Gå til innhold

Enkelte menn sliter med tilknytning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sikkert damer også, så hører gjerne innspill begge veier. Men, saken er den at jeg har blitt kjent med en fyr gjennom felles venner. Men jeg føler ikke at jeg "når inn", verken som date eller venn. Som at han har en mur rundt seg eller noe sånt, og at praten kun kan foregå på det helt banale og enkle plan. Alt som er litt personlig fører til at han forsvinner litt. Og ja, jeg forstår at dette kan ha med meg å gjøre, at han ikke føler kjemi eller tillit til meg, men jeg tror helt ærlig det ligger noe annet bak. Kjenner et par av hans tidligere damer, og også disse beskriver han som "umulig å komme innpå". Spørsmålet mitt er om noen mennesker bare er sånn, eller om det er noe jeg kan gjøre for at det blir lettere for ham? 

Anonymkode: ecaa9...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe du kan gjøre. Har du spurt? "Jeg opplever at det er litt vanskelig å komme innpå deg. Liker du ikke å snakke om personlige ting?" Kanskje dere kan ha en samtale om temaet i seg selv.

• Liker 10
Skrevet

Kan varmt anbefale boka Attached av Amir Levine! Handler om moderne tilknytningsteori og er den type bok alle burde lese, både for å forstå seg selv og andre

• Liker 6
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke det er noe du kan gjøre. Har du spurt? "Jeg opplever at det er litt vanskelig å komme innpå deg. Liker du ikke å snakke om personlige ting?" Kanskje dere kan ha en samtale om temaet i seg selv.

Takk for svar. Har vel ikke spurt så direkte, men jeg har sagt at jeg opplever at han ikke liker å dele ting. Han har da sagt at han tar ting i sitt tempo, noe jeg respekterer selvfølgelig. Men når jeg da hører disse damene si at han aldri åpnet opp, så tenker jeg at dette trolig ikke er noe som løsner av seg selv i mitt tilfelle heller. Så derfor jeg håper at noen her inne har vært i tilsvarende situasjon og kanskje har noen tanker om hva som kan hjelpe litt  

Tor P skrev (1 minutt siden):

Kan varmt anbefale boka Attached av Amir Levine! Handler om moderne tilknytningsteori og er den type bok alle burde lese, både for å forstå seg selv og andre

Takk, godt tips! Er den på norsk, eller kun engelsk utgave? 

Skrevet

Kun engelsk, men det er ikke så komplisert språk

• Liker 1
Skrevet

Kun engelsk, men det er ikke så komplisert språk

Supert, takk. Da skal jeg skaffe den :) 

Skrevet

Skal sies at det du skriver gir et inntrykk av en med avoidant (unnvikende) tilknytningsstil, som ikke nødvendigvis er optimalt om du ikke selv har en sikker tilknytningsstil og kan romme det. Er du selv litt engstelig i din tilknytningsstil er det en disaster waiting to happen ("The anxious-avoidant trap")

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns jeg opplever dette "hver gang" jeg involverer meg med en mann. Jeg er litt slik selv også, men ikke ovenfor de jeg har nær. 

Min erfaring er at menn som ikke mestrer eller ønsker tilknytning ikke kommer til å endre seg. Da må du ente godta å stå på utsiden eller gå videre. 

Anonymkode: 19274...764

• Liker 3
Skrevet

Skal sies at det du skriver gir et inntrykk av en med avoidant (unnvikende) tilknytningsstil, som ikke nødvendigvis er optimalt om du ikke selv har en sikker tilknytningsstil og kan romme det. Er du selv litt engstelig i din tilknytningsstil er det en disaster waiting to happen ("The anxious-avoidant trap")

Dette kan jeg dessverre ikke så mye om, så må lese meg opp litt for å finne ut hvilken av disse jeg er, og hva det vil si å ha en unnvikende tilknytningsstil. Takker for godt innspill - setter pris på det!

Skrevet
1 hour ago, Tor P said:

Dette. Har datet en dismissiv avoidant jeg var kjempeforelsket i og det ble rene helvete for meg som er fearful avoidant, ble så full av angst og depresjon at jeg nesten ikke kom meg opp av sengen til slutt. Er fullstendig håpløst å komme inn på dem, de må ønske det selv og jobbe med det (mange er ikke engang klar over at de er slik eller at det er avvikende) ellers må man bare ta vare på seg selv og trekke seg vekk. 

Anonymkode: 094e0...6c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette. Har datet en dismissiv avoidant jeg var kjempeforelsket i og det ble rene helvete for meg som er fearful avoidant, ble så full av angst og depresjon at jeg nesten ikke kom meg opp av sengen til slutt. Er fullstendig håpløst å komme inn på dem, de må ønske det selv og jobbe med det (mange er ikke engang klar over at de er slik eller at det er avvikende) ellers må man bare ta vare på seg selv og trekke seg vekk. 

Hvordan var han? Hva er kjennetegnene?

Tor P skrev (1 time siden):

Kan de endre seg, eller er de alltid sånn? Og er de sånn med alle sine relasjoner?

Anonymkode: 574e0...02d

Skrevet

Hvis du tar tiden til hjelp så opplevde jeg at han åpnet seg litt om sine personlige ting. Det tok to år før jeg kom dit. Tror han nå tør å si litt mer enn før nå. Hsn vet at jeg vet og jeg prøvd å være empatisk og forståelsesfull. Ja de har en massiv mur rundt seg. Og er nok mye jeg ikke vet og. Men den dagen de sier litt mer… fantastisk følelse. Tid og tålmodighet. Vis at du er der. 

Anonymkode: 6d2cb...5b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet mitt er om noen mennesker bare er sånn, eller om det er noe jeg kan gjøre for at det blir lettere for ham? 

Noen er sånn, de fleste blir sånn.

Holder å brenne seg en gang, så vil man sjelden/aldri investere for mye av seg selv personlig og følelsesmessig. Dette er en taktikk som kan være bevisst, eller En mekanisme som er ubevisst for å beskytte seg mot følelsemessige belastninger.

Dessverre lite du kan gjøre for å forandre han.

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan var han? Hva er kjennetegnene?

Kan de endre seg, eller er de alltid sånn? Og er de sånn med alle sine relasjoner?

Anonymkode: 574e0...02d

Han var flørtende og innbydende på første date, skrev litt meldinger før daten og tok en del initiativ. Vi lå sammen ganske raskt og da var han plutselig kald etterpå og scrollet bare på mobilen. Avskrev han først som en player men så tok han kontakt og spurte om jeg kom meg trygt hjem og at han ville møtes igjen på en kaffe. La merke til at han hele tiden lå på overflaten men visste ikke så mye om tilknytning på den tiden og håpet det ville endre seg når vi ble bedre kjent.

Det ble dessverre verre og verre, jeg var nødt å holde en viss avstand og ikke spør om noe personlig for da ble han stiv og ukomfortabel og unngikk meg i dagevis etterpå. En gang så jeg han ristet på hendene når jeg satt nære han og så han inn i øynene uten at det var noe seksuelt, han prøvde å skjule hvor ukomfortabelt det var for han. Seksuelt sett slet han ikke, og var omtenksom og varm i sengen.
Etter 2 år var ting fremdeles uendret og da moren hans nesten døde skrev han bare «ok» når jeg spurte hvordan det gikk, så dro han tema over på noe annet. Hvis jeg opplevde noe kjipt svarte han bare «det er synd». Måtte utslette mine egne behov for å ikke skremme han vekk. Vi har fremdeles kontakt fordi jeg fremdeles bryr meg om han, nå som vi ikke har møttes på en stund føler han seg trygg igjen og skriver at han tenker på meg, men jeg vet bedre enn å gå tilbake. Han er sånn med alle sine relasjoner, men litt mer åpen med sin far. 

• Liker 6
Skrevet

Det kan også være at han ikke er så veldig interessert. 

Anonymkode: 962ca...ab1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du tar tiden til hjelp så opplevde jeg at han åpnet seg litt om sine personlige ting. Det tok to år før jeg kom dit. Tror han nå tør å si litt mer enn før nå. Hsn vet at jeg vet og jeg prøvd å være empatisk og forståelsesfull. Ja de har en massiv mur rundt seg. Og er nok mye jeg ikke vet og. Men den dagen de sier litt mer… fantastisk følelse. Tid og tålmodighet. Vis at du er der. 

Anonymkode: 6d2cb...5b6

Blir helt oppgitt av å lese om slike selvutslettende damer... Høres mer ut som om du snakker om en omplasseringshund enn et menneske

Anonymkode: 64d60...8c7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Blir helt oppgitt av å lese om slike selvutslettende damer... Høres mer ut som om du snakker om en omplasseringshund enn et menneske

Tenker helt motsatt. Utrolig fint innlegg, faktisk litt rørende -  og godt å høre andres erfaringer. Høres ut som en kjempebra jente, og jeg tenker han er heldig som har henne

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha 😀 Eventuelt som hun beskriver sitt autistiske barn 😂

Anonymkode: 035d0...4a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha 😀 Eventuelt som hun beskriver sitt autistiske barn 😂

Mye empatiske folk her inne skjønner jeg. Den dagen du selv sliter med noe så håper jeg du møter folk som er bedre enn deg selv.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye empatiske folk her inne skjønner jeg. Den dagen du selv sliter med noe så håper jeg du møter folk som er bedre enn deg selv.

Tvert imot er jeg faktisk selvironisk. Jeg har selv brukt flere år av mitt liv på å varte opp en mann med tilknytningsvansker. Jeg er god til å komme innpå slike. De stoler på meg PG åpner seg for meg. Dessverre burde jeg brukt den samme omsorgen på meg selv framfor på denne mannen.  Glad jeg kom meg unna. Skal aldri tilbake til en slik mannebaby. Jeg fortjener så mye bedre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...