Fervidol Skrevet 15. januar 2022 #1 Skrevet 15. januar 2022 (endret) Jeg har en unghund på 7mnd. Han er et fyrverkeri! Uredd, glad, energisk, lærevillig og tillitsfull til både dyr og mennesker. han er så herlig på utrolig mange måter. Han elsker 7åringen vår som jeg vil si er heeelt lik valpen😄 han tigger ikke ved matbordet. Og kan mange kommandoer. Men noen utfordringer. Han sover stort sett når han trenger det, noen ganger han trenger litt hjelp. Vi har brukt mye tid for å komme hit. Men han pistrer hele tiden. Han stjeler og spiser på alt, han napper i meg og mannen når han kjeder seg eller er overtrøtt, aldri 7-åringen. Han går etter meg overalt. Jeg må sitte stille for at han skal sove. Reiser jeg meg, er han med. Trener på at han skal «bli» når jeg går, men varer 15sek. Så må han ledes tilbake. For så å ligge 15sek…. O.s.v den største utfordingen; veldig avhengig av matmor!! Han har vært hjemme alene når vi er på jobb, og det har gått så bra. Har filmet han mange ganger. Og svigermor har vært innom å luftet han (gått tur to ganger i løpet av dagen). Men plutselig vil han ikke være alene hjemme lenger. Han hyler stygt og skraper på dører og listverk, så jeg tørr ikke å dra fra han. Jeg har begynt på scratch å trene på å være alene. Har holdt på i 3 uker nå, men ikke kommet lenger ann at han godtar at jeg legger 7-åringen. Alt annet er uaktuelt. Til og med gå på do. Han vil heller ikke sove nede lenger. Så vi begynte på scratch her også. I bur på soverommet en liten periode, nå flyttet ut i tv-stua rett utfor og skal snart flyttes ned i gangen i 1.etg. er det normalt at de får slike tilbakefall?? Jeg kommer meg ikke på jobb og når jeg skal handle eller lignende må jeg bare ta han med. For å ligge igjen i bilen går greit. Men han kan jo ikke ligge i bilen hele arbeidsdagen!! Det er altfor lenge og altfor kaldt. Dersom jeg drar på kvelden og mannen er igjen, så blir ham kjempe stressa. Går fram og tilbake, piper på døra og klarer ikke å finne roen. vil gjerne ha han tilbake på vaskerommet og dra på jobb og vite at han har det bra igjen. At han har mye tummleplass og kan bevege seg i løpet av dagen. Får ta han med på jobb altså, men han blir så stresset og hvis jeg må gå noe sted så står han å hyler etter meg. Og det går jo ikke. noen tips?! Endret 15. januar 2022 av Fervidol
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Skrevet 15. januar 2022 Kan være hormoner eller spøkelsesalder. Kanskje hadde dere juleferie så han ble vandt med at dere var hjemme mer? Redd etter nyttårsaften? Kan være mange grunner. Er vel ikke annet å gjøre enn å starte alenetreningen på nytt. Og tren gjerne på at han skal bli på plassen sin når du skal på do el. Start i det små Og tren også gjerne på at han skal være der han er når han er hjemme alene. Om det er på vaskerommet tren på at han skal være der, men med døra open så han har mulighet for å komme ut og ikke blir redd. Anonymkode: c1f82...b15 3
Fervidol Skrevet 15. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan være hormoner eller spøkelsesalder. Kanskje hadde dere juleferie så han ble vandt med at dere var hjemme mer? Redd etter nyttårsaften? Kan være mange grunner. Er vel ikke annet å gjøre enn å starte alenetreningen på nytt. Og tren gjerne på at han skal bli på plassen sin når du skal på do el. Start i det små Og tren også gjerne på at han skal være der han er når han er hjemme alene. Om det er på vaskerommet tren på at han skal være der, men med døra open så han har mulighet for å komme ut og ikke blir redd. Anonymkode: c1f82...b15 Vi er jo tilbake på det idiotiske hjemmekontor-kjøret! (Jeg forstår hvorfor altså, bare at det ikke er så praktisk). Det begynte før jul. Jeg fikk ikke dratt på julehandel, for han taklet ikke at jeg dro. Stoppet 50m fra huset og lyttet og han hylte og skreik, klarte ikke annet enn å snu å dra hjem til han da. 😕 han var ikke redd nyttårsaften. Han sto i vinduet å så på rakettene, så fant han beinet sitt og la seg til å gnage litt før han sovnet. Så tror ikke det er nyttårsaften. jeg kan forsøke. Jeg prøvde å sette opp valpebinge innpå vaskerommet med døra åpen, men han hoppet over. Så det var det ingen vits i ihvertfall. Han er spretten liten danske-svensk. Redd han skulle skade seg av det, så valpebingen er tatt vekk.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 Han er bare 7 måneder, og går kanskje gjennom en del hormonforandringer nå. Kanskje er han inne i en spøkelsesalder, kanskje er det løpske tisper rundt om i nabolaget, kanskje han bare kjenner ekstra på hormonene. Men det er ganske vanlig at tenåringer "glemmer" ting de har lært tidliger. Mitt råd: bit tenna sammen og senk både krav og forventninger til hunden. Godta at han er inne i en periode som vil gå over og som han ikke er skyld i, og at det vil gå over. Dere må bare senke kravene og forventningene. Han er ikke kjip med vilje. Anonymkode: 6cf37...61b
venus24 Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 Ikke uvanlig at unghunder blir totalt udugelige i en periode, glemmer alt de har lært fra før og oppfører seg som idioter. Ofte går det over, men jeg tror du har gjort lurt i å begynne fra start igjen. Kanskje du skal se på muligheten for å hyre inn en hundetrener som kan gi deg konkrete tips og oppgaver å jobbe med? Det er vanskelig å gi gode tips og råd over internett, uten å ha møtt deg og hunden. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Par kjappe ting. 1. Han er i eller på vei inn i sin første kjønnsmodning. Dette gir et hormon styr som mange ikke håndterer på en fin måte. Bare vidrehold hva dere har gjort før, så når hormon tåka legger seg er nok ting mer tilbake til normalen. 2. Konsekvente handlinger over tid er det som hunden lærer av. Har dere satt regler så opprett hold dem. Da skjønner hunden etterhvert hva den kan og skal forholde seg til. Tid og tålmodighet. Ikke bytte metode eller slike ting før det faktisk har fått tid til å bli ei vane. 3. Rase betinga aktiviteter. De aller fleste hundene er/ble avlet for spesifikke oppgaver. Dette er i noen vannet ut, men det er ikke avlet bort. Gi hunden noe å jobbe med/gjøre som er opp mot tidligere avl vil gi ro i et hormon hode. 4. Nok relevant fysisk aktivitet. Dere må sørge for at hunden er mottakelig for informasjonen dere prøver å få den til å forstå. En overstresse oppgira unghund er det ikke lett å få inn i noe system hvor han skjønner noe. La han lande litt etter å ha brukt hodet på noe som for han er naturlig og få strekt litt på beina så bør det bli bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Min_hund_er_Grå skrev (2 timer siden): Par kjappe ting. 1. Han er i eller på vei inn i sin første kjønnsmodning. Dette gir et hormon styr som mange ikke håndterer på en fin måte. Bare vidrehold hva dere har gjort før, så når hormon tåka legger seg er nok ting mer tilbake til normalen. 2. Konsekvente handlinger over tid er det som hunden lærer av. Har dere satt regler så opprett hold dem. Da skjønner hunden etterhvert hva den kan og skal forholde seg til. Tid og tålmodighet. Ikke bytte metode eller slike ting før det faktisk har fått tid til å bli ei vane. 3. Rase betinga aktiviteter. De aller fleste hundene er/ble avlet for spesifikke oppgaver. Dette er i noen vannet ut, men det er ikke avlet bort. Gi hunden noe å jobbe med/gjøre som er opp mot tidligere avl vil gi ro i et hormon hode. 4. Nok relevant fysisk aktivitet. Dere må sørge for at hunden