Gå til innhold

Mugg i vinduskarm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier et hus som skal være helt nyoppusset. I dag oppdaget det ene barnet mitt at det var kommet masse mugg i vinduskarmen på soverommet hennes. Vi har vasket det vekk, men er det nok? Hvorfor kommer det, og hva kan vi gjøre med det? Det må være helseskadelig? 

Anonymkode: 67d54...3aa

Skrevet

Kan være mange grunner, dårlig lufting, dårlig drenering osv, vil nok komme tilbake om dere ikke gjør noe med grunnen. En avfukter kan hjelpe. Og det er veldig helseskadelig ja

Skrevet

Hvordan er ventilasjonen?

Anonymkode: 7c26a...053

Skrevet

Er det for rått på rommet? Vi har en for dårlig vifte på badet og der kommer det mugg i vinduskarmen om vi ikke er flinke til å lufte med døren åpen etter at vi har dusjet. 

• Liker 1
Skrevet
trøndermann38 skrev (2 minutter siden):

Kan være mange grunner, dårlig lufting, dårlig drenering osv, vil nok komme tilbake om dere ikke gjør noe med grunnen. En avfukter kan hjelpe. Og det er veldig helseskadelig ja

Det er et soverom. Det luftes innimellom, døra står ofte åpen om dagen. Vi klarer ikke å vaske vekk muggen. Er dette noe vi må betale for selv?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er ventilasjonen?

Anonymkode: 7c26a...053

Kan ikke finne noen lufteventiler der inne. Det burde det vel ha vært? 

Skrevet
Sirah skrev (2 minutter siden):

Er det for rått på rommet? Vi har en for dårlig vifte på badet og der kommer det mugg i vinduskarmen om vi ikke er flinke til å lufte med døren åpen etter at vi har dusjet. 

Det er et helt vanlig soverom, ingen vask el, har varmeovn på ved behov. Tørker ikke klær elns der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et soverom. Det luftes innimellom, døra står ofte åpen om dagen. Vi klarer ikke å vaske vekk muggen. Er dette noe vi må betale for selv?

Nei er huseier som skal betale for slikt, så lenge dere lufter og ikke tørker klær der 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen bør sove der eller oppholde seg der til huseier har fikset det. Ville holdt tilbake leie.

Skrevet

lufting er svært viktig også på vintern. fuktighet fra varme, menneske etc må luftes ut. hvis du ikke har ventiler så må vinduene åpnes, settes på "gløtt".

Anonymkode: b3aa8...9e2

• Liker 4
Skrevet
trøndermann38 skrev (1 minutt siden):

Ingen bør sove der eller oppholde seg der til huseier har fikset det. Ville holdt tilbake leie.

Jeg hater å lage styr og konflikter :( Men får sende melding til huseier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det ikke ventil der må det luftes hver dag om vinteren

Anonymkode: 661c0...57e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det ikke ventil der må det luftes hver dag om vinteren

Betyr det at det er vår skyld at det har blitt sånn?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså skyld og skyld, men les dere opp på hvordan unngå fuktighet og mugg, men på dagtid bør det luftes ut med åpent vindu, og det bør ikke lukkes dør på natten så luften får sirkulert. Stenger dere døren om natta? Kan være nok å la den stå åpen så lufta sirkulerer og det kommer varme fra andre steder. 

Jeg bor i kjeller leilighet, kan ikke lukke soveromsdør med mindre jeg har vindu OG en sånn ventilasjongreie på veggen åpen samtidig, ellers blir det fukt. 

Skrubb muggen med sterk klorblanding og se om det hjelper 

Anonymkode: be030...87d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mulig det jeg vet ikke nok for å si hvorfor det kom mugg der

Skrevet

sover uten varme med vindu på gløtt og døra åpen året rundt. Har aldri hatt problemer med fukt, mugg. Dere må sørge for tilstrekkelig utskifting av luft. Dette er deres ansvar. Noen vinduer har ventiler i øvre karm. Disse bør stå åpne i alle rom.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså skyld og skyld, men les dere opp på hvordan unngå fuktighet og mugg, men på dagtid bør det luftes ut med åpent vindu, og det bør ikke lukkes dør på natten så luften får sirkulert. Stenger dere døren om natta? Kan være nok å la den stå åpen så lufta sirkulerer og det kommer varme fra andre steder. 

Jeg bor i kjeller leilighet, kan ikke lukke soveromsdør med mindre jeg har vindu OG en sånn ventilasjongreie på veggen åpen samtidig, ellers blir det fukt. 

Skrubb muggen med sterk klorblanding og se om det hjelper 

Jeg har eid hus i over tjue år og det kan seriøst ikke være sånn at man ikke kan lukke døra til soverommet. Det er helt nytt for meg. 

Hadde dette vært mitt hus hadde jeg hatt varmeovn under vinduet og lufteventiler. 

• Liker 1
Skrevet

Om det er dårlig utlufting på et soverom vil det ofte kunne oppstå kondens i nedkant av vinduet. Kondensen blir over tid til mugg. Problemet er høyst sannsynlig for høy luftfuktighet som følger av dårlig utlufting. Er det ventil øverst på selve vinduet ? Man burde uansett lufte godt hver dag på soverom og i huset generelt. Har dere baderoms døren åpen etter at dere har tatt en varm dusj så kan det å være årsak til kondens. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

sover uten varme med vindu på gløtt og døra åpen året rundt. Har aldri hatt problemer med fukt, mugg. Dere må sørge for tilstrekkelig utskifting av luft. Dette er deres ansvar. Noen vinduer har ventiler i øvre karm. Disse bør stå åpne i alle rom.

Jeg har aldri opplevd dette før, noe sted jeg har bodd. Har bare bodd her et halvt år, så NOE må være galt her, tenker nå jeg. Og jeg tenker at det er typisk utleiehus, det er ikke pusset opp skikkelig rett og slett. Mangler lufteventiler og dårlig drenering. Minst. 

• Liker 1
Skrevet
Jokernord skrev (Akkurat nå):

Om det er dårlig utlufting på et soverom vil det ofte kunne oppstå kondens i nedkant av vinduet. Kondensen blir over tid til mugg. Problemet er høyst sannsynlig for høy luftfuktighet som følger av dårlig utlufting. Er det ventil øverst på selve vinduet ? Man burde uansett lufte godt hver dag på soverom og i huset generelt. Har dere baderoms døren åpen etter at dere har tatt en varm dusj så kan det å være årsak til kondens. 

Badet er er helt annet sted. I tillegg er døra til badet alltid lukket og vifta går. Nei, ingen ventil. Vi lufter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har eid hus i over tjue år og det kan seriøst ikke være sånn at man ikke kan lukke døra til soverommet. Det er helt nytt for meg. 

Hadde dette vært mitt hus hadde jeg hatt varmeovn under vinduet og lufteventiler. 

De som bor i etasjen over meg trenger ikke det, her i kjelleren funka det veldig dårlig å ha igjen døren. Leste da at den bør stå åpen for luftsirkulering. Ts kan jo prøve det og se

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...