Gå til innhold

Tips! Ikke hold sammen «for barna».

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som kontaktlærer på en barneskole. Det vil si jeg er sammen med barna mange timer om dagen, og får høre mye (av og til litt for mye) om hvordan dere har det hjemme. 
Blir overrasket over hvor mange som bor i dysfunksjonelle hjem. Svært mange barn som bor med begge foreldrene forteller om «mamma sitt soverom» og «pappa sitt soverom», eller stadig krangling i hjemmene. Og nå snakket jeg om barn fra «ressurssterke» hjem. Merker jo også anspenthet mellom foreldre på utviklingssamtaler noen ganger. 

Forstår dere ikke at det mange ganger kan være til det beste for barna å GÅ FRA HVERANDRE? En bør ikke holde sammen for barna til enhver pris - det går faktisk utover barna på en negativ måte. 

Anonymkode: e436a...599

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg, selvsagt, men at foreldrene har forskjellig soverom er en dårlig grunn. God søvn er kjempeviktig. 

Anonymkode: 0b806...f0b

• Liker 22
Skrevet

Screenshot_20220116-111942_Instagram.jpg

Anonymkode: bd74f...d8f

• Liker 12
Skrevet

I mens jeg er glad for at foreldrene mine ventet med å

skille seg til jeg ble voksen, så der er man forskjellig. Sjeleglad jeg slapp å flytte mellom to hjem, eller miste kontakten med faren min.

Anonymkode: b22c3...a2f

• Liker 23
Skrevet

Jeg skjønner at barna kan legge merke til mye som ikke er bra mellom foreldrene,  og snakke om det. Men akkurat separat soverom ville jeg ikke tatt som et 'bevis' på at ting rakner i parforholdet. To lykkelige ektepar jeg kjenner har separate soverom: for det ene paret skyldes det at begge jobber turnus og dermed må legge opp soverytmen etter sine respektive jobber (og da snakker vi styrmann på båt og en slags trafikksentral jobb, ikke forutsigbare turnuser som i helsevesenet). Det andre paret har separate rom fordi mannen lider av søvnapnè og nå ligge med c-papmaskin som durer hele natta. 

Anonymkode: 64777...590

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg jobber som kontaktlærer på en barneskole. Det vil si jeg er sammen med barna mange timer om dagen, og får høre mye (av og til litt for mye) om hvordan dere har det hjemme. 
Blir overrasket over hvor mange som bor i dysfunksjonelle hjem. Svært mange barn som bor med begge foreldrene forteller om «mamma sitt soverom» og «pappa sitt soverom», eller stadig krangling i hjemmene. Og nå snakket jeg om barn fra «ressurssterke» hjem. Merker jo også anspenthet mellom foreldre på utviklingssamtaler noen ganger. 

Forstår dere ikke at det mange ganger kan være til det beste for barna å GÅ FRA HVERANDRE? En bør ikke holde sammen for barna til enhver pris - det går faktisk utover barna på en negativ måte. 

Her er det vel snakk om ein kontaktlærer  som selv er skilt, og anbefaler andre foreldre å gjøre der samme. Det kan vel vera fosrkjellige grunner til at foreldre har hvert sitt soverom.  At foreldre krangler fra tid til annen er vel bare sundt, og indikerer at de har ulike meninger. 

Skrevet

Selv om foreldrene velger å flytte fra hverandre, så har man fremdeles null og niks "garanti" for at dem faktisk kommer til å oppføre seg ovenfor hverandre. 

De kan fremdeles finne på å kaste mest mulig "dritt" mot hverandre hele tiden, og forsøke å få barna til å like dem - i steden for å like den andre forelderen best.   

Anonymkode: e2ad3...808

• Liker 5
Skrevet

Er vel ikke så ille for et barn at foreldrene sover på hvert sitt rom? Hvis man lever sammen, men uten at forholdet er romantisk er vel det bedre for barna enn skilsmisse. Så lenge foreldrene respekterer hverandre. Krangling og drittslenging må man spare barn for. Ikke at de sover på hvert sitt rom.

Anonymkode: 608f2...ebc

• Liker 13
Skrevet

Enig, men tenker det kan være andre grunner enn forholdsproblemer  som gjør at man velger å sove på hvert sitt rom. Snorking, altfor lett søvn osv. Man MÅ ikke sove sammen for å ha det fint sammen. 

Anonymkode: 22bf2...8bb

• Liker 6
Skrevet

Støtter innlegget ditt TS! Separate soverom var nok kun ment som et av flere eksempler. Det er skremmende mange som holder ut kun for barna. Kjenner flere av disse familiene og mange av disse er ikke i stand til å vise barna hvordan et kjærlig og sunt forhold mellom foreldrene skal være. Mitt eget forhold til barnefar røk også etter mange år på overtid. Da hadde vi holdt sammen for barnas skyld alt for lenge. Med krangling og et kjølig forhold. Barna takker deg sjeldent for dette. Jeg har fått høre at de kunne ønske vi gikk fra hverandre tidligere på grunn av dårlig stemning hjemme. Har også snakket med flere voksne som har opplevd dette som barn og som ikke skjønner hvorfor foreldrene valgte å holde sammen. De har nærmest følt på skyld for at foreldrene gjorde dette for barnas skyld. Da overfører man på en måte årsaken for sitt ulykkelige liv over på barna. Enig med TS, vis heller barna at man tar ansvar for egen lykke. Det er det veldig viktig å lære barna sine. 

Anonymkode: 3bd25...183

• Liker 1
Skrevet

Min mann og jeg har hvert vårt soverom. Til folk sier jeg "mitt soverom" og "hans soverom", så det er ikke noe jeg prøver å skjule. Barna våre snakker også helt åpent om "mammas soverom" og "pappas soverom". Hva folk tenker og dømmer ut fra den infoen bryr meg midt på leggen. Her i heimen finnes ikke krangling, verken blant voksne eller barn, og vi har det mer idyllisk enn hva jeg trodde var mulig. Om folk ønsker å trekke konklusjoner om familien vår basert på soveromssituasjon, så får de være de om det. De vet ingenting om det kjærlige og gode hjemmet barna våre bor i.

Anonymkode: c224d...16a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Blir overrasket over hvor mange som bor i dysfunksjonelle hjem. Svært mange barn som bor med begge foreldrene forteller om «mamma sitt soverom» og «pappa sitt soverom»,

Det du gjør her er å legge ned påstand om at et hjem er dysfunksjonelt fordi foreldrene har vært sitt soverom.

I beste fall korttenkt. I værste fall uintelligent. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann og jeg har hvert vårt soverom. Til folk sier jeg "mitt soverom" og "hans soverom", så det er ikke noe jeg prøver å skjule. Barna våre snakker også helt åpent om "mammas soverom" og "pappas soverom". Hva folk tenker og dømmer ut fra den infoen bryr meg midt på leggen. Her i heimen finnes ikke krangling, verken blant voksne eller barn, og vi har det mer idyllisk enn hva jeg trodde var mulig. Om folk ønsker å trekke konklusjoner om familien vår basert på soveromssituasjon, så får de være de om det. De vet ingenting om det kjærlige og gode hjemmet barna våre bor i.

Anonymkode: c224d...16a

Nettop.

Jeg vil faktisk påstå at separate soverom i svært mange tilfeller bidrar positivt til «familielykken». Det gjør det i hvert fall hos oss 😃
Beste avgjørelsen vi har gjort. Kommer aldri til å dele seng/soverom med noen igjen ☺️

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Støtter innlegget ditt TS! Separate soverom var nok kun ment som et av flere eksempler.

Anonymkode: 3bd25...183

Men når det er et særdeles dårlig eksempel, så må man forvente reaksjoner☺️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig med deg, selvsagt, men at foreldrene har forskjellig soverom er en dårlig grunn. God søvn er kjempeviktig. 

Anonymkode: 0b806...f0b

Ja akkurat soveromsløsning er vel ikke mål på et forhold. Vi er lykkelig gift men har i småbarnsårene tilbragt mye tid på hvert vårt rom, da sammen med en av ungene…sånn at vi faktisk får sove. Mine sier også «jeg sov med pappa» eller «jeg sov med mamma» uten at det betyr at de lever i et dysfunksjonelt hjem. Vi har sex på vårt soverom før jeg legger meg hos yngste f.eks, så dukker kanksje eldste opp hos papp ila natta osv. Mangler ikke kjærlighet og intimitet bare fordi vi deler opp sovingen. Uten søvn hadde vi sikkert vært skilt for lengst… 

men krangling osv… joda. Men også den kommer jo an på. Barn tåler å se foreldre diskutere og bli venner igjen. Faktisk vel så skadelig å late som om vi alltid er enige og ikke vise hvordan vi diskuterer når vi er uenige. Noen barn kan sikker fremstille slikt som dramatisk også, så syns man skal vært litt forsiktig med å dømme en familie etter små barns påstander. Men, jeg skjønner jo at dere som jobber med barn antagelig ser mange småting også hos barna som viser en vanskelig virkelighet hjemme. Våre barn er harmoniske, snille, glade og samarbeidsvillige og lagt foran i all utvikling, så de viser vel alle tegn på å ha det godt selv om mor og far stadig våkner på ulike rom og som også kan diskutere uenigheter og så være kjærlige igjen etterpå. Men tar man ting ut av sammenheng så kan man mistolke. 

Anonymkode: 69e76...726

• Liker 3
Skrevet

Vi har også separate soverom 😂 Men vi har det helt fantastisk sammen og er veldig lykkelige. Helt tilfeldig at det ble sånn, men startet da jeg ammet. Var ikke vits at begge var våkne hver gang baby var.. Så startet jeg på jobb og da tok jo han nettene. Og begge sover bare bedre alene. Er jo mest morgener eller helger det blir sengekos uansett og vi vet jo hvor den andre er 😜

Anonymkode: b2462...0f7

• Liker 4
Skrevet

Får melde meg i rekken av de som for tiden har delt soverom, fordi minste nå nesten alltid kommer inn i dobbeltsengen ila natten. Det blir veldig fullt med tre stk der nå som jeg er gravid, så jeg sover på gjesterommet. Blir nok delt løsning en god stund. Men forholdet er fint! Om natten sover vi, samlivet skjer heldigvis i våken tilstand!

Anonymkode: 4eb68...d39

• Liker 1
Skrevet

Enig TS! Mange foreldre tror det er lurt å holde sammen for barnas skyld, eller å holde ut til de er store. Det disse foreldrene ikke vet, er at barn kan ta skade av dette. De lærer hvordan «kjærlighet» er. Det har ingenting med kjærlighet å gjøre «å holde ut» svært mange foreldre uten kunnskap der ute. Lov å tenke selv!

Anonymkode: 1b748...851

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig TS! Mange foreldre tror det er lurt å holde sammen for barnas skyld, eller å holde ut til de er store. Det disse foreldrene ikke vet, er at barn kan ta skade av dette. De lærer hvordan «kjærlighet» er. Det har ingenting med kjærlighet å gjøre «å holde ut» svært mange foreldre uten kunnskap der ute. Lov å tenke selv!

Anonymkode: 1b748...851

Men det er jo ikke gitt at det er bedre for barna at foreldrene blir skilt heller. Så ikke nødvendigvis noen enkle løsninger her.

Anonymkode: 2f702...809

• Liker 3
Skrevet

Det er nok mange som holder sammen pga økonomi. 

Vet om spesielt et ulykkelig par som holder sammen pga økonomi og fasade der dama ikke har lavere inntekt enn han.

Anonymkode: 8cc60...aac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...