AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Hei Jeg lurer på om noen her har datet en iraner. Opplevde dere noen ulikheter med f.eks kultur eller utfordringer med familien? Har møtt en fyr jeg kunne tenke meg noe langsiktig med, men litt usikker på om det vil kunne oppstå problemer på langsiktig. Anonymkode: 3f5b4...9ba
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 Hvis han ikke er religiøs eller er preget av den primitive kulturen og det elendige kvinne i Iran så kan det jo gå greit. Anonymkode: 52e2a...3e7 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 Hvor godt kjenner du han da? Jeg er sammen med en fra Iran, han er streng men vi har det fint. Kulturen er sterk, så vær forberedt. Hvor gamle er dere? Har du ligget med han? Er du sikker på at du er den eneste? Anonymkode: 878d3...15b 2
Eryn Skrevet 16. januar 2022 #4 Skrevet 16. januar 2022 Kommer veldig an på flere faktorer. - Alder? - Født og oppvokst i Iran eller Norge? - Når kom han evt til Norge? På hvilket grunnlag? - Bor familien hans her? - Er foreldrene hans moderne eller konservative? - Har han opplevd krigen med Irak? Har han det, må du være obs på krigstraumer og PTSD. - Er han ateist, kommunist, kristen, bahai, muslim, azeri, eller hva? Iran har flere ulike religioner - og i Norge er det mange iranere som er ateister, kristne, eller frafalne muslimer, derfor har de flyktet fra regimet. Noen få iranere i Norge er aktive muslimer. Men islam har så klart påvirket oppveksten deres uansett. Da både ift. æreskultur, kjønnsroller og forventninger til kvinnen, for å nevne noe. - Familievold er dessverre ikke uvanlig i iransk kultur, som så mange andre kulturer fra Midt- Østen. - Iranere er generelt mye høfligere og «dannede» enn arabere f.eks. Det ser og hører du på måten de snakker til andre. Har som oftest respekt for kvinner i det offentlige rom på en annen måte. - Iranere er veldig stolt av sitt opphav, kultur og historie. Iran har en bred kultur som du må være forberedt på at du blir bombardert med 😉 10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor godt kjenner du han da? Jeg er sammen med en fra Iran, han er streng men vi har det fint. Kulturen er sterk, så vær forberedt. Hvor gamle er dere? Har du ligget med han? Er du sikker på at du er den eneste? Anonymkode: 878d3...15b Har kjent han noen måneder og vi har snakket om å ikke treffe andre. Hvordan streng da? hvis du vil fortelle. Vi er i 20 årene. Anonymkode: 3f5b4...9ba
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Du et kanskje ikke så veldig samfunnsengasjert eller lest aviser eller sett nyheter de siste 30 år? Hvis du hadde gjort det hadde du fått med deg veldig mye om div. kulturer og kulturforskjeller og annen nyttig informasjon. Eller er du veldig ung? Anonymkode: 4c221...111 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Hei. Ser nå du er i 20 årene så da skjønner jeg spørsmålet ditt bedre... Anonymkode: 4c221...111 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Hadde en FF fra Iran. Det gikk greit vi møttes noen ganger, men en gang når jeg var på besøk så oppførte han seg veldig truende mot meg så jeg brøt kontakten. Anonymkode: 10008...5f1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har kjent han noen måneder og vi har snakket om å ikke treffe andre. Hvordan streng da? hvis du vil fortelle. Vi er i 20 årene. Anonymkode: 3f5b4...9ba Men kjent som i å gjøre hva sammen? Hvor godt kjenner du han og hvor ofte møtes dere osv drar dere ut sammen, sover dere sammen, er dere mye sammen slik at du blir kjent m han annet enn på meldinger? Anonymkode: 878d3...15b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har kjent han noen måneder og vi har snakket om å ikke treffe andre. Hvordan streng da? hvis du vil fortelle. Vi er i 20 årene. Anonymkode: 3f5b4...9ba Også en annen ting, hvordan er han som person og hva liker han å drive med? Er han den som gjør det han vil eller er han den trygge rolige typen som er med deg hele tiden? Anonymkode: 878d3...15b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde en FF fra Iran. Det gikk greit vi møttes noen ganger, men en gang når jeg var på besøk så oppførte han seg veldig truende mot meg så jeg brøt kontakten. Anonymkode: 10008...5f1 Hva gjorde han?