AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #181 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tror du det hjelper at jeg som pårørende krever kompetanse de ansatte ikke har? Anonymkode: d7924...dc7 De har kompetanse til å skifte på stomi og bytte klær/sengetøy. Hvis de er usikre på stomiskift eller utstyr så kan de ta kontakt med stomisykepleier på sykehuset, de pleier å være behjelpelige med råd. Det finnes masse forskjellig stomiutstyr, som man må gjerne prøve og feile i starten. Og spesielt med en ileostomi. Dette synes jeg du trygt kan si i fra om, på en grei måte. Det er ikke klaging. Anonymkode: 7e6b0...e42 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #182 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den typen ansvarsfraskrivelse du har drevet med i tråden har jeg lite sansen for. Du har ikke engang forsøkt å gå i dialog med sykehjemmet. Anonymkode: 1d214...811 Jo, jeg har forsøkt å få snakke med ansvarlig for avdelingen(#123), men tråden er lang så jeg forstår du ikke fikk det meg deg. -og ja, jeg tror også du jobber med eldre syke, jeg kjenner igjen holdningen fra sykehjemmet. Du skriver om MIN ansvarsfraskrivelse. La meg minne deg på §4 i helsepersonelloven: § 4.Forsvarlighet Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Hadde jeg blitt møtt av slike som #Bacteria og #AB 7e6b0...e42, ville jeg vært trygg på at dialogen hadde blitt fruktbar og til gjensidig nytte. Anonymkode: d7924...dc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #183 Del Skrevet 18. januar 2022 Hvor mange er villig til å betale mer i eiendommsskatt f.eks? Hadde kommunene hatt flere i fast stilling på sykehjem, kunne mye vært løst. Mye, men ikke alt. Også. Hvor forsvarlig er det å gå på kryss av avdelinger med hensyn til smitte? Og da er det ikke bare pandemi, men mage/tarm som smitter lett. Anonymkode: 6eba3...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 18. januar 2022 #184 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Anitas bønn for moren Liv (53): -Mamma fortjener noe annet enn sviskekompott, andakt og bingo (tv2.no) bare til ettertanke... En dement pasient trenger en annen type oppfølging.. og ikke alle gamle som trenger det er der for å dø.. Ellen Marie (102) ble nektet plass på sykehjem - nå har kommunen snudd (tv2.no) noen lever tvert imot ganske bra.. Og så fortjener de så absolutt å leve med verdighet! Endret 18. januar 2022 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #185 Del Skrevet 18. januar 2022 Carrot skrev (37 minutter siden): Anitas bønn for moren Liv (53): -Mamma fortjener noe annet enn sviskekompott, andakt og bingo (tv2.no) bare til ettertanke... En dement pasient trenger en annen type oppfølging.. og ikke alle gamle som trenger det er der for å dø.. Ellen Marie (102) ble nektet plass på sykehjem - nå har kommunen snudd (tv2.no) noen lever tvert imot ganske bra.. Og så fortjener de så absolutt å leve med verdighet! Det finnes få steder for yngre med demens fordi det ikke finnes så fryktelig mange av dem. Da er det letteste å putte dem inn med andre demente. Ingens feil, men det blir feil for pasienten. Anonymkode: 5035f...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 18. januar 2022 #186 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes få steder for yngre med demens fordi det ikke finnes så fryktelig mange av dem. Da er det letteste å putte dem inn med andre demente. Ingens feil, men det blir feil for pasienten. Anonymkode: 5035f...d3d Jeg valgte legge inn to helt ulike aldersgrupper i to ulike artikler for å påpeke at det som sies om at de på sykehjem på langtidsplass er der for å dø på en eller annen måte innen relativt kort tid er fryktelig feil.. Og i denne tråden virker det som om særdeles få, om noen tenkte over det før de svarte TS som er tydelig opprørt og i sorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #187 Del Skrevet 19. januar 2022 Carrot skrev (På 18.1.2022 den 8.32): Jeg lurer på hvor mange av de i tråden som har så stor tiltro til de eldres hjelp i helse, enten det er hjemmehjelp, sykehjem eller annet som har kjent det på kroppen? Jeg har forståelse for at om du jobber i dette og opplever det som kritikk mot deg som person så er det tungt, men nå er det altså ikke deg TS kritiserer - det er et ukjent sykehjem, og jeg må si at jeg skjønner TS mer enn jeg skjønner dere som sier det er TS sin mor som dreper seg selv - det virker rett og slett som en ubetenksom ting å svare i en tråd som dette. Enig. Dessuten så er det sykehjemmet som er den profesjonelle part. Sykepleierne i denne tråden forventer mer fra trådstarter som pårørende enn fra sykehjemmet. Har selv hatt slektninger på sykehjem og min erfaring er at de absolutt ikke var flinke til å innrømme feil. Det inntrykket svekkes ikke akkurat ved å se at samtlige sykepleiere i denne tråden går rett i angrep på trådstarter heller enn å tenke tanken at sykehjemmet kunne og burde gjort noe annerledes. Anonymkode: 047fd...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #188 Del Skrevet 19. januar 2022 Carrot skrev (På 18.1.2022 den 15.29): Anitas bønn for moren Liv (53): -Mamma fortjener noe annet enn sviskekompott, andakt og bingo (tv2.no) bare til ettertanke... En dement pasient trenger en annen type oppfølging.. Sånn var det for en slektning av meg også. Pasienten var i midten av 30-årene og hun ble oppfattet som vrang fordi hun ikke ville være med på de samme aktivitetene som folk på 80+. Anonymkode: 047fd...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. januar 2022 #189 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånn var det for en slektning av meg også. Pasienten var i midten av 30-årene og hun ble oppfattet som vrang fordi hun ikke ville være med på de samme aktivitetene som folk på 80+. Anonymkode: 047fd...556 unge bør ikke bli plassert på samme typ sykehjem som eldre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #190 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 13.51): Jo, jeg har forsøkt å få snakke med ansvarlig for avdelingen(#123), men tråden er lang så jeg forstår du ikke fikk det meg deg. -og ja, jeg tror også du jobber med eldre syke, jeg kjenner igjen holdningen fra sykehjemmet. Du skriver om MIN ansvarsfraskrivelse. La meg minne deg på §4 i helsepersonelloven: § 4.Forsvarlighet Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Hadde jeg blitt møtt av slike som #Bacteria og #AB 7e6b0...e42, ville jeg vært trygg på at dialogen hadde blitt fruktbar og til gjensidig nytte. Anonymkode: d7924...dc7 Jeg har lest hele tråden og vet at du ikke er TS, men AB med mor som får IV også var du på julaften hos henne og dere måtte sitte i hjørnet slik jeg forsto det? Jeg bare lurte på; kunne du ikke tatt henne med deg hjem på permisjon noen timer den dagen? Anonymkode: 4b0b9...b87 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 19. januar 2022 #191 Del Skrevet 19. januar 2022 Det er et helt urimelig krav/ønske. Et sykehjem har mange beboere som alle har ulike behov og ønsker. Sykepleier har sitt arbeidssted på sin avdeling med sine definerte arbeidsoppgaver, hen kan ikke ha arbeidsoppgaver over hele huset fordi noen beboere liker enkelte sykepleiere spesielt godt. Det sier seg selv. De er ikke overmennesker. Forøvrig er overskriften din usmakelig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #192 Del Skrevet 19. januar 2022 Du mener at personalet skal gå fra sin avdeling og pasienter, for å sitte å se på at mammaen din får i seg mat? Nei, dette blir for dumt. Anonymkode: fcb0b...1b5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #193 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 20.33): Spisestuen og oppholdsstuen er samme rom. Mor sitter for seg selv litt unna langbordet fordi hun får intravenøs næring siden hun spiser for lite og trenger litt plass til stativet. Jeg bruker selvsagt maske og kan ikke helt se det er mer smittefare mens de spiser enn ellers. Det er bare under måltidene jeg ikke kan være der og det er greit nok. Tenkte bare det kunne gledet mor om jeg kunne holde henne med selskap der i kroken under julemåltidet slik at hun spiste mer - men som sagt, jeg har ingen problemer med å forholde meg regelverket. Anonymkode: d7924...dc7 Helt forferdelig at du ikke fikk være der julaften. Men, der jeg jobbet før ( før korona) måtte vi sette begrensninger for besøk rundt måltider. Dette var pga av mange av pårørende som ofte skapte mye støy og uro rundt måltidene, hvor det er fint at pasientene får litt ro til å spise i fred. Anonymkode: a6809...288 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 19. januar 2022 #194 Del Skrevet 19. januar 2022 ♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 20. januar 2022 #195 Del Skrevet 20. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 19.36): Kva er det folk ikkje forstår? Kvifor er dykk så redde for døden, og tviheld på eldre, ofte multimorbide personar? Påtvingar dei all slags behandling som i beste fall forlengar livet med nokre veker eller månader, og heller gjev dei ein meir ubehageleg død? Kvifor HØYRER dykk ikkje på legar og sjukepleiarar som jobbar i feltet, på sjukehus og sjukeheimar? La legen ta avgjersla om behandling eller ei, så sant pasienten ikkje har ei heilt tydeleg innstilling til dette. Det dykk manglar, er informasjon og kunnskap om sjuke og døyande menneske. La livet gå sin gang! Det er så mange pårørande frå helvete i dagens samfunn, heilt ufatteleg. Det går ei grense for kor mykje dykkar meiningar, kjensler og ønskjer skal vektleggast. Anonymkode: ee5ba...a56 Dykk er objektform, de er rette subjektforma. Det er noko av det same som dei som gjer feil med hun og henne: "Henne sa til hun at henne ikke kunne gjøre det." Pussig nok gjer ingen det same med han og ham: "Ham sa til han at ham ikke kunne gjøre det." Kva gjelder problemstillinga, så har eg nok kjennskap til fagområdet til å vere enig med ho som snakka om "pårørendedrypp", ei handsaming som ikkje er optimal for pasienten. Og sjølvsagt kan ikkje ein pleiar springa mellom avdelingar for å mate pasientar. Det er openbert. Endret 20. januar 2022 av Hansehan Endra frå "pårørendeinfusjon" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #196 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sånn var det for en slektning av meg også. Pasienten var i midten av 30-årene og hun ble oppfattet som vrang fordi hun ikke ville være med på de samme aktivitetene som folk på 80+. Anonymkode: 047fd...556 En bekjent av meg, en felles venninne av flokken var i en ulykke og ble skadet kraftig, fikk en lett hjerneskade og etter at hun våknet igjen kraftig eppelepsi som fratok henne "livet" slik vi kjente det den gang vi var i 20 årene. Når hun var ferdig med rehabilitering og kom hjem kunne hun ikke lengre bo i sitt eget hjem. Noe fordi hun og partneren ikke lengre var et par og noe fordi hennes foreldre ikke var i stand til å ha døgnansvar for henne. Løsningen til kommunen den gang var sykehjem, der bodde hun til hun døde i fjor - 23 år på sykehjemmet! Om det ikke var for vennegjengen, to spesielt ville hun blitt stuet bort og glemt rett og slett, men disse folka her sto på og krevde et verdig liv for henne. De innredet rommet hennes så likt et hjem som de kunne, de blandet seg i opplegget rundt henne, de krevde at hun skulle få delta i samfunnet, og de hentet henne med. Flere ganger kranglet de henne ut på kveldene etter at "dørene var låst" for at hun skulle bli med på vinkveld med jentene osv osv og hun var uendelig takknemlig for hver kino, hvert kafebesøk, hvert besøk mens sykehjemmet ikke var det. De mente det forstyrret henne i de rutiner de ville hun skulle ha. De overmedisinerte, så mye at når ene venninnnen som er anestesisykepleier truet med fylkeslegen ble hun nektet (fysisk nektet) å komme inn på sykehjemmet, en annen venninne var gift med en lege, denne trådde til og ble bedt om å "vurdere sin stilling" så nei - ikke alle sykehjem, ikke alle kommuner har et godt tilbud til alle type pasienter. Noe også media renner over med - såre, tunge personlige historier som lett kunne falt innunder overskriften - for ved å behandle folk slik tar man livslysten fra dem - da dreper man dem indirekte, selv om overskriften er vond å få trykt i ansinktet i en tråd er det likevel snev av sannehet i den enten man liker det eller ikke. Maleficenta skrev (14 timer siden): unge bør ikke bli plassert på samme typ sykehjem som eldre Du har helt rett, de bør ikke det - men de blir det. Til og med barn og unge blir det, i dag. og kanskje også der du bor.. Mens vi besøkte vår vennine regelmessig var det en periode en jente på ni år som bodde fast på sykehjemmet mens foreldrene kjempet for tilrettelegging av hjemmet, assistent og alt hun hadde krav på - det tok mange år før alt var på plass. Nooni skrev (13 timer siden): Det er et helt urimelig krav/ønske. Et sykehjem har mange beboere som alle har ulike behov og ønsker. Sykepleier har sitt arbeidssted på sin avdeling med sine definerte arbeidsoppgaver, hen kan ikke ha arbeidsoppgaver over hele huset fordi noen beboere liker enkelte sykepleiere spesielt godt. Det sier seg selv. De er ikke overmennesker. Forøvrig er overskriften din usmakelig. Det er et helt legitimt krav at man forventer at mennesker som trenger omsorg og pleie får det, den beste man kan gi faktisk uten unnatak, siden vi påberoper oss å være i verdensklasse på området. Et sykehjem - på linje med en skole, MÅ klare å gi tilrettelagt omsorg i alle de ulike tilfellene de har, uten unntak. Det er en del av jobben å ha ulike oppgaver. De som ikke skjønner det er frarøvet empati og omsorgsevne, er kalde og vanskelige - og du har helt rett de er ikke overmennesker, de er i så fall knapt mennesker siden omstorg og empati er så inngrodd menneskelig. Anonymkode: 7a9b9...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. januar 2022 #197 Del Skrevet 20. januar 2022 Maleficenta skrev (14 timer siden): unge bør ikke bli plassert på samme typ sykehjem som eldre Jeg er så enig, men dessverre blir de det. Jeg husker jeg leste om et barn på 2 år som ble plassert på sykehjem.. Barn bor på sykehjem mot foreldrenes vilje – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio Bent Høie: - Barn bør ikke bo på sykehjem – VG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #198 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg bare lurte på; kunne du ikke tatt henne med deg hjem på permisjon noen timer den dagen? Jeg fortok en risikovurdering av det i forkant av nyttårsaften pga den, for oss, litt triste juleaften. Jeg har ikke bolig tilpasset bevegelseshemmede og med (lekk) stomi, kateter og IV-næring og kom jeg fram til at det ikke ville være en forsvarlig handling fra min side å transportere et menneske på nesten 100 år i privatbil for noen timer hjemme. Jeg besluttet derfor det var bedre jeg dro til pleiehjemmet da min utdanning og kompetanse er på et felt langt unna stell av pleietrengende. Mitt bidrag til pleie av mor ligger på psykiske planet for å redusere utryggheten hennes i en nokså miserabel situasjon. Anonymkode: d7924...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #199 Del Skrevet 24. januar 2022 . Anonymkode: 2c006...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #200 Del Skrevet 24. januar 2022 Nå er mamma død. Jeg er trist og forbanna. Anonymkode: 2c006...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå