Gå til innhold

Tips! Ikke hold sammen «for barna».

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok mange som holder sammen pga økonomi. 

Vet om spesielt et ulykkelig par som holder sammen pga økonomi og fasade der dama ikke har lavere inntekt enn han.

Anonymkode: 8cc60...aac

Det dama har lavere, mente jeg

Anonymkode: 8cc60...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det er jo ikke gitt at det er bedre for barna at foreldrene blir skilt heller. Så ikke nødvendigvis noen enkle løsninger her.

Anonymkode: 2f702...809

Hvilken fordel har barna, der foreldrene og barn lever i et bofelleskap?

Anonymkode: 1b748...851

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan jo være flere. Slippe å flyttes mellom to hjem for eksempel, slippe alle forandringer som følger med en skilsmisse. Det er ikke bare bare for barna å ikke se mamma eller pappa hver dag heller. Familien blir jo brutt opp. Jeg synes ikke det er noe å bare ta lett på, som om det er et kjempe bedre alternativ for barna. Det er ulemper ved begge deler. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber som kontaktlærer på en barneskole. Det vil si jeg er sammen med barna mange timer om dagen, og får høre mye (av og til litt for mye) om hvordan dere har det hjemme. 
Blir overrasket over hvor mange som bor i dysfunksjonelle hjem. Svært mange barn som bor med begge foreldrene forteller om «mamma sitt soverom» og «pappa sitt soverom», eller stadig krangling i hjemmene. Og nå snakket jeg om barn fra «ressurssterke» hjem. Merker jo også anspenthet mellom foreldre på utviklingssamtaler noen ganger. 

Forstår dere ikke at det mange ganger kan være til det beste for barna å GÅ FRA HVERANDRE? En bør ikke holde sammen for barna til enhver pris - det går faktisk utover barna på en negativ måte. 

Anonymkode: e436a...599

Hva mener du er problemet med hver ditt soverom? Forferdelig at en kontaktlærer dømmer ut fra noe sp lite

Anonymkode: 05318...b27

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kan jo være flere. Slippe å flyttes mellom to hjem for eksempel, slippe alle forandringer som følger med en skilsmisse. Det er ikke bare bare for barna å ikke se mamma eller pappa hver dag heller. Familien blir jo brutt opp. Jeg synes ikke det er noe å bare ta lett på, som om det er et kjempe bedre alternativ for barna. Det er ulemper ved begge deler. 

Og økonomi! 

Anonymkode: b22c3...a2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I mens jeg er glad for at foreldrene mine ventet med å

skille seg til jeg ble voksen, så der er man forskjellig. Sjeleglad jeg slapp å flytte mellom to hjem, eller miste kontakten med faren min.

Anonymkode: b22c3...a2f

Mens jeg er fortsatt sur på mora mi for at hun ikke skilte seg tidligere 

Anonymkode: 5f1b5...941

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber som kontaktlærer på en barneskole. Det vil si jeg er sammen med barna mange timer om dagen, og får høre mye (av og til litt for mye) om hvordan dere har det hjemme. 
Blir overrasket over hvor mange som bor i dysfunksjonelle hjem. Svært mange barn som bor med begge foreldrene forteller om «mamma sitt soverom» og «pappa sitt soverom», eller stadig krangling i hjemmene. Og nå snakket jeg om barn fra «ressurssterke» hjem. Merker jo også anspenthet mellom foreldre på utviklingssamtaler noen ganger. 

Forstår dere ikke at det mange ganger kan være til det beste for barna å GÅ FRA HVERANDRE? En bør ikke holde sammen for barna til enhver pris - det går faktisk utover barna på en negativ måte. 

Takk, det var faktisk litt godt å høre! 

Det er fælt å høre at det er så mange dysfunksjonelle hjem. Det er også hjerteskjærende å være mor til ei jente på 8 år og som spør hvorfor ALLE andre bor sammen med både mamma og pappa (kun hun og en til i klassen hennes som ikke gjør det, har alltid vært overrasket over at så mange har holdt sammen!) Jeg har aleneomsorg, pappa ser hun desverre bare i ferier. Jeg vet jo at dette er en hundre ganger bedre løsning for begge barna mine, en dag vil nok de forstå også. Lillebror bryr seg ikke, han var en uke når far flyttet, men det er himla vanskelig å gi en bra nok forklaring til ei på 8 som elsker pappan sin over alt på jord! For henne har alle de andre i klassen den perfekte familien og den store drømmen er at mamma og pappa skal bli sammen igjen. Men ja, jeg trøster meg med at barna er skånet fra alt som heter krangling, galskap og isfronter. Vi er en liten familie, men her er det full harmoni og trygghet i hjemmet ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har ikke barn skjønner jeg? Det finnes en hel haug med årsaker til at foreldre velger å sove på separate soverom. Det er faktisk ganske vanlig å gjøre det i perioder. Og noen synes løsningen er så god at den blir permanent.

Anonymkode: 0cca4...694

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med det mest åpenbare: de får være med begge foreldrene sine hver dag slik alle barn ønsker, og de slipper å ha to bosteder.

Anonymkode: 0cca4...694

• Liker 3
Skrevet

All forskning tyder på at det er bedre for barn å vokse opp med to foreldre under samme tak, enn i splittet hjem. Med skilte foreldre er man mer utsatt for å skli utpå med rus, kriminalitet etc. google it. Eller bare spør de som jobber med vanskeligstilte ungdom om hvor mange av dem som faktisk har foreldre som fortsatt er sammen.

Anonymkode: a76a8...f72

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei er mye bedre å gå fra hverandre og ikke prøve terapi og få det godt sammen. Finne seg en ny kjæreste og sette han/hun først. Ha barna kun annenhver uke og nyte annenhver uke alene. Så få barn med nye mannen/damen. 

Altfor mange idag gir altfor lett opp. Og ja det gjelder begge parter. Dere er to om forholdet og begge nå jobbe for å få det til. At noen skal leve i ett ekteskap/samboerskap uten å være glad i hverandre og ta hverandre for gitt eller være slem med hverandre er ikke bra for barna. Søk hjelp. Prøv. Om begge vil. Går det ikke har dere prøvd. Men ikke krangle og vær sinte på hverandre hele tiden. Gå hver sin plass da. Barna må ha det trygt og fint. De skal også møte norn når de er større. Dere er forbildene til barna deres. Husk det! Mange gir for lett opp men noen kjemper mye og lenge. Det fins en grense for alle. Noen ganger er folk ikke ment for hverandre. Men sammarbeid fint om barna.Ikke la de stå i mellom barken og veden!

Anonymkode: 5f92c...d2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

All forskning tyder på at det er bedre for barn å vokse opp med to foreldre under samme tak, enn i splittet hjem.

Anonymkode: a76a8...f72

Det stemmer ikke. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altfor mange idag gir altfor lett opp. Anonymkode: 5f92c...d2f

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 0b806...f0b

Skrevet

Jeg og min mann har forskjellig soverom, so what? Jeg trenger å sove, han snorker. Vi har 5 soverom i huset.

Anonymkode: 8bc91...d15

• Liker 2
Skrevet

Min søster og hennes ektemann er sammen for barna. De er venner og foreldre sammen, men det er ikke noe romantisk mellom dem sier de. De har vært gift i 15 år og har hatt en avtale de siste 8  årene om fortsatte å være gift og bo sammen til minstemann blir 17 år.  Begge har bra økonomi og de gjør dette for de mener dette er det beste for barna. (5 barn)

Anonymkode: f7d06...7bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, separate soverom behøver ikke bety så mye. Her sover vi på hvert vårt rom siden barna ikke tør å sove alene, og det ble for trangt å ende opp med 2 voksne og flere barn i samme seng hver natt. 🙈