😵 Anonymkode: 878d3...15b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 Har datet en iransk jente. Hun var ikke særlig sugen på verken Iran eller iranere for å si det slik. Generelt er det dårlig ide for norske jenter å date menn fra konservative kulturer. Det funker som FF der jentene agerer rollen som lett ligg, men å bo sammen å oppdra barn i lag og bli sammen med hans store familie er noe annet. Kjenner svært får norske damer som er i lykkeøig forhold etter 10-20 år med mannfolk fra muslimske land. Da er det som regel damer som har 'levd et liv' og trengte noe utenfor norsk A4. Individualismen i skandinavia er sterk. Det er den som gjør at norske menn ikke kaster stein på gata etter kvinner som farer med utlendingene. Hennes valg. Ikke vårt ansvar. Men det er den samme individualismen som vil kvele de fleste damer som prøver å være sammen med menn som kommer fra 'familie'kulturer. Anonymkode: 4e423...26b 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 4.52): Men kjent som i å gjøre hva sammen? Hvor godt kjenner du han og hvor ofte møtes dere osv drar dere ut sammen, sover dere sammen, er dere mye sammen slik at du blir kjent m han annet enn på meldinger? Anonymkode: 878d3...15b Tilbringe tid sammen, vi møtes noen ganger i uken. Føler at jeg begynner å kjenne han mer og mer, men det tar litt tid fordi han er noe lukket. Ikke så åpen person. Anonymkode: 3f5b4...9ba
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #14 Skrevet 19. januar 2022 Jeg datet en kurder fra Iran. Han var en gentleman. Ingenting negativt å si om ham. Anonymkode: 2f1e3...fde
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #15 Skrevet 19. januar 2022 Jeg var sammen med en fra Iran i 1 år, og jeg ble tatt veldig godt imot av hans familie. Og hadde det fint med han, vi var unge, så derfor varte det ikke. Men både han og søsteren er i dag gift med etniske nordmenn. Og jeg kjenner flere Iraner, og de er som oss nordmenn, de er ikke muslimer. Alle de jeg kjenner kom hit for mange år siden, og de flyktet fra et regime de ikke ønsket. De ønsket å leve mer vestlig, og med frihet for kvinner. Anonymkode: 048c9...8d0 1
Majer Skrevet 19. januar 2022 #16 Skrevet 19. januar 2022 Iranere flykter ofte fra sterk religion så av folk fra Midtøsten er iranere ofte de minst konservative. Bør allikevel se hvordan familien hans er før du innleder noe. Vil du risikere å fortelle ditt fremtidige barn hvorfor besteforeldrene er homofobiske el? Best å søke kunnskap før du lytter til følelsene dine. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tilbringe tid sammen, vi møtes noen ganger i uken. Føler at jeg begynner å kjenne han mer og mer, men det tar litt tid fordi han er noe lukket. Ikke så åpen person. Anonymkode: 3f5b4...9ba Er dere ikke sammen i helger? Sikker på at han ikke har dame? Du virker litt kort, og det virker ikke som dere tilbringer noe særlig tid? Da hadde du kanskje fortalt litt mer om hva dere gjør osv. ikke la deg bli lurt. Anonymkode: 878d3...15b 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg datet en kurder fra Iran. Han var en gentleman. Ingenting negativt å si om ham. Anonymkode: 2f1e3...fde Hvordan var han gentleman og hvorfor ble det slutt? Anonymkode: 878d3...15b
kalaush Skrevet 20. januar 2022 #19 Skrevet 20. januar 2022 Jeg er opprinnelig fra Afghanistan så jeg kjenner iranere godt. Det første røde lys tenker jeg bør være for deg, om han er religiøs. Er han det ( lite sannsynlig ) styr for all del unna ham. Iranere kan oppfattes litt falske for folk som ikke kjenner kulturen deres, men de er ikke nødvendigvis det. De er veldig stolt av historien sin, sånn som grekere er. Det trenger jo ikke å være negativt. Good luck!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #20 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvordan var han gentleman og hvorfor ble det slutt? Anonymkode: 878d3...15b Hjelpsom og omsorgsfull mot alle, det var hans personlighet. God humor. Tok den plassen han skulle ha, verken mer eller mindre. Grunnen til at det ble slutt var nok min redsel for å satse for fullt, noe som stammer fra tidligere erfaringer med mennesker som ikke har vært helt greit å forholde seg til. Jeg var ikke helt klar for å slippe en mann helt inn i livet mitt. Anonymkode: 2f1e3...fde
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå