høyt på adhd-testen og har adhd i nærfamilie (alle søsken). Eneste som holder han gående for tiden er at han får låne ritalin av meg på de verste dagene. Han har sendt en lang klage, men skal ta utredningen privat. Det er ikke uvanlig at man kan bli deprimert, få spiseforstyrrelser eller angst av ubehandlet adhd/add, så jeg syns det er veldig merkelig at de avviser deg på deg grunnlaget. 

Anonymkode: f8dbf...f4f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Gå privat. Eneste som funker når man er «høytfungerende»

Anonymkode: 46db4...45f

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk avslag første gangen og fikk da legen til å klage. Fikk gjennomslag og skal på utredning hos DPS i februar. 
Det var godt nok (i hvert fall andre gangen) at jeg sliter med å holde på jobber og at det gir utfordringer i hverdagen privat.

Jeg får toppkarakterer på skolen og driver med min andre utdanning nå, men jeg har allikevel mange symptomer på ADHD. Jeg har aldri hatt en jobb mer enn 1 år. 
Ingen med ADHD er like. Det som er felles er at man sliter både privat og i skole/jobb-sammenheng, så prøv å vise til at det er problemer på flere områder/arenaer i livet. Dette var legen min veldig tydelig på at man måtte vise til. 

• Liker 1
Skrevet

Psykologen min fant en psykiater med offentlig avtale og sendte henvisning direkte. 

Er det en mulighet? Skriv henvisning sammen med fastlegen og finn en psykiater som gjør utredning? 

Du har krav på utredning. 

Anonymkode: bd4ed...cd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 10.39):

Jeg forstår bare ikke hva som er alvorlig nok for DPS? Er det alvorlig nok at jeg sliter med indre uro konstant? Jeg får ikke fri fra tankene mine? Sliter med å kontrollere følelser, spesielt sinne? Sliter med å konsentrere meg på jobb? Glemmer avtaler på jobb og privat? 

Føler jeg bare "klager" med disse plagene. De tenker nok at "ja, du har jo 100% jobb, fagbrev, samboer og hus, så det kan jo ikke være så ille". Men hallo!! Jeg sliter med å holde på 100% jobb, sleit i mange år for å få fagbrevet. Sliter med å holde på samboer, sliter med å betale regninger på tiden!!

Dp fucking s er bare en jævla spøk. Først søker man seg inn, så får man avslag, så klager man, så kommer man kanskje inn. Etter en mnd med oppmøte blir man kasta ut, de finner på alt mulig for å få deg kasta ut, så de kan grave lengre nedi køen. Så griner man og ber om hjelp, man vil ha hjelp, så går det en mnd til så pælmer de deg ut. Og så videre til neste mann. Jeg går på aap, men skal bruke alt jeg har på privat psykolog  Dps fungerer bare ikke, helt fullstendig ubrukelig tjeneste.

Anonymkode: bee18...f0c

• Liker 4
Skrevet

Dps er en gjeng inkompetente idioter. Fikk avslag der flere ganger selv. Med påstander om at jeg var for intelligent og lignende. Ble henvist til nevropsykolog etter mange år med inn og ut hos psykologer. Fikk adhd diagnose, medisiner og føler meg mer normal enn noen gang. 

Anonymkode: a004c...667

• Liker 1
Skrevet

Du kan også få utredning for ADHD på Volvat, hvis du har penger til det. 

Skrevet

Avslag hos DPS er veldig ofte grunnet dårlige/mangelfulle henvisninger.

Få beskrevet problemstillingen og da særlig funksjonsevnen bedre (av lege), og bli henvist på nytt.

Hilsen en som har 12+ år fartstid på DPS og i øvrig psykiatri.

Anonymkode: 48832...c42

Skrevet

Jeg jobber i en instans som ofte er med på å henvise. Jeg skriver ofte lange brev med fyldige beskrivelser, og da kommer "alle" inn.

Det er veldig viktig at fastlegen beskriver at utfordringene dine går utover arbeid, hverdag og fritid og har gjort det siden du var liten. mange fastleger sender henvisning raskt med lite info. Det er masse kriterier for hvilken informasjon fastlege bør ha med i henvisning, og tynne henvisninger blir ofte avvist fordi det faktisk ikke er nok grunnlag ut fra det som står skrevet., 

Anonymkode: a3260...ff0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i en instans som ofte er med på å henvise. Jeg skriver ofte lange brev med fyldige beskrivelser, og da kommer "alle" inn.

Det er veldig viktig at fastlegen beskriver at utfordringene dine går utover arbeid, hverdag og fritid og har gjort det siden du var liten. mange fastleger sender henvisning raskt med lite info. Det er masse kriterier for hvilken informasjon fastlege bør ha med i henvisning, og tynne henvisninger blir ofte avvist fordi det faktisk ikke er nok grunnlag ut fra det som står skrevet., 

vil bare legge til at ja, du har nok disse vanskene, men hjelper ikke om ikke fastlegen tydeliggjør og beskriver de godt nok i henvisningen. Du bør også legge med epikrise fra 2014 som vedlegg. regner med psykologen har skrevet noe om indikasjon på adhd. 

Skrevet

Så merkelig. Jeg fikk ADHD-utredning hos DPS fordi jeg tidvis opplevde mye uro og angst, og droppet ut fra vgs midt i et skoleår en gang (men begynte på ny linje samme høst). Var på ingen måte hardt rammet en gang, men fikk komme inn to-tre måneder etterpå. Ikke gi deg, ts!

Anonymkode: 444d8...fce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 13.19):

Samboeren min fikk avslag nå pga det han jobber som. Han har høy utdanning og god jobb, men sliter enormt med konsentrasjon over lengre tid. Altså gjennom arbeidsdagen. Han scoret høyt på adhd-testen og har adhd i nærfamilie (alle søsken). Eneste som holder han gående for tiden er at han får låne ritalin av meg på de verste dagene. Han har sendt en lang klage, men skal ta utredningen privat. Det er ikke uvanlig at man kan bli deprimert, få spiseforstyrrelser eller angst av ubehandlet adhd/add, så jeg syns det er veldig merkelig at de avviser deg på deg grunnlaget. 

Anonymkode: f8dbf...f4f

Han har høy utdanning og god jobb ja, vennligst gå privat og ikke ta opp det offentlige dps sine ressurser. Han kan umulig ha så store konsentrasjonsvansker om han har klart høyere utdanning. 

Anonymkode: da37b...4aa

• Liker 4
Skrevet

Søk på nytt, gå til psykolog. 

Etter tredje time på utredning, så konkluderte de med at jeg kunne ha ADHD, men at det også kunne være noe annet. Det var det. 

Ble anbefalt å søke time hos psykolog, noe jeg gjorde. Psykolog mente at dette helt klart kunne være ADHD. 

Jeg føler at DPS, BPU, osv. er så overbelastet, at med mindre du har et helt rævkjørt liv, så kaster de deg til noen andre i systemet. Har du utdannelse, jobb, og kanskje et forhold som fungerer, så gidder de ikke bruke tid på deg. 

Anonymkode: 1daa2...433

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han har høy utdanning og god jobb ja, vennligst gå privat og ikke ta opp det offentlige dps sine ressurser. Han kan umulig ha så store konsentrasjonsvansker om han har klart høyere utdanning. 

Anonymkode: da37b...4aa

Skjerp deg. Dette blir for dumt. Jeg har store konsentrasjonsvansker og bruker 10 ganger så lang tid som medstudentene mine på pensum, men jeg klarer å komme meg gjennom studiet allikevel.

Helsevesenet er for alle og alle er vi forskjellige. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...