Jeg kan være enig i at det kan være bedre å skille seg enn å la barna vokse opp i et hjem med krangling og dårlig stemning, men det er faktisk ikke alle som har mulighet til det pga. økonomi. Her bor vi i den billigste boligen i skolekretsen, og dersom vi hadde skilt oss så tviler jeg på at vi hadde vært i stand til å skaffe oss to passende boliger med plass til barna, og skulle vi hatt det hadde vi i det minste begge måtte flytte langt bort, flytte barna fra skole, venner, fritidsaktiviteter og miljøet sitt, og fått betydelig lenger reisevei til jobb og dertil lenger dager i barnehagen/på SFO for barna. 

Alt er ikke alt sort/hvitt. 

Anonymkode: 9ba66...ad3

Skrevet

Jeg og samboeren min har et sunt og romantisk forhold hvor vi har mye nærkontakt både på dagtid og kveld. Og når vi legger oss til for å sove, så går jeg til mitt soverom, ellers får jeg ikke sove pga snorking. Vi elsker hverandre fortsatt høyt, og krangler ikke 😊

Eksen min og jeg sov på samme soverom, men vi kranglet. Vi trodde ungene ikke fikk det med seg, men dessverre fikk eldstemann det med seg har jeg fått vite i etterkant! Vi burde absolutt gått fra hverandre før. Jeg trodde vi kunne få det bedre, men mens "vi" jobbet med forholdet, så dukket visst den rette opp. Like greit fant jeg ut i etterkant. For ungene også.

Anonymkode: 50fe4...a53

Skrevet

"Dere", det er altså foreldre som lar barna vokse opp i dysfunksjonelle hjem og ikke forstår at det ikke er optimalt? Men nå leser de ditt veldig gode tips her, og tenker: "Aha, det er ikke bra sier en lærer".

Du får ta det opp på foreldremøtet. "Så har jeg et tips til dere som har dysfunksjonelle hjem, det gjelder jo en del her i klassen, barna røper jo mye. Barna deres vil ha det mye bedre hvis dere går fra hverandre, enn at det er litt amper stemning mellom dere på foreldresamtalen og at dere ikke deler soverom. Ikke hold sammen pga barna.

Hilsen singel, barnløs lærer?"

Skrevet

Tja jeg vokste opp i et hjem med mye krangling en periode og jeg husker jeg ønsket at foreldrene mine bare ville skille seg. Og ja kranglingen gikk ut over meg på mange måter. Samtidig ble det bedre etterhvert og nå som voksen har de et mye bedre forhold (og er fortsatt gift) og jeg setter pris på at jeg har familien "samlet" og kan besøke foreldrene mine sammen, feire jul sammen osv. Også som tenåring satte jeg pris på dette, at vi dro på ferie sammen ++

Anonymkode: ba5b7...d07

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er galt med mamma sitt soverom og pappa sitt? Det kan jo være at uttrykket kommer hvis de snakker om bare mamma eller bare pappa. Mange par har vært sitt soverom, og det kan være flere grunner til det. Kanskje noe så enkelt som at begge sover best alene. Andre grunner kan være at den ene av dem har en jobb som krever å stå opp i 4-5 tiden om morgenen mens den andre ikke trenger å stå opp før kl 7. Eller at den ene kommer hjem fra jobb tidlig på natta, men på et tidspunkt som er for sent for den andre å være våken, og at den skal unngå å vekke den andre. Kanskje den ene snorker, men ikke den andre. Kanskje har de et pleietrengende barn som trenger jevnlig tilsyn om natta, og at de bytter på å være nattevakt for barnet sitt. Det er mange mulige årsaker, og er i mange tilfeller ikke negativt.

Skrevet

Det var da mange her som kun hang seg  opp i soverommene. Det er ikke kun det det handler om når en bor sammen «bor barnas skyld» foreldre kaster vekk sine dyrbare år å være ulykkelig under samme tak med en partner man ikke har romantisk/kjærlighetsrelasjon til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...