Gå til innhold

Pandemiens unge ofre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som har gjort sterkest inntrykk på meg i denne pandemien:

-Da de kastet ut pasienter innlagt på psykiatrisk avdeling pga smittevern. 

- Da de kastet ut rusmisbrukere fra herberger/institusjoner. 

- Selvmordene pårørende har stått frem med i ettertid - hvor brukere har tatt livet sitt pga null oppfølgning og behandling under nedstengingen.

- Da skolene stengte, og alle snakket om de sårbare barna..men glemte å snakke om dem da skolene åpnet igjen.

- Alle barna som blir mobbet på skolen, og som følte frihet da skolene stengte. Disse var det ikke mange som snakket om. 

- Da samfunnet delte seg i to: De vaksinerte og de uvaksinerte. Hvordan det ble legitimt å skrive/si at folk fortjente å dø dersom de ikke vaksinerte seg..eller at helsektoren burde nekte de uvaksinerte behandling. 
Hvordan politikerne aktivt har deltatt i denne polariseringen. 

- At det kom frem i media at  sykehustallene vi mates med daglig - inneholder 40% som ikke er innlagt pga Korona, men som tilfeldigvis testet positivt på det også. 

- Alle menneskene som sliter psykisk som følge av redsel for å bli alvorlig syke..alle som sliter fordi samfunnet ikke er slik det pleide å være, alle menneskene som har fått føle på angst og depresjon som følge av pandemien (og her mener jeg både politikere og media har et STORT ansvar). 

- Køen utenfor Vinmonopolet.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Det som har gjort sterkest inntrykk på meg i denne pandemien:

-Da de kastet ut pasienter innlagt på psykiatrisk avdeling pga smittevern. 

- Da de kastet ut rusmisbrukere fra herberger/institusjoner. 

- Selvmordene pårørende har stått frem med i ettertid - hvor brukere har tatt livet sitt pga null oppfølgning og behandling under nedstengingen.

- Da skolene stengte, og alle snakket om de sårbare barna..men glemte å snakke om dem da skolene åpnet igjen.

- Alle barna som blir mobbet på skolen, og som følte frihet da skolene stengte. Disse var det ikke mange som snakket om. 

- Da samfunnet delte seg i to: De vaksinerte og de uvaksinerte. Hvordan det ble legitimt å skrive/si at folk fortjente å dø dersom de ikke vaksinerte seg..eller at helsektoren burde nekte de uvaksinerte behandling. 
Hvordan politikerne aktivt har deltatt i denne polariseringen. 

- At det kom frem i media at  sykehustallene vi mates med daglig - inneholder 40% som ikke er innlagt pga Korona, men som tilfeldigvis testet positivt på det også. 

- Alle menneskene som sliter psykisk som følge av redsel for å bli alvorlig syke..alle som sliter fordi samfunnet ikke er slik det pleide å være, alle menneskene som har fått føle på angst og depresjon som følge av pandemien (og her mener jeg både politikere og media har et STORT ansvar). 

- Køen utenfor Vinmonopolet.

Og at eldre måtte tilbringe sin siste tid og som døende alene pga restriksjonene. Som heller ville ha smitten enn å være uten sine kjære men som ikke fikk velge. 

• Liker 9
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Og at eldre måtte tilbringe sin siste tid og som døende alene pga restriksjonene. Som heller ville ha smitten enn å være uten sine kjære men som ikke fikk velge. 

Ja, den glemte jeg :( 

Dette er kanskje det groveste. Ingen skal behøve å dø uten sine nærmeste rundt seg. 

• Liker 6
Skrevet
Justlooking skrev (23 minutter siden):

Hjerteskjærende og groteskt.

• Liker 5
Skrevet

Synd ikke mediene tar et skikkelig oppgjør med seg selv. De har forårsaket så stor skade at det er på tide at de legger seg flate og ber om unnskyldning.

• Liker 7
Skrevet

Det virker som dere tror at om man bare graver hodet langt nok ned i sanden så ville alle problemer forsvinne. Det er ikke slik i virkeligheten.

I Sverige har det vært over 50 kunstig igangsatte for tidlige fødsler til nå fordi mor ble alvorlig covid-syk. Over 270 barn har hatt MIS-C. Det er stor økning i depresjon, angst og søvnproblemer. Arbeidsledigheten var 7,5% i november, mot ca 4,2% i Norge. Forventet levealder i Sverige har ikke sunket så mye siden 1931 som den gjorde i 2020. Eldre fikk ikke se familien sin på mange måneder fordi de prøvde å gjøre som dere sa vi skulle gjort i Norge - skjerme de svake. LIkevel er over 15 000 svensker døde til nå. Flokkimmunitet kom ikke, og også de endte raskt opp med å innføre stadig flere tiltak.

Det var ingen vei unna store problemer som følge av denne pandemien, uansett hva man gjorde.

• Liker 5
Skrevet

Mammahjertet mitt blør 😥😥😥

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod

Skrevet

Mange i tråden her misser poenget. Ja, det var vanskelig å få hjelp før også, men, den gruppa vi snakker om her er de som akkurat klarte seg, de har problemer med psyken og/eller rus, men holdt seg flytende, med de tilbudene som fantes, med et lite nettverk og faste rutiner. Når man rykker teppet vekk under beina på dem, er det klart de faller.

Ser det selv via jobben, første nedstenging gikk også greit for mange, den gangen for snart to år siden trodde vi jo at dette ville gå over etter kort tid, at dette bare var en gang, og da de åpnet igjen etter et par måneder kom folk tilbake, optimistiske og ved godt mot, siden det nå var over. Men etter andre nedstengning var det noe helt annet, da stengte vi i november, i Oslo i hvert fall, årets tyngste og tristeste måned fra før, og jeg tror det var da alle forsto at dette kommer til å vare. Da det åpnet igjen, over et halvt år senere kom ikke alle tilbake, vi hadde mistet en del på veien, og jeg vet fortsatt ikke om de lever eller er døde. Og mange av de som kom tilbake kom som skygger av seg selv, med tynnslitt psyke og et eskalerende rusmisbruk som vi faktisk ikke har sett i denne gruppa før. Og vi er ikke ferdig med å miste folk, mange går til grunne foran øynene våre, og mange tilbud er fortsatt stengt, så det er ingen steder å henvise dem, eller adresser vi kan dele ut. 

Og nei, jeg er ikke i mot tiltak, på noen som helst måte, det jeg reagerer på er prioriteringene. Vi har hatt alt for lav terskel for å hive marginaliserte grupper under bussen, ungdom, psykiatri, rus, og vi hadde en høyreregjering som skamløst prioriterte økonomi og næringsliv. Den menneskelige kostnaden av dette kommer vi til å betale på i mange år videre. 

• Liker 5
Skrevet

Det er mange ofre, noen av dem er  long covid  barna

"Emma 14  år"  er av av dem

Fra  en aktiv tenåring som elsker skolen, stå på ski, fotball og turn, så snur alt. Hun må  etter hvert ha hjelp til å pusse tenner, og så havner hun  i  rullestol

«Long covid»-barna – VG

Hvor mange  som vil rammes ,  eller hvor mange som får  varige skader vet vi ikke enda,, og det rammer vilkårlig

• Liker 2
  • Opprett ny...