Gå til innhold

For feit for slalåm?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har blitt invitert med på slalåmtur. Har ikke stått på ski siden jeg var rundt 18-19. Er 27 nå. Var veldig flink på slalåm og stod mye. Var noe overvektig når jeg var 19 og husker jeg syns det ble tungt å stå (hadde 3 dagers pass). 

Nå er det kun 1 dag. Men nå er jeg veldig overvektig, bmi på 45. Tenker om jeg fortsatt klarer det. Er jeg for feit for skiheisen? Har sett bindinger på slalåmski ha en maxvekt på 90 kilo også mener jeg, er jo langt over 90 kilo. 

Har jo veldig lyst å være med, men redd det blir flaut? Ser ingen andre så tjukke på slalåmski 

Anonymkode: 25e1f...303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel innstillinger til 95 kg på de fleste bindinger. Konsekvensen av å veie mer er vel i hovedsak at bindingen løser seg ut litt tidligere. Veier selv 120 og har ingen problemer

Anonymkode: e87a0...427

Skrevet

Null problem. Kjør på. Når du blir sliten tar du en kaffepause. 

Anonymkode: 6fad2...952

• Liker 3
Skrevet

Bare husk at når du er tung så kan du komme opp i en helsikas fart før du vet ordet av det. 😁 Utfor og slalåm er jo to sportsgrener der tyngde er en fordel.

• Liker 2
Skrevet

45?! Du kan da umulig klare å bevege kroppen slik du bør når du står slalom 

Anonymkode: c4912...b47

• Liker 3
Skrevet

Det er tyngre å falle. Så... Hadde nok tatt noen runder med trening alene først. Kanskje i en litt rolig bakke?

• Liker 1
Skrevet

Dra på tur og kos deg 👌🏻😁 ingen som tenker over vekten din. 

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke, men jeg har gått fra BMI 20-28 og for meg er der for tungt nå selv om jeg «bare» er 70 kg. 

Anonymkode: aea61...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

45?! Du kan da umulig klare å bevege kroppen slik du bør når du står slalom 

Anonymkode: c4912...b47

Pøh. Slalåm var en av de tingene jeg holdt på med da jeg var tyngre. Jeg hadde BMI på over 50, satt i W, kunne stå strak og ta på tærne mine osv. Myk som en katt. Men jeg lot ingen fortelle meg hva jeg kunne og ikke kunne. Det er jo derfor mange overvektige gjemmer seg og blir inaktive. Det er det ingen grunn til. Ut på tur, opp i trærne, ned i vannet og for all del renn slalåm. Ha det gøy! 

• Liker 10
Skrevet

Det er mulig du må ta skiheisen alene

Skrevet
hvaskaljeghete? skrev (4 minutter siden):

Det er mulig du må ta skiheisen alene

Nek.

• Liker 1
Skrevet

Jeg veier 105 kg, kjøpte meg sesongkort i år og har allerede kjørt masse. Slitsomt i lårene første dagene, men sånn var det for alle uansett størrelse som ikke hadde kjørt på en stund. Slalom er btw som å sykle, du er ikke helt nybegynner når du starter opp igjen så lenge du har vært god. Det var 15 år og  nesten 40 kg siden sist jeg hadde kjørt.

Anonymkode: c7f50...edc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nek.

Nei, det kan bli for trangt. Mulig vekt er et problem også, men der er jeg ikke sikker

Skrevet

Takk for svar, føler meg kanskje en smule mer optimistisk 😀 

Har tenkt på dette med skiheis selv, det er stolheis for 6 stk og 4 stk så tror ikke jeg trenger å ta akkurat de heisene alene. Er mer bekymret for koppeheis og t-heis. Bare ser for meg at vaieren ryker eller noe.. så en gang at en koppeheis røyk og personen falt bakover, bare redd for å oppleve det samme.. og det var en slank person. 

Anonymkode: 25e1f...303

• Liker 2
Skrevet

Du kommer jo trolig fortere ned enn de andre🙂

Anonymkode: b8039...c78

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke villet ta t-krok og koppheis, nei. Ville heller droppet det enn å risikert at det ikke gikk. Hadde også vært redd for at skiene og bindingene ikke hadde klart det.

Nå vet jo ikke jeg nøyaktig vekt du har, bmi kommer jo an på høyden.  Veier du under 110-115 ville jeg kanskje tatt sjangsen, men ville kanskje tatt en tur alene først..

Hilsen en som har høyere bmi enn deg og ikke stått på hverken slalom eller langrenn siden jeg veide 95-100kg.

Anonymkode: ae353...870

Skrevet

Hei, jeg kjørte slalåm med en vekt på over 120. Skiheis er ikke noe å bekymre seg for, men det er absolutt mer slitsomt å stå når man er stor- men det er jo ikke noe farlig. 

Mine utfordringer var å finne stor nok utebukse (Stormberg) og at slalåmskoene strammet veldig rundt leggen (fant en modell som man kunne justere låsene ganske langt, husker dessverre ikke nå hva modellen het). Jeg kjørte også noen runder uten å ha lukket den øverste låsen helt igjen, for å ha blodsirkulasjon i beina. Ikke optimalt, og kan vel være farlig, men jeg tok sjansen. 

Jeg syntes slalåm var kjempemorsomt selv om jeg var tung, selv om det nok var tyngre for meg enn for noen som var lettere og mer trent. Det krever muskler i legger og lår. Men for noen timer er det bare gøy. 

Anonymkode: 60e33...7cb

Skrevet

Jeg ville tro at det største problemet er å finne slalomstøvler som passer? Og skibukse. Har du disse på plass er det vel bare å kjøre i vei😊

Anonymkode: 1a17c...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...