er mottakelig for informasjonen dere prøver å få den til å forstå. En overstresse oppgira unghund er det ikke lett å få inn i noe system hvor han skjønner noe. La han lande litt etter å ha brukt hodet på noe som for han er naturlig og få strekt litt på beina så bør det bli bedre. Valpen er 11 uker gammel, ikke en tenåring 🙂 Men flotte råd for TS når valpen er eldre Anonymkode: 6cf37...61b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Valpen er 11 uker gammel, ikke en tenåring 🙂 Men flotte råd for TS når valpen er eldre Anonymkode: 6cf37...61b Nei, nå svarte jeg på feil tråd 😅 Anonymkode: 6cf37...61b
Fervidol Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2022 Min_hund_er_Grå skrev (5 timer siden): Par kjappe ting. 1. Han er i eller på vei inn i sin første kjønnsmodning. Dette gir et hormon styr som mange ikke håndterer på en fin måte. Bare vidrehold hva dere har gjort før, så når hormon tåka legger seg er nok ting mer tilbake til normalen. 2. Konsekvente handlinger over tid er det som hunden lærer av. Har dere satt regler så opprett hold dem. Da skjønner hunden etterhvert hva den kan og skal forholde seg til. Tid og tålmodighet. Ikke bytte metode eller slike ting før det faktisk har fått tid til å bli ei vane. 3. Rase betinga aktiviteter. De aller fleste hundene er/ble avlet for spesifikke oppgaver. Dette er i noen vannet ut, men det er ikke avlet bort. Gi hunden noe å jobbe med/gjøre som er opp mot tidligere avl vil gi ro i et hormon hode. 4. Nok relevant fysisk aktivitet. Dere må sørge for at hunden er mottakelig for informasjonen dere prøver å få den til å forstå. En overstresse oppgira unghund er det ikke lett å få inn i noe system hvor han skjønner noe. La han lande litt etter å ha brukt hodet på noe som for han er naturlig og få strekt litt på beina så bør det bli bedre. Takk for råd! tips til rasebetinget aktivitet til dansk-svensk gårdshund? Vi har godbitsøk ute og i pappkasser med forskjellig inne. Vi går snuseturer. Men utover det synes jeg det er vanskelig å finne noe som minner om mus- og rottejakt uten at han skal bli stresset.
Fervidol Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2022 Flamme skrev (53 minutter siden): Hvilken rase er det? Dansk-Svensk gårdshund
Troyamin Skrevet 16. januar 2022 #12 Skrevet 16. januar 2022 Fervidol skrev (1 time siden): Takk for råd! tips til rasebetinget aktivitet til dansk-svensk gårdshund? Vi har godbitsøk ute og i pappkasser med forskjellig inne. Vi går snuseturer. Men utover det synes jeg det er vanskelig å finne noe som minner om mus- og rottejakt uten at han skal bli stresset. Har du sjekket ut Barnhunt? 1
Flamme Skrevet 16. januar 2022 #13 Skrevet 16. januar 2022 Fervidol skrev (1 time siden): Dansk-Svensk gårdshund Har denne hunden en jobb og mening med livet? For en ung hannvalp av den rasen trenger en jobb. 🙂 Vurdert agility, sporsøk?
Fervidol Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #14 Skrevet 16. januar 2022 Flamme skrev (49 minutter siden): Har denne hunden en jobb og mening med livet? For en ung hannvalp av den rasen trenger en jobb. 🙂 Vurdert agility, sporsøk? Jeg har vurdert agility og lydighet. Men har ikke begynt i og med at jeg fikk vite at han er for ung.
Fervidol Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #15 Skrevet 16. januar 2022 Troyamin skrev (1 time siden): Har du sjekket ut Barnhunt? Dette virker veldig spennende. Det kunne jeg tenkt meg å prøvd! 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #16 Skrevet 16. januar 2022 Søk opp line emilie villanger på insta, hun har hatt en svært så vilter dsg på trening hos seg og skrevet dagbok. Masse supre tips! Anonymkode: 255b8...450 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå